Budgetplattor, någon som prövat?

Permalänk
Medlem

Budgetplattor, någon som prövat?

Jag har nyligen beslutat mig för att köpa en platta av något slag. Först tänkte jag bara köpa en för att ha med mig om man reser osv. Sakta men säkert börjar man glida upp på 3500 summorna och då är man ändå uppe på det normala priset.

Nu är det dock så att jag hittat en hemsida och en platta jag tycker verkar riktigt bra och undrar därför om någon beställt av tabletkungen.se? Isåfall också om dom plattorna är vettiga?

Givetvis är grundkravet att man flashar om osv vilket jag inte kan just nu, men kommer fixa i efterhand.

Här är plattan jag tycker verkar vettig:
http://www.tabletkungen.se/178-cube-u30gt.html

Den plattan jag annars är riktigt intresserad av just nu är:
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/toshiba-...

Visa signatur

Norrland

Permalänk

Der bästa du kan köpa för de pengarna är väl en Nexus 7 http://www.bazula.se/Google-Nexus/Google-Nexus-7---8GB.htm alternativt http://www.bazula.se/Google-Nexus/Google-Nexus-7---16GB.htm. Tänkte själv köpa en faktsikt

Permalänk
Medlem

vet inte om det stämmer - ryktet är iaf att det är en kinesisk version av Android 4. Utan google play, twitter & facebook.

Jag har mailat tabletkungen och frågat ett flertal gånger, har aldrig fått svar.

// Lz

Permalänk
Medlem

Vänta tills Nexus 7 släpps i EU. Kommer nog vara bästa plattan i många områden och vara snorbillig.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Har inte läst på något vidare om Nexus 7an, men visst släpps den bara i 7"?

Jag känner mig lite mer sugen på en platta med snäppet större skärm. Borde kanske skrivit det.. men runt 9,10"

Jag känner att jag inte riktigt litar på tabletkungen.se och har även läst att dom kör en kinesisk version, precis som du sa. Priset och egenskaperna på plattorna där är däremot väldigt inbjudande...

Visa signatur

Norrland

Permalänk
Skrivet av aIfons:

Har inte läst på något vidare om Nexus 7an, men visst släpps den bara i 7"?

Jag känner mig lite mer sugen på en platta med snäppet större skärm. Borde kanske skrivit det.. men runt 9,10"

Jag känner att jag inte riktigt litar på tabletkungen.se och har även läst att dom kör en kinesisk version, precis som du sa. Priset och egenskaperna på plattorna där är däremot väldigt inbjudande...

Nexus 7 finns bara i 7-tumsversioner, ja. Galaxy Tab finns i 8,9 dock
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=915040 WiFi
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=915039 3G

Permalänk
Medlem

Kanske blir att dynga på en tusenlapp och slå på Toshiban isåfall ändå.

Tack för tipsen ändå BrutalOddball

Lite av tanken var att någon skulle komma skrikandes att tabletkungen.se var en toppen hemsida och att just den jag hade kollat in var hur grym som helst, men verkar som att det inte kommer bli så

Visa signatur

Norrland

Permalänk
Skrivet av aIfons:

Kanske blir att dynga på en tusenlapp och slå på Toshiban isåfall ändå.

Tack för tipsen ändå BrutalOddball

Lite av tanken var att någon skulle komma skrikandes att tabletkungen.se var en toppen hemsida och att just den jag hade kollat in var hur grym som helst, men verkar som att det inte kommer bli så

Absolu, Toshiban är bättre. Skulle nog inte personligen rekommendera Tabletkungen. Har ingen erfarenhet, men det verkar vara många som inte har fått så bra resultat av de med support och RMA

Permalänk
Medlem

vänta tills någon gång här i vinter då microsoft surface släpps :), surface pro med microsoft windows 8 "hela os " som en bärbar dator och den har 128 gb btw extra minna kan köpas till . http://www.microsoft.com/global/surface/en/us/renderingassets...

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Väldigt vad snygg Toshiban var och är ju inte ett speciellt högt pris för en sådan platta.

Permalänk
Medlem

Ziggy_ någon aning om prissättningen på dessa? jag har en bärbar dator som jag använder mest. Plattan ska fylla i den smidigare funktionen på resor osv

himym: Visst är det så! Jag har kollat på några videos och den verkar riktigt vass också. Det lutar verkligen mer och mer åt den där. Och som du sa.. bra pris ändå!

Visa signatur

Norrland

Permalänk
Medlem
Skrivet av aIfons:

Ziggy_ någon aning om prissättningen på dessa? jag har en bärbar dator som jag använder mest. Plattan ska fylla i den smidigare funktionen på resor osv

himym: Visst är det så! Jag har kollat på några videos och den verkar riktigt vass också. Det lutar verkligen mer och mer åt den där. Och som du sa.. bra pris ändå!

Skulle nog tro att du minst får räkna med runt 5000 för de billigare surface-plattorna. Bara en chansning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Nexus 7 finns bara i 7-tumsversioner, ja. Galaxy Tab finns i 8,9 dock
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=915040 WiFi
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=915039 3G

Nexus 7 finns också i en 10" version - Asus TF300 för tusenlappen mer.

Permalänk
Medlem

Har för mig min brorsa har en sån här xD
Har testat den i några minuter, fungerar förvånandsvärt bra, ska nog ta o beställa en själv snart.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av murklor:

Nexus 7 finns också i en 10" version - Asus TF300 för tusenlappen mer.

Fast då är det ju ingen google-platta mer, utan en Asus-platta, som antagligen är långsammare till att få ny mjukvara. (Ja, jag vet att Asus bygger Nexus 7)
Hur nu detta är relevant för disskutionen :/

Permalänk
Medlem

Funderar också på att köpa en surfplatta och det lutar mest åt Cube U30GT. Importerar man själv blir priset ca 1600kr inkl. frakt, moms och tull. Plattan har ju rätt trevliga specifikationer och har läst många positiva recensioner och forumtrådar om den. Högtalaren verkar inte vara den bästa, men det är inte avgörande för mig.

Plattan är anpassad för användning i kina (saknar stöd för vissa appar i market t.ex) men det är bara att roota och flasha in en ny ROM.

Annars verkar Nexus trevlig, men 7" känns lite litet för mina behov.

Permalänk
Medlem

Köpte min samsung galaxy tab 8,9 för 1990 kr för några dagar sedan och den känns väldigt prisvärd om man kan hitta den för det priset. Har bara hunnit testa den en kväll men det känns som ett bra köp förutom att samsung har en egen kabelvariant när de lika gärna kunde valt en "normal" standard. Känns idiotiskt att ha en anslutningstyp till varje apparat man har hemma...

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Bara ett påpekande gällande Tabletkungen, de skickar från Hongkong om jag minns rätt så räkna med tull/moms plus importdeklarationsavgift för att vara på säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TGO:

Bara ett påpekande gällande Tabletkungen, de skickar från Hongkong om jag minns rätt så räkna med tull/moms plus importdeklarationsavgift för att vara på säkra sidan.

Ja precis, blir billigare att importera själv.

La nyss en beställning på en Cube U30GT från www.aliexpress.com. Kan återkomma med en liten recension och vad slutpriset blev när jag har fått den om någon är intresserad!

Permalänk
Medlem

rile, gör gärna det! Jag är ändå fortfarande intresserad av den plattan. Det handlar ju mest om att jag verkligen inte litar på tabletkungen.se. Om nu den sidan funkar fint och plattan funkar bra kanske man skickar en beställning!

Visa signatur

Norrland

Permalänk

Vad du än köper för padda köp crative Ziio 7"/10" dom klarar inte av sina egna program eller någonting

Permalänk
Skrivet av olasahl:

Köpte min samsung galaxy tab 8,9 för 1990 kr för några dagar sedan och den känns väldigt prisvärd om man kan hitta den för det priset. Har bara hunnit testa den en kväll men det känns som ett bra köp förutom att samsung har en egen kabelvariant när de lika gärna kunde valt en "normal" standard. Känns idiotiskt att ha en anslutningstyp till varje apparat man har hemma...

Köpte en jag med, sjukt nöjd med den för det priset. Väntar bara på officiella ICS till den som kan dyka upp vilken dag som helst nu.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Köp ingen budgetplatta, de levereras med vedervärdig mjukvara och skärmar. Nexus 7 bör du vänta på, men någon platta från Cube (vad är det ens för något märke? ) skulle jag aldrig lägga pengar på.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Köp ingen budgetplatta, de levereras med vedervärdig mjukvara och skärmar. Nexus 7 bör du vänta på, men någon platta från Cube (vad är det ens för något märke? ) skulle jag aldrig lägga pengar på.

Har du kollat in cubeplattan? efter diverse youtube videos och forums verkar den väldigt bra för 1600ish klassen! Dock äre de här med flasha om och greja man måste fixa först.. men ändå..

rile får pröva först

Visa signatur

Norrland

Permalänk
Medlem
Skrivet av rile:

Ja precis, blir billigare att importera själv.

La nyss en beställning på en Cube U30GT från www.aliexpress.com. Kan återkomma med en liten recension och vad slutpriset blev när jag har fått den om någon är intresserad!

Fick du hem någon cybe? Hur är den?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Avstängd

Köpte själv en riktig budget mest för att testa.. (har redan en Ipad 3 som knappt används). Dryga tusenlappen betalade jag på City Gross (!) för en 7" med Android 4.0 och HDMI samt fodral.. men visst man får vad man betalar för. Funkar rätt skapligt men dåligt batteri samt seg. Spel som Angry birds (varför det är så populärt förstår jag inte) flyter på i alla fall.

Edit: Har förövrigt sett att ICA Maxi här säljer liknande maskiner. Cirka 800kr för 7" och strax över tusen för 9".

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Köpte själv en riktig budget mest för att testa.. (har redan en Ipad 3 som knappt används). Dryga tusenlappen betalade jag på City Gross (!) för en 7" med Android 4.0 och HDMI samt fodral.. men visst man får vad man betalar för. Funkar rätt skapligt men dåligt batteri samt seg. Spel som Angry birds (varför det är så populärt förstår jag inte) flyter på i alla fall.

Edit: Har förövrigt sett att ICA Maxi här säljer liknande maskiner. Cirka 800kr för 7" och strax över tusen för 9".

Har köpt igår en 9.7" Denver platta för mama. Verkar vara lite segt. Men det kommer nog att räcka för att läsa böker och surfa. Det är första platta jag köpte så jag kan tyvärr inte ge ngt bra feedback.

Permalänk

Har själv både en Cube U30GT 10" widescreen och en 7" Cube U30GT MINI.
Riktigt bra grejor, fina IPS skärmar och rappa i gränsittet, 1,5Ghz dual core och quad core grafikprocessor i bägge.
Förvånansvärt rena installationer av Jelly Bean, 4.1 med bara något kinaspel och en kinesisk app store.

Det som fattas, Youtube, Google Kalender etc är bara att ladda ned från Play, har inte haft några problem med appar som sägs vara inkompatibla med min hårdvara i Google Play, så jag kan tom rekommendera dem utan behov att flasha om dem.

7" aren har något Win8 metroliknade gränssnitt, men den som inte gillar det kan bara köra ADW Launcher eller liknande.

Det enda negativa är ljudnivån i högtalaren i den stora, den lilla är något bättre.
Och efter att kört 10" aren i över tio timmar känns den lilla något begränsad i batteritid (samma batteri fast bara ett - 10" har två)

Och slopa Tablettkungen och liknande "Svenska" butiker, köp direkt från Pandawill eller Aliexpress! De skickas ändå från samma ställe och du får "importera" den själv ända med risk för tull o moms.

Lilla för 899:- via China EMS och den stora 1400:- via DHL (som tar ut adminavgidt för att kräva dig på tull o moms)

Be din säljare skriva ned varuvärdet på paketen till hälften, har fungerat för mig bägge gångerna!

Permalänk

Köpte mig denna platta http://www.ebay.com/itm/130706030151?var=430080058387&ssPageN... för 400kr, finns i lite olika färger (svart, vit, silver, blå och rosa)

En helt schyst platta för pengarna och mer än förväntat. Touchen är snabb och precis, laddad med play store och redo för allt vad man kan tänka sig.
Kameran däremot.. Inte den bästa, också då för att den inte är speciell vidvinkel så du måste sträcka på armarna för att få plats.
Kan ta emot USB minnen för filöverföring och allt man kan tänka sig via USB egentligen. 4Gb internt minne och microSD plats på sidan. Hörlursljudet är helt okej, likt iPhone men inget mer. (skaffa en extern amp om du är en riktig audiofil)
Inbyggt WiFi men kan även ta 3G via USB dongel.

Ett helt klart värt köp för 400kr köpte den mest för film och sängsurf när iPhonens skärm bara känns lite för liten.
Filmer spelas upp rappt och alldeles utmärkt även i 720p, plattan har också stöd för undertexter och mkv vilket jag ger tummen upp för!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Köpte mig denna platta http://www.ebay.com/itm/130706030151?var=430080058387&ssPageN... för 400kr, finns i lite olika färger (svart, vit, silver, blå och rosa)

En helt schyst platta för pengarna och mer än förväntat. Touchen är snabb och precis, laddad med play store och redo för allt vad man kan tänka sig.
Kameran däremot.. Inte den bästa, också då för att den inte är speciell vidvinkel så du måste sträcka på armarna för att få plats.
Kan ta emot USB minnen för filöverföring och allt man kan tänka sig via USB egentligen. 4Gb internt minne och microSD plats på sidan. Hörlursljudet är helt okej, likt iPhone men inget mer. (skaffa en extern amp om du är en riktig audiofil)
Inbyggt WiFi men kan även ta 3G via USB dongel.

Ett helt klart värt köp för 400kr köpte den mest för film och sängsurf när iPhonens skärm bara känns lite för liten.
Filmer spelas upp rappt och alldeles utmärkt även i 720p, plattan har också stöd för undertexter och mkv vilket jag ger tummen upp för!

Kan verkligen något så billigt vara användbart? Låter för bra för att vara sant.... Så jag lade helt enkelt en beställning för att se om så är fallet.