Permalänk
Medlem

Byta grafikkort?

Jag undrar lite över mitt grafikkort, är rätt gammalt men har fungerat och presterat bra i spelen jag spelar för närvarande (Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC), om jag köper en ny CPU (http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz...)

Får mitt grafikkort någon hjälp av CPU'n ? sitter och tittar på lite saker jag vill byta ut i burken, men är tveksam om jag måste byta grafikkortet, än så länge har datorn jag har i spec klarat dom flesta spel jag testat, både äldre och nyare, sista spelet jag testade var Batman Archam City och det flöt på rätt ok. Är inte så kräsen så spelen måste inte köras på High och Ultra.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Eftersom du sitter på ett AMD moderkort kan du inte köpa en Intel CPU till den. Däremot är jag inte helt 100% säker på om du vinner så mycket prestanda på att byta CPU men om du spelar ett spel och Processor användningen når 100% i Enhetshanteraren är det ganska säkert att en ny CPU skulle va till hjälp.

Edit: Bästa för dig om du vill hålla låg budget är väll att köpa nytt moderkort och CPU för att köra 2 kort i SLI framöver.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk

Ditt kort klarar ju de nyaste spelen fint, men det är ju alltid Najs med en prestandaboost! Säg om du har en budget i åtanke och hur stor den är, så får du förslag!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Behåll ditt grafikkort tills du märker att det inte hänger med. Det finns ingen menig med att byta det vid samma tillfälle om du tycker att det fortfarande fungerar bra. Om orsaken till att du ska uppgradera är att du vill ha bättre flyt i spel är grafikkortet det viktigaste att byta dock.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

karjix: Jag ska uppgradera CPU, moderkort, minne och PSU, men då det är grafikkortet jag frågade om och detta är en del av forumet för grafikkort nämnde jag inte det. Grafikkortet får hänga med ett tag till, så får jag se vad det blir längre fram.

Tack för svaren.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Jag läste väll lite för fort på fastande mage och brist på kaffe :).

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

När jag uppgraderade till i5 2500k så sparade jag mitt GTX 460 ett par månader och jag kan säga att prestandan ökade i alla spel jämfört med min gamla e8500

så började med cpu, ram och moderkort och psu och köp ett grafikkort senare när du känner att du har behov för det.. din cpu o så är ju i klenaste laget idag om vi säger så

skulle faktiskt stoppat i en SSD i din burk före grafikkortet bytas för det var det som gjorde absolut störst skillnad i min dator! WoW och GW2 på SSD är underbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindflow:

karjix: Jag ska uppgradera CPU, moderkort, minne och PSU, men då det är grafikkortet jag frågade om och detta är en del av forumet för grafikkort nämnde jag inte det. Grafikkortet får hänga med ett tag till, så får jag se vad det blir längre fram.

Tack för svaren.

Hade ett sånt grafikkort och fungerade fint, kanske inte maxar nuvarande spel men klara dom säkert fint på medium.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.