Permalänk
Avstängd

Vattenkyling eller luftkylare ?

Hej jag funderar på att köpa bättre kylning till min cpu ? men jag vet inte vad man ska välja ?

vilket kyler bäst ? vattenkylning eller luftkylare ?

Jag vill ha BRA TEMP !

och jag har ett 120 mm fläkt mount bak (vattenkylning)

ska passa till en AMD 3 socket

Permalänk

vad är ditt max pris då?

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Visst är vattenkylning bättre men det kostar en hel del om man skall ha en bra loop. En 120mm rad är för lite och jag skulle inte investera i ett sånt kit. Skall du klocka högt eller varför vill du ha bra temperaturer?

Permalänk
Avstängd

Datorn presterar bättre med lägre temp

så för den prislappen om man jämför en luftkylare och en vattenkylare så är det ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara satsa på en bra luftkylare med din budget. Dessa färdiga system har inte bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultracpu:

Datorn presterar bättre med lägre temp

Men skillnaden vi pratar om här med dessa kylare är max 5 grader. En processor presterar inte bättre om den går kallare så länge den inte överhettas, du kan dock klocka högre med en bättre kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultracpu:

Datorn presterar bättre med lägre temp

FEL, däremot får du längre livstid / mindre slitage på dina komponenter desto bättre temperatur du har.

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultracpu:

så för den prislappen om man jämför en luftkylare och en vattenkylare så är det ingen skillnad

Inte om du har din processor vid stock clocks vilket jag antar.

Permalänk
Avstängd

aha okej men jag har lixom fläkten som följer med när man köpte cpu. och dom brukar inte vara någon vidare.
så ni tycker alltså en luftkylare ska jag ta ?

i så fall vilken ? Jag har ett cooler master 334 chassi

http://www.google.se/imgres?q=cooler+master+334&um=1&hl=sv&sa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultracpu:

Datorn presterar bättre med lägre temp

Elektronerna rör sig snabbare ju varmare det är vilket betyder att datorn då blir "snabbare"

Permalänk
Avstängd

någon som har förslag ?

Permalänk
Permalänk
Medlem

212 EVO mycket prisvärd kylare!

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Avstängd

Tror du inte den är för lång ? för jag vill ju kunna sätta på sid panelen utan att det är en kylare i vägen

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ultracpu:

Tror du inte den är för lång ? för jag vill ju kunna sätta på sid panelen utan att det är en kylare i vägen

Sambons gamla PC som numera är gäst-speldator kör med samma chassi som du har. Sitter en något mindre Hyper TX3 i den, men det finns gott om plats kvar för större kylare.

Från Cooler Masters hemsida:

Maximum Compatibility
VGA card length: 230mm / 9.05 inch
CPU cooler height: 163mm / 6.4 inch"

Du kan alltså köra med Cooler Master Hyper 212 EVO (Höjd över moderkort: 159 mm), vilket är en väldigt bra kylare till ett billigt pris.

Se till att skruva loss plaströret som sitter i locket bara, det gör ingen nytta på en tornkylare

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan du så rekommenderar jag att du avbeställer och tar den här istället http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=512803 40% rabatt

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd

jag tror mer på vatten kylning. så nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultracpu:

jag tror mer på vatten kylning. så nej

Haha, lol...

För det priset på Noctunas var det tyvärr inget val

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultracpu:

jag tror mer på vatten kylning. så nej

Noctuan skulle ha varit ett mycket bättre val. Bara för att det heter vattenkylning så betyder det inte att det är det bästa som finns eller kanske du bara vill kunna säga att du har en vattenkyld dator.

Permalänk
Skrivet av ultracpu:

jag tror mer på vatten kylning. så nej

Här är en jämförelse av Kühlern mot U12P som är lillebrorsan till D14. U12P har bra mycket mindre kylyta och 120mm fläkt (jämfört med 149mm fläkt):
http://www.sweclockers.com/recension/13538-antec-kuhler-h2o-6...

Så D14 är minst lika bra som Kühlern. Noctuan har dock nackdelen att den är sjukt stor och tar avsevärt mycket mer plats än Kühlern, så i ett chassi med begränsat utrymme skulle jag valt Kühlern.

Båda ger bra temperaturer och utrymme för överklockning.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Komplett har ruskigt najs pris på Corsair Hydro Series. Tänkte själv köpa en H60 faktiskt

Permalänk
Avstängd

aha okej men jag har redan beställt en antec cooler 620

men vad trevligt att du ska köpa H60

Vad har du för grejer i din dator då ?

Permalänk
Skrivet av BrutalOddball:

Komplett har ruskigt najs pris på Corsair Hydro Series. Tänkte själv köpa en H60 faktiskt

Jepp, verkligen bra pris, 359kr.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag beställde nyss min Corsair H60. Hoppas att den funkar efter belåtenhet!

Permalänk
Avstängd

Trevligt jag väntar på min antec cooler 620

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Okej, så kul, men bryt inte mot reglerna är du snäll
§4