HDMI-ljud utan motsvarande HDMI-bildskärm aktiv?

Permalänk
Medlem

HDMI-ljud utan motsvarande HDMI-bildskärm aktiv?

Hej,
köpte mig igår en förstärkare (Yamaha RX-V473) och kör nu ljud via HDMI från mitt GTX 670. Förstärkaren är kopplad till en TV som jag använder till datorn lite då och då, men vanligtvis kör jag med en vanlig datorskärm, kopplad med DVI. Mitt problem är att tydligen så måste TVn/förstärkaren aktiveras i nVidias kontrollpanel (som en extra skärm helt enkelt) för att jag ska kunna få ljud. Finns det ingen annan lösning? Jobbigt när muspekaren försvinner utanför ena kanten.. (bland annat) Edit: Klona skärmarna löser det problemet, men ser gärna att jag inte behöver göra det. Editedit: Märker nu att jag drabbas av ett smärre fall screen tearing efter att ha klonat, så det känns inte alls som en lösning.

Var inte helt säker på om detta är grafikkortets eller förstärkarens sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Du kopplar HDMI från GTX670 till TV:n och sedan från TV:n tar du ljud till förstärkaren och då blir problemet att du måste aktivera skärmen i nVidia drivers för att kunna få bild och ljud, varje gång du stoppar i kontakten?

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN