Lite perspektiv på Battlefield spelandet [Spel kontra krig - mod]

Permalänk
Medlem

Lite perspektiv på Battlefield spelandet [Spel kontra krig - mod]

Hej, jag spelar Battlefield mycket. Och egentligen så tänker man aldrig på hur sorgliga och skrämmande riktiga krig är, hittade en snutt på Youtube idag som jag tyckte var väldigt intressant och spännande som Battlefield-spelare. Man fick sig en liten insyn i hur verkligheten ser ut, och hur skrämmande det måste vara för en soldat att vara i krig.

Tänkte dela med mig av filmen, då jag själv aldrig sett något liknande förut, och som sagt jag tyckte det var intressant, så det kanske ni tycker också.

Placering: tyckte tråden passade bra i Battlefield tråden då jag liksom tänker på det när jag ser filmen, och det har med varandra att göra, fast det ena är spel och det andra verklighet. Men om mod finner en lämpligare plats för tråden så flytta gärna.

Riktigt skrämmande i slutet faktiskt.

Permalänk
99:e percentilen

Ja, där är det verkligen inte bara att ropa efter heal eller revive. Tur att talibanerna inte hade någon sniper, annars hade han varit körd!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Ja, där är det verkligen inte bara att ropa efter heal eller revive. Tur att talibanerna inte hade någon sniper, annars hade han varit körd!

Ja, precis det är det jag menar!

Permalänk
Medlem

Har sett en massa sådana här videos för det finns bokstavligen tusentals på nätet, men visst är det otäckt och hemskt samtidigt.

Jag har aldrig fått någon träning i strid eller ens skjutit med ett riktigt vapen men när jag ser videon så förstår jag inte riktigt hur han kan stå sådär öppet och skjuta, ja menar det är ju som gjort för att bli träffade.

TS borde kolla upp Armadillo en dansk dokumentär om kriget i Afghanistan.

Sen så har du Restrepo som är amerikansk.

Sen har du om kriget i irak Occupation: Dreamland

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

"den som ger sig in i leken" ......

Men visst fan är det hemskt med krig, framförallt för de som INTE valt våld som yrkesinriktning men som ändå dras med i skiten.

Permalänk
Avstängd

Han verkar vara en ''Rookie'' i armén!?

Han blir beskjuten och tar det lugnt och fint skriker lite ''aa! aa!''

Han vet inte var skotten kommer i från, men han tror att gud skjuter på honom och siktar och avlossar några skott mot skyn där är säkert några som skjuter mot honom xD...

Istället för att springa till högre marker så väljer han att gå lugnt öster ut och ta sin tid att bli beskjuten..

Han tar aldrig skydd och siktar med sitt scoope han har..utan han envisas att skjuta random upp i luften..Den bössan har en räckvidd på 900-1000M...tror nog att han missar rätt rejält.

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Sötast
Skrivet av SideWinder86:

Han verkar vara en ''Rookie'' i armén!?

Han blir beskjuten och tar det lugnt och fint skriker lite ''aa! aa!''

Han vet inte var skotten kommer i från, men han tror att gud skjuter på honom och siktar och avlossar några skott mot skyn där är säkert några som skjuter mot honom xD...

Istället för att springa till högre marker så väljer han att gå lugnt öster ut och ta sin tid att bli beskjuten..

LOL ja asså han kunde typ spawnat i en tank eller helikopter istället, lol varför kör han inte medic och healar sig själv?

Eller vänta...

Det var inte ett spel du tittade på där, verklighetsuppfattning much?

Det var en soldat som riskerade sitt liv för att rädda sina vänner.

Permalänk
Medlem

Han går ut i det öppna så att hans kamrater kan komma till skydd, så han offrar sig lite för sina kamrater. Läs gärna description på videon så får ni en bättre förklaring

Permalänk
Medlem

Finns ju gott om videoklipp inifrån Apache-helikoptrar och AC130 gunship också där de skjuter på riktiga människor. Några av de klippen har satt sig på näthinnan. Förstår inte hur sånt tillåts ligge uppe på youtube för vem som helst att titta på på nätet medan t.ex. sex är totalförbjudet.

Permalänk
99:e percentilen

Folk kan tycka vad de vill om USA, men de enskilda soldaterna, som inte har bestämt att USA ska strida i Afghanistan, är äkta hjältar. De riskerar sina liv för sina kamraters skull och utsätter sig för stora påfrestningar. I många fall bra förebilder.

EDIT: Och självklart i vissa fall dåliga förebilder, jag vet!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Folk kan tycka vad de vill om USA, men de enskilda soldaterna, som inte har bestämt att USA ska strida i Afghanistan, är äkta hjältar. De riskerar sina liv för sina kamraters skull och utsätter sig för stora påfrestningar. I många fall bra förebilder.

Ser din poäng, men jag själv personligen skulle aldrig kunna ha någon som förebild som dödar andra människor.

Permalänk
Medlem

Aldrig sett nått så efterbliven soldat i hela mitt liv...

Permalänk
Medlem

No rounds penetrated his body armor, and he made it home with no permanent injuries. This happened in Kunar Province, Afghanistan.
*READ* From the cameraman:
" I got a hit a total of 4 times. My helmet cam died and i made it down the mountain on my own. I was also hit in the side of my helmet and my eye pro was shot off of my face. We were doing overwatch on the village to recon and gather intel. I was point heading down the face of the hill with the LT. when we got hit. the rest of the squad was pinned down by machine gun fire. I didn't start the video until a few mins into the firefight for obvious reasons. I came out into the open to draw fire so my squad could get to safety."

"A round struck the tube by my hand of the 203 grenade launcher which knocked it out of my hands. When I picked the rifle back up it was still functional but the grenade launcher tube had a nice sized 7.62 cal bullet hole in it and was rendered useless. "

This footage is part of an ongoing documentation of the war in Afghanistan. Subscribe for more footage uploaded daily.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueCroj:

Aldrig sett nått så efterbliven soldat i hela mitt liv...

Vad gör han efterbliven?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Den här filmen är väl ändå ganska tam. Hitta nåt med grövre ammunition typ som används i attackhelikoptrar eller dylikt eller sprängladdningar så kan vi snacka om krigets fasor. Man måste ju ändå berömma USA's statsmaskin för att den lyckas få unga pojkar att åka till nåt land de aldrig hört talas om så att de kan få sina kroppar och psyken förstörda. Har inget annat än förakt till övers för dessa personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Den här filmen är väl ändå ganska tam. Hitta nåt med grövre ammunition typ som används i attackhelikoptrar eller dylikt eller sprängladdningar så kan vi snacka om krigets fasor. Man måste ju ändå berömma USA's statsmaskin för att den lyckas få unga pojkar att åka till nåt land de aldrig hört talas om så att de kan få sina kroppar och psyken förstörda. Har inget annat än förakt till övers för dessa personer.

Tycker det räcker bra med detta klipp, annars lär väl alla få men för livet om vi kollar på grövre saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

LOL ja asså han kunde typ spawnat i en tank eller helikopter istället, lol varför kör han inte medic och healar sig själv?

Eller vänta...

Det var inte ett spel du tittade på där, verklighetsuppfattning much?

Det var en soldat som riskerade sitt liv för att rädda sina vänner.

En kille som han hör inte hemma i armén...jag har varit i armén och man får absolut inte tappa uppfattningen som han gör i filmen..Han ska ha varit tränad för att kunna hantera en sådan situation..

Han skrev under pappret att fara till Afghanistan och strida om oljan! Och han gör fel på så många punkter i filmen så det är löjligt att kalla honom för soldat..

personangrepp
Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KRQKAN:

Vad gör han efterbliven?

Skjuter mot skyn, springer rakt öster ut när man ska alltid gå mot högre marker. Laddar om med skott i magasinet, tar inte skydd bakom stenen/arna, lägger sig inte ner och fokuserar på situationen!

Talibanerna har säkerligen ak47'or som når ca 800M och har en usel spridning, så han hade haft övertaget bara han hade vetat vad han skulle göra...

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Tycker det räcker bra med detta klipp, annars lär väl alla få men för livet om vi kollar på grövre saker.

Jo, det jag menar är bara att krig blir långt mycket värre än detta och dataspel är fan inte ens i närheten av det. Missförstå mig inte, jag spelar också Battlefield och tycker det är kul, men inte för en sekund tror jag att det ger mig en uppfattning av hur fasansfullt det faktiskt är på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Skjuter mot skyn, springer rakt öster ut när man ska alltid gå mot högre marker. Laddar om med skott i magasinet, tar inte skydd bakom stenen/arna, lägger sig inte ner och fokuserar på situationen!

Talibanerna har säkerligen ak47'or som når ca 800M och har en usel spridning, så han hade haft övertaget bara han hade vetat vad han skulle göra...

tyckte nog han sköt upp i luften haha ^^,

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Kolla "Armadillo"

Samt båda säsongerna av "Ross kemp in Afghanistan".

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Skjuter mot skyn, springer rakt öster ut när man ska alltid gå mot högre marker. Laddar om med skott i magasinet, tar inte skydd bakom stenen/arna, lägger sig inte ner och fokuserar på situationen!

Talibanerna har säkerligen ak47'or som når ca 800M och har en usel spridning, så han hade haft övertaget bara han hade vetat vad han skulle göra...

Ja det såg onekligen taktiskt inkorrekt ut, men filmat från en helmet cam och utan en aning om var han hade bakom sig är det svårt att eg. veta.

Och vart hade han radion undrar jag?

Men det är lätt att sitta här och va kaxig, har man inte tillräcklig träning/erfarenhet så spelar det inte roll om man vet ALLT om hur man ska göra. När bogvågsknallarna slår förbi så glömmer man det illa kvickt.

Permalänk
Skrivet av crownofthorns:

Kolla "Armadillo"

Samt båda säsongerna av "Ross kemp in Afghanistan".

Och Restrepo! Den bästa enligt mig iaf.

Permalänk
Medlem

Angående skjuter upp i luften och jag tror någon sa inte använder siktet. Nu är jag såklart inte helt hundra men tror det är mer att kameran sitter på hjälmen och att den har något av ett fisköge objektiv.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

En hel del kränkningar och svar på dessa raderat, även lite annat otrevligt. Tänk på vad ni skriver, jösses.

Om ni ser regelfel eller blir kränkta av något i forumet, tveka inte att anmäla saken!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Prova spela paintball för att se hur jävla lätt det är att bli träffad (av något så imprecist som en färgboll), sen ta det x1000 för ett hum om vad soldaterna utsätter sig för

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

WTF?!?! http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article15515...

Aftonbladet hänger på Sweclockers eller? Den fanns inte uppe förut

Permalänk
Medlem

Det är inte så att han avleder elden för sina kamraters skull då?
Så dom i sin tur ska kunna lokalisera vart ifrån elden kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Den här filmen är väl ändå ganska tam. Hitta nåt med grövre ammunition typ som används i attackhelikoptrar eller dylikt eller sprängladdningar så kan vi snacka om krigets fasor. Man måste ju ändå berömma USA's statsmaskin för att den lyckas få unga pojkar att åka till nåt land de aldrig hört talas om så att de kan få sina kroppar och psyken förstörda. Har inget annat än förakt till övers för dessa personer.

håller väl med dig i stort. dock finns det många exempel på tex illigala invandrare som lovas uppehållstillstånd och liknande om de tar tjänstgöring. lägg också till en enorm lågkonjunktur och många fattiga så har du en arme av folk som är illa tvungna att "ställa upp". så ett förakt för usas krigsmaskin kan man ha men individen skall man inte alltid dömma.

Permalänk
Medlem

det har alltid varit min dröm att gå med i armén och kriga därute. sen träffa jag min sambo och sitter än i dag fortfarande kvar i sverige. Har pratat med henne mycket om detta och hon vet att jag verkligen vill det, så om allt går som jag vill så flyttar vi tillbaks till usa om ett år för bootcamp..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A