Permalänk

Klocka 2500k med Z68-VPro

Tjena tjena!
Undrar bara hur högt folk har klockat med dessa specifikationer och om det har varit problem med att klocka.
Ska börja klocka min dator alldeles strax och vill veta hur högt den kommer utan att den är o stabil.
Pkz~

EDIT: Har inte kollat några trådar i denna avdelning så hänvisa mig gärna till ett liknade tråd!

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D
Intel Core i7 10700K
MSI Gaming GTX 1080 TI
ASUS ROG Strix Z490-F Gaming
Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

4,5 GHz med 1,29 V
Har dock problem med att få det högre utan att höja spänningen allt för mycket.
+ Offset är på 0,15 eller 0,2 tror jag.

Visa signatur

| i5 2500k @ 4,6GHz | H80 | ASUS P8Z68-V Pro | GTX 770 Phantom |
| Vengeance 8GB | AX850 | Define R3 | Corsair Force GT 120GB |
| Samsung Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda Green 2TB |
| Dell U2412M | Shure SE535 LTD | Grado SR325is G-cushions | O2 & ODAC |
| Synology DS 412+ | 2x WD Red 3 TB | 2x WD Red 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannnkakan:

Tjena tjena!
Undrar bara hur högt folk har klockat med dessa specifikationer och om det har varit problem med att klocka.
Ska börja klocka min dator alldeles strax och vill veta hur högt den kommer utan att den o stabil.
Pkz~

EDIT: Har inte kollat några trådar i denna avdelning så hänvisa mig gärna till ett liknade tråd!

Min kommer upp i 4.4 ghz.. och använder offset voltage. max vcore som nås är 1.328 . Vilket ja tycker är acceptabelt. Om jag dock höjer till 4.5 så blir den gnällig och vill ha masa mer volt.

Ladda ner auto tune från asus så sköter den OC automatiskt. Ställ in på extreme... Sen när du ser att programmet börjar närma sig 4.3 / 4.4 .. då kan du bara trycka avbryt.. (eller fortsätta om du vill) Sen går du in i bios och finjusterar... tex så ändrar programmet från 100 mhz på multipel till typ 103.. så ställ den på 100 .. och sen ska det i princip vara klart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syncron:

4,5 GHz med 1,29 V
Har dock problem med att få det högre utan att höja spänningen allt för mycket.
+ Offset är på 0,15 eller 0,2 tror jag.

Det är rätt bra. Skulle du kunna ta en bild på hur det ser ut i bios på den sidan som sköter all oc.. och digi+ vrm osv ? vore rätt intressant att jämföra

Permalänk
Skrivet av hackeron:

Min kommer upp i 4.4 ghz.. och använder offset voltage. max vcore som nås är 1.328 . Vilket ja tycker är acceptabelt. Om jag dock höjer till 4.5 så blir den gnällig och vill ha masa mer volt.

Ladda ner auto tune från asus så sköter den OC automatiskt. Ställ in på extreme... Sen när du ser att programmet börjar närma sig 4.3 / 4.4 .. då kan du bara trycka avbryt.. (eller fortsätta om du vill) Sen går du in i bios och finjusterar... tex så ändrar programmet från 100 mhz på multipel till typ 103.. så ställ den på 100 .. och sen ska det i princip vara klart..

Skulle du kunna länka?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D
Intel Core i7 10700K
MSI Gaming GTX 1080 TI
ASUS ROG Strix Z490-F Gaming
Noctua NH-D15

Permalänk

Har ioförsig en i7 2600k men kommer upp i 4,8 på 1.39v stabilt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Det är rätt bra. Skulle du kunna ta en bild på hur det ser ut i bios på den sidan som sköter all oc.. och digi+ vrm osv ? vore rätt intressant att jämföra

Så här det ut, 100 i BLCK och 45 i multiplier. Blir instabilt när jag rör BLCKn.

Visa signatur

| i5 2500k @ 4,6GHz | H80 | ASUS P8Z68-V Pro | GTX 770 Phantom |
| Vengeance 8GB | AX850 | Define R3 | Corsair Force GT 120GB |
| Samsung Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda Green 2TB |
| Dell U2412M | Shure SE535 LTD | Grado SR325is G-cushions | O2 & ODAC |
| Synology DS 412+ | 2x WD Red 3 TB | 2x WD Red 4TB |

Permalänk
Medlem

Detta har inget relaterat med klockning men vad har du för samsung 830 disk? 830S, är det någon Super verision??

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Syncron:

http://imageshack.us/a/img542/7389/120929235118.png

Så här det ut, 100 i BLCK och 45 i multiplier. Blir instabilt när jag rör BLCKn.

BLCK ska man inte röra den ska vara på 100. Råkade pilla på den en gång å då ballade ssd ur å fick sämre prestanda.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag kör min 2500k i 4,7 ghz vid 1,36 volt. Gjorde den klockan nästan direkt när jag fått igång den och så har den fått vara sedan dess...

Offset voltage har jag inte rört utan allting står på auto, bara ändrat multipliern...precis som Gunner357 fick jag också väldigt mycket stabilitetsproblem när BLCK stod på något annat än 100, hade även problem med att datorn hängde sig vid start av windows, men en biosuppdatering löste det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Min kommer upp i 4.4 ghz.. och använder offset voltage. max vcore som nås är 1.328 . Vilket ja tycker är acceptabelt. Om jag dock höjer till 4.5 så blir den gnällig och vill ha masa mer volt.

Ladda ner auto tune från asus så sköter den OC automatiskt. Ställ in på extreme... Sen när du ser att programmet börjar närma sig 4.3 / 4.4 .. då kan du bara trycka avbryt.. (eller fortsätta om du vill) Sen går du in i bios och finjusterar... tex så ändrar programmet från 100 mhz på multipel till typ 103.. så ställ den på 100 .. och sen ska det i princip vara klart..

Överklockningsprogrammen suger tyvärr, de har en förmåga att trycka på alldeles för mycket volt,
till TS, om du har problem kolla guiden för överklockning här i forumet

Skrivet av Syncron:

http://imageshack.us/a/img542/7389/120929235118.png

Så här det ut, 100 i BLCK och 45 i multiplier. Blir instabilt när jag rör BLCKn.

Du ska nästan aldrig röra BCLK på de nyare processorerna, det ska vara en av de snabbaste sätten att sabba CPUn har jag hört
För en stabilare klock så sätt upp load-line callibration på ultra high, alternativt adda mig på skype så kan vi snacka om hur vi kan göra den stabil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

BLCK ska man inte röra den ska vara på 100. Råkade pilla på den en gång å då ballade ssd ur å fick sämre prestanda.

Det lärde jag mig efter ett par försök så nu rör jag den inte alls.

Skrivet av iSw3de:

Överklockningsprogrammen suger tyvärr, de har en förmåga att trycka på alldeles för mycket volt,
till TS, om du har problem kolla guiden för överklockning här i forumet

Du ska nästan aldrig röra BCLK på de nyare processorerna, det ska vara en av de snabbaste sätten att sabba CPUn har jag hört
För en stabilare klock så sätt upp load-line callibration på ultra high, alternativt adda mig på skype så kan vi snacka om hur vi kan göra den stabil

Att ha hög load-line calibration ger även så himla hög spänning när CPUn belastas. Ändrade mina inställningar till Regular på LLC och + 0,2 i Offset.
Sitter stabilt än så länge med Folding@Home körandes. 1,272 V @ 4,5 GHz

Visa signatur

| i5 2500k @ 4,6GHz | H80 | ASUS P8Z68-V Pro | GTX 770 Phantom |
| Vengeance 8GB | AX850 | Define R3 | Corsair Force GT 120GB |
| Samsung Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda Green 2TB |
| Dell U2412M | Shure SE535 LTD | Grado SR325is G-cushions | O2 & ODAC |
| Synology DS 412+ | 2x WD Red 3 TB | 2x WD Red 4TB |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Att ha hög load-line calibration ger även så himla hög spänning när CPUn belastas. Ändrade mina inställningar till Regular på LLC och + 0,2 i Offset.
Sitter stabilt än så länge med Folding@Home körandes. 1,272 V @ 4,5 GHz

Har du högre LLC hålls spänningen mer stabil när CPUn belastas hårt. Visst ger det mer spänning men det är bara att byta Offset från + till - så kan man få ner spänningen.
Jag kör LLC på Ultra High och Offset på -.045 tror jag det är med en max spänning på 1.256V. Dock inte på 4.8Ghz som sign säger utan vid 4.6Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syncron:

Det lärde jag mig efter ett par försök så nu rör jag den inte alls.

Att ha hög load-line calibration ger även så himla hög spänning när CPUn belastas. Ändrade mina inställningar till Regular på LLC och + 0,2 i Offset.
Sitter stabilt än så länge med Folding@Home körandes. 1,272 V @ 4,5 GHz

Det finns ju en anledning till att det ger mer volt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Har du högre LLC hålls spänningen mer stabil när CPUn belastas hårt. Visst ger det mer spänning men det är bara att byta Offset från + till - så kan man få ner spänningen.
Jag kör LLC på Ultra High och Offset på -.045 tror jag det är med en max spänning på 1.256V. Dock inte på 4.8Ghz som sign säger utan vid 4.6Ghz.

Ska försöka göra det och se om jag kan få ner max spänningen

Skrivet av iSw3de:

Det finns ju en anledning till att det ger mer volt...

Ingen anledning att öka spänningen då CPUn ligger stabilt. Hade en dålig formulering på det jag sa tidigare.
Men som sagt ska jag försöka öka LLCn och sänka offseten. Hoppas det blir bättre.

Visa signatur

| i5 2500k @ 4,6GHz | H80 | ASUS P8Z68-V Pro | GTX 770 Phantom |
| Vengeance 8GB | AX850 | Define R3 | Corsair Force GT 120GB |
| Samsung Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda Green 2TB |
| Dell U2412M | Shure SE535 LTD | Grado SR325is G-cushions | O2 & ODAC |
| Synology DS 412+ | 2x WD Red 3 TB | 2x WD Red 4TB |