iPad 3, TF700T, Nexus 7 eller Surface

Permalänk
Medlem

iPad 3, TF700T, Nexus 7 eller Surface

Då till den stora frågan. Vilken ska man köpa av de i rubriken?

iPad 3 verkar många ha och fungerar smärtfritt. Dock gillar jag inte att allt ska vara så låst. Visst det finns JB men orkar inte hålla på. Ganska less på Apples kontrollbehov så bytte bort min iP4 för några månader sedan mot SGS3:an och älskar att man kan ändra nästan vad man vill. Riktigt stortrivs med Android.

Tittat på massa forum och en del säger att man ska vänta på Microsofts platta surface. Vad tror ni?

Kommer använda plattan till att läsa här, läsa mailen, slösurfa, spela lite spel och kanske skriva något word- eller excel-dokument.
Det ska gå bra att synka bilder och dokument med mina Windows-datorer.

Är egentligen mest sugen på surface men vet inte om man orkar/törs inte till slutet av oktober.

La till en liten omröstningen med

Skickades från m.sweclockers.com

Omröstning
Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå

Permalänk

Jag tror nog att det fortfarande är så att iPad 3 är mest pang för pengarna. Om man nu kan stå ut med inlåsningen. Word och Excel funkar ju dock inget vidare, men dun kan ju köpa Pages och Numbers till iPaden, förstås. Androidplattor... Njaa... Jag har inget emot android (har en Huawei Ascend-telefon som är grym), men i plattor... Njaaaäää... Tycker nog att ios vinner på en platta.
Synkning över tex. dropbox/skydrive funkar ju lika bra i ios och android.
Men det är ju så väldigt personligt vad man gillar och inte. Vill du ha en Surface så, tja, vänta och se.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Har redan en Nexus 7 & En iPad 3. Nöjd med båda med använder N7:an mer då format och vikt är mer fördelaktig. Tycker även att iOS börjar kännas stelt och lite mossigt och allt för slutet, spec nu när man plockat bort Youtube integrationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankensteiner:

Har redan en Nexus 7 & En iPad 3. Nöjd med båda med använder N7:an mer då format och vikt är mer fördelaktig. Tycker även att iOS börjar kännas stelt och lite mossigt och allt för slutet, spec nu när man plockat bort Youtube integrationen.

Exakt så jag känner om iOS med. Därför vore det kul med något annat alternativ. Ingen annan som kan motivera sitt val i omröstningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå

Permalänk
Medlem

Hm, så vi ignorerar helt och hållet pris? Med tanke på att en Nexus 7 kommer kosta typ 2500 och en Surface 8000+, medans Ipad 3/TF700 landar mittemellan på 5-6K så är vi ju över hela stället.

ISF så skulle jag köra på fetaste Core i5 Surface plattan på 12,000kr+ eller vad den nu kommer kosta. Ska man ha det värsta kan man lika bra köra fullt fräs.

Annars med lite vet i skallen skulle jag nog inte välja nån av dom. Kanske en Xperia S platta, så kan jag ha den som fjärr till Sony TVn

Permalänk

Jag äger en TF700 och den kraschar, laggar och hänger sig lite då och då...är inte allt för nöjd med den med tanke på att den ska vara det bästa android har att komma med i surfplatte-väg just nu. Flash fungerar inte heller...fick ladda ner en .apk och då funkar inte den till hemsidor ens. När den väl funkar är den bra, den har en väldigt grym skärm, dock sämre än ipad. Jag har börjat fundera smått på att byta bort min mot en iPad ist dock så känner jag inte för itunes eller minneskapaciteten som är väldigt begränsad där.

Värt att notera är att Jelly bean kom till TF700 igår, dock är den försenad till USA, där jag bor just nu...så jag får väl vänta på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blind_lie_:

Jag äger en TF700 och den kraschar, laggar och hänger sig lite då och då...är inte allt för nöjd med den med tanke på att den ska vara det bästa android har att komma med i surfplatte-väg just nu. Flash fungerar inte heller...fick ladda ner en .apk och då funkar inte den till hemsidor ens. När den väl funkar är den bra, den har en väldigt grym skärm, dock sämre än ipad. Jag har börjat fundera smått på att byta bort min mot en iPad ist dock så känner jag inte för itunes eller minneskapaciteten som är väldigt begränsad där.

Värt att notera är att Jelly bean kom till TF700 igår, dock är den försenad till USA, där jag bor just nu...så jag får väl vänta på det.

Köpte min TF700 för någon månad sen i NY. Den fungerar väldigt bra och jag har inga av dem problemen du beskriver.

Ang. skärmen märker man inte någon stor skillnad alls. Jag stod och velade mellan iPaden och TF700 och jämförde sida vid sida. Jag störde mig på smålagget vid skrivningar på TF700 och var väldigt nära på att ta iPaden. Vad som höll mig ifrån den var begränsningarna, uppdelningsstödet för videofiler och vikten.

Det enda problemet, som jag stör mig på ganska rejält, är att det inte finns någon dedikerad I/O kontroller vilket betyder att den är helt värdelös på att skriva till minnet. Dvs, tanka en app eller något så laggar det till och har sig. Tanka torrents kan man fetglömma.

Hade jag fått välja igen hade jag inte tagit varken iPad eller TF700 utan väntat på surface med intel processorer/nästa Ipad eller en ny Android där man ordnat I/O problemen mha en dedikerad kontroller. Så mycket stör jag mig på I/O problemet.

Till trådskaparen, ska du ha androidplatta, vänta på en stabil variant.

Permalänk
Medlem

samsung galaxy note 10.1 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus h:

samsung galaxy note 10.1 kanske?

Verkar vara lite uppfinningsrik med två fönster samtidigt. Men det är nog lite för tidigt för android och har mest hört dåliga saker om plattan.
Köper man en platta för över 4000kr bör man nog satsa på en iPad 3. Men köper man en platta för under 4000 så bör man köpa sig en Nexus 7.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

nexus 7 helt klart!

Permalänk
Medlem

Kollar själv på en TF700T.
Dockan, 1080p, minneskort, usb portar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankensteiner:

Har redan en Nexus 7 & En iPad 3. Nöjd med båda med använder N7:an mer då format och vikt är mer fördelaktig. Tycker även att iOS börjar kännas stelt och lite mossigt och allt för slutet, spec nu när man plockat bort Youtube integrationen.

Håller med dig på det mesta, IOS börjar kännas lite tråkigt i brist på bättre ord. Men du får gärna förklara hur avsaknaden av en förinstallerad youtube app är en stor nackdel?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Tack för all input. Verkligen ett svårt val detta. Får ta mig till en butik och känna på de som finns. Hur som helst väntar jag på surface för att se om det kan vara något.

Såg att i nyaste M3 fick nexusen 9/10.

Usch vilket i-landsproblem detta är

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimpenP:

Tack för all input. Verkligen ett svårt val detta. Får ta mig till en butik och känna på de som finns. Hur som helst väntar jag på surface för att se om det kan vara något.

Såg att i nyaste M3 fick nexusen 9/10.

Usch vilket i-landsproblem detta är

Skickades från m.sweclockers.com

Måste ju bli ännu svårare när du sprider till alla kategorier.

Du får ju minst/nästan tre nexus7 för en surface/infinity =D

Olika tum, olika OS osv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Måste ju bli ännu svårare när du sprider till alla kategorier.

Du får ju minst/nästan tre nexus7 för en surface/infinity =D

Olika tum, olika OS osv.

Det är ju för att jag inte vet vad jag vill ha. Därför vill jag veta vad andra har eller vill ha på forumet.

EDIT: Som det ser ut nu så står det mellan Nexus 7 och Surface. Bra blandning va?

iPad känns så "tråkig" nu då man lämnat Apple-träsket. Enda anledningen jag inte väljer den är att jag känner mig så låst i inställningarna och gränssnittet. Transformer verkar inte vara något alternativ så länge den inte har JB (om det nu löser problemen?). Ser att en del har problem med lagg och det är något jag inte vill ha.

Bara att börja spara redan nu utifall man skulle bli frälst av Microsofts platta

Tillägg
Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Håller med dig på det mesta, IOS börjar kännas lite tråkigt i brist på bättre ord. Men du får gärna förklara hur avsaknaden av en förinstallerad youtube app är en stor nackdel?

Nja snarare avsaknaden av en youtube app överlag som är gjord för en ipod. Den som ligger ute nu efter iOS6 är enbart för iphone vilket såklart är ett nerköp och ännu större begränsning av plattan.

Permalänk
Medlem

TF700 är oerhört mycket dyrare än Nexus 7 så jag förstår inte ens varför du jämför dem.

Egentligen handlar det mer om storlek än budget. Vill du ha en mindre surfplatta i stil med Nexus 7 borde inte 10-tummarna vara ett alternativ. Själv ska jag köpa mig en Galaxy Tab 7.7 under veckan. Nexus 7 är fin, men ingen minneskortsplats och ingen 3g-modul lämnar en bunden till hemmet eller andra ställen där det garanterat finns öppet Wifi. Klart det går att dela ut via mobilen, men det känns för omständigt. Iaf för min del.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankensteiner:

Nja snarare avsaknaden av en youtube app överlag som är gjord för en ipod. Den som ligger ute nu efter iOS6 är enbart för iphone vilket såklart är ett nerköp och ännu större begränsning av plattan.

Okey missade helt att det var lite dåligt med iPad youtube appar. Det känns dock som att detta kommer lösas inom en överskådlig framtid då det känns som om att det ligger i allas intresse.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

TF700 är oerhört mycket dyrare än Nexus 7 så jag förstår inte ens varför du jämför dem.

Egentligen handlar det mer om storlek än budget. Vill du ha en mindre surfplatta i stil med Nexus 7 borde inte 10-tummarna vara ett alternativ. Själv ska jag köpa mig en Galaxy Tab 7.7 under veckan. Nexus 7 är fin, men ingen minneskortsplats och ingen 3g-modul lämnar en bunden till hemmet eller andra ställen där det garanterat finns öppet Wifi. Klart det går att dela ut via mobilen, men det känns för omständigt. Iaf för min del.

Det tar mig två knapptryckningar för att köra igång telefonen som ne hot spot och sen vara att välja det nätet. Har aldrig kännt något behov av en 3g modul. Mer minnen är ju såklart trevligt men tnake på att jag stremar merparten av alla min media är det inget problem.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Okey missade helt att det var lite dåligt med iPad youtube appar. Det känns dock som att detta kommer lösas inom en överskådlig framtid då det känns som om att det ligger i allas intresse.

Troligen, dock är det ju lite av en konstig stitts för Google då man dels tjänar pengar av att folk använder tjänsen, så med ipad stöd så får man större spridning. Dock så kommer ju inte Apple själva att släppa någon klient... Men ja, det kommer högst troligen en app snart.

Permalänk
Medlem

Nu när Nexusen är släppt här i Sverige. Någon som har testat den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå