Permalänk
Medlem

Ingen bild visas efter datorbygge

Tjena!

Min polare har köpt en dator i delar och byggt ihop den. Men det kommer inte upp någon bild på skärmen. Den är helt svart och i övrigt funkar datorn, allt går i gång alla fläktar osv. Dock så hörs det inget "pip" ljud när man startar den. Vi kommer inte in i bios eller nåt utan det står bara no signal input på skärmen o så blir den svart. Strömmen o allt fungerar, musen lyser.

Saker vi gjort:
Kört med endast 1 ram-minne samt bytt ram minne slott.
Kört med ett annat grafikkort.
Kört utan hårddisk.
Provat olika skärmar samt uttag. (Hdmi och VGA)

Jag misstänker att det är processorn och min polare sa att det var böjda pins dock har han böjt tillbax dom. Han vet dock inte om det var så från början eller om det hänt senare men från början när han skulle sätta i processorn så var det glapp i mellan, den sattes aldrig fast. Då böjde han pinsen till rätta och då passade den helt, behövde bara lägga den på. Och han är helt säker på att det var rätt håll från början han satt den osv.

Finns det nåt man kan göra? Han ska maila inet men misstänker att dom inte kommer ersätta sånt??

Specs:

MSI 970A-G46
MD Phenom II X4 965 3,4GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Röd
xfx radeon hd 6870
be quiet! Pure Power L7 530W 80+ Bronze

Vi har heller inte tillgång just nu iallafall till en annan amd processor så man skulle kunna testa.

Tackar på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Testat med ett annat nätagg och/eller minimalt antal delar i burken? Kopplat extraström till graffet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Testat med ett annat nätagg och/eller minimalt antal delar i burken? Kopplat extraström till graffet?

Borde väl inte vara nätagget då fläktarna och allt går igång? Har kopplat extraström te graffet samt kört ett gammalt grafikkort som bara behöver 1 pci-express.
Eller kan det vara så att det är nåt fel på nätagget så det inte orkar driva allting, att det bara orkar med fläktarna?
Tack för svar ialf.

Permalänk
Medlem

Har du kanske glömt koppla in 4/8 pin till moderkortet?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem. Testa starta datorn helt utan grafikkort, och koppla skärmen till moderkortets inbyggda.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Hade samma problem. Testa starta datorn helt utan grafikkort, och koppla skärmen till moderkortets inbyggda.

Moderkortet stöder inte integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Har du kanske glömt koppla in 4/8 pin till moderkortet?

Nej men detta nätagg var lite annorlunda då jag är van vid att det står atx. Nu stog det CPU 1 Och CPU 2. Båda var 4 ping och uttaget var 8 pin så kopplade in båda där, antar att det är rätt?

Permalänk
Medlem

Dioder

hej

det brukar finnas dioder eller ljud signnaler på/från moderkortet som säger vad det är för fel.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Det lyser blåa dioder bredvid processorn.

Permalänk
Medlem

Har inte bytt nätagg. Bör jag testa att göra det?

Permalänk
Medlem

Kanske måste flashas till senaste bios 7693v19 från 2012-08-14:

http://www.msi.com/product/mb/970A-G46.html#/?div=BIOS

Det finns två versioner av Phenom x4 965. den ena går att köra på bios 7693v12 = HDZ965FBK4DGI (140 W)
Den andra kräver bios 7693v19 = HDZ965FBK4DGM (125 W), enligt:

http://www.msi.com/product/mb/970A-G46.html#/?div=CPUSupport

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Kanske måste flashas till senaste bios 7693v19 från 2012-08-14:

http://www.msi.com/product/mb/970A-G46.html#/?div=BIOS

Det finns två versioner av Phenom x4 965. den ena går att köra på bios 7693v12 = HDZ965FBK4DGI (140 W)
Den andra kräver bios 7693v19 = HDZ965FBK4DGM (125 W), enligt:

http://www.msi.com/product/mb/970A-G46.html#/?div=CPUSupport

Hur ska jag göra detta om det inte kommer någon bild på skärmen ;D ?

Permalänk
Hjälpsam

Kolla att CPUn verkligen ligger ordentligt monterad, någon av de böjda pinnarna kan göra att den inte går i helt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag hade de problemet med mitt förra bygge, och de värsta var VGA som INTE funkade utan va tvungen att köra via DVI vilket gick. Så va jag fick göra va att köra via mina inbyggda kretsar vilket va räddningen. Men du har ju inte inbyggt så.. har du testat rensa CMOS?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kolla att CPUn verkligen ligger ordentligt monterad, någon av de böjda pinnarna kan göra att den inte går i helt.

Tror att den gör det. Verkar inte vara något glapp eller nåt och man vill ju inte trycka för mycket heller. Kan det vara nätagg i detta fall eller är det ganska uteslutet?

Permalänk
Medlem

"Hur ska jag göra detta om det inte kommer någon bild på skärmen ;D ?"

Butiken han köpt moderkortet från kan säkert hjälpa till med det, men börja med att kontrollera vilken modell av processor det är. Det står antagligen på kartongen den låg i. Kontrollera även om det finns info om vilket bios moderkortet kom med. Kan också stå på kartongen för det, alternativt att det står på en klisterlapp på moderkortet. Känner ni någon som har en äldre modell på processor, som fungerar på det moderkortet och som ni kan låna tillfälligt, så går det att flasha med hjälp av den.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men det finns (har iofs inte kollat) MINST 100 av dessa trådar i forumet.
Kunde vara ide att kolla in dessa innan man skapar en ny med absolut samma innehåll?

Permalänk
Skrivet av dales:

Inte för att vara sån, men det finns (har iofs inte kollat) MINST 100 av dessa trådar i forumet.
Kunde vara ide att kolla in dessa innan man skapar en ny med absolut samma innehåll?

Tyvär har inte Sweclockers en intellegent funktion där man kan ange vilka datorproblem man har och får fram passande trådar för det.. Så att leta igenom hundratals trådar och inlägg manuellt är helt slöseri med tid :/.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Jag hade de problemet med mitt förra bygge, och de värsta var VGA som INTE funkade utan va tvungen att köra via DVI vilket gick. Så va jag fick göra va att köra via mina inbyggda kretsar vilket va räddningen. Men du har ju inte inbyggt så.. har du testat rensa CMOS?

Har inte testat att rensa CMOS? Någonting jag bör göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Jag hade de problemet med mitt förra bygge, och de värsta var VGA som INTE funkade utan va tvungen att köra via DVI vilket gick. Så va jag fick göra va att köra via mina inbyggda kretsar vilket va räddningen. Men du har ju inte inbyggt så.. har du testat rensa CMOS?

Skrivet av sp1k3n:

"Hur ska jag göra detta om det inte kommer någon bild på skärmen ;D ?"

Butiken han köpt moderkortet från kan säkert hjälpa till med det, men börja med att kontrollera vilken modell av processor det är. Det står antagligen på kartongen den låg i. Kontrollera även om det finns info om vilket bios moderkortet kom med. Kan också stå på kartongen för det, alternativt att det står på en klisterlapp på moderkortet. Känner ni någon som har en äldre modell på processor, som fungerar på det moderkortet och som ni kan låna tillfälligt, så går det att flasha med hjälp av den.

Ska kollas! Tack så hemskt mycket för svar!

Permalänk
Skrivet av avm:

Har inte testat att rensa CMOS? Någonting jag bör göra?

Bara en idé ;). Pröva trycka på ja-du-vet-vilken-knapp på moderkortet UTAN grafikkortet ipluggat och utan strömmen påslagen sen starta datorn utan grafikkortet o låt den initiera och boota upp till du antar att den är inne i windows, sen stäng av o plugga i kortet igen o sen ja du vet va jag menar ;)!

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Vilken processor som helst som har stöd i bios 7693v10 (original bios) eller 7693v12 i CPU support listan går att använda för att flasha bios med. Om det nu är det som är problemet.

http://www.msi.com/product/mb/970A-G46.html#/?div=CPUSupport

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar!