Permalänk
Medlem

ITX vilket är bra?

Hejsan!

Tänkte höra ifall någon vet något bra ITX kort man ska köra på tänkte bygga mig en lite spel dator.
Asus P8Z77-I DELUXE mITX ? tänkte i fall jag har någon nytta av allt det
ASRock Z77E-ITX eller om man heller ska satsa på ett sånt?
Tänkte höra ifall någon har något av dessa som ni kan rekomdera?

Permalänk
Medlem

Skulle gått med "Asus P8Z77-I DELUXE mITX", 3 år garanti jämfört med 1 år ASRock. Är inte mycket mer skillnad än så dock.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bar0x:

Hejsan!

Tänkte höra ifall någon vet något bra ITX kort man ska köra på tänkte bygga mig en lite spel dator.
Asus P8Z77-I DELUXE mITX ? tänkte i fall jag har någon nytta av allt det
ASRock Z77E-ITX eller om man heller ska satsa på ett sånt?
Tänkte höra ifall någon har något av dessa som ni kan rekomdera?

Har ett Asus P8Z77-i Deluxe och är riktigt nöjd. Visst det kostar lite mer, men kvalitén känns riktigt bra, det är snyggt och det har i princip fått toppbetyg. Skall gå att överklocka väldigt bra för att vara ett m-ITX. Finns en del extra funktioner Hemmabio etc, funkar helt okej, nyttan är väl dock upp till var och en.

Det enda negativa jag kan säga är att jag har två stycken såna här moderkort.. lite onödigt kanske.. ^^ men det är ju inte P8Z77-i Deluxe fel...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av bar0x:

Hejsan!

Tänkte höra ifall någon vet något bra ITX kort man ska köra på tänkte bygga mig en lite spel dator.
Asus P8Z77-I DELUXE mITX ? tänkte i fall jag har någon nytta av allt det
ASRock Z77E-ITX eller om man heller ska satsa på ett sånt?
Tänkte höra ifall någon har något av dessa som ni kan rekomdera?

Har för mig att Asus kortet även har blutooth?
Annars är dom väl rätt lika på allting.. Jag går själv i tankarna om ett mITX, och det lutar åt Asus för min del

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

Har för mig att Asus kortet även har blutooth?
Annars är dom väl rätt lika på allting.. Jag går själv i tankarna om ett mITX, och det lutar åt Asus för min del

Ja Asusen har BT 4.0 & 3.0+HS

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

jag köpte ett ASUS P8H61-I LX R2.0, Socket-1155 600kr funkar bra med

Visa signatur

gott o blandat

Permalänk
Medlem

Har ASRock-kortet. På det hela taget är jag nöjd, det går att göra lite enklare överklockning (man kan styra bl.a. vCore med offset eller absoluta värden, och stänga av kärnor). Dock inte klockat ordentligt pga saknar vettig kylning fortfarande men 4,2GHz gick utan problem. Verkar dock lite kinkig med vilka RAM-minnen man stoppar i, i början hade jag RAM-minnen som inte stod på kompabilitetslistan och fick ständigt slumpmässiga bluescreens. Nu med rätt minnen är problemet borta, ha rinte strulat sedan dess. Att montera på vattenkylaren Antec H2O 620 krävde modifikation av monterinssystemet - det är ganska tätt med komponenter kring monteringshålen.

Strömförbrukning med ett picoPSU utan grafikkort är 29W i idle.

Trevligt moderkort för sitt pris men vill du maxa kvalite och prestanda lär ASUS vara ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Okej tack för hjälpen
i så fall blir det Asus P8Z77-I DELUXE med 3 år garanti
tycker om asus kort har själv nu ASUS Maximus IV GENE-Z men vill har en mindre dator därför jag tänkte köpa ett nytt kort så jag kan använda ett BitFenix Prodigy chassi verka rätt bra i med så kan jag sätta i mitt H100 med

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Har ett Asus P8Z77-i Deluxe och är riktigt nöjd. Visst det kostar lite mer, men kvalitén känns riktigt bra, det är snyggt och det har i princip fått toppbetyg. Skall gå att överklocka väldigt bra för att vara ett m-ITX. Finns en del extra funktioner Hemmabio etc, funkar helt okej, nyttan är väl dock upp till var och en.

Det enda negativa jag kan säga är att jag har två stycken såna här moderkort.. lite onödigt kanske.. ^^ men det är ju inte P8Z77-i Deluxe fel...

Du kan få sälja ett till mig så löser det sig

Permalänk
Medlem

Tjenare, kag köpte ett ASRock istället för Asus, vilket jag va lite fundersam över eftersom jag har dåliga erfarenheter av ASRocks moderkort, men jag var/är otroligt nöjd över kortet.

Grymt snyggt, grymt fin BIOS , bra överklocknings möjligheter (fick upp i7an i 4,5 ghz stabilt) men ligger på 4,4 som "vardagsklock" , otroligt nöjd!

Skiljer ju också en del till priset och så vidare. Men jag är väldigt nöjd !

Permalänk
Medlem

Jag har precis byggt dator med ASUS kortet och om du fundera på att spela spel med grafikkort så kommer inte frontpanelsljudet att passa i moderkortet då den sitter precis bredvid pci e porten. Jag har tryckt med den kraft som krävs och lite till och det går verkligen inte att få ner grafikkortet om den panelen sitter i. Det går säkert men då hade jag haft moderkortet i 2 delar.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Jag har precis byggt dator med ASUS kortet och om du fundera på att spela spel med grafikkort så kommer inte frontpanelsljudet att passa i moderkortet då den sitter precis bredvid pci e porten. Jag har tryckt med den kraft som krävs och lite till och det går verkligen inte att få ner grafikkortet om den panelen sitter i. Det går säkert men då hade jag haft moderkortet i 2 delar.

Är du verkligen helt säker på det? Det kan inte bero på vilket grafikkort man har? Annars låter det som riktig dålig planering, låter orimligt att det skulle vara så.

Är det bara frontpanelsljudet som sitter ivägen? Den använder jag ju ändå inte. Men som sagt låter orimligt att dom skulle planera så dåligt.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jo det är klart att det beror på grafikkort. Jag använder ju referenskort med stor kåpa. Har man t ex ett kort med windforce kylare skulle jag tro man är säker.
Tog några bilder igår på det hela men bifogar de om en stund.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Keeper of Traditions

Ser det inte väldigt böjt ut, eller är det en synvilla?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

möjligtvis ngn mm. Men det är en synvilla. Har inte skruvat i skruven helt heller.

Men det syns ju iaf att grafikkortet inte platsar.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av voffen1:

möjligtvis ngn mm. Men det är en synvilla. Har inte skruvat i skruven helt heller.

Men det syns ju iaf att grafikkortet inte platsar.

mitt 680 i min Prodigy passar ju perfekt, eller sitter din inte bra eller?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Själv valde jag ASRock Z77E-ITX då jag har tidigare bra erfarenhet av ASrock. Kom ihåg att de hade bra UEFI biosen och man kunde oftast få till bra siffror via autoklockning utan blåskärm och liknande problem som jag haft när ägde Asus kort med Asus program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

mitt 680 i min Prodigy passar ju perfekt, eller sitter din inte bra eller?

Jo det passar. Men om du hade läst några rader upp gällde det kopplingen med front ljudet! Då passar inte mitt grafikkort.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av voffen1:

Jo det passar. Men om du hade läst några rader upp gällde det kopplingen med front ljudet! Då passar inte mitt grafikkort.

Jag hade samma problem

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240