Permalänk
Medlem

Asus 580GTX Matrix

Tjenare,

Nu är det så här att jag har dratt en clean formatering på datorn och rensat ut hela burken på damm.
För ca ett år sedan så låg mitt 580 matrix på 25-30 idle temps ungefär när kortet var 3-4 månader gammalt.
Idag när jag var nyfiken och se vad den ligger på för temps när jag rensat ut burken, och den idlar runt 40 grader~ Hur kan detta vara möjligt?

Jag blev riktigt paranoid av någon anledning och skulle behöva lite vägledning, hur kommer det sig att den höjt sig själv med 12-15 grader över ett år igenom idle temps?

Värt och notera att jag inte gjort någon förändring i burken alls, luftflödet är densamme och så.
Testat och underklockat och överklockat för att se om temperaturerna sänker sig eller höjer sig men icke, den stannar på 39-44c och hoppar runt där från hur det var tidigare 20-30isch~.

Något som är intressant är att modekortet ligger på samma temps som den alltid gjort. på 19.

När den sätts i hyfsad load så ligger den på 56-60c vilket jag förstått är riktigt bra. Så det är inte prestanda jag är oroad över, utan bara varför den höjts med senaste året och vad kan jag göra för att reducera det?

-Tacksam för svar.
Q

Permalänk
Medlem

Har du riktigt torkat av kylaren och fläktarna? För det brukar alltid bli ett lager dam som inte går bort om man inte torkar bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Har du riktigt torkat av kylaren och fläktarna? För det brukar alltid bli ett lager dam som inte går bort om man inte torkar bort det.

As in torkat av fläktarna, njaa jag blåste och blåste tills det inte kom ett ända dammkorn ut ur dem. Inte dragit en lätt tvättsvamp underifrån har jag inte gjort.

Antagligen inte rört kylaren för det har jag 0 kunskap, kanske du har råd/tips hur jag gör rent kylaren på min Matrix?

Permalänk
Medlem

Har inte haft ett sånt kort själv, men jag har fått gjort det på andra kort.

Sen vad jag läst och sett av Matrixen så ska det vara lätt att tabort plast kåpan med fläktarna på och sen är det nog bara att köra med en microfiberduk/tops i mellan flänsarna lite försiktigt och sen troka av fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Har inte haft ett sånt kort själv, men jag har fått gjort det på andra kort.

Sen vad jag läst och sett av Matrixen så ska det vara lätt att tabort plast kåpan med fläktarna på och sen är det nog bara att köra med en microfiberduk/tops i mellan flänsarna lite försiktigt och sen troka av fläktarna.

Detta är allt som allt då eller? Verkar tok för simpelt imo. Men bör väl ge det ett försök egentligen.. Men borde inte tempsen under heavy load också stiga om damm vore problemet egentligen..? Dem är ju helt fenomenala och ligger på 55-65 i heavy load's. Känns som dem borde ligga mycket högre ifall smuts stoppade flowet i fläktarna.. Säger inte emot nu, utan är bara fundersam.

Permalänk
Medlem

25-30 grader är lite konstigt lågt, det kan ha varit en felaktig avläsning, 35-40 grader låter rimligare faktiskt.
Mitt ligger på 50 grader, har dock två skärmar så det blir lite varmare med den ökade lasten(23 grader i rummet)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

25-30 grader är lite konstigt lågt, det kan ha varit en felaktig avläsning, 35-40 grader låter rimligare faktiskt.
Mitt ligger på 50 grader, har dock två skärmar så det blir lite varmare med den ökade lasten(23 grader i rummet)

Du tycker 42 i idle är bra temp helt enkelt då?

Permalänk

Jag har ett likadant kort, okej bortsätt från matrix.
Klockat det till 900 och ligger på 39 i idle. Inte några problem inte.
Dock kör jag ett mATX och har ette ljudkort prexis under fläktarna så, helt möjligt att jag får lägre temps om jag inte skulle haft det kortet där.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Jag har ett likadant kort, okej bortsätt från matrix.
Klockat det till 900 och ligger på 39 i idle. Inte några problem inte.
Dock kör jag ett mATX och har ette ljudkort prexis under fläktarna så, helt möjligt att jag får lägre temps om jag inte skulle haft det kortet där.

Alright, mina clocks ligger på

Core clock 940
Core volt 1150
Memory Clock 4200
----
Hur har du satt på dina memory clocks? För tempen på mina är 40+ också, idle. Vad ligger dina på?

Permalänk

Jag har verken rört memory eller volt så. Mina minnen ligger på 4008. Volt på 1038.

Visa signatur

Citera gärna för svar.