AMD Athlon 64 x2 5600+ blir väldigt varm, iaf enl HWmonitor

Permalänk
Medlem

AMD Athlon 64 x2 5600+ blir väldigt varm, iaf enl HWmonitor

Ok här är mitt problem.
Min CPU ligger på ca 50-60 grader i idle och ungefär 100-120 grader under load.
Jag tänkte att de var för jag hade en kass original kylare så jag var på inet o köpte en Noctua NH-U9B SE2, grejjer är att ja jag fick ungefär samma temps.
Jag fattar inte vad det är för fel och börjar misstänka temp givare då kylflänsarna inte ens blir lite ljumna, om jag då kunde få den att inte bry sig om CPU temp så hade jag inte haft ngt problem men den bryter och stänger av vid 150C vilket är något irriterande då den når detta om man stänger lådan...

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

ladda ner coretemp och kolla tempraturerna där!

Permalänk
Medlem

Du använder kylpasta va? Bara för att vara helt säker på det.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Twidash:

Ok här är mitt problem.
Min CPU ligger på ca 50-60 grader i idle och ungefär 100-120 grader under load.
Jag tänkte att de var för jag hade en kass original kylare så jag var på inet o köpte en Noctua NH-U9B SE2, grejjer är att ja jag fick ungefär samma temps.
Jag fattar inte vad det är för fel och börjar misstänka temp givare då kylflänsarna inte ens blir lite ljumna, om jag då kunde få den att inte bry sig om CPU temp så hade jag inte haft ngt problem men den bryter och stänger av vid 150C vilket är något irriterande då den når detta om man stänger lådan...

Se till att kylaren är korrekt monterad och tillsatt med rätt mängd kylarpasta.
Det finns till 99% av alla kylare en manual som medföljer.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Kör kylpastan som var med till kylaren och den är korrekt installerad eller ja iaf så som det stog att den skulle installeras enl instruktionsboken

Coretemp visa samma, ungefär 40 grader på kärna 1 och 50 på kärna 2, bios skrev 48 grader

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Att kylaren inte blir varm, kan vara en indikation på att den inte är korrekt monterad.

Temperaturerna du får fram är definitivt inte korrekta,
många AM2 moderkort ger bara korrekta värden med tillverkarens egna program,
tex använder jag EasyTune5 till mitt Gigabyte moderkort.

Kolla vad tillverkaren erbjuder för "utilities", att nedladda till ditt moderkort.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

tempsen är ju samma som med orginalkylaren som satt på när jag köpte datorn

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk

AMD Athlon 64 x2 5600+= "Brisbane"= som ofta har buggiga alt trasiga tempgivare.
Känn på kylflänsen när den visar 100 grader,stämmer det lär du bränna dig på flänsen.
EDIT: Finns hur mycket nfo som helst om du googlar på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

tempsen är ju samma som med orginalkylaren som satt på när jag köpte datorn

Och?

Prova vrida på kylaren, det ska bara gå att vrida lite, och kräva viss kraft.

Har editerat min föregående post, kan möjligen tillföra något nytt att prova...

Fo3

Edit; Vilken temperatur visar Bios?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

AMD Athlon 64 x2 5600+= "Brisbane"= som ofta har buggiga alt trasiga tempgivare.
Känn på kylflänsen när den visar 100 grader,stämmer det lär du bränna dig på flänsen.
EDIT: Finns hur mycket nfo som helst om du googlar på detta

Kylflänsen är kall när det står 100C så det är lite konstigt om CPU'n faktiskt var det eftersom den har bra kontakt med kylaren, och om det stämmer att de ofta är fel på tempgivaren så är det troligen det, finns det något sätt att få den att ignorera CPU temp? kan inte hitta det i BIOS

Skrivet av FatherOfThree:

Att kylaren inte blir varm, kan vara en indikation på att den inte är korrekt monterad.

Temperaturerna du får fram är definitivt inte korrekta,
många AM2 moderkort ger bara korrekta värden med tillverkarens egna program,
tex använder jag EasyTune5 till mitt Gigabyte moderkort.

Kolla vad tillverkaren erbjuder för "utilities", att nedladda till ditt moderkort.

Fo3

Får prova med EasyTune5 då, kör också Gigabyte moderskort

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk

Är du säker på att du monterat kylaren rätt? Vad har du för moderkort och har den stängt av sig hela tiden eller började den efter att du bytt kylaren??

Permalänk
Medlem

öhm, när HW monitor och CoreTemp säger ca 60C skriver EasyTune 45C

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Kylflänsen är kall när det står 100C så det är lite konstigt om CPU'n faktiskt var det eftersom den har bra kontakt med kylaren, och om det stämmer att de ofta är fel på tempgivaren så är det troligen det, finns det något sätt att få den att ignorera CPU temp? kan inte hitta det i BIOS

Du har sannolikt 2 problem:

1. Temp-programmen klarar inte av att ange korrekt temperatur.
(Datorn borde stängas vid högst 80-90C, inte 150C)
(Kommer inte ihåg shutdown-tempen för brisbane, men tror att den ligger i intervallet 80-90)

2. CPU:n överhettar,
men när den stänger av vid 150C torde den riktiga temperaturen vara 80-90C.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

men jag förstår isf inte varför CPU'n överhettar när jag har den kylaren på, och ja jag har monterat den rätt

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

öhm, när HW monitor och CoreTemp säger ca 60C skriver EasyTune 45C

Om kylaren sitter korrekt, kan du fundera på:

-Ventilation i chassiet, fungerar fläktarna för in och utblås?

-Vilken spänning går CPUn på?
(Hög spänning på "auto", kan bero på att bios inte korrekt identifierar din CPU, en BIOS-uppgradering kan ev lösa detta)

Fo3

Edit: Prova först!
Reset av bios(Clear cmos), det är en "standardåtgärd" vid konstiga problem

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Twidash:

men jag förstår isf inte varför CPU'n överhettar när jag har den kylaren på, och ja jag har monterat den rätt

Har den börjat överhetta efter du bytt kylaren så testa montera om den annars testa med bios uppdatering som Fo3 föreslog.

Permalänk
Medlem

Har kollat att CPU'n vill ha 1.3v och har manuellt ställt den där, får prova en BIOS flash

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Har kollat att CPU'n vill ha 1.3v och har manuellt ställt den där, får prova en BIOS flash

Vilken spänning visade easytune, när du hade den på auto?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vilken spänning visade easytune, när du hade den på auto?

Fo3

Finns ingen auto men en "normal" vilket är 1.4v och den vägrar nu att boota med det av ngn anledning

Clear Cmos och easytune visar 1.45v på auto/normal

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Skrivet av Twidash:

easytune visar 1.45v på auto/normal

sänk volten till 1,1-1,2v istället(1,3v är standard), 1,4v är för högt.

Permalänk
Medlem

Vet att 1.4 är för högt, drf jag kört 1.3, provar med 1.2 atm

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

1.2 ger BSOD

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

easytune visar 1.45v på auto/normal

Sänk lite i taget, och prova efter varje sänkning tex 1.40, 1.375, 1,35 ...
(Eller är det då den inte startar?)(Under 1.30 är osäkert om den går stabilt, men testa!)

Vad har du egentligen testat hittills?
Clear cmos?
Uppgraderat bios?
Vridtestat kylarmonteringen?
Vilket moderkort har du?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Clearat Cmos
Uppdaterat Bios
Kylaren går inte att vrida på mkt alls
moderskort: GA-M56S-S3
Allt mellan 1.3-1.4 har jag fått den att gå på dock änu högre temps ju högre V-core obviusly

31C enl easytune och 46 enl HW monitor nu så det ser ju bra ut i idle iaf, ska prova att spela lite o se vad jag får då. Alla temps är med lådan öppen då den överhettar dirmode om man stänger

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Clearat Cmos
Uppdaterat Bios
Kylaren går inte att vrida på mkt alls
moderskort: GA-M56S-S3
Allt mellan 1.3-1.4 har jag fått den att gå på dock änu högre temps ju högre V-core obviusly

Eftersom värmeutvecklingen ökar exponentiellt med spänningsökningen,
borde 1.3V ge en betydande förbättring.

Men är det tillräckligt?

Fo3

Edit: Du verkar behöva en bättre låda, alternativt fler chassifläktar...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Du måste helt klart kolla vilket värde som är korrekt. Det kan du nog lite lätt avgöra genom att helt enkelt känna med handen på kylaren. Har du ett värde på 60 och ett på 90 grader så krävs det inte ett geni för att komma fram till att det är närmare 60 du har i verkligheten om du inte bränner dig.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut atm i idle, och kylaren känns som den är typ, den är knappt över rums temp iaf

Starta GTA 4 en stund och fick detta som resultat, screenade så fort jag kunde när jag scrolla ner till windows då jag inte kan hitta ngn funktion för högsta uppmätta på easytune, dock så har den på ngt sett hunnit droppa 20C enl HW på den tiden (idk)

Startar Prime 95 och ser vad jag får för max temp med det, och om den inte dör längre. (editerat massor med posts för att få bort alla dubbelposts)

Men iaf Prime 95 så stannar den på 87C enl HW och 71 enl easytune

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Av vad jag ser så står vissa fläktar på 0 och ändå har ett högsta värde. Är det nått du stänger av?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Av vad jag ser så står vissa fläktar på 0 och ändå har ett högsta värde. Är det nått du stänger av?

De fläktarna finns inte, finns inte ens ngra kontakter på moderskortet för de så jag vet inte vad de värdena handlar om
kan även se att det står att min CPU fläkt har haft max rpm på 2400 och den går bara upp till 1700

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

De fläktarna finns inte, finns inte ens ngra kontakter på moderskortet för de så jag vet inte vad de värdena handlar om

Där är inga extra små fläktar inbyggda på moderkortet då? Hade en sån på sydbryggan på ett gammalt ASUS kort. Fläkten dog efter många års användande.

Tänkte det skulle vara lika bra att kolla.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC