"Microsoft Surface for Windows 8 Pro"

Permalänk
Medlem

"Microsoft Surface for Windows 8 Pro"

Verkar faktiskt vara den mest ultimata, med hästlängder... TAB* som nu finns i världen. Det känns lite som "next gen" bärbar dator, inte riktigt i "surfplattor" kategorin.

Allt som går göra med en dator, går att göra med den.(?)

Tjejen ville att jag skulle jaga rätt på en TAB, som hon kunde se film med genom, nätverket på sängen. Jag ska nog övertala henne och säga att vi behöver en sån, men jag tror att den kommer att bli sjukt DYR! (Men JAG-VILL-HA)

Måste säga att jag svalde Microsofts sale-snack med hull å hår - Å gu förbannat, tror ni inte att det t.o.m var en FAIL i början på klippet, när de skulle illustrera Windows RT och internet explorer!? lolz.
http://www.youtube.com/watch?v=ervY6As5OcI&feature=related

Trots det är jag sold på Surface - Win 8 Pro.
http://www.youtube.com/watch?v=FvI5AfX_sVg

Vad är era kritiska/positiva tankar och åsikter om denna pryl?

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

Webhallen listade surface ett tag... 8K för RT modellen och typ 12K för Pro.

Måste ner rejält i pris om dom ska vara värt det. Och jag ser inte riktigt hur det kommer hända... Personligen så skulle jag säga att det finns en gräns för hur mycket man är villig att betala för nånting som man i princip bara kommer surfa på 98% av tiden. Win 8 gör inte det särskilt mycket bättre än Android eller iOS.

Permalänk
Medlem

balmer sa att RT kommer kosta runt 200-500$ och man kan köpa "few" pros tab för 1500$

Permalänk
Skrivet av murklor:

Webhallen listade surface ett tag... 8K för RT modellen och typ 12K för Pro.

Måste ner rejält i pris om dom ska vara värt det. Och jag ser inte riktigt hur det kommer hända... Personligen så skulle jag säga att det finns en gräns för hur mycket man är villig att betala för nånting som man i princip bara kommer surfa på 98% av tiden. Win 8 gör inte det särskilt mycket bättre än Android eller iOS.

Ja fast de priserna var ju helt tagna ur luften, satta att vara garanterat högre än det faktiska priset för att vara säkra.

Personligen skulle jag lägga 20k på en sån här platta om jag kunde köpa den nu. Kraftfull bärbar dator med Windows i pad-format. Som dessutom inkluderar tangentbord i fodralet. Skulle använda den främst till arbete, dvs. utveckling och administrering vilket är omöjligt med en Android-platta eller ipad.

Permalänk
Medlem

finns inte en chans att pro kommer kosta under 10000 iaf. RT kommer nog ligga i samma prisklass som konkurrenterna dvs runt 4-5-6-7 tusen beroende på mängd minne osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

balmer sa att RT kommer kosta runt 200-500$ och man kan köpa "few" pros tab för 1500$

Ner mot $200 tvivlar jag extremt starkt på, om vi inte pratar om single core kina kloner eller nåt. Microsoft kommer garanterat räkna RT som en "premium" tablet, dvs runt 4500-5000kr... Och mer för 64gb/3G modeller. Finns det nån LTE variant så skjuter priset nog upp mot 8K.

Permalänk
Medlem

Kommer att använda den för att styra saker i huset(typ, värme, ljus, spa etc), se film, surfa osv. Men främst är det till tjejen så hon kan se film i sängen, soffan, kontoret etc, trådlöst. Jag gillar prylar och det verkar vara en pryl som går använda till det mesta förutom hc-gaming. Så hon kommer nog använda den till jobbet m.m om det inte är för krångligt. 10k för den? NO-problem.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Skrivet av vi0lat0r:

Kommer att använda den för att styra saker i huset(typ, värme, ljus, spa etc),

Det är ungefär min tanke att göra, fast med en Surface RT.
En sådan, + en telefon med WP8, och Windows8 på datorerna, så borde man förhoppningsvis bara göra en version av styrprogrammen till alla enheter.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

En Surface RT bör hamna på samma pris som en iPad. Blir den dyrare kommer den inte sälja i någon större utsträckning då det inte finns någon anledning att välja en Surface over en iPad (snarare tvärt emot). Detta är väl också vad Ballmer sagt och nivån någon enstaka annan ARM baserad Windows 8 platta redan prislagts på.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Om man kollar hårdvaruspecifikationerna (om man får tro specifikationerna på Wikipedia) för Surface Pro så finns det väl goda möjligheter att den kommer kosta mindre än 10 000kr.

Dual-core Intel Core i5
64 or 128 GB and microSDXC slot
10.6 in ClearType Full HD screen with 16:9 aspect ratio
Multi-touch screen
USB 3.0, Mini DisplayPort

Hyffsade grejer men om inte skärmen är en stor kostnad så ser jag inte riktigt varför dom skulle sätta ett pris på 10 000kr på den.

Permalänk
Medlem

Se en film på genom nätverket kan alla tablets/telefoner på marknaden. För mig hör windows tyvärr inte hemma på Tablets, tycker IOS/Android/Linux stämmer sig mer in på det.

Man får se men so far är jag på nej.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Se en film på genom nätverket kan alla tablets/telefoner på marknaden. För mig hör windows tyvärr inte hemma på Tablets, tycker IOS/Android/Linux stämmer sig mer in på det.

Man får se men so far är jag på nej.

I Windows 8 finns ju det nya touchgränssnittet Metro/Modern UI som borde funka fint när man vill använda den som surfplatta. Sen kan man bara sätta i tangentbordet med trackpad/touchpad och använda den som bärbar dator i Windows 8 desktop läge. Jag tycker det verkar va en klockren lösning faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

I Windows 8 finns ju det nya touchgränssnittet Metro/Modern UI som borde funka fint när man vill använda den som surfplatta. Sen kan man bara sätta i tangentbordet med trackpad/touchpad och använda den som bärbar dator i Windows 8 desktop läge. Jag tycker det verkar va en klockren lösning faktiskt.

Vart är det annorlunda mot andra tablets redan nu på marknaden som har just precis det du tog upp?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vart är det annorlunda mot andra tablets redan nu på marknaden som har just precis det du tog upp?

Hur många andra surfplattor är det som man kan koppla in ett tangentbord med touchpad och fälla ut stället på baksidan och gå in i desktopläget och där det finns massor av desktop program att välja på (alla Windows program)? iPad? Androidplattor?
Levererar dom andra plattorna samma prestanda som man får med en Intel Core i5 processor? Har dom en mini DisplayPort och USB där du kan koppla in vad som helst som det finns Windows drivrutiner till?

Permalänk
Medlem

"The windows eco system has always been about choice" låt oss skippa METRO till stationära datorer då!?

Iallafall, såhär gör sig metro gränssnittet bra och jag vill ha en bara för att

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Hur många andra surfplattor är det som man kan koppla in ett tangentbord med touchpad och fälla ut stället på baksidan och gå in i desktopläget och där det finns massor av desktop program att välja på (alla Windows program)? iPad? Androidplattor?
Levererar dom andra plattorna samma prestanda som man får med en Intel Core i5 processor? Har dom en mini DisplayPort och USB där du kan koppla in vad som helst som det finns Windows drivrutiner till?

Låt oss se,

Min Nokia n900 stödje SSH med X11 support, alltså tangentbord och möss och skärm kunde enkelt skickas vidare och telefonen bara var en "host", Android ICS/JB stödjer USB enheter så det är bara att koppla in dom antingen genom microusb med en microUSB till USB sladd. De skall även stödja SSH.

Asus Transformer har varit riktad direkt mot att ha tangentbord som docka och annat lull lull. Sen har vi vivaldi tablet som har kommit ut i olika versioner

Ipad har även flertal tangentbord till sig så den är inte ute den heller. Vi har också på listan HPs försök med deras tablets som sålde som smör när de lade ner projektet och tagit upp det igen. Har för mig att de hade tangentbordstöd dom också men det var ett tag sen så jag minns inte längre.

Update, kom på några till.

Asus Eee Pad slider, sen har du Toshiba AT200, Xoom har också stöd för tangentbord om jag inte minns fel.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Låt oss se,

Min Nokia n900 stödje SSH med X11 support allts tangentbord och möss och skärm kunde enkelt skickas vidare och telefonen bara var en "host", Android ICS/JB stödjer USB enheter så det är bara att koppla in dom antingen genom microusb med en microUSB till USB sladd. De skall även stödja SSH.

Asus Transformer har varit riktad direkt mot att ha tangentbord som docka och annat lull lull. Sen har vi vivaldi tablet som har kommit ut i olika versioner

Ipad har även flertal tangentbord till sig så den är inte ute den heller. Vi har också på listan HPs försök med deras tablets som sålde som smör när de lade ner projektet och tagit upp det igen. Har för mig att de hade tangentbordstöd dom också men det var ett tag sen så jag minns inte längre.

En mobiltelefon med SSH är ju inte alls samma sak. En Androidplatta med en ARM processor som du kör SSH till en dator är ju inte heller samma sak. Ingen av de här produkterna har det som jag listade med Surface Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

En mobiltelefon med SSH är ju inte alls samma sak. En Androidplatta med en ARM processor som du kör SSH till en dator är ju inte heller samma sak. Ingen av de här produkterna har det som jag listade med Surface Pro.

jaha missade att du ville ha en Windows dator med Intel 86 processor my bad.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Webhallen listade surface ett tag... 8K för RT modellen och typ 12K för Pro.

Måste ner rejält i pris om dom ska vara värt det. Och jag ser inte riktigt hur det kommer hända... Personligen så skulle jag säga att det finns en gräns för hur mycket man är villig att betala för nånting som man i princip bara kommer surfa på 98% av tiden. Win 8 gör inte det särskilt mycket bättre än Android eller iOS.

De är skillnad på RT versionen och Pro Version av Win 8

RT kör på ARM processor som android gör osv. du kan köra word etc men inte mycke mer avancerade prg.
Pro Kör Intel I5 Gen 3 Processor och är en skarp win 8 version som du kan spela alla win spel eller tex köra Photoshop eller 3DSmax etc etc.

IPad ( Lekpad ) eller Android ( en till Surfpad ) kan man inte göra mycke vettiga saker förutom kanske skriva mail eller kämpa med nått Klon word skräp.
Visst Finns det tang bord till dessa oxå men Pro versionen på Win 8 Surface Tab kommer du ha en Full PC Tablet med allt du kan göra på din Laptop eller ( Slaptop ) idag kommer du kunna göra på Surface Pro Verison.

RT version Release 26 okt
Pro After Christmas

/Cheers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Om man kollar hårdvaruspecifikationerna (om man får tro specifikationerna på Wikipedia) för Surface Pro så finns det väl goda möjligheter att den kommer kosta mindre än 10 000kr.

Dual-core Intel Core i5
64 or 128 GB and microSDXC slot
10.6 in ClearType Full HD screen with 16:9 aspect ratio
Multi-touch screen
USB 3.0, Mini DisplayPort

Hyffsade grejer men om inte skärmen är en stor kostnad så ser jag inte riktigt varför dom skulle sätta ett pris på 10 000kr på den.

Du ser inte varför? Har du ens kollat på motsvarande plattor? Det finns Windows 7 plattor med specen som du listar. Dom kostar alla över 10K, det handlar snarare om 15K. Du kan ju inte jämföra med bärbara på 6-7K som har liknande (eller bättre) spec. Två helt olika prissättningar. Den faktiska kostnaden för hårdvaran har ingenting med det att göra heller. Bara att titta på alla plattor. 3G kostar minst tusenlappen mer, trots att hårdvaran antagligen kostar 10kr extra.

Jag tror det finns exakt noll möjlighet att Pro versionen kommer kosta under 10K. Eller nåja, kanske kostar den 9990kr på nån icke existerande butik som aldrig får in den i lager enligt Prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Du ser inte varför? Har du ens kollat på motsvarande plattor? Det finns Windows 7 plattor med specen som du listar. Dom kostar alla över 10K, det handlar snarare om 15K. Du kan ju inte jämföra med bärbara på 6-7K som har liknande (eller bättre) spec. Två helt olika prissättningar. Den faktiska kostnaden för hårdvaran har ingenting med det att göra heller. Bara att titta på alla plattor. 3G kostar minst tusenlappen mer, trots att hårdvaran antagligen kostar 10kr extra.

Jag tror det finns exakt noll möjlighet att Pro versionen kommer kosta under 10K. Eller nåja, kanske kostar den 9990kr på nån icke existerande butik som aldrig får in den i lager enligt Prisjakt.

Det har du helt rätt i faktiskt. Jag hittade en liknande platta från Samsung som heter Series 7 Slate och kostar 12500kr på Dustin Home. Det finns ju en del skillnader mellan den och Surface Pro men det borde som du säger ge en indikation om vart priset kommer ligga. Jag hittade också ett uttalande från Microsoft:

At their unveiling event on June 18th, Steven Sinofsky, President of the Windows and Windows Live Division, stated that pricing for the Surface RT "will be comparable to other ARM devices" and pricing for the Surface Pro "will be comparable to current ultrabooks."

Om man kollar på Ultrabooks med liknande specifikationer (på Dustin) så ligger dom mellan 7 000 och 15 000kr ungefär.

Permalänk
Medlem

Hoppas fördröjningen pa surface pro är pga Haswell.
http://www.pcpro.co.uk/blogs/2012/06/21/is-microsofts-surface...

Blir LÄTT ett köp i sa fall!

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Det har du helt rätt i faktiskt. Jag hittade en liknande platta från Samsung som heter Series 7 Slate och kostar 12500kr på Dustin Home. Det finns ju en del skillnader mellan den och Surface Pro men det borde som du säger ge en indikation om vart priset kommer ligga. Jag hittade också ett uttalande från Microsoft:

At their unveiling event on June 18th, Steven Sinofsky, President of the Windows and Windows Live Division, stated that pricing for the Surface RT "will be comparable to other ARM devices" and pricing for the Surface Pro "will be comparable to current ultrabooks."

Om man kollar på Ultrabooks med liknande specifikationer (på Dustin) så ligger dom mellan 7 000 och 15 000kr ungefär.

Förutom att surface pro har 1080p, vi vet vad dessa skärmar brukar kosta på laptops :'(
Satan vad dyr den kommer bli... inget mer snus på ett par månader så kanske man kan skrapa ihop lite under soffan, så finns det en chans att man har råd

Permalänk

Kommer den köra med intels integrerade GPU?
Vad klarar den av i sådant fall? Klarar den spel som Hon, Lol, Dota 2?

Skulle vilja ersätta min laptop med denna platta men de gånger jag spelar är oftast när jag är hemma i Stockholm och då är det 30mil från min stationära...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Kommer den köra med intels integrerade GPU?
Vad klarar den av i sådant fall? Klarar den spel som Hon, Lol, Dota 2?

Skulle vilja ersätta min laptop med denna platta men de gånger jag spelar är oftast när jag är hemma i Stockholm och då är det 30mil från min stationära...

Den kommer att köra på Intel HD4000 kretsen, bara att googla lite. Men rent spontant tror jag inte att det ska vara några problem att driva ovannämnda spel.

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Den kommer att köra på Intel HD4000 kretsen, bara att googla lite. Men rent spontant tror jag inte att det ska vara några problem att driva ovannämnda spel.

Okej cool då kan det nog vara värt den stora summan trots allt Riktigt imponerad av dess design och utformning.

Synd att AMD inte har lyckats få sina processorer med vassare integrerade GPUer i dessa, detta är trots allt deras nisch emot Intel...

Permalänk
Medlem

Hm, lite intressant att Komplett listar denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760191

Acer W700 - 1080p, Win8, i5/HD4000, 128gb/4gb. För ynka 8000kr. MEN det står inte om det är RT eller Pro... Det borde vara Pro iom att det är ett vanligt 64bits system, men man vet aldrig vad dom lyckats haxxa till.

Om den bara koster 8K för den speccen är det ju genast betydligt mer intressant.

Dock skulle jag nog inte välja den om man bara vill ha en surfplatta, typ. 1kg, urk. Fan 600 gram är tungt redan det.

Permalänk
Medlem

Den är Pro. Finns inte RT på x86 processorer.

Jag måste dock hålla med om att det är ett bra pris på den. Lite stor dock med 11 tum (de flesta verkar ju vara det iof). Och jag är orolig över plattor med i5 batteritid.

Det finns en tillverkare som ska komma med en i3a (kommer inte ihåg vem just nu), det är något som jag är lite förvånad över att det inte finns fler utav. Bör ju vara en ganska fin uppgradering i prestanda över atom samt dra mindre ström än en i5a.

*EDIT googlade lite och det var faktiskt Acer som ska komma med en i3 variant av den som länkades ovan. Ska bli billigare (799 USD mot 999 USD för i5). Både bluetooth tangentbord och dock är inkluderade.

Hoppas att det kommer lite reviews snart på Pro plattor!

Permalänk
Medlem

i3 varianten finns hos Komplett också. 6000kr, men gamla versionen (med HD3000).

Men som sagt, 8K... Det kan vara att Kompletts bokningspris inte stämmer, framförallt inte om dom sägger 999 USD för i5:an - dvs minst 10K. Och i3 skulle ligga på 8K istället.

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat idag men när priserna hos komplett kom ut för ett par dagar sen på acer w700 verkade inte specifikationerna motsvara de reviews och previews som gick att finna på nätet. Vad jag minns så säger de få reviews som finns ips samt ivy bridge i3 samt i5. På komplett och tror det var inwarehouse också läste jag sandy bridge i3 och tn panel. Min slutsats var att enheterna i Norden är någon form av budgetvarianter på w700 eller att specifikationerna är fel på hemsidorna hos företagen.

En sandy bridge laptop i3 gick nyligen att få för 2900 på cdon för liknande specifikationer och med större skärm så tycker definitivt inte 5990 är för billigt. Visst touchscreen och mindre formfaktor.

Jag tror inte i detta fallet att den mindre formfaktorn kostar speciellt mycket.

Går att få dubbelt så stor touchscreen för drygt 2000 än det är på w8 surfplattorna så enligt mig så är priserna definitivt inte i underkant, Visst de kanske höjer till 8000 men i sådana fall kommer priserna inte hålla länge tror jag.

Jag själv tvekar om jag inte borde köpa en android + w8 laptop för nästan samma summa som en budget surfplatta. Helt klart tycker jag inte priserna imponerar på mig hittills.

Visa signatur

i5 3570k 3,4-sapphire 7950 boost flex-16 gb 1600 mhz-samsung 830 ssd 128 gb-gigabyte b75m-d3h-corsair hx620-antec chassi/Acer w700 i3