Tyst grafikkort för under 3k

Permalänk

Tyst grafikkort för under 3k

Hej!
Då var det dags att bestämma sig för grafik kort men det visade sig vara förbaskat svårt efter som det fins så många. Då man vill överklocka och ändå vill ha ett tyst system så är såklart referens kylare uteslutet men vilket ska man köpa? Ska också nämna att jag ska köpa två stycken. Hoppas ni experter hittar nått bra.
Vill ej att ni utgår från prestanda innan överklockning utan efter.

Här är datorn som grafikkortet monteras i:http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2181000&view=m

Vill bara förtydliga endast Under 3000!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog föreslagit ett Asus GTX 670 med Direct CU-kylare. Den ska tydligen vara en av de bästa på marknaden
På ATi's sida får någon annan hjälpa dig dock

Edit: Såg att du skrev under 3k. Då får jag ta och rekommendera ett GTX 660Ti istället!

https://www.inet.se/produkt/5409600/asus-geforce-gtx-660ti-20...
Detta är nog OC-modellen, bara det att inet missat att skriva det (om man ser på klocksen så ser man det)

Annars har du ju 670an som jag snackade om, om du känner att du kan lägga några hundralappar över
https://www.inet.se/produkt/5409486/asus-geforce-gtx-670-2048...

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av XsvennebananX:

Hej!
Då var det dags att bestämma sig för grafik kort men det visade sig vara förbaskat svårt efter som det fins så många. Då man vill överklocka och ändå vill ha ett tyst system så är såklart referens kylare uteslutet men vilket ska man köpa? Ska också nämna att jag ska köpa två stycken. Hoppas ni experter hittar nått bra.
Vill ej att ni utgår från prestanda innan överklockning utan efter.

Här är datorn som grafikkortet monteras i:http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2181000&view=m

Vill bara förtydliga endast Under 3000!

Asus HD7970 DCII 3Gb - 2990:- Skynda fynda!

Permalänk

TS köp det där grafikkortet! Grymt tyst samt bra kylning!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Lästa precis en recension om att man inte kunde höja spänningen? Annars så är det ett schyst grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Jag hade nog föreslagit ett Asus GTX 670 med Direct CU-kylare. Den ska tydligen vara en av de bästa på marknaden
På ATi's sida får någon annan hjälpa dig dock

Edit: Såg att du skrev under 3k. Då får jag ta och rekommendera ett GTX 660Ti istället!

https://www.inet.se/produkt/5409600/asus-geforce-gtx-660ti-20...
Detta är nog OC-modellen, bara det att inet missat att skriva det (om man ser på klocksen så ser man det)

Annars har du ju 670an som jag snackade om, om du känner att du kan lägga några hundralappar över
https://www.inet.se/produkt/5409486/asus-geforce-gtx-670-2048...

Har också köpt 660ti från evega går klockrent och tyst kör bf3 i 1080 på ultra i 80fps.
kostar ca 2000kr

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Skrivet av sigge002:

Har också köpt 660ti från evega går klockrent och tyst kör bf3 i 1080 på ultra i 80fps.
kostar ca 2000kr

Nu framgår det aldrig riktigt vilket grafikkort du hade köpt.

Permalänk

Om du ska köpa till SLI/Crossfire så skulle jag inte rekomendera 79xx serien då jag har hört om dåliga drivrutiner och mycket (mer än nVidias kort) microstuttering.
Men om du tänkt ha korten i två datorer så är nog en 7970 för 3000 verkligen värt det!

Permalänk
Skrivet av XsvennebananX:

Nu framgår det aldrig riktigt vilket grafikkort du hade köpt.

Tror han menar EVGA. Förlåt mig om jag har fel.

Edit: Jag tror inte på att en 660ti klarar bf3 ultra med allt på högsta i 1080p.
Kanske på en av de minsta banorna men på typ caspian border så går det väll ner till 30 fps.

Permalänk
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Om du ska köpa till SLI/Crossfire så skulle jag inte rekomendera 79xx serien då jag har hört om dåliga drivrutiner och mycket (mer än nVidias kort) microstuttering.
Men om du tänkt ha korten i två datorer så är nog en 7970 för 3000 verkligen värt det!

Ok men den har samtidigt två stora nackdelar ett Verkar som man inte kan höja spänningen för maximerad överklockning två tar upp tre stycken kort platser annars som jag sa för Schyst kort.

Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Tror han menar EVGA. Förlåt mig om jag har fel.

Tror också han mena EVGA men de har flera olika 660 ti kort.

Permalänk
Medlem

Mycket bra pris! Men om du inte vill ha ett grafikort som tar 3 slotts skulle jag säga MSI TwinFrozr 3 7950

http://cdon.se/hemelektronik/msi_hd7950_twin_frozr_iii_3gb_dd...

+ så blir det någon krona billigare med swec rabatten

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Skrivet av azezl:

Mycket bra pris! Men om du inte vill ha ett grafikort som tar 3 slotts skulle jag säga MSI TwinFrozr 3 7950

http://cdon.se/hemelektronik/msi_hd7950_twin_frozr_iii_3gb_dd...

+ så blir det någon krona billigare med swec rabatten

Upp skriven som ett alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Tror han menar EVGA. Förlåt mig om jag har fel.

Edit: Jag tror inte på att en 660ti klarar bf3 ultra med allt på högsta i 1080p.
Kanske på en av de minsta banorna men på typ caspian border så går det väll ner till 30 fps.

På vanila mapsen kör jag i 80 och på AK mapsen kör jag i 60. Kollade med fraps idag

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Medlem

asus gtx 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge002:

På vanila mapsen kör jag i 80 och på AK mapsen kör jag i 60. Kollade med fraps idag

Men snälla, alltså du kör 4xAA, allt på ultra i x1080 med 60fps på de nya mapsen? -Aldrig-

Permalänk
Inaktiv

HD7970

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gainward GTX 670 Phantom 2GB plus aktuell sweclockersrabatt gör att du landar på 3019:- inklusive frakt, om det är ok att det överskrider din budget lite, det absolut bästa du kan få för den summan just nu.

Permalänk
Skrivet av sigge002:

På vanila mapsen kör jag i 80 och på AK mapsen kör jag i 60. Kollade med fraps idag

Du har inte vsync på.
Du kollar förmodligen FPS bara när du står helt stilla. Om det droppar till 30 fps så klarar du verkligen inte ultra.

Inte ens mitt 670 klarar ultra utan att droppa till 40 fps när det händrt en massa.

Så antingen så råkade du köpa en 690 eller så vet du inte hur det känns när fps'en droppar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XsvennebananX:

Ok men den har samtidigt två stora nackdelar ett Verkar som man inte kan höja spänningen för maximerad överklockning två tar upp tre stycken kort platser annars som jag sa för Schyst kort.

Tror också han mena EVGA men de har flera olika 660 ti kort.

Öka spänningen och ljudnivån kommer eskalera, det går inte kombinera datorer med så hög prestanda att du behöver två GPU med låg ljudnivå varför du bör köpa de billigaste korten som uppfyller dina prestandakrav.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black_Pete:

Gainward GTX 670 Phantom 2GB plus aktuell sweclockersrabatt gör att du landar på 3019:- inklusive frakt, om det är ok att det överskrider din budget lite, det absolut bästa du kan få för den summan just nu.

Det snabbaste kortet trådskaparen kan få för de pengarna han tänkt lägga ut.
Dock så ska det kortet inte alls vara direkt tyst när fläktarna börjar snurra upp vid gaming..

Permalänk

Att köpa två kort när man vill ha ett tyst sytem är nästan inte görligt utan vattenkylning på grafikkorten. Problemet är att det undre kortet värmer upp det övre, så att fläktarna på åtminstone det kortet körs på rätt höga varv mest hela tiden. Man får ha ett duktigt välventilerat chassi och få in frisk luft mellan korten för att det skall gå hyfsat.

Jag skulle satsat alla pengar på ETT kort istället. Då kan t.ex. ett kort med Asus DCII kylare användas och det blir rätt tystlåtet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Kommer med en uppdatering senare när jag får tillgång till en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Uppdatering:
1: Jag förväntar mig inte att man ska kunna få ett knäpp tyst system men ett system som inte låter jätte mycket är väll möjligt hoppas jag.

2: Totala budgeten för grafikkort ligger på ca 5-6k och då känns det som man får ut mest prestanda med två stycken grafikkort.

3: det är en helt ny dator som ska byggas så ifall jag inte blir nått klockare av det här så kommer jag göra en annan tråd där det blir en hel dator som är tyst man ska sätta ihop. om ni vill kan ni sätta ihop en dator som är tyst men en budget på ca 15-16k.