Integrationspolitiken i landet Sverige

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Nyckelordet här är nog att om man inte definierar nationalstaten som svenska folkets sagas början så kommer du upptäcka nåt spännande när du pratar om sådant som heterogen kultur , lågintensiv invasion osv. Faktum är att bara för ett par hundra år sedan så handlade inte nationaliteten överhuvudtaget om att landet var knutet till nationaliteten utan det var snarare vem man ansåg vara kung helt enkelt. Så Sverige definierades utifrån vad kungen ansåg vara Sverige , inte några slags gränser. Han kunde inte bry sig mindre om gemene man var "svensk". osv.

Att man inte kallade sig svensk utan hade regionala eller lokala beteckningar på sig själv osv förändrar ju inte släktskapet mellan dåtidens befolkning i detta land och nutidens. En förutsättning för att den svenska nationalstaten kunnat bildas är att folket är likt varandra, och inte ens då var det helt lätt.

Skrivet av Sentenced:

Nationalstaten är en social konstruktion och det är inget fel med det. Den kan vara effektiv och den kan fungera riktigt bra MEN om man på något sätt tror att det finns en slags naturlig lag som bestämmer vad som är svenskt så är man riktigt fel ute. Folkslag har bytts ut genom historien och strömmningar internationellt har i alla tider påverkat oss i olika slag riktningar och förändrat folkens sammansättningar, mål och definitioner av svenskhet.

Det man kan tala om i naturliga ordalag är ju hur naturen omdanat oss efter förutsättningarna i norden. Det naturliga urvalet sedan folk vandrade hit och isolerades från sina rötter har skapat ett folk som är ämnat för att leva här. Sen ska man inte dra för stora växlar på detta men det finns vissa intressanta observationer att göra, exempelvis hur människor med ritkigt mörk hy ofta behöver D-vitamintillskott för att klara sig här uppe. Det nordiska utseendet har evolutionära fördelar på våra breddgrader.

Just folkutbytet och de internationella strömningarna överdrivs av någon anledning kraftigt. Vad jag kan erinra mig skedde det stora folkutbytet i nuvarande Sverige när stridsyxekulturen trängde utan trattbägarkulturen runt 2900 f.Kr. Vissa forskare menar att trattbägarkulturen överlevde i baltikum och att de genetiska skillnaderna mellan etniska svenskar och etniska balter kan spåras till detta då trattbägarkulturens folk i nuvarande Sverige verkar ha gått åt i väldigt stor omfattning när stridsyxekulturens folk anlände.

Skrivet av Sentenced:

En svensk från 1800-talet eller för den delen början av 1900-talet skulle inte skriva under samma svenskhet som du lägger fram t.ex. Med det sagt så måste jag väl upprepa mig med att säga att jag garanterat räknas som relativt "nationalistisk" i mina värderingar men jag lägger tyngdpunkten på helt andra ställen och är väl medveten om att det är en social konstruktion där jag anser att det finns en mängd fördelar med denna konstruktion.

Problemet med den bilden är att nationalstaten inte fungerar när folket byts ut. När olika nationaliteter samlas i samma administrativa område får man ett imperium. Detta kan man göra genom att erövra andra länder, men det går lika bra genom att importera andra länders befolkningar till det egna landet. Det brukar inte fungera så bra då. För övrigt måste du väl erkänna att kultur, värderingar och annat fint som kan ingå i ett nationellt begrepp härstammar ur folket. Folkets skapandekraft och egenhet är ju grunden till kulturen. Sverige med 25% afrikaner, 25% araber och 10% asiater kommer inte ha någon svensk kultur. Nu är detta påhittade siffror fördelningsmässigt, men tanken är att peka på hur det skulle kunna se ut rent demografiskt i en framtid när de etniska svenskarna är i minoritet vilket vi kommer bli om nuvarande utveckling fortsätter. I USA, denna multikulturens smältdegel, är nu mindre än hälften av de barn som föds vita*. Det statsbildande folket där håller på avlas bort.

*Amerikaner generellt skiljer inte på öst- eller västeuropeiskt arv till exempel, därav beteckningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klingon:

Jag har inte tagit del av några studier i ämnet, men om trenden håller i sig vilket jag finner sannorlikt så blir nettoresultatet en ökande främmande grupp i Sverige. Ser man till tredje världen har ju det faktum att fler barn överlever inte lett till någon reell minskning av barnafödandet vilket tycks mig som en uppenbar problematik.

Pedagogiska presentationer i ämnet är Hans Roslings föredrag:

som behandlar bl a just barnafödandet och dess koppling till olika länder/samhällsklasser/religioner. Det finns väldigt bra data tillgängligt på demografin i världen sedan lång tid tillbaka, så det är lätt att analysera.

Kontenta: alla tillgängliga demografiska data som finns (vilket är mycket och högkvalitativt) säger att det är falskt att barnafödande inte påverkas av överlevnadsgrad. Oavsett religion, geografi, ögonfärg, näslängd, etc. Inte bara att det är falskt att det inte är så - allt tyder på att det är sant att det är så, vilket är ett än starkare uttalande (och mycket svårare att visa).

Bara för att det är tydligt och enkelt att visa så betyder inte det att de i världen som hävdar motsatsen kommer ändra sig. Om man tycker det funkar att skaffa sig en cementerad uppfattning utan statistiskt underlag så är sannolikheten hög för att det faktum att statistiken talar emot ens ståndpunkt inte gör att man ändrar sig.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Edit: My bad, se nedanstående inlägg [15:49] Klingon, låter detta stå kvar däremot så det inte blir konstigt.

Skrivet av Klingon:

I USA, denna multikulturens smältdegel, är nu mindre än hälften av de barn som föds vita*. Det statsbildande folket där håller på avlas bort.

Vad har du nu suttit och fantiserat ihop?

År 2010 föddes det totalt 3.999.386 barn i USA, 3.069.315 av dessa var vita. Födslotalen bland vita är rent procentuellt lägre än bland andra etniciteter, men så har det varit under lång tid. De som "avlas bort" (vilket jädra uttryck...) är ursprungsbefolkningen, men den bryr du ju dig förstås inte om.

Källa: http://www.cdc.gov/nchs/data/nvsr/nvsr61/nvsr61_01.pdf sid 51.

Det som däremot sker i USA är att födslotalen generellt sjunker, inte minst bland tonåringar vilket är positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Vad har du nu suttit och fantiserat ihop?

År 2010 föddes det totalt 3.999.386 barn i USA, 3.069.315 av dessa var vita. Födslotalen bland vita är rent procentuellt lägre än bland andra etniciteter, men så har det varit under lång tid. De som "avlas bort" (vilket jädra uttryck...) är ursprungsbefolkningen, men den bryr du ju dig förstås inte om.

Källa: http://www.cdc.gov/nchs/data/nvsr/nvsr61/nvsr61_01.pdf sid 51.

Det som däremot sker i USA är att födslotalen generellt sjunker, inte minst bland tonåringar vilket är positivt.

Antar att det är den här undersökningen han syftar till:

http://www.csmonitor.com/The-Culture/Family/2012/0517/White-b...

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Antar att det är den här undersökningen han syftar till:

http://www.csmonitor.com/The-Culture/Family/2012/0517/White-b...

Kollade vidare i pdf:en jag länkade till och ber att få ta tillbaks det jag skrev. Man ska inte läsa statistik när man jobbar och det är helt enkelt så att den sidan jag hänvisade till så har de grupperat hispinic och non-hispanic under white. På sidan 56 har de splittat upp det och det är helt enkelt så att Klingon hade rätt, jag ber om ursäkt för föregående inläggs innebörd.

Sedan om det verkligen är av någon betydelse för USA är en annan sak, det är knappast så att den vita befolkningen i USA är en genuint bra klick med människor. Och sedan kan man fråga sig varför de "vita generna" blir helt utraderade bara för att en mexikan och en vit skaffar barn.

Nåväl, en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Att man inte kallade sig svensk utan hade regionala eller lokala beteckningar på sig själv osv förändrar ju inte släktskapet mellan dåtidens befolkning i detta land och nutidens. En förutsättning för att den svenska nationalstaten kunnat bildas är att folket är likt varandra, och inte ens då var det helt lätt.

Det man kan tala om i naturliga ordalag är ju hur naturen omdanat oss efter förutsättningarna i norden. Det naturliga urvalet sedan folk vandrade hit och isolerades från sina rötter har skapat ett folk som är ämnat för att leva här. Sen ska man inte dra för stora växlar på detta men det finns vissa intressanta observationer att göra, exempelvis hur människor med ritkigt mörk hy ofta behöver D-vitamintillskott för att klara sig här uppe. Det nordiska utseendet har evolutionära fördelar på våra breddgrader.

Just folkutbytet och de internationella strömningarna överdrivs av någon anledning kraftigt. Vad jag kan erinra mig skedde det stora folkutbytet i nuvarande Sverige när stridsyxekulturen trängde utan trattbägarkulturen runt 2900 f.Kr. Vissa forskare menar att trattbägarkulturen överlevde i baltikum och att de genetiska skillnaderna mellan etniska svenskar och etniska balter kan spåras till detta då trattbägarkulturens folk i nuvarande Sverige verkar ha gått åt i väldigt stor omfattning när stridsyxekulturens folk anlände.

Problemet med den bilden är att nationalstaten inte fungerar när folket byts ut. När olika nationaliteter samlas i samma administrativa område får man ett imperium. Detta kan man göra genom att erövra andra länder, men det går lika bra genom att importera andra länders befolkningar till det egna landet. Det brukar inte fungera så bra då. För övrigt måste du väl erkänna att kultur, värderingar och annat fint som kan ingå i ett nationellt begrepp härstammar ur folket. Folkets skapandekraft och egenhet är ju grunden till kulturen. Sverige med 25% afrikaner, 25% araber och 10% asiater kommer inte ha någon svensk kultur. Nu är detta påhittade siffror fördelningsmässigt, men tanken är att peka på hur det skulle kunna se ut rent demografiskt i en framtid när de etniska svenskarna är i minoritet vilket vi kommer bli om nuvarande utveckling fortsätter. I USA, denna multikulturens smältdegel, är nu mindre än hälften av de barn som föds vita*. Det statsbildande folket där håller på avlas bort.

*Amerikaner generellt skiljer inte på öst- eller västeuropeiskt arv till exempel, därav beteckningen.

Det handlar inte bara om att man inte kallade sig svensk utan att kalla sig svensk har haft olika slags innebörd. I historien kunde t.ex. en dansk person som tog sig i svensk tjänst hos kungen t.ex. var självklart svensk då han svor sig i den svenska kungens tjänst. Han identifierade sig därmed som svensk. Det hade alltså inget med hans "genpol" att göra eller vart någonstans han var född. Osv osv. Samma kunde självklart gälla för en holländsk sjöman som var lojal mot kungen i Sverige.

Angående olika slags kulturer så som stridsyxekulturen eller trattbägarkulturen osv så är det relativt förlegade termer för oss som har arkeologisk utbildning. Det har vidare inte haft något med kulturer i dagens mening att göra utan ett sätt för oss att klassificera olika slags fynd. Vi har alltså inte haft någon som helst aning om den kulturella tillhörigheten hos individerna utan noterat olika slags fysiska gemensamma drag hos fynd. Detta kan ha så enkla förklaringar som att det varit modernt just då att utföra föremålet på det sättet. Se t.ex. på dagens iphone-kultur. Det innebär inte att alla som har en iphone tillhör samma slags kulturella bakgrund. Sådana saker kan inte arkeologin i de flesta fall ge svar på. (eller min egen personliga favorit när framtida arkeologer hittar spår av internet och kommer fram till slutsatsen att vi var väldigt porrfixerade och att internet var en slags världsomspännande porrspridnings-central för att tillgodose detta behov.)

Och återigen så har man relativt länge sedan frångått diskussioner om kulturer som byter ut en annan genom invandring eller med våld utan det är snarare mer materiella förklaringar som man förmodar är anledningen till det mesta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Klingon är rasist i ordets fulla mening

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Aha, det är där skon klämmer. Var kommer du ifrån då?

spelar ingen roll var jag kommer från, svara på frågan bara.

Citat:

Socioekonomisk status brukar användas av vänstern för att förklara alla möjliga problem. Överrepresentationen i brottsstatistiken bland annat. Min teori är att generation efter generation av low investment parenting i hemlandet inte kommer att upphöra med utbildning. Gällande socioekonomisk status har vi mycket generösa bidrag i det här landet. Med etableringsstöd och annat smått och gott så ordnar det sig.

så frktansvärt roligt att du i ett tidigare inlägg menade att det sklle gå förbannat fort att "programmera om" undomar sp de skulle ta vilka skitjobb som helst. Gäller inte det resonemanget längre?
Vad är det som ordnar sig med dessa små och goda bidrag?

Citat:

Vet inte riktigt om det finns någon mening med diskussionen längre...

klart det är, och så länge du inte kan ge konkret xempel på hur du ska använda din graf så är den inte värt mer än argumentet och "beviset" jag kan lägga fram för mitt idiotpåstående.

Citat:

Umm... var är problemet? Folket har ett gemensamt genetiskt arv, en för stor avvikelse från detta bör inte förekomma. Om gränsen är 15 är det av mindre betydelse att 13 och 17 är närmare varandra än 5 och 13 ifall nu gränsen på 15 är väl motiverad utifrån att bevara folkets särart. Lek med tanken på att 13 är en finländare och 17 är en ryss. Anta att båda faller inom gruppen vita européer. Ryssen avviker då mer, möjligen på grund av ett större inslag mongoloida gener? Då kan finländaren bli svensk medborgare, men inte ryssen. Sedan får man ta med i beräkningen vilka anlag som är recessiva och dominanta och så vidare. Jag har flera gånger påpekat att det inte är någon enkel sak att sätta kriterier för detta. Fler variabler än vi rimligtvis kan diskutera är involverade och det är en fråga för personer med relevant kompetens inom genetik. Inte desto mindre bör det göras, och med syfte att bevara det svenska folket och det svenska genetiska arvet.

Jag har relevant kunskap inom genetik, lik flera andra här i tråden. Samtliga har skjutit din tanke kring genetiska kriterier i sank. Du har slingrat dig länge nog kring din fina graf. Du kan inte genetik, det finns flera här som kan, mitt råd är att du läser på om genetik ordentligt och återkomer med det argumentet när du tycker att du har nog för att stödja din uppfattning, för det enda du gör just nu är att kasta in flares för att sen komma med att du inte kan genetik och vill låta någon annan ta beslut om ditten och datten.

Det finns riktigt smarta rasister i detta land och inte ens de kör på gentiklinjen. Är inte direkt en revolutionerande tanke att man utifrån genetiska egenskaper och konfiguratione ska dela in människor, men varför tror du att man gav upp tanken?

Citat:

Jo. Men själva argumentationen är som hämtad från youtubekommentarer i stil med "jävla rasist deru inte fattar e att såna som du skulle bli gasade direkt i nazityskland111!!" Det blir liksom löjligt på flera plan. Det är rätt uppfattat att en andra generationens invandrare som ser sig som svensk, beroende på ursprungsland, mycket troligen inte skulle få vara svensk medborgare i min mening. Katten blir så att säga inte en häst för att den föddes i stallet.

jag har aldrig nämnt att jag vill vara svensk, däremot vill jag ha svensk medborgarskap, av olika skäl. Två vitt skilda saker. Jag vill inte vara en häst, för att följa upp på ditt exempel, ett exempel som jag har två gånger förr och det har då råkat vara riktade till mig av herrar med rakade huvuden. Säger på INGET sätt att du är rasist, låt oss vara på det klara med det, men du uttrycker dig ibland på sätt som riktar tankarna åt det hållet.
Och vadå "mycket troligt". Du säger ju att ingen ickesensk ska få medborgarskap, således ska en femtonde generationens invandrare aldrig kunna få medborgarskap. Varför skriver du "mycket troligen" för?

Men men, ibland behövs låga, lättförståeliga och idiotiska exempel för att en person ska inse hur sjukt skev deras uppfattning är.

Du har flera gånger nämnt svenska människor och hur de är skyldiga att respektera, bevara landet etc för att det är deras skyldighet eftersom de ärvt landet. Hur långt tillbaka vill du gå? Gustav Vasas tid? Vikingatiden? Bronsålder?
Var sätter du gränsen?

Jag är inte för en fri, kravlös invandring. Invandrare ska ha krav på sig för att få stanna kvar och få medborgarskap. Gillar tanken med en. Prövotid på medborgarskapet. Gillar tanken att vissa brott ska medföra att man aldrig får medborgaskapet. Men.
Jag som sköter mig MÅSTE ha något som... Tck... För att jag sköter mig och bidrar till ett bättre samhälle. Annars finns inget incitament för mig att slita som en apa och plugga som en idiot dag ut och dag in om jag ändå ska klassas som Arkan som våldtar och rånar pensionärer på deras pension.
Blir en självuppfyllande profetia.
Om något ska man göra medborgarskapet till ågot åtråvärt och eftertraktad som för gott med sig.
Vill du diskutera invandring är jag på, det enda jag då vill är att vi flyttar fokus från argumenten som var på tapeten under anda världskriget, i uppsala under efterkrigstiden och som används av VAM, NSF and so on. Anledningen är att de där argumenten är uttjatade och uppenbarligen förlegade, varför ska man då älta sig i dem? Visst, du har en graf som visar genetisk sridning bland de undersökta. På äldre dagar gick man efter ögon- och hårfärg, längd, hur vit man var. Vad tror du det var som gjorde vissa blåögda och andra svarthåriga? Genetik.
Jag kan på inget sätt se nyttan av att avända genetik på det sätt du gör, och du har på inget sätt övertalat mig om något annat.
Lite av en tirad på slutet men vill få klarhet i detta.

Och jag skriver på en jävla ipad, därför stavningen är som den är...

Permalänk
Medlem

Det är iaf helt uppenbart att Sverige har tagit sig vatten över huvudet och sämre blir det.

"Om det galopperande integrationshaveriet"
"Över 60 procent av de nya asylinvandrarna är faktiska eller praktiska analfabeter (pressmeddelande från arbetsmarknadsdepartementet 3 september). Många säger att de inte vill arbeta ens om de blev erbjudna jobb. Det lönar sig inte, de får ju generösa bidrag och kan samtidigt jobba svart. De kallar socialbidraget för ”lön” och ser det som en självklar rättighet."
http://www.nwt.se/asikter/signerat/article1172569.ece
Vi har fått ett rykte i omvärlden som ett kravlöst bidragsland och därav söker sig folk hit av fel anledningar.

Framtida resultat av förd politik kan ni se här.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_future_Huma...
Enligt FN:s HDI(Human Development Index) så faller Sverige från plats 15 till plats 45 år 2030. Vi spås ha liknande HDI som Libyen och Argentina. Japan kommer samtidigt nå första platsen runt 2030 och dom har valt en helt annan väg än Sverige.

Edit: För er som är skeptiska till information på Wikipedia så kan ni kika i FN:s rapport direkt, sidan 45(står sid 41 på själva sidan).
http://hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2010/papers/HDRP_201...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Det handlar inte bara om att man inte kallade sig svensk utan att kalla sig svensk har haft olika slags innebörd. I historien kunde t.ex. en dansk person som tog sig i svensk tjänst hos kungen t.ex. var självklart svensk då han svor sig i den svenska kungens tjänst. Han identifierade sig därmed som svensk. Det hade alltså inget med hans "genpol" att göra eller vart någonstans han var född. Osv osv. Samma kunde självklart gälla för en holländsk sjöman som var lojal mot kungen i Sverige.

Jag argumenterar inte mot det faktum att individer har antagit en social identitet som svenskar under vissa omständigheter, utan att dessa fall används för att motargumentera den etniskt svenska befolkningens historiska roll.

Skrivet av Sentenced:

Angående olika slags kulturer så som stridsyxekulturen eller trattbägarkulturen osv så är det relativt förlegade termer för oss som har arkeologisk utbildning. Det har vidare inte haft något med kulturer i dagens mening att göra utan ett sätt för oss att klassificera olika slags fynd. Vi har alltså inte haft någon som helst aning om den kulturella tillhörigheten hos individerna utan noterat olika slags fysiska gemensamma drag hos fynd. Detta kan ha så enkla förklaringar som att det varit modernt just då att utföra föremålet på det sättet. Se t.ex. på dagens iphone-kultur. Det innebär inte att alla som har en iphone tillhör samma slags kulturella bakgrund. Sådana saker kan inte arkeologin i de flesta fall ge svar på. (eller min egen personliga favorit när framtida arkeologer hittar spår av internet och kommer fram till slutsatsen att vi var väldigt porrfixerade och att internet var en slags världsomspännande porrspridnings-central för att tillgodose detta behov.)

Det verkar vara så att just stridsyxekulturens intågs samband med migration är något som diskuteras: http://fornvannen.se/pdf/2000talet/2006_274.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Jag argumenterar inte mot det faktum att individer har antagit en social identitet som svenskar under vissa omständigheter, utan att dessa fall används för att motargumentera den etniskt svenska befolkningens historiska roll.

Det verkar vara så att just stridsyxekulturens intågs samband med migration är något som diskuteras: http://fornvannen.se/pdf/2000talet/2006_274.pdf

En social identitet? Nej de har setts som svenskar och varit svenskar i ordet fulla mening. Svenskhet har förändrats genom historien som sagt. Din tolkning av svenskhet och typisk svensk har aldrig betytt samma sak för alla svenskar i alla tider. Det är en konstruktion som förändrats med tiden utifrån omvärldens förväntningar baserat på "de andra" dvs man har skapat sig en svenskhet genom att särskilja sig från de man uppfattat som andra. Ingenting annat. Det finns inget urfolk som har typiskt samma värderingar eller typiskt samma sätt att vara.

Martin Rundkvist är en rolig filur. Artikeln som du länkar till är från 2006. Det är klart det finns diskussioner här och var men det handlar inte längre om folkslag utan om helt andra arkeologiska frågeställningar. Fornvännen är en tidskrift som i mångt och mycket kräver viss insyn i arkeologisk terminologi och förförståelse för vad man diskuterar. De tar upp bra många ämnen från olika slags håll och kanter. Jag kan med säkerhet säga att diskussioner om stridsyxor och trattbägarkulturer inte har med migrationsfrågan att göra då det finns en sak man är säker på inom arkeologin och det är att det inte med materiella fynd går att svara på detaljfrågor. Det finns ett fåtal forskare som uttalar sig om sådana saker och för fram bevis i form av olika slags hypoteser men det slutar oftast i samma slags svar dvs att de stannar vid hypoteser och används inte som bevisade teorier.

Vad exakt menar du att den här 6 år gamla artikeln för fram? Det är väl klart det finns en diskussion om hur man tolkar fynd, konstigt vore det väl annars. Med immigration menar man vanligen i arkeologiska termer att det har varit en aggressiv expansion som tryckt tillbaka någon annan kultur. Dvs just ett äldre sätt att se på det som känns något förlegad och svårbevisad i det moderna samhället där man inte riktigt pratar om folkslag och bevis för sådant. Man pratar istället om hur kulturer får uttryck från varandra och påverkas. Precis som jag tidigare påpekat. Jag tror nog inte du riktigt greppar arkeologiska termer ärligt talat utan du blandar in andra saker i det hela. Stridsyxekulturen, trattbägarkulturen osv är en del av materialistisk arkeologi, inte något slags begrepp för verkliga kulturer som vi vet något om. Det är ett sätt att särskilja på olika slags fyndområden i tiden. Sådana finns det mängder av och jag kan orera om djurornamentik av typ I II III IV osv men du skulle bara somna. Därtill kunde jag blanda in olika slags former av dessa. Eller varför inte fibulor och deras uppbyggnad? Jag har ca 2 hyllmeter med böcker om föremål, vissa från början av 1900-talet som fortfarande fungerar just för att jag har ett samband för föremålen som inte baserar sig på någon slags nationalromantisk bild utan för att det är helt enkelt fyndförekomster av föremålstyper.

Det är alltså inte en kultur X som lallat runt i sverige som blivit angripen av kultur Y utan förmodligen kultur XY som skapat föremål för att sedan ta till sig nya uttryck från kultur Z och därmed ändrat karaktär och kanske även bofasthet osv osv. Finns mängder med fynd som kan finnas över hela europa som om vi skulle tro på urfolks-terminologi skulle innebära att samma kulturer fått effekt över hela europa. Nej, det är snarare flera kulturer som härmat varandra och som spridit uttryck till varandra osv osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

spelar ingen roll var jag kommer från, svara på frågan bara.

Jo det gör det faktiskt med tanke på att geografiskt avstånd till ursprungslandet säger en hel det om huruvida jag anser att du är lämplig att assimilera men...

Skrivet av CSM101:

så frktansvärt roligt att du i ett tidigare inlägg menade att det sklle gå förbannat fort att "programmera om" undomar sp de skulle ta vilka skitjobb som helst. Gäller inte det resonemanget längre?

Teorin om high investment parenting grundar sig på västerländska kulturella och religiösa institutioner (hävdar dock inte att HIP som sådant är exklusivt för Europa) som faktiskt redan nu urholkas, till exempel undertryckandet av sexualdriften, engiftet och den tämlligen jämlika sexuella konkurrensen om kvinnor. Det skapar starka parbindingar, ger få barn som det investeras högt i. Motsatsen low investment parenting är kopplad till mer skiktade samhällen som ger män med hög status tillgång till ett oproportionerligt antal kvinnor medan män med låg status inte kan ingå i parbinding. Månggifte är en vanlig komponent i dessa samhällen. Det innebär att det föds fler barn men att föräldrarna inte investerar tid och resurser i samma omfattning på grund av den lösa parbindningen. Samtidigt tenderar de att inte undertrycka sexualdriften på samma sätt vilket leder till fler lösa sexuella kontakter vilket ytterligare bidrar till LIP. Detta diskuteras av Kevin MacDonald i Kritikkulturen med en uttömmande källförteckning.

Meningen med harangen är egentligen den att dessa kulturella skillnader inte på något vis är lika enkla att omvända som en bortklemad generation från ett folk som annars haft god arbetsmoral. Vi har ju faktiskt en lag som säger att invandrare inte behöver anpassa sig till den svenska kulturen, själva meningen med integration är ju att packa ihop kulturer sida vid sida och att de ska samexistera i ett samhälle, inte att utomstående ska assimileras in i majoritetskulturen.

Som jag tog upp tidigare har inte det faktum att spädbarnsdödligheten minskat i tredje världen avhjälp att barn föds in i fattigdom i väldigt stor utsträckning utan snarare ökat problemet ordentligt då det blir fler munnar att mätta. Enkom det faktum att barnen klarar sig har inte heller minskat LIP nämnvärt.

Skrivet av CSM101:

Vad är det som ordnar sig med dessa små och goda bidrag?

Den ekonomiska frågan. Utbildning är subventionerat av staten, pengar att leva på finns det. Ser inte att socioekonomiska faktorer skulle ligga bakom barnfödandet.

Skrivet av CSM101:

klart det är, och så länge du inte kan ge konkret xempel på hur du ska använda din graf så är den inte värt mer än argumentet och "beviset" jag kan lägga fram för mitt idiotpåstående.

Nu förklarade jag väl att grafens mening för min argumentation var att man kan påvisa att genetiska grupper finns, att de i stor utsträckning är indelade efter nationalitet, och vilken grupp en person tillhör.

Skrivet av CSM101:

Det finns riktigt smarta rasister i detta land och inte ens de kör på gentiklinjen. Är inte direkt en revolutionerande tanke att man utifrån genetiska egenskaper och konfiguratione ska dela in människor, men varför tror du att man gav upp tanken?

Genetikargumentet finns med i Svenskarnas Partis partiprogram. Nu vet jag inte vad du menar med smarta rasister men tanken är ju ingalunda uppgiven, dock inte speciellt populär i etablissemanget av olika anledningar.

Skrivet av CSM101:

jag har aldrig nämnt att jag vill vara svensk, däremot vill jag ha svensk medborgarskap, av olika skäl. Två vitt skilda saker. Jag vill inte vara en häst, för att följa upp på ditt exempel, ett exempel som jag har två gånger förr och det har då råkat vara riktade till mig av herrar med rakade huvuden. Säger på INGET sätt att du är rasist, låt oss vara på det klara med det, men du uttrycker dig ibland på sätt som riktar tankarna åt det hållet.

Jo, jag har full förståelse för att du inte vill bli svensk. Däremot anser jag att Sverige är svenskarnas land och därav följer min argumentation.

Skrivet av CSM101:

Och vadå "mycket troligt". Du säger ju att ingen ickesensk ska få medborgarskap, således ska en femtonde generationens invandrare aldrig kunna få medborgarskap. Varför skriver du "mycket troligen" för?

Därför att jag anser att det finns en viss toleransnivå som medger att exempelvis etniska norrmän bör vara fullt assimilerbara och kunna få svenskt medborgarskap om de så vill. Därav min användning av "mycket troligt", ickesvensk kan betyda norrman, det kan betyda etiopier.

Skrivet av CSM101:

Vill du diskutera invandring är jag på, det enda jag då vill är att vi flyttar fokus från argumenten som var på tapeten under anda världskriget, i uppsala under efterkrigstiden och som används av VAM, NSF and so on. Anledningen är att de där argumenten är uttjatade och uppenbarligen förlegade, varför ska man då älta sig i dem? Visst, du har en graf som visar genetisk sridning bland de undersökta. På äldre dagar gick man efter ögon- och hårfärg, längd, hur vit man var. Vad tror du det var som gjorde vissa blåögda och andra svarthåriga? Genetik.
Jag kan på inget sätt se nyttan av att avända genetik på det sätt du gör, och du har på inget sätt övertalat mig om något annat.
Lite av en tirad på slutet men vill få klarhet i detta.

Jo, jag är med på vad du säger. Problemet är att jag inte är speciellt intresserad av att diskutera invandringen i den bemärkelsen, för det kommer att leda till att svenskarna som folk blandas ut och försvinner. Problemprioriteringen för mig ser ut så här:

1) Det svenska folkets bevarande
2) Den svenska nationens oberoende
3) Den svenskfientliga brottsligheten
4) De ekonomiska frågorna

Diskussionen som du vill föra rör primärt punkt 3 och 4. Punkt 1 och 2 skulle likförbannat vara problematiska om så alla invandrare var nitiskt skötsamma och plikttrogna kineser som samtliga betalade skatt och jobbade 12 timmar om dygnet. Ökar den gruppen i förhållande till den etniskt svenska inom Sveriges gränser kommer svenskarna ändå att bli minoritet, och sårbara för överstatlighet och förtryck. Svenskarna blir då på grund av demokratin till sist styrda av den kinesiska majoriteten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klingon:

Som jag tog upp tidigare har inte det faktum att spädbarnsdödligheten minskat i tredje världen avhjälp att barn föds in i fattigdom i väldigt stor utsträckning utan snarare ökat problemet ordentligt då det blir fler munnar att mätta. Enkom det faktum att barnen klarar sig har inte heller minskat LIP nämnvärt.

Du tog upp det tidigare och sa då "jag har inte läst några studier i ämnet, men…" vilket är likställt med "jag vet inte, men så här har jag bestämt mig för att det är:". Du fick en knippe lättåtkomliga studier länkade. Du återkommer med samma åsikt utan att ha tagit åt dig. Inte det minsta frö av osäkerhet har penetrerat din åsiktsvägg, för världen formas efter dina åsikter, inte tvärtom. Tror du att du kommer få någon annan att ändra sig här inne? Vad är poängen med att debattera i evighet på ett diskussionsforum om man inte tar in nya intryck? Evangelism?

Argumentationstekniken är slående lik en fundamentalt religiös person som t ex försvarar den kristna skapelseberättelsen som vetenskaplig sanning. Man lever i en ekokammare (internetforum för liksinnade, partier med likriktad åsikt, etc.), pseudovetenskapliga studier ges hög trovärdighet när de passar (sekunden du nämnde "genetik" i ett socialt sammanhang stod detta klart), det finns ett "etablissemang" som vill "tysta ner sanningen" (för det kan ju inte bara vara så enkelt att en majoritet ser att idéerna är bonkers), mycket krut läggs på svävande spekulationer, romantiserande historier om dåtid/domedagshistorier om framtid i områden som medvetet omöjligen ska vara mätbart och ingen från endera sida ska ha möjlighet att egentligen kunna veta speciellt mycket om.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Det är iaf helt uppenbart att Sverige har tagit sig vatten över huvudet och sämre blir det.

"Om det galopperande integrationshaveriet"
"Över 60 procent av de nya asylinvandrarna är faktiska eller praktiska analfabeter (pressmeddelande från arbetsmarknadsdepartementet 3 september). Många säger att de inte vill arbeta ens om de blev erbjudna jobb. Det lönar sig inte, de får ju generösa bidrag och kan samtidigt jobba svart. De kallar socialbidraget för ”lön” och ser det som en självklar rättighet."
http://www.nwt.se/asikter/signerat/article1172569.ece
Vi har fått ett rykte i omvärlden som ett kravlöst bidragsland och därav söker sig folk hit av fel anledningar.

Framtida resultat av förd politik kan ni se här.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_future_Huma...
Enligt FN:s HDI(Human Development Index) så faller Sverige från plats 15 till plats 45 år 2030. Vi spås ha liknande HDI som Libyen och Argentina. Japan kommer samtidigt nå första platsen runt 2030 och dom har valt en helt annan väg än Sverige.

Edit: För er som är skeptiska till information på Wikipedia så kan ni kika i FN:s rapport direkt, sidan 45(står sid 41 på själva sidan).
http://hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2010/papers/HDRP_201...

På vilket sätt har Sverige tagit sig vatten över huvudet? Ska vi sätta upp ett utbildningskreteria för vilka människor som ska kunna få asyl i Sverige, att man måste kunna läsa och skriva för att få asyl? Vet du vad asylinvandring är?
Finns det någon undersökning på att "de" säger att det inte vill jobba även ifall de skulle få jobb, eller är det bara något taget ur luften? Till vilket pressmeddelande hänvisar personen som skrivit insändaren i Nya Wermland? Jag antar att du kollat upp detta eftersom du hänvisar till artikeln?
Att Sverige fallar på HDI-listan är för mig inte något oroväckande. Sverige förväntas falla cirka 0.040 punkter över 25 år, vilket är helt normalt för ett land som redan ligger högt på listan och som relativt sin storlek har en stor invandring. Detta eftersom det tar tid för invandrare att få jobb och inkomst, att utbildningsnivån är lägre hos de som invandrar än för en svenskfödd. Att Sverige fallar med ca. 0.040 punkter beror -inte- på att människor som redan är etablerade/integrerade i det svenska samhället fått det sämre. Tänk till lite innan du skriver nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Jo det gör det faktiskt med tanke på att geografiskt avstånd till ursprungslandet säger en hel det om huruvida jag anser att du är lämplig att assimilera men...

Nej, det spelar ingen roll, faktiskt. Vad i det jag skrev tycker du tyder på att jag är dåligt assimilierad och inte är berättigad till ett medborgarskap?

Citat:

Teorin om high investment parenting grundar sig på västerländska kulturella och religiösa institutioner (hävdar dock inte att HIP som sådant är exklusivt för Europa) som faktiskt redan nu urholkas, till exempel undertryckandet av sexualdriften, engiftet och den tämlligen jämlika sexuella konkurrensen om kvinnor. Det skapar starka parbindingar, ger få barn som det investeras högt i. Motsatsen low investment parenting är kopplad till mer skiktade samhällen som ger män med hög status tillgång till ett oproportionerligt antal kvinnor medan män med låg status inte kan ingå i parbinding. Månggifte är en vanlig komponent i dessa samhällen. Det innebär att det föds fler barn men att föräldrarna inte investerar tid och resurser i samma omfattning på grund av den lösa parbindningen. Samtidigt tenderar de att inte undertrycka sexualdriften på samma sätt vilket leder till fler lösa sexuella kontakter vilket ytterligare bidrar till LIP. Detta diskuteras av Kevin MacDonald i Kritikkulturen med en uttömmande källförteckning.

Meningen med harangen är egentligen den att dessa kulturella skillnader inte på något vis är lika enkla att omvända som en bortklemad generation från ett folk som annars haft god arbetsmoral. Vi har ju faktiskt en lag som säger att invandrare inte behöver anpassa sig till den svenska kulturen, själva meningen med integration är ju att packa ihop kulturer sida vid sida och att de ska samexistera i ett samhälle, inte att utomstående ska assimileras in i majoritetskulturen.

Som jag tog upp tidigare har inte det faktum att spädbarnsdödligheten minskat i tredje världen avhjälp att barn föds in i fattigdom i väldigt stor utsträckning utan snarare ökat problemet ordentligt då det blir fler munnar att mätta. Enkom det faktum att barnen klarar sig har inte heller minskat LIP nämnvärt.

Med en skilsmässostatistik på upp mot 50% tycker jag att det är magstarkt att kalla det för stark parbindnin.
Är resten avvärldens bild av svenskar redan bortglömd?
Inga med lederhosen som bor i en röd stuga med vita knutar, blond och blåögd, inga hämningar, sexuellt frigjord och knullar allt som är villigt.
var kommer den bilden ifrån? Sexualitet i sig är inget hinder, det är preventionen som är det viktiga. Tillåt fria kondomer utan att ljuga om dem så kommer barnafödandet sjunka. Förbjud religion så kommer barnafödandet att sjunka.

Barnadödligheten är tecken på framskriden neonatal och obstretiskt sjukvård som en förlängning av att sjukvården som helhet är förbättrat. Att skaffa många barn är således inte bara beroende på om barnet överlever första månaderna eller ej, utan att de ska klara sig till den ålder att de kan bidra till familjen och senare ta hand om familjen. varför tror du det är så? Har du ens reflekterat över det? Sen kan barnen dö av svält, sjukdomar, rövas bort av milis som vill ha dem som soldater, naturkatastrofer and so on. i Sverige räknar man med att ens barn överlever en själv, så är inte fallet i många andra länder och det spelar också in på antalet barn.
Avsaknaden av äldreboende, sjukintyg och A-kassa är kanske några saker som gör att man måste ha fler barn.

Vill du ha det ur svenskt perspektiv föreslår jag att du läser eller kollar på Utvandrarna och räknar Karl-Oskars och Kristinas barn. mer svensk än så kan man ju inte bli, det är dessutom de som skapade sverige idag. hur många barn hade de? Hur är det i jämförelse med dagens genomsnittsfamilj?

vad förklarar du fenomenet med svenska flerbarnsfamiljer med arbetslösa föräldrar och barn och som begår brott?

Den ekonomiska frågan. Utbildning är subventionerat av staten, pengar att leva på finns det. Ser inte att socioekonomiska faktorer skulle ligga bakom barnfödandet.

Citat:

Nu förklarade jag väl att grafens mening för min argumentation var att man kan påvisa att genetiska grupper finns, att de i stor utsträckning är indelade efter nationalitet, och vilken grupp en person tillhör.

Det enda du förklarade var vad grafen visade, inget om hur du vill använda den, vilket var det jag efterfrågade.

Citat:

Genetikargumentet finns med i Svenskarnas Partis partiprogram. Nu vet jag inte vad du menar med smarta rasister men tanken är ju ingalunda uppgiven, dock inte speciellt populär i etablissemanget av olika anledningar.

Ja, och vad säger det dig att det är vissa avarter till partier och organisationer som använder sig av genetikargumenten?
Jo, att vettiga och intelligenta människor har insett att det inte är något som har betydelse, det finns viktigare saker attt fokusera på, som du dock väljer att förbi se helt och hållet när du stirrar dig blind på kromosomer.

Citat:

Jo, jag har full förståelse för att du inte vill bli svensk. Däremot anser jag att Sverige är svenskarnas land och därav följer min argumentation.

Jag kan knulla och få barn med svenskor även utan medborgarskap. Det påverkar ju svenskheten som du eftersträvar.
Varför är det så viktigt att vissa inte får medborgarskap?

Citat:

Därför att jag anser att det finns en viss toleransnivå som medger att exempelvis etniska norrmän bör vara fullt assimilerbara och kunna få svenskt medborgarskap om de så vill. Därav min användning av "mycket troligt", ickesvensk kan betyda norrman, det kan betyda etiopier.

Ta mig, vad i det jag skrev gjorde att du tycker att jag inte är assimilerbar?

Citat:

Jo, jag är med på vad du säger. Problemet är att jag inte är speciellt intresserad av att diskutera invandringen i den bemärkelsen, för det kommer att leda till att svenskarna som folk blandas ut och försvinner. Problemprioriteringen för mig ser ut så här:

Svesnkarna som folk är redan blandade och utspridda.

Citat:

1) Det svenska folkets bevarande

kolla ovan. Du vill bevara en redan utblandad grupp

Citat:

2) Den svenska nationens oberoende

Oberoende av vad? Blir sverige beroende av etiopien om etiopier får medborgarskap jmf med annan uppehållsrätt i landet?

Citat:

3) Den svenskfientliga brottsligheten

Vilken svenskfientlig brottslighet? ge exempel på sådana.

Citat:

4) De ekonomiska frågorna

Som lyder hur?
Att iingen invandring = mer pengar som kan gå till agda på äldreboendet?
Så funkar inte statsekonomin.

Citat:

Diskussionen som du vill föra rör primärt punkt 3 och 4. Punkt 1 och 2 skulle likförbannat vara problematiska om så alla invandrare var nitiskt skötsamma och plikttrogna kineser som samtliga betalade skatt och jobbade 12 timmar om dygnet. Ökar den gruppen i förhållande till den etniskt svenska inom Sveriges gränser kommer svenskarna ändå att bli minoritet, och sårbara för överstatlighet och förtryck. Svenskarna blir då på grund av demokratin till sist styrda av den kinesiska majoriteten.

Vilket dravel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

På vilket sätt har Sverige tagit sig vatten över huvudet? Ska vi ...
... det svenska samhället fått det sämre. Tänk till lite innan du skriver nästa gång.

Här var det en som travade in på en hög häst med huvudet uppe bland molnen(yrkespolitiker eller bara Aftonbladet läsare?).

"Ska vi sätta upp ett utbildningskreteria för vilka människor som ska kunna få asyl i Sverige, att man måste kunna läsa och skriva för att få asyl?"
- Ja USA, Canada och många andra länder ställer krav på vilka som skall få asyl. Endast en bråkdel som får medborgarskap är klassade som asylinvandrare, majoriteten är arbetskraftsinvandrare som har sin försörjning klar.

"Till vilket pressmeddelande hänvisar personen som skrivit insändaren i Nya Wermland?"
- Prova läs det som står i artikeln, "pressmeddelande från arbetsmarknadsdepartementet 3 september", söka upp det får du göra själv.

"Sverige förväntas falla cirka 0.040 punkter över 25 år, vilket är helt normalt för ett land som redan ligger högt på listan och som relativt sin storlek har en stor invandring."
- Så du är nöjd med att vi urholkar vårt välfärdssystem och försämrar skolor och vård än mer? Skapar än fler sk ghetton(räcker inte 200st?) och skapar olika enklaver och motsättningar i vårt samhälle?

"relativt sin storlek har en stor invandring."
- Oavsett hur man mäter invandringen så är Sverige ett extremfall i västvärlden
http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vi-maste-valja-v...

"Sverige fallar med ca. 0.040 punkter beror -inte- på att människor som redan är etablerade/integrerade i det svenska samhället fått det sämre"
- Så allt prat om höjd pensionsålder och försämrade pensioner drabbar inte dom som arbetar? Dom drabbas inte av ett mer våldsamt samhälle och sämre vård?

Man måste vara väldigt naiv eller nästintill blind om man inte har sett hur det mesta i samhället blir sämre och motsättningar ökar.
Våra pengar hade hjälpt många fler om vi satsade på hjälp till självhjälp i deras närområde!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Jo det gör det faktiskt med tanke på att geografiskt avstånd till ursprungslandet säger en hel det om huruvida jag anser att du är lämplig att assimilera men...

Hur var det nu, genetisk lämplighet eller geografisk lämplighet?

Skrivet av Klingon:

Teorin om high investment parenting grundar sig på västerländska kulturella och religiösa institutioner (hävdar dock inte att HIP som sådant är exklusivt för Europa) som faktiskt redan nu urholkas, till exempel undertryckandet av sexualdriften, engiftet och den tämlligen jämlika sexuella konkurrensen om kvinnor. Det skapar starka parbindingar, ger få barn som det investeras högt i. Motsatsen low investment parenting är kopplad till mer skiktade samhällen som ger män med hög status tillgång till ett oproportionerligt antal kvinnor medan män med låg status inte kan ingå i parbinding. Månggifte är en vanlig komponent i dessa samhällen. Det innebär att det föds fler barn men att föräldrarna inte investerar tid och resurser i samma omfattning på grund av den lösa parbindningen. Samtidigt tenderar de att inte undertrycka sexualdriften på samma sätt vilket leder till fler lösa sexuella kontakter vilket ytterligare bidrar till LIP. Detta diskuteras av Kevin MacDonald i Kritikkulturen med en uttömmande källförteckning.

Ummm, neatpick much? LIP beror framförallt på låg social trygghet i form av folkhälsa och allmänt förtroendekapital. HIP beror på hög social trygghet i form av folkhälsa och allmänt lågt förtroendekapital. Exempelvis kultur och intuitionsmotsägande nog allvarliga sjukdomsepidemier är långt underordnade dessa orsaker. Se phzs länk för insyn i hur det fungerar på större nivå än individnivå.

Skrivet av Klingon:

Nu förklarade jag väl att grafens mening för min argumentation var att man kan påvisa att genetiska grupper finns, att de i stor utsträckning är indelade efter nationalitet, och vilken grupp en person tillhör.

Du har alltså inte argumenterat för att genkulturella skillnader är överordnade socialpsykologiska skillnader när vi talar om orsaken till högt eller lågt LIP/HIP?

Skrivet av Klingon:

Genetikargumentet finns med i Svenskarnas Partis partiprogram. Nu vet jag inte vad du menar med smarta rasister men tanken är ju ingalunda uppgiven, dock inte speciellt populär i etablissemanget av olika anledningar.

Inte populär hos etablissemanget exempelvis pga att genetikargumentet är så mycket svagare och långt underordnat viktigare faktorer som social trygghet, ekonomisk trygghet och folkhälsa?

Skrivet av Klingon:

Jo, jag har full förståelse för att du inte vill bli svensk. Däremot anser jag att Sverige är svenskarnas land och därav följer min argumentation.

Även jag har full förståelse för varför man inte skulle vilja bli förknippad med självutnämnda genetiskt rena svenskar™.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Detta var lite av en ögonöppnare för mig. Moderaterna var också Sverigedemokrater för inte allt för länge sedan:

http://avpixlat.info/2012/09/26/moderaternas-framlingsfientli...

Ett citat:
Den viktigaste uppgiften för svensk flyktingpolitik är att genom internationella organ främja mänskliga rättigheter och bistå flyktingar i de länder där dessa befinner sig, oftast i närheten av hemländerna. Sverige bör därför även fortsättningsvis stödja FN:s och de humanitära hjälporganisationernas flyktingarbete.

Erfarenheten har visat att svåra kulturkrockar kan uppstå vid flykt till främmande länder med helt andra kulturmönster och att det troligen varit långt bättre att bistå flyktingarna i eller i närheten av deras hemländer, till exempel genom näringslivs- och bostadsprojekt. Ökade ansträngningar bör också göras när det gäller invandrares repatriering, då förhållandet i deras hemländer förbättras.

Moderata samlingspartiet anser att vissa ekonomiska resurser för flyktingmottagande och utvecklingsbistånd i stället bör omfördelas till förmån för insatser i fattigare länder för att förebygga flyktingströmmar. I förlängningen bör diskuteras om inte delar av anslaget till invandrarverket kan omfördelas till sådant flyktingstöd.

Moderata samlingspartiet anser emellertid inte att Sverige kan bedriva en flyktingpolitik som skiljer sig alltför mycket från den som bedrivs i övriga Europa.

En fri debatt, tidig information till mottagande kommuner, en öppen redovisning av kostnaderna för flyktingmottagningen, undvikande av särbehandling och ett så snabbt inlemmande av flyktingarna i arbetslivet som möjligt är bästa grunden för förståelse för flyktingpolitiken.

Ett land måste kunna ställa vissa krav på vilka personer som skall få komma in över gränsen – även på asylsökande. Ytterst handlar det om respekten för en individs identitet och i förlängningen det svenska medborgarskapet. Det handlar också om den legitima rättigheten att skydda vårt land mot bland annat terrorister och brottslingar.

Från moderata samlingspartiets sida har vi länge sett mycket allvarligt på dokumentlösheten. Vi har förståelse för att det ligger i flyktingskapets natur att vissa handlingar kan saknas, men någon form av dokument, till exempel en färdbiljett bör kunna uppvisas.

Nekas en person asyl i Sverige skall denne avvisas/utvisas så snart detta är möjligt.

En allvarlig aspekt på sådana ärenden är de fall där de som skall avvisas/utvisas hålls gömda av privatpersoner, vilket därmed förhindrar verkställigheten av beslutet. Denna form av lagtrots är oacceptabel och måste beivras.

Ett annat:
En helt öppen och fri invandring förutsätter en nedmontering av socialstatens förmåner, något som knappast i dag har ett folkligt stöd.

Invandringspolitiken måste vara tydligt utformad och ha en förankring i breda folklager. Främlingsfientlighet och negativa attityder uppstår om misstanke finns att de som fått uppehållstillstånd inte är egentliga flyktingar.

Svenskarna och deras politiker måste också tydligt markera sin vilja att försvara de värderingar och de kulturmönster som vi i Sverige uppnått under en lång utvecklingsperiod.

Det är viktigt att skilja på flyktinginvandring och invandring i övrigt. I massmedia framställs ofta människor som söker asyl och som smugglats in i landet som flyktingar även om deras motiv till att lämna hemlandet företrädesvis är ekonomiska.

Politiken skall vara inriktad på att åstadkomma återvändande snarast möjligt enligt principen att varje människa har rätt att leva i sitt eget land i frihet och trygghet.

Asyl skall ges till personer som dokumenterat blivit förföljda enligt Genèvekonventionens bestämmelser. Det ankommer på den asylsökande att styrka sin identitet och att förete trovärdiga handlingar och att i övrigt samarbeta i asylprocessen.

Sverige har ett mycket generöst mottagningssystem för asylsökande och för invandrare. Det råder knappast något tvivel om att många så kallade flyktingar, även sådana som vistas i andra EU-länder, söker sig hit på just denna grund.

Va fan? Detta är ju Sverigedemokraternas retorik rakt igenom. Lågt av SD att sno detta material till delar av sitt partiprogram...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Här var det en som travade in på en hög häst med huvudet uppe bland molnen(yrkespolitiker eller bara Aftonbladet läsare?).

"Ska vi sätta upp ett utbildningskreteria för vilka människor som ska kunna få asyl i Sverige, att man måste kunna läsa och skriva för att få asyl?"
- Ja USA, Canada och många andra länder ställer krav på vilka som skall få asyl. Endast en bråkdel som får medborgarskap är klassade som asylinvandrare, majoriteten är arbetskraftsinvandrare som har sin försörjning klar.

"Till vilket pressmeddelande hänvisar personen som skrivit insändaren i Nya Wermland?"
- Prova läs det som står i artikeln, "pressmeddelande från arbetsmarknadsdepartementet 3 september", söka upp det får du göra själv.

"Sverige förväntas falla cirka 0.040 punkter över 25 år, vilket är helt normalt för ett land som redan ligger högt på listan och som relativt sin storlek har en stor invandring."
- Så du är nöjd med att vi urholkar vårt välfärdssystem och försämrar skolor och vård än mer? Skapar än fler sk ghetton(räcker inte 200st?) och skapar olika enklaver och motsättningar i vårt samhälle?

"relativt sin storlek har en stor invandring."
- Oavsett hur man mäter invandringen så är Sverige ett extremfall i västvärlden
http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vi-maste-valja-v...

"Sverige fallar med ca. 0.040 punkter beror -inte- på att människor som redan är etablerade/integrerade i det svenska samhället fått det sämre"
- Så allt prat om höjd pensionsålder och försämrade pensioner drabbar inte dom som arbetar? Dom drabbas inte av ett mer våldsamt samhälle och sämre vård?

Man måste vara väldigt naiv eller nästintill blind om man inte har sett hur det mesta i samhället blir sämre och motsättningar ökar.
Våra pengar hade hjälpt många fler om vi satsade på hjälp till självhjälp i deras närområde!

Ditt inlägg berörde asylinvandring, inte arbetskraftsinvandring. Att Sverige skulle neka asyl till människor pga. att de inte kan läsa eller skriva är en befängd tanke. Asyl skall ges till behövande, villkorslöst.
Det står inte i artikeln att citatet kommer därifrån. Artikelförfattaren har inte heller hänvisat till vilket pressmeddelande denne syftar. Arbetsmarknadsdept. släppte tre pressmeddelanden den 3/9. Eftersom jag antar du kollar upp dina källor innan du hänvisar; vilket är pressmeddelandet och är det ifrån pressmeddelandet citatet kommer ang. att de ej vill jobba även om de fick jobb?

På vilket sätt urholkas välfärdssystemet? Sätt dig in i hur HDI funkar. Ett enkelt ex; en grupp på tio personer har ett HDI på 0,95. Alla tio personer får ökad inkomst MEN gruppen utökas med 2 personer med låg/ingen inkomst. Detta kommer leda till ett längre HDI än 0,95.

HDI mäter inte våld i samhället, ej heller ökad pensionsålder. HDI är ett mått som bygger på tre saker; inkomst, utbildning och förväntad livslängd. Anledningen till att Sverige sjunker är det första, inkomst. Inkomstmåttet är en beräkning på bl.a. hur många i absoluta tal som har en inkomst som är längre än medianinkomsten. När Sveriges befolkning ökar till följd av invandring, ökar antalet som ligger under medianinkomsten. Detta gör att inkomstmåttet sjunker, och HDI sjunker.

Om personer som du, istället för att enbart läsa nyheter som bekräftar er snedvridna världsbild, läste en seriös tidning då och då, och kollade upp källor utan att tro på att nonsens som skrivs, skulle vi antagligen slippa vacuumpartier som SD i riksdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Detta var lite av en ögonöppnare för mig. Moderaterna var också Sverigedemokrater för inte allt för länge sedan:

http://avpixlat.info/2012/09/26/moderaternas-framlingsfientli...

Ett citat:
Den viktigaste uppgiften för svensk flyktingpolitik är att genom internationella organ främja mänskliga rättigheter och bistå flyktingar i de länder där dessa befinner sig, oftast i närheten av hemländerna. Sverige bör därför även fortsättningsvis stödja FN:s och de humanitära hjälporganisationernas flyktingarbete.

Erfarenheten har visat att svåra kulturkrockar kan uppstå vid flykt till främmande länder med helt andra kulturmönster och att det troligen varit långt bättre att bistå flyktingarna i eller i närheten av deras hemländer, till exempel genom näringslivs- och bostadsprojekt. Ökade ansträngningar bör också göras när det gäller invandrares repatriering, då förhållandet i deras hemländer förbättras.

Moderata samlingspartiet anser att vissa ekonomiska resurser för flyktingmottagande och utvecklingsbistånd i stället bör omfördelas till förmån för insatser i fattigare länder för att förebygga flyktingströmmar. I förlängningen bör diskuteras om inte delar av anslaget till invandrarverket kan omfördelas till sådant flyktingstöd.

Moderata samlingspartiet anser emellertid inte att Sverige kan bedriva en flyktingpolitik som skiljer sig alltför mycket från den som bedrivs i övriga Europa.

En fri debatt, tidig information till mottagande kommuner, en öppen redovisning av kostnaderna för flyktingmottagningen, undvikande av särbehandling och ett så snabbt inlemmande av flyktingarna i arbetslivet som möjligt är bästa grunden för förståelse för flyktingpolitiken.

Ett land måste kunna ställa vissa krav på vilka personer som skall få komma in över gränsen – även på asylsökande. Ytterst handlar det om respekten för en individs identitet och i förlängningen det svenska medborgarskapet. Det handlar också om den legitima rättigheten att skydda vårt land mot bland annat terrorister och brottslingar.

Från moderata samlingspartiets sida har vi länge sett mycket allvarligt på dokumentlösheten. Vi har förståelse för att det ligger i flyktingskapets natur att vissa handlingar kan saknas, men någon form av dokument, till exempel en färdbiljett bör kunna uppvisas.

Nekas en person asyl i Sverige skall denne avvisas/utvisas så snart detta är möjligt.

En allvarlig aspekt på sådana ärenden är de fall där de som skall avvisas/utvisas hålls gömda av privatpersoner, vilket därmed förhindrar verkställigheten av beslutet. Denna form av lagtrots är oacceptabel och måste beivras.

Ett annat:
En helt öppen och fri invandring förutsätter en nedmontering av socialstatens förmåner, något som knappast i dag har ett folkligt stöd.

Invandringspolitiken måste vara tydligt utformad och ha en förankring i breda folklager. Främlingsfientlighet och negativa attityder uppstår om misstanke finns att de som fått uppehållstillstånd inte är egentliga flyktingar.

Svenskarna och deras politiker måste också tydligt markera sin vilja att försvara de värderingar och de kulturmönster som vi i Sverige uppnått under en lång utvecklingsperiod.

Det är viktigt att skilja på flyktinginvandring och invandring i övrigt. I massmedia framställs ofta människor som söker asyl och som smugglats in i landet som flyktingar även om deras motiv till att lämna hemlandet företrädesvis är ekonomiska.

Politiken skall vara inriktad på att åstadkomma återvändande snarast möjligt enligt principen att varje människa har rätt att leva i sitt eget land i frihet och trygghet.

Asyl skall ges till personer som dokumenterat blivit förföljda enligt Genèvekonventionens bestämmelser. Det ankommer på den asylsökande att styrka sin identitet och att förete trovärdiga handlingar och att i övrigt samarbeta i asylprocessen.

Sverige har ett mycket generöst mottagningssystem för asylsökande och för invandrare. Det råder knappast något tvivel om att många så kallade flyktingar, även sådana som vistas i andra EU-länder, söker sig hit på just denna grund.

Va fan? Detta är ju Sverigedemokraternas retorik rakt igenom. Lågt av SD att sno detta material till delar av sitt partiprogram...

Skickades från m.sweclockers.com

Men nu får du det att låta som om att om man är kritisk till flyktingpolitik så skulle man vara SD. Så är det ju inte. Många är ju kritiska men det är milsvid skillnad på att vara kritisk och skriva under på SDs retorik. SD baserar sig på en retorik som skuldbelägger flyktingar och till och med invandrare i stort för en mängd saker. Detta gör de gång på gång och är en av huvudanledningarna att man inte kan ta dem allvarligt.

Ja förutom att de inte har någon annan fungernade politik utöver att skrika om flyktingar förstås...

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Men nu får du det att låta som om att om man är kritisk till flyktingpolitik så skulle man vara SD. Så är det ju inte. Många är ju kritiska men det är milsvid skillnad på att vara kritisk och skriva under på SDs retorik. SD baserar sig på en retorik som skuldbelägger flyktingar och till och med invandrare i stort för en mängd saker. Detta gör de gång på gång och är en av huvudanledningarna att man inte kan ta dem allvarligt.

Ja förutom att de inte har någon annan fungernade politik utöver att skrika om flyktingar förstås...

Sant, SD ligger ju på rätt hårt när det kommer till invandrarnas överrepresentation när det kommer till kriminalitet. Och det är väl det som anses rasistiskt. Men så vitt jag förstår så tar övriga partier avstånd från deras invandringspolitik med... Troligtvis pga första meningen i detta stycket.
Och situationen har ju inte direkt förbättrats i detta land sedan citaten i mitt inlägg skrevs. Det är kanske inte helt orimligt att tro att en hel del politiker i övriga partier (fortfarande?) tycker att en mer restriktiv invandringspolitik vore att föredra, men inte kan yppa det och riskera att ge SD vatten på kvarnen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Sant, SD ligger ju på rätt hårt när det kommer till invandrarnas överrepresentation när det kommer till kriminalitet. Och det är väl det som anses rasistiskt. Men så vitt jag förstår så tar övriga partier avstånd från deras invandringspolitik med... Troligtvis pga första meningen i detta stycket.
Och situationen har ju inte direkt förbättrats i detta land sedan citaten i mitt inlägg skrevs. Det är kanske inte helt orimligt att tro att en hel del politiker i övriga partier (fortfarande?) tycker att en mer restriktiv invandringspolitik vore att föredra, men inte kan yppa det och riskera att ge SD vatten på kvarnen...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja för de drar slutsatser om invandrarnas överrepresentation på ett snedvridet sätt och gör antaganden att det handlar om just brottslighet som beror på deras härkomst. Sådant trams inklusive att de skuldbelägger invandrare/flyktingar gör att deras politik blir oseriös. SDs politik i sig själv är inte rasistisk utan det är undertonerna och att det går relativt enkelt för gemene man att läsa in att skulden ligger i invandrares och flyktingars "gener" eller "ras" om man så vill. De problematiserar inte anledningarna som andra partier gör utan slutsatsen är att det beror på att de är flyktingar/invandrare och att de ska bort alternativt begränsas. SD är urtypen av sk. smygrasister, de vågar inte säga öppet vad de tycker och de insinuerar bara utan att passera gränsen. Knyter näven i fickan och försöker leka rumsrena. Vilket de uppenbarligen lyckas väldigt bra med. Det allra mesta i deras enfrågeparties partiprogram kan inte härledas till rasism. Möjligen mild främlingsfientlighet. Men precis som man kan läsa i vänsterpartiets partiprogram angående deras "avstånd" från kommunismen så kan man även enkelt läsa sig till vad som egentligen menas i SDs partiprogram. SD har helt enkelt mycket att lära från vänsterpartiet när det gäller att dölja sina populistiska ideer ännu bättre.

Hade man haft argumentation och skäl till att dra slutsatserna som går längre bort än att det är fel på invandrarnas/flyktingarnas kultur/ras/gener så hade förmodligen SD kunnat bli framgångsrika. Nu blir det bara en gäspning och att de blir placerade i facket för populistiska smygrasister.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

SD är urtypen av sk. smygrasister, de vågar inte säga öppet vad de tycker och de insinuerar bara utan att passera gränsen. Knyter näven i fickan och försöker leka rumsrena. .

Lite grann som moderaterna i Valstugorna inför valet 2002... Jag tror som sagt att väldigt många politiker, i alla partier, är kritiska till den förda invandringspolitiken, men vågar ej säga ifrån.
Och en SIFO-undersökning visade att 24% av deltagarna tyckte att SD var bäst på invandringspolitik. Jag tror att om det fortsätter skrivas artiklar som påvisar stora kostnader för invandringen (jo, jag tycker att man skriver fler artiklar gällande den kostnaden), så kommer invandringsfrågan att bli viktigare för gemene man och stödet för SD kommer att öka.

Får jag fråga vad du tycker om dagens förda invandringspolitik, Sentenced? Allmänt nyfiken...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Lite grann som moderaterna i Valstugorna inför valet 2002... Jag tror som sagt att väldigt många politiker, i alla partier, är kritiska till den förda invandringspolitiken, men vågar ej säga ifrån.
Och en SIFO-undersökning visade att 24% av deltagarna tyckte att SD var bäst på invandringspolitik. Jag tror att om det fortsätter skrivas artiklar som påvisar stora kostnader för invandringen (jo, jag tycker att man skriver fler artiklar gällande den kostnaden), så kommer invandringsfrågan att bli viktigare för gemene man och stödet för SD kommer att öka.

Får jag fråga vad du tycker om dagens förda invandringspolitik, Sentenced? Allmänt nyfiken...

Skickades från m.sweclockers.com

Det var inte enbart moderaterna som yttrade sådana åsikter. Jag hyser inte ett dugg tvivel om att smygrasism finns lite här och var i Sverige. Det är ändå inte moderaternas politik som är baserat på smygrasistiska ideal.

Vad SIFO-undersökningar visar är oftast inte ett dugg intressant. Det beror helt på i vilken kontext man svarat på frågorna och hur dessa har uppfattats osv osv.

Invandringspolitiken är relativt bra i Sverige, det ska vara lätt att komma in i landet och få arbetstillstånd och uppehållstillstånd i samband med detta. Sverige bör försöka öka invandringen relativt mycket för att få hit mer arbetskraft samt entrepenörer. Invandringen bör alltså ökas kraftigt och för att Sverige skall fortsätta fungera på ett liknande sätt måste det finnas mer möjligheter för andra att etablera sig i Sverige.

Vad jag tror du är ute efter är flyktingpolitiken. Jag är emot att Sverige tar en alltför stor roll när det gäller att ta in flyktingar. Integrationen har också avsevärda brister. Jag är även starkt emot trams om papperslösa flyktingar. Det är alltså flyktingar som inte har asylskäl eller inte vill eller kan deklarera asylskäl.

Förutom det så irriterar jag mig på medias snyfthistorier om diverse flyktingar och att det måste skapas namninsamlingar för att person X ska stanna pga orsak Y. Irritationen här ligger i att det finns tusen och åter tusen snyfthistorier där ute om personer som inte får samma mediala uppmärksamhet och det är fulspel på hög nivå att lyfta fram enskilda individers historier för att därmed skapa en "mediastorm" för att denne kan få stanna.

Med detta sagt så har jag fortfarande inget till övers för varken SD eller något annat liknande parti. Jag är som sagt väldigt emot skuldbelägganden av invandrare överlag. De mesta av mina åsikter bygger enbart på sund ekonomisk politik samt internationellt perspektiv där västvärlden skall ta gemensamt ansvar för flyktingar. Ur ett nationellt perspektiv så skall hela Sverige också ta ansvar för flyktingarna och inte skapa områden där politiker och företag utnyttjar situationen för sina respektive kommuner genom att få bidrag för flyktingmottagande.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Vi åker till Norrland och bygger reservat.. För oss själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Vi åker till Norrland och bygger reservat.. För oss själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet om att oneliners som inte tillför diskussionen något numera är förbjudna enligt sweclockers regler?

Vill du utveckla det där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Eftersom det urval vi diskuterar baserar sig på nationen och inte undergrupper till denna tycker jag att denna är relevant:

http://blogs.discovermagazine.com/gnxp/files/genmapeuropeA.jp...

Hur stor avvikelse från den svenska gruppen som är önskvärt är jag som sagt inte genetiker nog att besvara och det är heller inte det primärt intressanta då vi pratar om fåtalet fall där gränsdragningen blir svår. Vad som är uppenbart är att det finns en genetiskt svensk grupp och det är detta som den etniska nationalismen grundas på, till skillnad från kulturnationalismen. Vad som även följer är att utomeuropeiska folkslag inte på något sätt kan anses tillhöra den genetiskt svenska grupperingen ovan. Vi ska därför varken ersätta vår befolkning med folk från dessa länder eller blanda upp vår befolkning med dessa folk.

Av intresse, vad exakt är det kartan visar? Axlarna benämns Component 1/2, vilket antagligen indikerar att det är principalkomponenter. Vilka variabler beskriver i så fall komponenterna? Utan förklaring har kartan tyvärr ingen relevans för diskussionen.

Jag inser att jag kommer in lite sent i diskussionen, vilket jag får ursäkta mig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Av intresse, vad exakt är det kartan visar? Axlarna benämns Component 1/2, vilket antagligen indikerar att det är principalkomponenter. Vilka variabler beskriver i så fall komponenterna? Utan förklaring har kartan tyvärr ingen relevans för diskussionen.

Jag inser att jag kommer in lite sent i diskussionen, vilket jag får ursäkta mig för.

Du får ställa dig i kön av obesvarade frågor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Att jag skulle veta mycket om genetisk är ju ett smickrande omdöme. Själv har jag ju velat hålla mig borta från att gå in allt för djupt på detaljer just på grund av bristande fackkunskap.

... och det är väl lite är som problemet ligger. Du uttalar dig i ett ämne som du inte behärskar eller förstår dig på.

Skrivet av Klingon:

Jag syftar på både mentala och fysiska attribut. Det mest slående mentala attributet är IQ som har en hög grad av ärftlighet. Det finns också den biologiska särarten att betrakta. Den svenska kulturen och samhället skapas av svenskarna - en förändring av folket resulterar i en förändring av dessa folkets yttringar. Jag anser att detta i sig är anledning nog att vara mot mångkultur. Folket blandas ut och tappar sin särart, kulturen tappar sin grogrund och ersätts av en kreolkultur med människan som enkom producent och konsument.

Ja och nej. IQ är även beroende på utbildning. Man ser starka trender i ökande medel-IQ hos länder som är påväg uppåt när det gäller utbildningskvalitet bland befolkningen. Att dessa trender skulle bero på genetiska förändringar är uteslutet eftersom det handlar om en tidsperiod på 30-50 år.

Förövrigt är det rätt märkligt att du lägger så stor vikt på en påstådd predisposition att bete sig som en svensk (som du inte på något sätt har visat att den existerar) istället för den faktiska förmågan att bete sig som en svensk. En andra generationens invandrare som är lika svensk i sitt betéende som vilken etnisk svensk som helst vill du skicka ut, medan en ursvensk som betér sig osvenskt tycker du ska få stanna. För det verkar ju ändå som det är svenska sociala egenskaper som t.ex tidpassning, moralisk grund och organisationsförmåga som du är ute efter, inte ytliga egenskaper som hud- och hårfärg, eftersom du påstår att invandrare, som då skulle sakna dessa egenskaper, inte "... kan hålla igång vårt samhälle när de etniska svenskarna blir minoritet, för att inte tala om att utveckla det?". Ändå så anser du inte någon som besitter ovanstående förmågor som svensk, baserat just på de ytliga egenskaperna. Det verkar lite motsägelsefullt.

Jag skulle uppskatta att du, instället för att visa att man eventuellt kan peka ut vilken etnisk nationalitet någon har med hjälp av genetisk data som du försöker göra i din graf, visar att de genetiska särdragen hos etniska svenskar faktiskt ger de egenskaper du menar att vi har och att dessa särdrag har gjort Sverige till det land det är. För det spelar ju ingen roll om vi kan identifiera en svensk via genetik om de specifika generna ändå inte påverkar det betéende vi är ute efter till det bättre. Right?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Jag skulle uppskatta att du, instället för att visa att man eventuellt kan peka ut vilken etnisk nationalitet någon har med hjälp av genetisk data som du försöker göra i din graf, visar att de genetiska särdragen hos etniska svenskar faktiskt ger de egenskaper du menar att vi har och att dessa särdrag har gjort Sverige till det land det är.

Grejen hos gennationalister är ju inte att stå upp för Sverige som nation, utan att stå upp för Svensken som ras. Rasen går före allt och där slutar diskussionen för en gennationalist.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.