Permalänk
Medlem

Corsair 16GB Vengeance 1600MHz problem

Har spenderat hela kvällen med att försöka förstå vad som är fel med min dator jag precis uppgraderat och verkar äntligen ha förstått problemet.

Köpt dessa minnen och det som händer om jag pluggar in alla fyra stickor är att datorn startar, sen startar om någon eller några sekunder senare. Eller så laddar windows men med olika bluescreens osv. Antar att det helt enkelt är så att en sticka är sönder? Just nu kör jag 8GB Dual Channel och det fungerar fint eftersom Windows Minnes check inte säger något men har ännu inte lyckast starta datorn helt med alla fyra stickor.

Tänkte åka till Inet imorgon men skulle bara kolla med er om det kan vara något annat?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har spenderat hela kvällen med att försöka förstå vad som är fel med min dator jag precis uppgraderat och verkar äntligen ha förstått problemet.

Köpt dessa minnen och det som händer om jag pluggar in alla fyra stickor är att datorn startar, sen startar om någon eller några sekunder senare. Eller så laddar windows men med olika bluescreens osv. Antar att det helt enkelt är så att en sticka är sönder? Just nu kör jag 8GB Dual Channel och det fungerar fint eftersom Windows Minnes check inte säger något men har ännu inte lyckast starta datorn helt med alla fyra stickor.

Tänkte åka till Inet imorgon men skulle bara kolla med er om det kan vara något annat?

Vad har du för moderkort?

Edit: glömde kolla din sign:D

Permalänk
Inaktiv

Det fungerar inte med alla fyra, men fungerar med två?
Så sätt i ett 3:e, och byt fram och tillbaka tills du ser vad som fungerar, och vad som inte gör det.

Sen är det bara att åka och byta minnen.

Om ditt moderkort har någon funktion för att kontrollera/boosta/etc minnen, pröva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har spenderat hela kvällen med att försöka förstå vad som är fel med min dator jag precis uppgraderat och verkar äntligen ha förstått problemet.

Köpt dessa minnen och det som händer om jag pluggar in alla fyra stickor är att datorn startar, sen startar om någon eller några sekunder senare. Eller så laddar windows men med olika bluescreens osv. Antar att det helt enkelt är så att en sticka är sönder? Just nu kör jag 8GB Dual Channel och det fungerar fint eftersom Windows Minnes check inte säger något men har ännu inte lyckast starta datorn helt med alla fyra stickor.

Tänkte åka till Inet imorgon men skulle bara kolla med er om det kan vara något annat?

funkar dom om du kör i 1333Mhz?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

ASUS har en MemOk knapp på sina moderkort, kolla om ditt kort har det och prova att trycka på den.

Sen prova med att bara köra med de nya stickorna och se om systemet bootar med dem.

Permalänk

Memtest86 på varje inviduel sticka?

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Det fungerar inte med alla fyra, men fungerar med två?
Så sätt i ett 3:e, och byt fram och tillbaka tills du ser vad som fungerar, och vad som inte gör det.

Sen är det bara att åka och byta minnen.

Om ditt moderkort har någon funktion för att kontrollera/boosta/etc minnen, pröva det.

Precis. Skall testa det tredje när jag sovit lite bara.

Nop, ingen mem test funktion på moderkortet vad jag vet.

Skrivet av The Mupp:

funkar dom om du kör i 1333Mhz?

Default verkar vara 1333MHz (fråga mig inte varför)

Skrivet av Åkan:

ASUS har en MemOk knapp på sina moderkort, kolla om ditt kort har det och prova att trycka på den.

Sen prova med att bara köra med de nya stickorna och se om systemet bootar med dem.

Tyvärr finns inget sådant här.

Skrivet av the_speed:

Memtest86 på varje inviduel sticka?

Kan jag la göra men tänkte att Windows Minnesdiagnostik borde skrika till om något inte är OK. Nu vet jag att två fungerar, ska testa den tredje när jag sovit.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Precis. Skall testa det tredje när jag sovit lite bara.

Nop, ingen mem test funktion på moderkortet vad jag vet.

Default verkar vara 1333MHz (fråga mig inte varför)

Tyvärr finns inget sådant här.

Kan jag la göra men tänkte att Windows Minnesdiagnostik borde skrika till om något inte är OK. Nu vet jag att två fungerar, ska testa den tredje när jag sovit.

Är det ett komplett 16 gb kit? De flesta moderkort kan få problem om man försöker kombinera olika kit eller stickor ÄVEN om det är samma sorts minne. Det behöver inte vara fel på minnena det funkar bara inte ihop. Använd bara matchade kit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/jerryswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerryswe:

Är det ett komplett 16 gb kit? De flesta moderkort kan få problem om man försöker kombinera olika kit eller stickor ÄVEN om det är samma sorts minne. Det behöver inte vara fel på minnena det funkar bara inte ihop. Använd bara matchade kit.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är ett komplett kit. Kolla länken i min första post ska du se.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har du senaste BIOS då?

Permalänk
Medlem

Fan vad Inet är bra alltså. Gick dit ock fick både minnerna och min externa HDD utbytt (där var det pga AC adapter som var felaktig).

Slängde i dem precis och allt fungerar perfekt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ja det är ett komplett kit. Kolla länken i min första post ska du se.

Jag läser med mobil så om du vill att dina länkar skall synas för alla så får du allt anstränga dig lite mer i fortsättningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/jerryswe

Permalänk
Medlem

Om du kollar specefikationerna för minnena så är dom förprogramerade för 1333Mhz 9-9-9-24 @ 1.5V efter JEDEC spec. Vill du köra 1600Mhz 9-9-9-24 @ 1.5V efter JEDEC spec så måste du välja att moderkortet ska använda minnenas XMP profil istället. Sitter ett register på minnena som håller 3st SPD profiler och på minnen med XMP en XMP profil i alla fall villket vengance stödjer. Så 1333Mhz som standard är normalt. Vissa minnen har även 1066Mhz som standard men även moderkortet kan välja fritt bland SPD profilerna beroende på vad CPU och mobo offecilt stödjer om en sådan SPD profile existerar. Men i dagsläget är 1333Mhz vanligast som standard profil skulle jag säga pga komptabilitet.

jag har 2st identiska kit i min 2011 burk så låter som du hade röta med kvaliten där. Iget corsair fan men inet säljer inte kingston som jag anser är klart bäst villket är synd annars är det nåt jag kör i andra burkar jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerryswe:

Jag läser med mobil så om du vill att dina länkar skall synas för alla så får du allt anstränga dig lite mer i fortsättningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vinsten med att skita i den skitiga mobilsidan även från mobilen....

Har använt den en gång och sedan aldrig mer än för att se vad som händer med utvecklingen där.
Oavsett vad jäkligt glad att de skiter i responsiv design som alla tycker är superhäftigt

Skickat från mobil på den riktiga sidan.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerryswe:

Jag läser med mobil så om du vill att dina länkar skall synas för alla så får du allt anstränga dig lite mer i fortsättningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade själv på mobilsidan för att förstå vad du pratar om och visst, länken är ju mörkblå vilket iofs liknar den svarta färgen (samt saknar underline vilket finns på riktiga sidan som gör det lättare att se att det ÄR en länk) men ja, för mobilanvändare borde jag copypasteat länken som vanligt istället för att göra som jag gjorde för datoranvändare (vilket ser snyggare ut).

Skrivet av pa1983:

Om du kollar specefikationerna för minnena så är dom förprogramerade för 1333Mhz 9-9-9-24 @ 1.5V efter JEDEC spec. Vill du köra 1600Mhz 9-9-9-24 @ 1.5V efter JEDEC spec så måste du välja att moderkortet ska använda minnenas XMP profil istället. Sitter ett register på minnena som håller 3st SPD profiler och på minnen med XMP en XMP profil i alla fall villket vengance stödjer. Så 1333Mhz som standard är normalt. Vissa minnen har även 1066Mhz som standard men även moderkortet kan välja fritt bland SPD profilerna beroende på vad CPU och mobo offecilt stödjer om en sådan SPD profile existerar. Men i dagsläget är 1333Mhz vanligast som standard profil skulle jag säga pga komptabilitet.

jag har 2st identiska kit i min 2011 burk så låter som du hade röta med kvaliten där. Iget corsair fan men inet säljer inte kingston som jag anser är klart bäst villket är synd annars är det nåt jag kör i andra burkar jag har.

Hej. Hittade rätt setting XMP mem profile i BIOS som du sa. Skall testa denna, tack för hjälpen!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9