Permalänk
Medlem

Rykte: Asus lägger bud på Asrock

Det har blivit mindre och mindre tillverkare av moderkort och det ser ut som att det kan krympa ytterligare. Det ryktas tydligen om att Asus lagt bud på Asrock.

Antal moderkortstillverkare är väl mindre än 5 snart och Gigabyte är väl snart enda tillverkaren som kan mäta sig med Asus storleksmässigt och ekonomiskt. Har själv ett moderkort från Asus och är supernöjd, kvaliten, utseendet, funktioner, allt är grymt. Men sämre konkurrens brukar oftast inte vara positivt.

Vad tror ni, är utvecklingen negativt på sikt?

Minns när man håll på med datorer i mitten och slutet av 90-talet, då kändes det i alla fall som det fanns hur många tillverkare som helst.

http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=asus+buy+asrock&...

http://www.nordichardware.se/nyheter/76-motherboards/46660-in...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Asrock är väl ett dotterbolag till asus?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Asrock är väl ett dotterbolag till asus?

Det trodde jag med att det var. Men så var kanske inte fallet?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

ASRock var ett dotterbolag till ASUS, men de köpte sig loss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Asrock är väl ett dotterbolag till asus?

Skrivet av Otur:

Det trodde jag med att det var. Men så var kanske inte fallet?

Det började väl som det men "blev fristående" för X-antal år sedan om jag inte misstar mig

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

ASRock var ett dotterbolag till ASUS, men de köpte sig loss.

Vilken rundgång i så fall, eftersom Asus tydligen vill köpa igen. Ryktet skall tas med en nypa salt, men enligt det så har Asus lagt bud och Asrock moderbolag skall vara gillande till budet. Dock är ju frågan vad konkurrensmyndigheter skulle säga om saken.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Borde inte vara några problem där eftersom det finns tillräckligt många andra tillverkare, men jag har svårt att se vad de skulle ha att vinna på det om de inte vill driva varumärket vidare för att ta lite större marknadsandelar med två märken under samma tak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minnesota:

Borde inte vara några problem där eftersom det finns tillräckligt många andra tillverkare, men jag har svårt att se vad de skulle ha att vinna på det om de inte vill driva varumärket vidare för att ta lite större marknadsandelar med två märken under samma tak.

Det kanske är patenten dom vill åt?:)

Skickades från m.sweclockers.com