Intel tar upp kampen mot ARM med Atom "Clover Trail" för surfplattor och hybriddatorer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Fast det jag pekar på är inte TDP siffror utan vad resultatet faktiskt blev då när t.ex. AnandTech testade telefonerna. När dessa tester visar att faktiskt strömförbrukning ligger i nivå med ARM SoC:er så kvittar det väl vad de teoretiska siffrorna säger, eller?

Det är extremt vaga siffror som presenteras eftersom de inte säger vilket system utan endast "NVIDIA's Tegra 3" Vilket tegra 3 system? Det är ganska stor skillnad mellan Tegra 3 systemen och dessutom är inte Tegra 3 speciellt snål när det kommer till strömförbrukning. Så som jag sade, ska bli kul att se när riktiga tester kommer med Z2760 så att man kan sluta jämföra teoretiska siffror.

Citat:

Ok, men man lär väl knappast få använda Cortex A15 namnet om man inte följer riktlinjerna som ARM satt upp för denna design. Som jag förstått det så jobbar/jobbade i alla fall Texas Instrument (OMAP) och Samsung (Exynos) på "riktiga" Cortex A15 designer som är tänkt att användas i bl.a. pekplattor. Nu har väl i.o.f.s. TI kastat in handduken kring OMAP5.

Som exempel kan ges Exynos 4412 som i stort sätt följer Cortex-A9 (på jobbet brukar siffran 97% nämnas) men har fortfarande sina egna små lösningar. Men kommande Exynos är inte helt säkert att de kommer få heta Cortex A-15.

Citat:

Och något problem är det ju med att ta fram Cortex A15 då man för 1.5-2 år sedan pratade om att de första produkterna baserad på denna design skulle finnas Q4 2011 eller Q1 2012. Vi är snart i Q4 2012 och det finns inte ens några produkter lanserade som använder Cortex A15.

Vad har du fått den tidsuppfattningen ifrån. Standarden för A-15 sattes förra hösten.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

Det är extremt vaga siffror som presenteras eftersom de inte säger vilket system utan endast "NVIDIA's Tegra 3" Vilket tegra 3 system? Det är ganska stor skillnad mellan Tegra 3 systemen och dessutom är inte Tegra 3 speciellt snål när det kommer till strömförbrukning. Så som jag sade, ska bli kul att se när riktiga tester kommer med Z2760 så att man kan sluta jämföra teoretiska siffror.

Ah, Intel och deras "riktiga" namn suger. Jag har hela tiden refererat till Z2460, d.v.s. Medfield, som är jämförd batteri och prestandamässigt mot Krait (t.ex. HTC One S, internationella versionen), Tegra3 (en hel rad Android lurar) och Exynos (SG3).

Clover Trail (Z2760) finns det inga siffror på ännu, men enda skillnaden mot Medfield är en starkare GPU (som även används i ARM SoC:er) och CPU två kärnor i stället för en. Svårt att se hur det kan göra någon större skillnad i batteritid då ytterst få saker trots allt använder flera CPU-kärnor. Är precis därför jag anser att Snapdragon S4 och Apples A6 är långt mycket bättre designade än alla 4-kärniga SoC:er som i teorin kanske har bättre total prestanda, det vi gör på mobiler och surfplattor mår betydligt mycket bättre av en hög prestanda per tråd (även om man bara har 1 eller 2 av dessa) jämfört med hög total prestanda över många CPU-trådar.

Skrivet av Morkul:

Vad har du fått den tidsuppfattningen ifrån. Standarden för A-15 sattes förra hösten.

Diskussion på site:en Realworld Technologies där folk rent generellt har väldigt djup teknisk kunskap. Där diskuterades bl.a. Medfield för lite mer än ett år sedan och ARM-anhängare ansåg Medfield vara meningslös då den antagligen skulle vara långsammare och dra mer ström än Cortex A9 baserade SoC (vilket vi vet idag var fel) och om inte annat få dyngspö av Cortex A15 som de var övertygade skulle finnas ute i produkter innan Medfield var klar.

Och hur kan den ha varit färdig först hösten 2011 när ARM gav prestandasiffror på Cortex A15 redan våren 2011?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbe Nukem:

Vilken frisk bris som blåser över Sweclockers, tack virtual void och Morkul! Härligt att se givande diskussioner som omväxling.

Kul att du tycker om det!

Angående vad virtual void skrev tidigare:

Citat:

Många verkar tro att Cortex A15, i alla fall inledningsvis, kommer dra för mycket ström för att användas i telefoner. Men om något år så har man säkert löst det problemet, bl.a. med big.LITTLE.

Jag hade först inte tänkt kommentera detta eftersom det enda jag kom på var saker som saker som jag inte får prata om. Får ju som sagt säga att vi fått in exemplar men inte mer än så.

Då kom jag och tänka på senaste mässan/workshopen: Flera är oroade över strömförbrukningen på A15 då den inte primärt egentligen är riktade mer emot server sidan med en design med upp till 16 cores per modul och 16 moduler per enhet. Dock så har flera tillverkare med Qualcomm i spetsen gjort flera så väl små som stora designförändringar för att uppnå lägre förbrukning.

Klart är också att flera tillverkare tittar på möjligheten att göra en A-8 som tar vissa lösningar från A-15 och där med skapar en hybrid vilken kan bli en ganska rolig lösning att titta närmare på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Ah, Intel och deras "riktiga" namn suger. Jag har hela tiden refererat till Z2460, d.v.s. Medfield, som är jämförd batteri och prestandamässigt mot Krait (t.ex. HTC One S, internationella versionen), Tegra3 (en hel rad Android lurar) och Exynos (SG3).

Okay, nä jag har hela tiden refererat till Z2760, där mitt klagomål om att det saknas siffror.

Citat:

Diskussion på site:en Realworld Technologies där folk rent generellt har väldigt djup teknisk kunskap. Där diskuterades bl.a. Medfield för lite mer än ett år sedan och ARM-anhängare ansåg Medfield vara meningslös då den antagligen skulle vara långsammare och dra mer ström än Cortex A9 baserade SoC (vilket vi vet idag var fel) och om inte annat få dyngspö av Cortex A15 som de var övertygade skulle finnas ute i produkter innan Medfield var klar.

Och hur kan den ha varit färdig först hösten 2011 när ARM gav prestandasiffror på Cortex A15 redan våren 2011?

ARM gjorde flera "engeneering sampels" innan de gjorde sista versionen i oktober 2011, först efter det så släpptes den lös till Qualcomm, Samsung, etc etc. Här kan du läsa mer om det. Att man gör ett antal olika test exemplar på vägen är helt normalt men att tro att man kan börja tillverka någonting innan standarden är 100% fastställd är lite väl optimistiskt.

Permalänk
Avstängd

Efter att ha spenderat måndagen med att plöja igenom många sidor av information som Intel släppti abgående Z2760 så har en del tankar dykt upp. Nog för att det finns en hel del dokumentation men det utelämnar en hel del, speciellt när det kommer till strömförbrukningen.

Sedan när man läser detta så kan undra om Intel verkligen fått ner förbrukningen så mycket som de egentligen vill. Om nu inte tillverkarna har fått tillgång till någon Z2760 ännu så kommer det dröja ett tag innan det kommer produkter, även om tillverkarna ligger i beredda så måste de har tillgång till kretsen snart annars så hinner de inte få ut produkterna innan jul.