Hårddisk slutade fungerade, demonterades för recovery, Inet säger ifrån sig...

Permalänk
Medlem

Hårddisk slutade fungerade, demonterades för recovery, Inet säger ifrån sig...

Hej igen Sweclockers,

Kortfattat för dem som inte orkar läsa: Hårddisk slutade fungera, skickades till lab för data recovery, obrukbar nu och misstänker fabriksfel då den ej använts mycket, Inet nekar mig reklamationsrätt och vill inte ta mitt ärende längre.

Ja, har tidigare handlat hos Inet inte bara för rekommendationer här från forumen utan har tyckt deras priser är acceptabla om servicen och kundbemötandet är så utomordentligt som det sägs vara, från tangentbord och nätverkskabel så har jag inte haft nåt som krånglat så kan inte uttala mig om deras service...

Förrän nyligen. Köpte en Samsung F3 hos dem våren 2011 och har använt den som backuphårddisk, först nu efter ett år passerat nån månad efter garantin gick ut så slutade den fungera och min viktiga data var oåtkomlig för mig.

Tack och lov hade jag registrerat den hos ett företag som räddar data ur oåtkomliga hårddiskar genom att demontera den i laboratorium.

Fick igår tillbaka all min data och dem bjöd även på en okej ersättningshårddisk då min hårddisk tydligen blir obrukbar efter att den demonterats. Kontaktade då Inet för att se vad man kan göra gällande reklamationssrätt med hårddisken, om det var ett ursprungligt fel som ledde till att hårddisken dog ut plötsligt.

Var öppen till förslag på en trevlig lösning men fick tillbaka en direkt enkelt svar att ´´ garantin är förbrukad om hårddisken har varit demonterad, ha nu en fortsatt trevlig dag ´´ . Jag frågade inte ens om garantin och att så simpelt avfärda mitt ärende kändes nästan som att nån praktikant svarade på mitt mail.

Skickade svar att min data såklart var mer viktig än hårddisken i sig och jag förklarade även att eftersom hårddisken knappt varit använd så känns det mer troligt att läshuvudet eller annat redan vid fabrik kanske blev ett måndagsexemplar. Nämnde även att jag kan kontakta Samsung om det för att se vad dem kan kanske göra något åt det, Inet svarade nu imorse med att ´´ Både din garanti och reklamationsrätt upphörde att gälla när du valde att demontera hårddisken fysiskt. Garantin och reklamationsrätten omfattar fabriksfel/ursprungliga fel. ´´

Jag har ju redan förklarat för dem att inte så att den demonterats för reparation utan för att rädda all min data, och att jag vill använda mig av min reklamationsrätt då jag misstänker ett fabriksfel/ursprungligt fel . Men supporten verkar ju inte vilja göra något åt detta alls eller tänka ´´ out of the box ´´ ...

Vill bara ha en ersättningsvara eller möjligtvis presentkort/tillgodo på framtida inköp hos dem men tydligen är det inte alls aktuellt för dem i dagsläget.

Ironiskt nog gav jag Inet mycket beröm förra året när jag frågade om ett laptop-problem som dem var villiga att hjälpa till med, men tydligen kan kundbemötande ändras under ett år... är det såhär Inet ska behandla kunder som betalat det där lilla extra för att få deras fina support och bemötande ?

För jag har inga problem att vända mig till Dustin i framtiden som utöver sitt underbara bemötande OCH låga priser hittils , även gett mig gratisprodukter, CDON som ger rabattkoder och superbilliga kampanjer, och andra butiker som kanske gör sig mer värda mina slantar än Inet i framtida inköp...

Så vad tycker ni är rätt och vad ska göras ?

Tacksam för er hjälp och svar !

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Hej igen Sweclockers,

Kortfattat för dem som inte orkar läsa: Hårddisk slutade fungera, skickades till lab för data recovery, obrukbar nu och misstänker fabriksfel då den ej använts mycket, Inet nekar mig reklamationsrätt och vill inte ta mitt ärende längre.

Ja, har tidigare handlat hos Inet inte bara för rekommendationer här från forumen utan har tyckt deras priser är acceptabla om servicen och kundbemötandet är så utomordentligt som det sägs vara, från tangentbord och nätverkskabel så har jag inte haft nåt som krånglat så kan inte uttala mig om deras service...

Förrän nyligen. Köpte en Samsung F3 hos dem våren 2011 och har använt den som backuphårddisk, först nu efter ett år passerat nån månad efter garantin gick ut så slutade den fungera och min viktiga data var oåtkomlig för mig.

Tack och lov hade jag registrerat den hos ett företag som räddar data ur oåtkomliga hårddiskar genom att demontera den i laboratorium.

Fick igår tillbaka all min data och dem bjöd även på en okej ersättningshårddisk då min hårddisk tydligen blir obrukbar efter att den demonterats. Kontaktade då Inet för att se vad man kan göra gällande reklamationssrätt med hårddisken, om det var ett ursprungligt fel som ledde till att hårddisken dog ut plötsligt.

Var öppen till förslag på en trevlig lösning men fick tillbaka en direkt enkelt svar att ´´ garantin är förbrukad om hårddisken har varit demonterad, ha nu en fortsatt trevlig dag ´´ . Jag frågade inte ens om garantin och att så simpelt avfärda mitt ärende kändes nästan som att nån praktikant svarade på mitt mail.

Skickade svar att min data såklart var mer viktig än hårddisken i sig och jag förklarade även att eftersom hårddisken knappt varit använd så känns det mer troligt att läshuvudet eller annat redan vid fabrik kanske blev ett måndagsexemplar. Nämnde även att jag kan kontakta Samsung om det för att se vad dem kan kanske göra något åt det, Inet svarade nu imorse med att ´´ Både din garanti och reklamationsrätt upphörde att gälla när du valde att demontera hårddisken fysiskt. Garantin och reklamationsrätten omfattar fabriksfel/ursprungliga fel. ´´

Jag har ju redan förklarat för dem att inte så att den demonterats för reparation utan för att rädda all min data, och att jag vill använda mig av min reklamationsrätt då jag misstänker ett fabriksfel/ursprungligt fel . Men supporten verkar ju inte vilja göra något åt detta alls eller tänka ´´ out of the box ´´ ...

Vill bara ha en ersättningsvara eller möjligtvis presentkort/tillgodo på framtida inköp hos dem men tydligen är det inte alls aktuellt för dem i dagsläget.

Ironiskt nog gav jag Inet mycket beröm förra året när jag frågade om ett laptop-problem som dem var villiga att hjälpa till med, men tydligen kan kundbemötande ändras under ett år... är det såhär Inet ska behandla kunder som betalat det där lilla extra för att få deras fina support och bemötande ?

För jag har inga problem att vända mig till Dustin i framtiden som utöver sitt underbara bemötande OCH låga priser hittils , även gett mig gratisprodukter, CDON som ger rabattkoder och superbilliga kampanjer, och andra butiker som kanske gör sig mer värda mina slantar än Inet i framtida inköp...

Så vad tycker ni är rätt och vad ska göras ?

Tacksam för er hjälp och svar !

De har rätt att säga som de gör, efter att 6 månader gått är bevisbördan för att det var ett ursprungsfel på dig vid reklamation. Om du kan på något vis bevisa att du inte gjort något fel med den och att felet fanns från början kan du ha en chans men tyvärr räcker att tro inte någonstans efter 6 månader om man inte har garanti kvar...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Sötast

I min mening så gör inet inget fel.

Isåfall hade du fått reklamera den först och demontera den efter att den bevisats varit felaktig från fabrik.
I nuläget kan ingen bevisa något då du haft den demonterad.

Permalänk
Rekordmedlem

Intressant fall, fick du nån rapport av recoveryfirman om vad problemen berodde på?
Normalt sett så konstaterar ju en databutik bara om disken fungerar eller inte genom att ansluta den på normal sätt och är den trasig så byts den ut, de felsöker den inte i detalj.
Jag tycker att ett intyg från en erkänd recoveryfirma borde vara minst lika bra bevis för att disken är trasig som att de kollar själv, samtidigt så kan jag förstå att de inte vill att disken öppnas, var du övertydlig med att du inte micklat med den själv utan att det var en recoveryfirma som gjorde det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Garantin är rätt tydlig - gör du nån åverkan på disken är garantin förbrukad. Använd RAID1 eller ha backupen på flera ställen om du vill kunna nyttja garantin på diskarna säger jag. En disk får man räkna med att den går sönder, när som helst, utan förvarning. Vill man nyttja garantin på den då får man räkna med att aldrig återse datan på disken, då tillverkaren måste få en chans att kolla på disken och konstatera felet, och när dom väl fått in disken så skickar dom aldrig tillbaka samma disk igen. Man får en ny eller en renoverad disk tillbaka.

Skulle säga att inet bara rättar sig efter tillverkarens garanti-villkor. Det är ju ändå tillverkaren som ska stå för garantin, inte inet. Dom är bara ombud.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Skrivet av fisk1n:

Garantin är rätt tydlig - gör du nån åverkan på disken är garantin förbrukad. Använd RAID1 eller ha backupen på flera ställen om du vill kunna nyttja garantin på diskarna säger jag. En disk får man räkna med att den går sönder, när som helst, utan förvarning. Vill man nyttja garantin på den då får man räkna med att aldrig återse datan på disken, då tillverkaren måste få en chans att kolla på disken och konstatera felet, och när dom väl fått in disken så skickar dom aldrig tillbaka samma disk igen. Man får en ny eller en renoverad disk tillbaka.

Skulle säga att inet bara rättar sig efter tillverkarens garanti-villkor. Det är ju ändå tillverkaren som ska stå för garantin, inte inet. Dom är bara ombud.

Det här är inget garantiärende, det handlar om ett reklamationsärende. Garantin är redan utgången...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Det här är inget garantiärende, det handlar om ett reklamationsärende. Garantin är redan utgången...

På vilket sätt skiljer du dessa åt?

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fisk1n:

På vilket sätt skiljer du dessa åt?

Garantier är frivilliga överenskommelser, reklamationsrätten är däremot lagreglerad i konsumentköplagen och den gäller alltid som lägsta nivå och en frivillig garanti kan alltså aldrig vara sämre än konsumentköplagens krav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Garantier är frivilliga överenskommelser, reklamationsrätten är däremot lagreglerad i konsumentköplagen och den gäller alltid som lägsta nivå och en frivillig garanti kan alltså aldrig vara sämre än konsumentköplagens krav.

Visst. Men om tillverkaren kan bevisa att konsumenten har orsakat felet själv så är det ju samma sak iallafall, då ersätts inte skadan. I detta fall pekar ju tillverkaren bara på att disken är demonterad och på så vis skadad av konsumenten (eller i detta fall av 3e part på uppdrag av konsumenten).

Jag säger inte att det är självklart att TS inte ska få någon ersättning, och jag vet inte om jag tycker systemet är perfekt. Men eftersom det ser ut som det gör så är det ju enklast för alla parter om man ser till att inte lita på en enda disk för att lagra kritisk data, då diskar har en förmåga att gå sönder. RAID1 och/eller backup på flera ställen är den bästa garantin mot dataförlust. På så vis slipper man krångla.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

De har rätt att säga som de gör, efter att 6 månader gått är bevisbördan för att det var ett ursprungsfel på dig vid reklamation. Om du kan på något vis bevisa att du inte gjort något fel med den och att felet fanns från början kan du ha en chans men tyvärr räcker att tro inte någonstans efter 6 månader om man inte har garanti kvar...

Kul nog har jag en extra hårddisk med garanti hos Inet, hade det varit den hårddisken som strulat så hade jag bara tagit det på garanti, med eftersom min drabbade hårddisk köptes i våras så har garantin på den gått ut, kan vara värt för mig och andra att tänka på i framtiden, att butiker med 2 års garanti kan vara att föredra då om något skulle hända precis efter ett år så har man garanti kvar, så precis som du säger, efter 6 månader är det upp till mig att bevisa om det skulle vara ett ursprungsfel.

Nja jag kanske kan kontakta recoveryföretag som kan intyga att inga yttre skador funnits på hårddisken och att resterade möjliga skador dem hittat kanske bara kan hända vid fabriksfel, men sådan att bevisa fysiskt är svårare då den demonterades och sattes ihop igen efteråt.

Skrivet av Allexz:

I min mening så gör inet inget fel.

Isåfall hade du fått reklamera den först och demontera den efter att den bevisats varit felaktig från fabrik.
I nuläget kan ingen bevisa något då du haft den demonterad.

Med facit i hand så skulle jag nog kanske reklamerat det till Inet innan jag skickat iväg den, men all min tanke gick åt främst att rädda datan, tänkte inte precis på att det skulle strula till sig i efterhand med garanti/reklamtions och dylikt, men som nämnt ovan så ska jag se vad recoveryföretaget kan intyga och hjälpa till med. Att dem utöver sin service även ger bort en extern hårddisk till sina kunder, när tjänst i sig själv bara kostar 300 kr inkl frakt fram och tillbaka kan ses som inget annat är bland det bästa kundservice jag varit med om, att jag till och med ska skaffa fler försäkringar till ALLA mina hårddiskar nu i framtiden utifall att data skulle försvinna igen.

Skrivet av mrqaffe:

Intressant fall, fick du nån rapport av recoveryfirman om vad problemen berodde på?
Normalt sett så konstaterar ju en databutik bara om disken fungerar eller inte genom att ansluta den på normal sätt och är den trasig så byts den ut, de felsöker den inte i detalj.
Jag tycker att ett intyg från en erkänd recoveryfirma borde vara minst lika bra bevis för att disken är trasig som att de kollar själv, samtidigt så kan jag förstå att de inte vill att disken öppnas, var du övertydlig med att du inte micklat med den själv utan att det var en recoveryfirma som gjorde det ?

Det är lite struligt med dem ibland då det är baserade i Spanien, fick en felrapport inklusive mina filer så ska kika igenom dem för att se vad som kan stå av värde där, annars får jag kontakta dem för vidare detaljer. Hade det varit ett enkelt fel så hade dem nog inte demonterat hårddisken, och trots att jag kan förstå att vid reklamation och garanti så brukar hårddiskar förbjudas att demonteras men då jag hade en tjänst att rädda data vid demontering så valde jag ju det, hade jag skickat till Inet för felsökning och demontering hade jag nog förlorat min data. Jag var tydlig att det var inte jag som demonterat utan att det var recoveryfirman, och håller med dig att jag skulle aldrig uttnyttjat min tjänst om inte min hårddisk blivit trasig, för hittills har jag inte vunnit mycket på det precis.

Skrivet av fisk1n:

Garantin är rätt tydlig - gör du nån åverkan på disken är garantin förbrukad. Använd RAID1 eller ha backupen på flera ställen om du vill kunna nyttja garantin på diskarna säger jag. En disk får man räkna med att den går sönder, när som helst, utan förvarning. Vill man nyttja garantin på den då får man räkna med att aldrig återse datan på disken, då tillverkaren måste få en chans att kolla på disken och konstatera felet, och när dom väl fått in disken så skickar dom aldrig tillbaka samma disk igen. Man får en ny eller en renoverad disk tillbaka.

Skulle säga att inet bara rättar sig efter tillverkarens garanti-villkor. Det är ju ändå tillverkaren som ska stå för garantin, inte inet. Dom är bara ombud.

Skrivet av gaminggirl:

Det här är inget garantiärende, det handlar om ett reklamationsärende. Garantin är redan utgången...

Som nämnt ovan, det är ett reklamationsärende jag vill få igenom, då felet hände lite strax efter att garantin gått ut på hårddisken hos Inet, dock brukar tillverkare ha mer än 1 år så om Inet inte vill lösa det och jag får vända mig till Samsung så kanske ökar mina chanser att få en ersättningshårddisk, dock att behöva göra det istället för Inet är det som är min problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fisk1n:

Visst. Men om tillverkaren kan bevisa att konsumenten har orsakat felet själv så är det ju samma sak iallafall, då ersätts inte skadan. I detta fall pekar ju tillverkaren bara på att disken är demonterad och på så vis skadad av konsumenten (eller i detta fall av 3e part på uppdrag av konsumenten).

Det är inte riktigt så enkelt, garantin är borta, men frågan är om reklamationsrätten är borta, det har funnits "liknande" fall om bilservice, en fackmannamässig service förverkar inte reklamtionsrätten, nu handlar det om dataräddning och principiellt så borde det inte påverka reklamationsrätten men det är oprövat rättsligt men samtidigt så är det en intressant fråga som antagligen kommer att påverka allt fler eftersom lagringen av personligt unik data ökar och jag kan tänka mig att många prioriterar dataräddning före att få en ny disk direkt, samtidigt som det troligen inte är så att lagen är tänkt att man ska behöva välja mellan dataräddning eller reklamation, man bör kunna ha båda alternativen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Visst. Men om tillverkaren kan bevisa att konsumenten har orsakat felet själv så är det ju samma sak iallafall, då ersätts inte skadan. I detta fall pekar ju tillverkaren bara på att disken är demonterad och på så vis skadad av konsumenten (eller i detta fall av 3e part på uppdrag av konsumenten).

Jag säger inte att det är självklart att TS inte ska få någon ersättning, och jag vet inte om jag tycker systemet är perfekt. Men eftersom det ser ut som det gör så är det ju enklast för alla parter om man ser till att inte lita på en enda disk för att lagra kritisk data, då diskar har en förmåga att gå sönder. RAID1 och/eller backup på flera ställen är den bästa garantin mot dataförlust. På så vis slipper man krångla.

Om Inet/Samsung vill anstränga sig till att bevisa att det är mitt fel så får dem väl gärna göra det, ger mig bara större anledningar att inte handla från Inet längre eller att undvika Samsung produkter i framtiden. Hårddisken var skadad innan demonteringen, annars hade jag självklart inte skickat in den för recovery, lika logiskt som att om jag hade öppnat den så hade recovery-företaget nog inte kunnat använda den alls, så lite bevisning har jag redan där.

Ren otur kan man sig, då jag hade 3 st F3 diskar, två skulle vara identiska och kopieras med manuell backup, dock under en period behövde jag emigrera data så var tvungen att rensa en backup hårddisk för att få extra plats, och vad händer, jo den andra backuphårddisken pajar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte riktigt så enkelt, garantin är borta, men frågan är om reklamationsrätten är borta, det har funnits "liknande" fall om bilservice, en fackmannamässig service förverkar inte reklamtionsrätten, nu handlar det om dataräddning och principiellt så borde det inte påverka reklamationsrätten men det är oprövat rättsligt men samtidigt så är det en intressant fråga som antagligen kommer att påverka allt fler eftersom lagringen av personligt unik data ökar och jag kan tänka mig att många prioriterar dataräddning före att få en ny disk direkt, samtidigt som det troligen inte är så att lagen är tänkt att man ska behöva välja mellan dataräddning eller reklamation, man bör kunna ha båda alternativen.

Precis, hade jag haft garanti kvar så hade jag nog bara behövt nämna att hårddisken är paj, anmäla det, skicka till recovery och försöka ta det sedan på garanti annars reklamation. Och självklart som du säger, vill jag hellre ha all min data än än ny hårdisk Recovery företaget nämnar att dem inte kan göra åt fysiskt skadade hårddiskar ( dvs yttre skada, skivorna är deformerade osv ) så min största gissning är kanske kretskortet, satakontakten som flippat ur eller läshuvudet som blivit fel. Att jag fick data räddat och ersättningsdisk är till förtjänst av recovery-företaget och inte Inet, då jag betalade separat för den tjänsten och inte via Inet, så att min reklamationsrätt är borta bara för att jag prioriterat min data före hårddisk känns ju synd.

Permalänk
Medlem

Har disken öppnats av ett av företag ej auktoriserat av Samsung att öppna deras diskar så är det självklart att alla möjligheter till ersättning är förlorade.
Dock nämns endast demontering. Vad innebär det? Demontering ur externt kabinett, demontering av kretskortet eller är det verkligen skivorna som plockats ut?

Dessutom

Citat:

Förrän nyligen. Köpte en Samsung F3 hos dem våren 2011 och har använt den som backuphårddisk, först nu efter ett år passerat nån månad efter garantin gick ut så slutade den fungera och min viktiga data var oåtkomlig för mig.

Jag måste ta till versaler här. Förlåt mig.
DET DU BESKRIVER ÄR INTE EN BACKUPHÅRDDISK. DET ÄR FUNKTIONEN AV EN LAGRINGSDISK.
BACKUPHÅRDDISK ÄR ATT DU LAGRAR EN ANDRA UPPSÄTTNING AV DINA OVÄRDERLIGA FILER PÅ DENNA DISK.

Visst, jag är medveten om att primärdisken kan gå sönder och backupdisken havererar i samma stund du ska läsa tillbaka backupen, men så verkar inte vara fallet här.

Edit: Tillkommit några poster som förklarade läget medan jag läste alla inlägg och skrev ovanstående.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Har disken öppnats av ett av företag ej auktoriserat av Samsung att öppna deras diskar så är det självklart att alla möjligheter till ersättning är förlorade.
Dock nämns endast demontering. Vad innebär det? Demontering ur externt kabinett, demontering av kretskortet eller är det verkligen skivorna som plockats ut?

Dessutom

Jag måste ta till versaler här. Förlåt mig.
DET DU BESKRIVER ÄR INTE EN BACKUPHÅRDDISK. DET ÄR FUNKTIONEN AV EN LAGRINGSDISK.
BACKUPHÅRDDISK ÄR ATT DU LAGRAR EN ANDRA UPPSÄTTNING AV DINA OVÄRDERLIGA FILER PÅ DENNA DISK.

Visst, jag är medveten om att primärdisken kan gå sönder och backupdisken havererar i samma stund du ska läsa tillbaka backupen, men så verkar inte vara fallet här.

Jag hade liknande fall i våras med Asus, ville installera extra minne till laptop med minnesslot var gömt i moderkorten och om jag pillar där förlorar jag garanti. Kontaktade Inet för hjälp och dem hänvisade mig till Asus som utan kostnad tog emot laptopen för att installera extra minne. Laptopen köpes hos Siba som är auktoriserad reseller av Asus men deras serviceverkstad var inte auktoriserad av Asus för ingrepp utan att förlora garanti, så fick jaga auktoriserade verkstäder innan Asus tog över. Så precis som Asus, kanske min största chans är att tala med Samsung och förklara min annorlunda fall till dem.

Med demontering är att i lab har recoveryföretaget tagit isär skivorna och på annat sätt fått fram min data ur hårddisken. Efter att dem satt ihop allt igen och skickat till mig så har den varit obrukbar enligt dem.

Om du läser lite längre ner i inlägger så ser du att den hårddisk som pajat jag har lagrat en andra uppsättning data av en annan hårddisk.

Permalänk
Antielefant

Problemet är att isärmontering av en hårddisk per automatik innebär att hårddisken är skrot, oavsett om det var fel på den innan demonteringen eller inte. Man kan helt enkelt inte sätta ihop den igen och få den hundraprocentigt dammfri, eller för den delen trycksatt med kväve.

Detta innebär tyvärr att all möjlighet till reklamation är helt borta, då du själv valt att förstöra disken. Visserligen i gott syfte, men ändå.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Nja här måste man ändå försvara Inet dom kan ju inte ta sig an en hårddisk som en firma har gjort det som skrivits det hade ju inte funkat. Du skulle vänt dig till tillverkaren direkt och försöka sig på deras garanti som brukar gälla 2 eller 3 år dom går ju efter serienummret. Inget företag kommer tillåta att en annan firma har tagit isär en elektronik pryl eller whatever och sen ska det gå på garantin jag har väldigt svårt att tänka mig det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nja här måste man ändå försvara Inet dom kan ju inte ta sig an en hårddisk som en firma har gjort det som skrivits det hade ju inte funkat. Du skulle vänt dig till tillverkaren direkt och försöka sig på deras garanti som brukar gälla 2 eller 3 år dom går ju efter serienummret. Inget företag kommer tillåta att en annan firma har tagit isär en elektronik pryl eller whatever och sen ska det gå på garantin jag har väldigt svårt att tänka mig det.

Jag vill använda min reklamationsrätt, inte garanti, hos Inet.
Garanti kommer jag försöka använda hos Samsung om reklamation inte går hos Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Jag måste ta till versaler här. Förlåt mig.
DET DU BESKRIVER ÄR INTE EN BACKUPHÅRDDISK. DET ÄR FUNKTIONEN AV EN LAGRINGSDISK.
BACKUPHÅRDDISK ÄR ATT DU LAGRAR EN ANDRA UPPSÄTTNING AV DINA OVÄRDERLIGA FILER PÅ DENNA DISK.

Visst, jag är medveten om att primärdisken kan gå sönder och backupdisken havererar i samma stund du ska läsa tillbaka backupen, men så verkar inte vara fallet här.

Det är ungefär detta jag vill peka på också, har man bara ordentliga bakups och gärna raidade diskar så är dataförlust inte ens med på kartan vid ett diskhaveri. Det är egentligen inte ett inlägg i diskutionen om hurvida TS bör få ersättning för disken från Samsung eller inte, utan snarare ett generellt tips på hur man gör sitt liv enklare och hur man säkrar sin data. Man ska inte lida av att förlora en disk eller två om man bara satt upp redudnas och backup.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nja här måste man ändå försvara Inet dom kan ju inte ta sig an en hårddisk som en firma har gjort det som skrivits det hade ju inte funkat. Du skulle vänt dig till tillverkaren direkt och försöka sig på deras garanti som brukar gälla 2 eller 3 år dom går ju efter serienummret. Inget företag kommer tillåta att en annan firma har tagit isär en elektronik pryl eller whatever och sen ska det gå på garantin jag har väldigt svårt att tänka mig det.

-------------------------------
Samsung tar inte emot diskar från slutkund, går bara via ÅF

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-------------------------------
Samsung tar inte emot diskar från slutkund, går bara via ÅF

Jasså? Alla andra tillverkare (iallafall de jag har haft att göra med) gör ju det. Man brukar bara behöva ange serienummer på disken och sin adress på hemsidan så får man skicka in den...

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Jasså? Alla andra tillverkare (iallafall de jag har haft att göra med) gör ju det. Man brukar bara behöva ange serienummer på disken och sin adress på hemsidan så får man skicka in den...

--------------
inte just samsung, därför jag slutade abrupt med dem efter att ha köpt tre diskar, och en ÅF konkade och samsung vägrade ta emot dem med hänvisning till att de inte kunde se serienumren och massa annat BS från deras sida:/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Lite off topic här: Vad heter recovery företaget? verkar intressant

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Det är ungefär detta jag vill peka på också, har man bara ordentliga bakups och gärna raidade diskar så är dataförlust inte ens med på kartan vid ett diskhaveri. Det är egentligen inte ett inlägg i diskutionen om hurvida TS bör få ersättning för disken från Samsung eller inte, utan snarare ett generellt tips på hur man gör sitt liv enklare och hur man säkrar sin data. Man ska inte lida av att förlora en disk eller två om man bara satt upp redudnas och backup.

Har gjort ett inlägg där jag nämnde att jag hade två identiska diskar, varav en var försäkrad mot dataförlust, vid ett tillfälle behöves utrymme så en disk rensades, och när jag skulle kopiera över backup igen så failade den försäkrade hårddisken.

Skrivet av godspeed:

-------------------------------
Samsung tar inte emot diskar från slutkund, går bara via ÅF

Skrivet av fisk1n:

Jasså? Alla andra tillverkare (iallafall de jag har haft att göra med) gör ju det. Man brukar bara behöva ange serienummer på disken och sin adress på hemsidan så får man skicka in den...

Skrivet av godspeed:

--------------
inte just samsung, därför jag slutade abrupt med dem efter att ha köpt tre diskar, och en ÅF konkade och samsung vägrade ta emot dem med hänvisning till att de inte kunde se serienumren och massa annat BS från deras sida:/

Kontaktade Samsung, vet inte hur det var innan med att skicka in, men då dem sålt till Seagate så kontaktade jag Seagate också nyss, dem skapade ett RMA nummer och ska tydligen ta min hårddisk på garanti då jag förklarade min situation, och efter att jag skickat iväg den med kvitto på data recovery så verkar jag få ny disk av Seagate !

Såvida Inet inte vill kliva in och ta över mitt ärende så är det redan klart för mig att jag lär inte handla något hos dem längre, oavsett om jag haft rätt eller fel, utan har även med bemötandet jag fått som skulle ha reflekterat dem som företag, bra priser med bra kundservice... tyvärr inte i mitt fall ! Även om dem gör rätt för sig i mitt fall så vill jag ju inte heller att det händer mig igen eller någon annan som förlitar sig på dem.

Skrivet av Haptic:

Lite off topic här: Vad heter recovery företaget? verkar intressant

Finns lite olika adresser dem har, men har köpt tjänsten från bland annat Dustin: http://www.dustinhome.se/product/5010460842/data-recovery-ser...

Snorbilligt med tanke på vad som erbjuds ( recovery + ny hårddisk ), så ska skaffa mig flera. Kan tipsa att Clas Ohlson Västerås har några på 100 kr st , få i lager . Yes jag vet för bad en vän köpa 3 st hihi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Har gjort ett inlägg där jag nämnde att jag hade två identiska diskar, varav en var försäkrad mot dataförlust, vid ett tillfälle behöves utrymme så en disk rensades, och när jag skulle kopiera över backup igen så failade den försäkrade hårddisken.

Kontaktade Samsung, vet inte hur det var innan med att skicka in, men då dem sålt till Seagate så kontaktade jag Seagate också nyss, dem skapade ett RMA nummer och ska tydligen ta min hårddisk på garanti då jag förklarade min situation, och efter att jag skickat iväg den med kvitto på data recovery så verkar jag få ny disk av Seagate !

Såvida Inet inte vill kliva in och ta över mitt ärende så är det redan klart för mig att jag lär inte handla något hos dem längre, oavsett om jag haft rätt eller fel, utan har även med bemötandet jag fått som skulle ha reflekterat dem som företag, bra priser med bra kundservice... tyvärr inte i mitt fall ! Även om dem gör rätt för sig i mitt fall så vill jag ju inte heller att det händer mig igen eller någon annan som förlitar sig på dem.

Finns lite olika adresser dem har, men har köpt tjänsten från bland annat Dustin: http://www.dustinhome.se/product/5010460842/data-recovery-ser...

Snorbilligt med tanke på vad som erbjuds ( recovery + ny hårddisk ), så ska skaffa mig flera. Kan tipsa att Clas Ohlson Västerås har några på 100 kr st , få i lager . Yes jag vet för bad en vän köpa 3 st hihi

----------------------------------
Ja just sjutton, seagate köpte ju upp dem, det hade jag glömt, äntligen nåt som seagate gör bra iallafall då min erfarenhet av vissa av deras 500gb diskserier är allt annat än god:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

----------------------------------
Ja just sjutton, seagate köpte ju upp dem, det hade jag glömt, äntligen nåt som seagate gör bra iallafall då min erfarenhet av vissa av deras 500gb diskserier är allt annat än god:)

Hade själv en Seagate som strulade lite så övergick till Samsung, dock hittade Seagate ett sätt att få mig tillbaka genom att köpa Samsungs hårddiskar XD

Har i dagsläget 2 Momentus XT som funkar fint så hittils nöjd Får se vad dem erbjuder för ersättningshårddisk

Permalänk
Medlem

Den har blivit demonterad?! Klart som fasen att det inte är inets ansvar då.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Den har blivit demonterad?! Klart som fasen att det inte är inets ansvar då.

Innan den demonterades av recovery-företag för dataräddning, så verkade den ha hårdvarufel, därav varför jag skickade in den.

Jag vill då ta det som reklamationsrätt och inte garanti, vilket tydligen Inet vägrar medan Seagate har tagit emot min RMA.

Permalänk
Medlem

Hade du skickat den till Inet och sedan bett dem få den demoterad och recover:ad så hade du säkert fått ett garanti ärende.
Nu har du gått förbi inet och lämnat dem ur spelet så att säga.

Tyvärr! Finns inte så mkt att göra än att försöka få ett garanti ärende med hårddisktillverkaren direkt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Hade jag varit i din sits hade jag varit glad över att det ens gick att rädda datan. Såklart kan du inte få en ny disk via reklamation...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder