Hårddisk slutade fungerade, demonterades för recovery, Inet säger ifrån sig...
Hej igen Sweclockers,
Kortfattat för dem som inte orkar läsa: Hårddisk slutade fungera, skickades till lab för data recovery, obrukbar nu och misstänker fabriksfel då den ej använts mycket, Inet nekar mig reklamationsrätt och vill inte ta mitt ärende längre.
Ja, har tidigare handlat hos Inet inte bara för rekommendationer här från forumen utan har tyckt deras priser är acceptabla om servicen och kundbemötandet är så utomordentligt som det sägs vara, från tangentbord och nätverkskabel så har jag inte haft nåt som krånglat så kan inte uttala mig om deras service...
Förrän nyligen. Köpte en Samsung F3 hos dem våren 2011 och har använt den som backuphårddisk, först nu efter ett år passerat nån månad efter garantin gick ut så slutade den fungera och min viktiga data var oåtkomlig för mig.
Tack och lov hade jag registrerat den hos ett företag som räddar data ur oåtkomliga hårddiskar genom att demontera den i laboratorium.
Fick igår tillbaka all min data och dem bjöd även på en okej ersättningshårddisk då min hårddisk tydligen blir obrukbar efter att den demonterats. Kontaktade då Inet för att se vad man kan göra gällande reklamationssrätt med hårddisken, om det var ett ursprungligt fel som ledde till att hårddisken dog ut plötsligt.
Var öppen till förslag på en trevlig lösning men fick tillbaka en direkt enkelt svar att ´´ garantin är förbrukad om hårddisken har varit demonterad, ha nu en fortsatt trevlig dag ´´ . Jag frågade inte ens om garantin och att så simpelt avfärda mitt ärende kändes nästan som att nån praktikant svarade på mitt mail.
Skickade svar att min data såklart var mer viktig än hårddisken i sig och jag förklarade även att eftersom hårddisken knappt varit använd så känns det mer troligt att läshuvudet eller annat redan vid fabrik kanske blev ett måndagsexemplar. Nämnde även att jag kan kontakta Samsung om det för att se vad dem kan kanske göra något åt det, Inet svarade nu imorse med att ´´ Både din garanti och reklamationsrätt upphörde att gälla när du valde att demontera hårddisken fysiskt. Garantin och reklamationsrätten omfattar fabriksfel/ursprungliga fel. ´´
Jag har ju redan förklarat för dem att inte så att den demonterats för reparation utan för att rädda all min data, och att jag vill använda mig av min reklamationsrätt då jag misstänker ett fabriksfel/ursprungligt fel . Men supporten verkar ju inte vilja göra något åt detta alls eller tänka ´´ out of the box ´´ ...
Vill bara ha en ersättningsvara eller möjligtvis presentkort/tillgodo på framtida inköp hos dem men tydligen är det inte alls aktuellt för dem i dagsläget.
Ironiskt nog gav jag Inet mycket beröm förra året när jag frågade om ett laptop-problem som dem var villiga att hjälpa till med, men tydligen kan kundbemötande ändras under ett år... är det såhär Inet ska behandla kunder som betalat det där lilla extra för att få deras fina support och bemötande ?
För jag har inga problem att vända mig till Dustin i framtiden som utöver sitt underbara bemötande OCH låga priser hittils , även gett mig gratisprodukter, CDON som ger rabattkoder och superbilliga kampanjer, och andra butiker som kanske gör sig mer värda mina slantar än Inet i framtida inköp...
Så vad tycker ni är rätt och vad ska göras ?
Tacksam för er hjälp och svar !