Permalänk

Tror Ni processorn är död?

Tjena!
Igår när jag skulle sparka igång min dator började den starta upp. Efter ca 10-15 sekunder dog den. Försökte igen med samma resultat. Vid nästa försök tändes "datadiodlampan" upp, men inget mer hände. Öppnade lådan och fick se att hela kylfläkten hade trillat loss och i farten även lyckats dra loss kontakten till fläkten. Det visade sig att hållaren till fläkten pajat. Kan man göra några kvalificerade gissningar av detta? Är processorn rökt? Eller kan datorn på något sätt känna att ingen processorfläkt finns och automatiskt hindrar uppstart? Tänkte om det kunde vara värt att börja med att installera en ny processorfläkt?

Tänkte man kunde börja där. Nästa steg är väl att testa med en ny processor. Den jag har är en am2-socket. Någon som vet om jag kan köpa en am3-socket och tuta och köra?

Ps: jag är rätt kass på datorer!

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s96655012&cols=574,783,...
den funkar nog samma sak hände min kusin (va har du för cpu ? bäst och kika upp det så du inte får ett för gammalt moderkort)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar finnas nån form av fläktövervakning och dessutom övertempskydd, men om hela kylaren har ramlat bort så kan det ha gått så fort att skydden inte hunnit reagera.
Det enklaste är nog att montera ihop det igen och hoppas på det bästa o se om det startar, är fläkten fysiskt skadad så kan du använda en lådfläkt att testa med så slipper du köpa nått eventuellt onödigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att spekulera i om processorn är död eller inte när du har annat som är trasigt är rätt onödigt.

Hur mår moderkortet egentligen, eftersom du har "dragit loss" kontakten till fläkten..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av elfving73:

Tjena!
Igår när jag skulle sparka igång min dator började den starta upp. Efter ca 10-15 sekunder dog den. Försökte igen med samma resultat. Vid nästa försök tändes "datadiodlampan" upp, men inget mer hände. Öppnade lådan och fick se att hela kylfläkten hade trillat loss och i farten även lyckats dra loss kontakten till fläkten. Det visade sig att hållaren till fläkten pajat. Kan man göra några kvalificerade gissningar av detta? Är processorn rökt? Eller kan datorn på något sätt känna att ingen processorfläkt finns och automatiskt hindrar uppstart? Tänkte om det kunde vara värt att börja med att installera en ny processorfläkt?

Tänkte man kunde börja där. Nästa steg är väl att testa med en ny processor. Den jag har är en am2-socket. Någon som vet om jag kan köpa en am3-socket och tuta och köra?

Ps: jag är rätt kass på datorer!

Processorn har en inbyggd nedstängningsfunktion som sätter in när temperaturen hos processorn blir för hög. Så det finns hopp om att processorn har överlevt.
Jag skulle köpt en ny processorkylare, gjort rent cpu från gammal kylpasta (med en tygtrasa och T-röd eller Kemiskt ren aceton eller liknande) och satt på den nya kylaren och testat om processorn fungerar fortfarande.
Är det de delar av fastsättningsanordningen som sitter på moderkortet som har gått sönder, eller är det på själva kylaren som fastsättningsanordningen gått sönder? Jag frågar för att om det är på själva kylaren som det är sönder kan du köpa en kylare som använder sig av AMD's standardfastsättning, i annat fall får du köpa en variant av kylare med egen fastsättningsanordning.

Kolla på moderkortet om du kan hitta vad det är för tillverkare (Asus, Gigabyte etc), samt modellnummer och eventuellt revision. Då kan vi lätt kolla upp vilka processorer som är kompatibla med det moderkortet. Om det är ett AM2 moderkort (inte AM2+ eller AM3, så funkar det inte med en AM3-processor. Är det ett AM2+ finns det ett visst hopp)

Se till att undersöka moderkortet så att det inte finns några tydliga brännmärken eller skadade komponenter som indikerar att kylaren orsakat kortslutning någonstans när den trillat av. I så fall finns risk att moderkortet är rökt.

En billig kylare som funkar om moderkortets fastsättningsanordning är hel:
https://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo

En billig kylare som funkar om moderkortets fastsättningsanordning är trasig:
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Edit:
Vad har du gjort med datorn för att få kylaren till att lossna? Det är inte lätt att lyckas med det med AMD's fastsättningsanordning (Intels push-pins är en annan femma).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Förr i tiden hade AMD inget överhettningsskydd i sina prollar. Hur det är nu för tiden ska jag låta vara osagt.
Inget överhettningsskydd = Bränd prolle och moderkort.

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=y39D4529FM4 Därefter har jag hållit mig borta från AMD och saknar kunskapen om deras nya prollar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av F.Fairlane:

Förr i tiden hade AMD inget överhettningsskydd i sina prollar. Hur det är nu för tiden ska jag låta vara osagt.
Inget överhettningsskydd = Bränd prolle och moderkort.

Det hade inte Intel heller men det finns tempskydd i alla nyare cpuer från både Intel och AMD, dessutom så kan det finnas skyddsfunktioner i moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det hade inte Intel heller men det finns tempskydd i alla nyare cpuer från både Intel och AMD, dessutom så kan det finnas skyddsfunktioner i moderkortet.

Refererar till länken i det editerade tidigare inlägget. Enjoy.
Misstänkte att det var åtgärdat i nyare AMD prollar. Tack.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av F.Fairlane:

Refererar till länken i det editerade tidigare inlägget. Enjoy.
Misstänkte att det var åtgärdat i nyare AMD prollar. Tack.

Det är en Intel cpu i den videon du länkade
Den här är ju en klassiker det är också här en Intel cpu som agerar stekplatta i filmen.
Cooking with Intel:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är en Intel cpu i den videon du länkade
Den här är ju en klassiker det är också här en Intel cpu som agerar stekplatta i filmen.
Cooking with Intel:
http://www.youtube.com/watch?v=7uBNCN6v_gk&feature=related

Det är en Pentium III och en Pentium 4 först och sedan bränner dom 2 AMD prollar och ett moderkort.
Tack o lov att AMD tog sig i kragen och tempskyddade. Tappade räkningen på polare som brände sina AMD prollar och moderkort i början av det här millenniet medan mina P-III och P-4 rullade på och lever än idag. Fast jag har inte provat att använda dom i köket ännu

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk

Det är en AMD Athlon X2 7450. Jag börjar med att testa ny fläkt så får vi se.

Skrivet av mini-z1994:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s96655012&cols=574,783,...
den funkar nog samma sak hände min kusin (va har du för cpu ? bäst och kika upp det så du inte får ett för gammalt moderkort)

Permalänk

Jag stack in till Webbhallen och tjackade en ny fläkt. Måste ju ändå ha en. Bara skruva ihop och hålla tummarna.

Skrivet av mrqaffe:

Det brukar finnas nån form av fläktövervakning och dessutom övertempskydd, men om hela kylaren har ramlat bort så kan det ha gått så fort att skydden inte hunnit reagera.
Det enklaste är nog att montera ihop det igen och hoppas på det bästa o se om det startar, är fläkten fysiskt skadad så kan du använda en lådfläkt att testa med så slipper du köpa nått eventuellt onödigt.

Permalänk

Det är bara ena "kläppen" till kylfläkten som av någon anledning gått sönder. Fläkten har ramlat ner och kontakten har åkt ur moderkortet, inte gått av.

Skrivet av Tarasus:

Att spekulera i om processorn är död eller inte när du har annat som är trasigt är rätt onödigt.

Hur mår moderkortet egentligen, eftersom du har "dragit loss" kontakten till fläkten..

Permalänk

Tack för svaret! Det är själva "plastramen" runt processorn som man fäster fläkten i som gått sönder, en av "kläpparna" som man spänner fast den i. Jag drog in till Webbhallen och de plockade fram en ny kompatibel fläkt åt mig. Ska göra som du skrev, rengöra och montera ihop igen, och hålla tummarna för att nedstängningsfunktionen gjorde sitt.

Har faktiskt ingen aning om hur den pajat! Kanske har jag varit lite för hårdhänt mågon gång - brukar då och då plocka bort fläkten för att rengöra.

Tack igen / Mattias

Skrivet av WrongTarget:

Processorn har en inbyggd nedstängningsfunktion som sätter in när temperaturen hos processorn blir för hög. Så det finns hopp om att processorn har överlevt.
Jag skulle köpt en ny processorkylare, gjort rent cpu från gammal kylpasta (med en tygtrasa och T-röd eller Kemiskt ren aceton eller liknande) och satt på den nya kylaren och testat om processorn fungerar fortfarande.
Är det de delar av fastsättningsanordningen som sitter på moderkortet som har gått sönder, eller är det på själva kylaren som fastsättningsanordningen gått sönder? Jag frågar för att om det är på själva kylaren som det är sönder kan du köpa en kylare som använder sig av AMD's standardfastsättning, i annat fall får du köpa en variant av kylare med egen fastsättningsanordning.

Kolla på moderkortet om du kan hitta vad det är för tillverkare (Asus, Gigabyte etc), samt modellnummer och eventuellt revision. Då kan vi lätt kolla upp vilka processorer som är kompatibla med det moderkortet. Om det är ett AM2 moderkort (inte AM2+ eller AM3, så funkar det inte med en AM3-processor. Är det ett AM2+ finns det ett visst hopp)

Se till att undersöka moderkortet så att det inte finns några tydliga brännmärken eller skadade komponenter som indikerar att kylaren orsakat kortslutning någonstans när den trillat av. I så fall finns risk att moderkortet är rökt.

En billig kylare som funkar om moderkortets fastsättningsanordning är hel:
https://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo

En billig kylare som funkar om moderkortets fastsättningsanordning är trasig:
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Edit:
Vad har du gjort med datorn för att få kylaren till att lossna? Det är inte lätt att lyckas med det med AMD's fastsättningsanordning (Intels push-pins är en annan femma).

Permalänk
Skrivet av elfving73:

Tack för svaret! Det är själva "plastramen" runt processorn som man fäster fläkten i som gått sönder, en av "kläpparna" som man spänner fast den i. Jag drog in till Webbhallen och de plockade fram en ny kompatibel fläkt åt mig. Ska göra som du skrev, rengöra och montera ihop igen, och hålla tummarna för att nedstängningsfunktionen gjorde sitt.

Har faktiskt ingen aning om hur den pajat! Kanske har jag varit lite för hårdhänt mågon gång - brukar då och då plocka bort fläkten för att rengöra.

Tack igen / Mattias

Glöm bara inte att sätta på ny kylpasta (om det inte sitter förapplicerat på kylaren) efter att du gjort rent och innan du sätter på den nya kylaren.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

min gissning är att den klarat sig brukar inte vara nån fara oftast men är ju inte nått man kan garantera heller
om inte jag kommer ihåg fel så har väll amd haft värmeskydd från socket A serien från palomino eller t-bred
var väll nån gammal thunderbird/duron som man kunde köra tills dom dog av värme
men har för mig socket a hade skydd när kom dom runt 2002 eller så och alla efter har det med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Datorn på jobbet som ja sitter vid just nu tappade kylfläkten för en dryg månad sedan. Plasten hade murknat av värmen och våran luft med skärvätskedimma. Den stendog o startade först i typ en sekund för att sen inte starta alls.

Men den kylfläkten sitter idag med bult o mutter o processorn funkar än.

Permalänk

Tjoflöjt allesammans!
Tack för er engagemang! Uppskattas mycket! Jag köpte som sagt en ny kylfläkt igår. Men, natuuurligtvis så passade den inte! Som jag fattar det så har man ingen bytesrätt på en öppnad förpackning, men jag ska stå på mig. Jag talade om vilken modell jag har och visade bilder på den för försäljaren, och han plockade ut denna fläkt och sa att den passar min dator. Borde gå att lösa (iofs inga större slantar att tjafsa om, but still!)

Jag gjorde några misslyckade försök att lappa den gamla hållaren till fläkten med superlim, men det sket sig, då plockade jag fram den tunga arsenalen - tvinnade fast den med ståltråd. Haha! Lung bara, tåltråden är inte i kontakt med några elektriska komponenter. Det visade sig att processorn fungerade och datorn startade upp utan tjafs. Så, nu ska jag bara byta till en ny fläkt som passar, sen är jag good to go igen.

Thanx igen gubbs!

Permalänk
Skrivet av elfving73:

Tjoflöjt allesammans!
Tack för er engagemang! Uppskattas mycket! Jag köpte som sagt en ny kylfläkt igår. Men, natuuurligtvis så passade den inte! Som jag fattar det så har man ingen bytesrätt på en öppnad förpackning, men jag ska stå på mig. Jag talade om vilken modell jag har och visade bilder på den för försäljaren, och han plockade ut denna fläkt och sa att den passar min dator. Borde gå att lösa (iofs inga större slantar att tjafsa om, but still!)

Jag gjorde några misslyckade försök att lappa den gamla hållaren till fläkten med superlim, men det sket sig, då plockade jag fram den tunga arsenalen - tvinnade fast den med ståltråd. Haha! Lung bara, tåltråden är inte i kontakt med några elektriska komponenter. Det visade sig att processorn fungerade och datorn startade upp utan tjafs. Så, nu ska jag bara byta till en ny fläkt som passar, sen är jag good to go igen.

Thanx igen gubbs!

Jo, du borde kunna lämna tillbaka den även om förpackningen är öppnad (förutsatt att du inte slarvat bort tillbehör eller gjort åverkan på produkten), bytesrätt borde gälla. Produkten har ju valts ut av säljaren som kompatibel produkt, men det stämde inte. Om man inte skulle få byta i sådana fall så skulle man ju vara helt rättslös och de skulle i princip byta ut innehållet i förpackningen mot en tegelsten, för du får ju inte byta ändå....lite orimligt.

Här är Webbhallens villkor för byte:
http://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/angerra...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elfving73:

Tjoflöjt allesammans!
Tack för er engagemang! Uppskattas mycket! Jag köpte som sagt en ny kylfläkt igår. Men, natuuurligtvis så passade den inte! Som jag fattar det så har man ingen bytesrätt på en öppnad förpackning, men jag ska stå på mig. Jag talade om vilken modell jag har och visade bilder på den för försäljaren, och han plockade ut denna fläkt och sa att den passar min dator. Borde gå att lösa (iofs inga större slantar att tjafsa om, but still!)

Jag gjorde några misslyckade försök att lappa den gamla hållaren till fläkten med superlim, men det sket sig, då plockade jag fram den tunga arsenalen - tvinnade fast den med ståltråd. Haha! Lung bara, tåltråden är inte i kontakt med några elektriska komponenter. Det visade sig att processorn fungerade och datorn startade upp utan tjafs. Så, nu ska jag bara byta till en ny fläkt som passar, sen är jag good to go igen.

Thanx igen gubbs!

Du har ju trasiga originalfästen till kylaren, om du ska köpa en kylare så behöver du endera noga tala om att du ska ha en typ som du bultar igenom moderkortet eller så köper du en "fästram" också, de flesta datorverkstäder brukar ha trasiga moderkort som de kan plocka en ram från om du frågar dem.
Amd har så pass bra kylarfästen att de flesta kylare använder den till skillnad från intels lösning som gör att de flesta bultar genom moderkortet för att originalfästena inte duger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.