Permalänk
Medlem

Är min cpu död

tjenare nu har man äntligen fått ihop datorn och så ska man starta den för första gången alting går igång alla fläktar och sånt men det blir ingen bild på skärmen har prövat med ett annat grafikkort och moderkort. moderkortet är ett asus rampage iv extreme cpu är en intel i7 3960x.
har testat allt jag vet som kan vara fel men funkar ändå inte. tror ni att processorn kan vara trasig eller vad tror ni ??

Permalänk

Har du satt i både 24-Pin och 8-Pin strömkablarna till moderkortet? Glömde själv sätta i 8-Pin en gång och det hände samma sak för mig innan jag förstod att jag hade glömt sätta i 8-Pin kabeln.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

sitter ramminnena rätt?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Precis som Pappy säger så testa med 8-Pins och 24-Pins kontakterna är i.
Annars testa köra med enbart 1 ramsticka och testa den i alla slots.
Om inte det löser saken så testa byta plats på grafikkortet till en annan pci-e.
Om inget av det funkar skulle jag förmoda att ditt moderkort är trasigt.
Hade precis samma fenomen när jag byggde ihop min dator första gången för lite mer än 2 år sedan!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

men jag har testat med två moderkort och inget av dom funkar alla kontakter sitter i och allt och har prövat flytta ramminnena

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxens:

men jag har testat med två moderkort och inget av dom funkar alla kontakter sitter i och allt och har prövat flytta ramminnena

Har du kontaktat företaget du köpte delarna ifrån för hjälp än?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av Maxens:

men jag har testat med två moderkort och inget av dom funkar alla kontakter sitter i och allt och har prövat flytta ramminnena

Har du testat att byta i bios till den inbyggda grafiken och sätta skärmen i det VGA uttaget. Kan vara så att du måste ha moderkortsdrivisarna samt grafikdrivisar innan man kan få bild genom grafikkortet.

EDIT: Du får gärna posta vuilka övriga speccs du har.
/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

testa utan graffe förrst o kolla så du kommer in i uefi så den inte står onboard på graffen samt kolla att kablar o minnen bottnar

Permalänk
Medlem

Kanske nätagget är paj..

Visa signatur

Nzxt Phantom, Corsair HX850W Modulärt, Intel I5 3570k 3.4ghz, Zotac GTX 570 2x SLI, MSI Z77A-GD55

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

Har du testat att byta i bios till den inbyggda grafiken och sätta skärmen i det VGA uttaget. Kan vara så att du måste ha moderkortsdrivisarna samt grafikdrivisar innan man kan få bild genom grafikkortet.

EDIT: Du får gärna posta vuilka övriga speccs du har.
/S

men moderkortet har ingen inbygd grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Har du kontaktat företaget du köpte delarna ifrån för hjälp än?

jag ska lämna in cpun så ska webhallen testa den

Permalänk
Medlem

specs
cpu intel i7 3960x socket 2011
moderkort asus rampage iv extreme
ramminnen corsair dominatr gt quad 16 gb 2133 mhz
gpu geforce gtx 690
psu corsair ax1200i

Permalänk
Medlem

har du testat andra pci e portar på moderkortet ? kan vara någon där som felar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

montera om atx kontakten några gånger. Visserligen testat 2 mobos men jag hade glapp i ATX kontakten på ett nytt agg en gång för 10-11 år sedan så då fungerade det att byta agg och samma sak nu med mitt P9X79 fast mobot istället så byte agg utan att det hjälpte. Inte förens jag ryckte ur och i atx kontakten en 3:e gång på det andra agget så startade den. Bytte tillbaks tillmitt AX750 och den startade igen och fungerat fint sedan dess. I bland vill det bara jävlas lite. Räcker att ett stift felar så kan det skita sig.

CPu:n är sällan trasig om man inte sabbat den själv på nåt vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

Har du testat att byta i bios till den inbyggda grafiken och sätta skärmen i det VGA uttaget. Kan vara så att du måste ha moderkortsdrivisarna samt grafikdrivisar innan man kan få bild genom grafikkortet.

EDIT: Du får gärna posta vuilka övriga speccs du har.
/S

alla grafikort har en standard vga funktion..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Avstängd

Hoppas Webhallen hittar felet snabt åt dig.
Det låter ju som att CPU är död.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort är förmodligen kört, lägger 100kr på det
Det är ökänt på RIVE kortet, hade ett själv...först dog nätverkskortet, några dagar senare resten av moderkortet.

Permalänk
Medlem

Hälften verkar inte ha läst mer än rubriken.

Han har testat med annat mobo och annat grafikkort......

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Vilken Bios version är det ? Enligt Asus hemsida kräver Core i7-3960X rev C1 och C2 Bios Version: 1005 eller högre.

Edit: ser att du kanske inte kört moderkortet innan ? Helt nytt ? I så fall är det inte helt otroligt att det är en äldre BIOS version inte helt ovanligt. Låna en äldre CPU och testa. Om det fungerar uppdatera BIOS. Annars brukar återförsäljarna vara snälla att uppdatera BIOS åt dig specielt om du köpt alla delarna från samma ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnhothep:

Vilken Bios version är det ? Enligt Asus hemsida kräver Core i7-3960X rev C1 och C2 Bios Version: 1005 eller högre.

Edit: ser att du kanske inte kört moderkortet innan ? Helt nytt ? I så fall är det inte helt otroligt att det är en äldre BIOS version inte helt ovanligt. Låna en äldre CPU och testa. Om det fungerar uppdatera BIOS. Annars brukar återförsäljarna vara snälla att uppdatera BIOS åt dig specielt om du köpt alla delarna från samma ställe.

nu har jag jag lämnat in cpun och dom skulle testa den för att det har fungerat med en 3820 och jag har updaterat biosen men då bara startar den om sig och om sig hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Ditt moderkort är förmodligen kört, lägger 100kr på det
Det är ökänt på RIVE kortet, hade ett själv...först dog nätverkskortet, några dagar senare resten av moderkortet.

okej men jag har provat med 2 andra moderkort och det funkar inte på nått av dom så vorde väldigt konstigt om alla 3 var trasiga

Permalänk
Skrivet av Maxens:

okej men jag har provat med 2 andra moderkort och det funkar inte på nått av dom så vorde väldigt konstigt om alla 3 var trasiga

Tagit kontakt med återförsäljaren? Tycker att du har begränsat problemet och att det förmodligen handlar om en trasig processor.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxens:

nu har jag jag lämnat in cpun och dom skulle testa den för att det har fungerat med en 3820 och jag har updaterat biosen men då bara startar den om sig och om sig hela tiden

du skriver att den bara startar om med det moderkortet du har uppdaterat bios på...får du någon bild innan den startar om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

nu har jag fått svar av webhallen och dom har fått igång cpun så ska lämna in mitt moderkort så får dom uppdatera biosen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxens:

nu har jag fått svar av webhallen och dom har fått igång cpun så ska lämna in mitt moderkort så får dom uppdatera biosen

Skönt att allt gick bra!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum