GPU:n startar om? Farligt?

Permalänk
Medlem

GPU:n startar om? Farligt?

Tjena!

Har ett bygge med i5-2500k @ 4,3Ghz, Asus Gtx 560ti 448 cores Direct CUII.
Efter att jag överklockat kortet lite (från 732/950 till 825/1013 enligt GPU-z (jag har använt mig av MSI Afterburner och jag har inte ändrat på volten! Har endast ändrat på Core clock och Memory clock)) så har det hänt att grafikkortet "startar om" vid få tillfällen.
Bilden slocknar och blir svart i kanske en sekund till två. Man hör hur fläktarna börjar snurra snabbare från chassit och sedan startar allt upp igen och fläktarna saktar ner. Datorn stängs inte av på något sätt.

Senaste gången var vid starten av Just Cause 2. Efter att ha klickar på "continue" och laddat upp spelet så fryser spelet i en halv sekund och sedan händer ovanstående. När allt är uppstartat igen så måste jag använda mig att aktivitetshanteraren och stänga av spelet då jag inte har tillgång till musen.

Jag förmodar att det är grafikkortet. Detta hände inte innan överklocking! Den största frågan jag har är om det är farligt för kortet eller om den startar om för att skydda sig på grund av överbelastning eller liknande?

Permalänk
Medlem

Överklockningen är ostabil, höj volten eller klocka ner tills du inte får krascher längre.

Permalänk
Medlem

För att ge svar på din fråga,nej det är ej farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Överklockningen är ostabil, höj volten eller klocka ner tills du inte får krascher längre.

Eftersom processer har en volt-gräns så förmodar jag att grafikkort också har det. Någor tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Tjena!

Har ett bygge med i5-2500k @ 4,3Ghz, Asus Gtx 560ti 448 cores Direct CUII.
Efter att jag överklockat kortet lite (från 732/950 till 825/1013 enligt GPU-z (jag har använt mig av MSI Afterburner och jag har inte ändrat på volten! Har endast ändrat på Core clock och Memory clock)) så har det hänt att grafikkortet "startar om" vid få tillfällen.
Bilden slocknar och blir svart i kanske en sekund till två. Man hör hur fläktarna börjar snurra snabbare från chassit och sedan startar allt upp igen och fläktarna saktar ner. Datorn stängs inte av på något sätt.

Senaste gången var vid starten av Just Cause 2. Efter att ha klickar på "continue" och laddat upp spelet så fryser spelet i en halv sekund och sedan händer ovanstående. När allt är uppstartat igen så måste jag använda mig att aktivitetshanteraren och stänga av spelet då jag inte har tillgång till musen.

Jag förmodar att det är grafikkortet. Detta hände inte innan överklocking! Den största frågan jag har är om det är farligt för kortet eller om den startar om för att skydda sig på grund av överbelastning eller liknande?

Jag har faktiskt haft problem med mina två fabriksöverklockade GTX 570 i just "Just Cause 2". Grafikkortsdrivrutinerna slutade svara och skärmen dog en stund innan jag sparkades ut till Windows. Jag löste det genom att, med MSI Afterburner, höja volten en aning.

Man får ta det i små steg och hitta ett läge som är bra. Steg om 0,005V till att börja med, sedan testa lite i spel.

Men, som sagts ovan, nej det är inte farligt.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Eftersom processer har en volt-gräns så förmodar jag att grafikkort också har det. Någor tips?

Höj sakta och håll koll på tempen så ska det gå bra.

Permalänk
Medlem

Någon som har ett liknande kort som jag som kan dela med sig av sin klock och volt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Jag har faktiskt haft problem med mina två fabriksöverklockade GTX 570 i just "Just Cause 2". Grafikkortsdrivrutinerna slutade svara och skärmen dog en stund innan jag sparkades ut till Windows. Jag löste det genom att, med MSI Afterburner, höja volten en aning.

Man får ta det i små steg och hitta ett läge som är bra. Steg om 0,005V till att börja med, sedan testa lite i spel.

Men, som sagts ovan, nej det är inte farligt.

Afterburner tillåter mig dock inte att höja volten. Har unlockat i settings och kollat i .cfg-filen men det funkar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Afterburner tillåter mig dock inte att höja volten. Har unlockat i settings och kollat i .cfg-filen men det funkar inte.

Låter väldigt märkligt det där. Jag vet att det tidigare var klurigt att låsa upp volten i .cfg filen.
Posta texten i din .cfg fil i tråden så kan jag kolla om det är något som skiljer sig från min.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Afterburner tillåter mig dock inte att höja volten. Har unlockat i settings och kollat i .cfg-filen men det funkar inte.

Skrivet av TobX:

Låter väldigt märkligt det där. Jag vet att det tidigare var klurigt att låsa upp volten i .cfg filen.
Posta texten i din .cfg fil i tråden så kan jag kolla om det är något som skiljer sig från min.

Skickades från m.sweclockers.com

Volten går ej att höja då det är avstängt i kortets mjukvara. Du kan inte göra något åt det.
Sänk bara Hz:en tills det går stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Låter väldigt märkligt det där. Jag vet att det tidigare var klurigt att låsa upp volten i .cfg filen.
Posta texten i din .cfg fil i tråden så kan jag kolla om det är något som skiljer sig från min.

Skickades från m.sweclockers.com

MSIAfterburner.cfg:

[Properties]
ShowGeneralTab = 1
ShowFanTab = 1
ShowMonitoringTab = 1
ShowOnScreenDisplayTab = 1
ShowScreenCaptureTab = 1
ShowVideoCaptureTab = 1
ShowProfilesTab = 1
ShowUserInterfaceTab = 1

[Settings]
Skin = default.usf
StartMinimized = 0
StartWithWindows = 0
RememberSettings = 0
FirstRun = 1
FirstUserDefineClick = 1
FirstServerRun = 0
HwPollPeriod = 1000
MMIOUserMode = 1
MMIOPageSize = 4
PCIBusFilter = -10h
ShowTooltips = 1
ShowHints = 1
PauseInSuspendedMode = 1
CurrentGpu = 0
Sync = 1
AttachMonitoringWindow = 1
MonitoringWindowOnTop = 1
ShowPerformanceProfilerStatus = 0
LCDFont = font4x6.dat
LCDScrollTimerPeriod = 30
UnlockVoltageControl = 1
UnlockVoltageMonitoring = 0
ShowOSDTime = 0
RestoreAfterSuspendedMode = 0
StartupViaTaskScheduler = 1
StartupDelay = 0
MinMonitoringGraphHeight = -1
LocalizationDebugFlags = 0
EnableLog = 0
RecreateLog = 0
LogPath =
DontStopLoggingOnWriteFailure = 0
LogLimit = 10
ForceConstantVoltage = 1
AllowCaptureVoltageDefaults = 0
Link = 1
UseDirectInputHotkeyHandler = 1
SendToTrayOnClose = 0
DataFilteringThreshold = 10
ScreenCaptureFolder =
ScreenCaptureFormat = bmp
ScreenCaptureQuality = 100
VideoCaptureFormat = MJPG
VideoCaptureFolder =
VideoCaptureQuality = 85
VideoCaptureFramerate = 30
VideoCaptureFramesize = 2
VideoCaptureThreads = FFFFFFFFh
FanSpeedReadbackDelay = 1000
CaptureOSD = 1
AudioCaptureFlags = 00000003h
UpdateCheckingPeriod = 3
UpdateCheckingAllowBetas = 0
VideoCaptureShowHiddenFormats = 0
SingleTrayIconMode = 0
I2CCache = 1
VideoCaptureFlagsEx = 00000000h
VideoCaptureCustomFramesizes = 16:9 360p,02800168h,16:9 480p,035601E0h,16:9 720p,050002D0h,16:9 900p,06400384h,16:9 1080p,07800438h,16:10 360p,02400168h,16:10 480p,030001E0h,16:10 720p,048002D0h,16:10 900p,05A00384h,16:10 1050p,0690041Ah

[ATIADLHAL]
UnofficialOverclockingEULA =
UnofficialOverclockingMode = 0
AccessibilityCheckingPeriod = 0
UnifiedMemoryUsageMonitoring = 1

[NVAPIHAL]
ClockDomainIdWorkaround = -1
GenericMemoryUsageMonitoring = 1
UnifiedMemoryUsageMonitoring = 1

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

MSIAfterburner.cfg:

[Properties]
ShowGeneralTab = 1
ShowFanTab = 1
ShowMonitoringTab = 1
ShowOnScreenDisplayTab = 1
ShowScreenCaptureTab = 1
ShowVideoCaptureTab = 1
ShowProfilesTab = 1
ShowUserInterfaceTab = 1

[Settings]
Skin = default.usf
StartMinimized = 0
StartWithWindows = 0
RememberSettings = 0
FirstRun = 1
FirstUserDefineClick = 1
FirstServerRun = 0
HwPollPeriod = 1000
MMIOUserMode = 1
MMIOPageSize = 4
PCIBusFilter = -10h
ShowTooltips = 1
ShowHints = 1
PauseInSuspendedMode = 1
CurrentGpu = 0
Sync = 1
AttachMonitoringWindow = 1
MonitoringWindowOnTop = 1
ShowPerformanceProfilerStatus = 0
LCDFont = font4x6.dat
LCDScrollTimerPeriod = 30
UnlockVoltageControl = 1
UnlockVoltageMonitoring = 0
ShowOSDTime = 0
RestoreAfterSuspendedMode = 0
StartupViaTaskScheduler = 1
StartupDelay = 0
MinMonitoringGraphHeight = -1
LocalizationDebugFlags = 0
EnableLog = 0
RecreateLog = 0
LogPath =
DontStopLoggingOnWriteFailure = 0
LogLimit = 10
ForceConstantVoltage = 1
AllowCaptureVoltageDefaults = 0
Link = 1
UseDirectInputHotkeyHandler = 1
SendToTrayOnClose = 0
DataFilteringThreshold = 10
ScreenCaptureFolder =
ScreenCaptureFormat = bmp
ScreenCaptureQuality = 100
VideoCaptureFormat = MJPG
VideoCaptureFolder =
VideoCaptureQuality = 85
VideoCaptureFramerate = 30
VideoCaptureFramesize = 2
VideoCaptureThreads = FFFFFFFFh
FanSpeedReadbackDelay = 1000
CaptureOSD = 1
AudioCaptureFlags = 00000003h
UpdateCheckingPeriod = 3
UpdateCheckingAllowBetas = 0
VideoCaptureShowHiddenFormats = 0
SingleTrayIconMode = 0
I2CCache = 1
VideoCaptureFlagsEx = 00000000h
VideoCaptureCustomFramesizes = 16:9 360p,02800168h,16:9 480p,035601E0h,16:9 720p,050002D0h,16:9 900p,06400384h,16:9 1080p,07800438h,16:10 360p,02400168h,16:10 480p,030001E0h,16:10 720p,048002D0h,16:10 900p,05A00384h,16:10 1050p,0690041Ah

[ATIADLHAL]
UnofficialOverclockingEULA =
UnofficialOverclockingMode = 0
AccessibilityCheckingPeriod = 0
UnifiedMemoryUsageMonitoring = 1

[NVAPIHAL]
ClockDomainIdWorkaround = -1
GenericMemoryUsageMonitoring = 1
UnifiedMemoryUsageMonitoring = 1

Dold text

Jag googlade lite och fann att det stämmer som Focal sa ang. låst volt på 560 ti 448. Dock hittade jag ett Klipp på YouTube som går igenom hur du ska göra för att låsa upp volten på kortet. Det innefattar att skriva om lite i BIOS på kortet, men verkar hyffsat simpelt om man har lite datoranvändarkunskap. Annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig på annat sätt än att säga som Focal; dra ner klocken en aning (vilket jag tycker verkar tråkigt... men men)

Om du får för dig att ge dig på volten så håll ett ständigt öga på temperaturer och ta det lugnt.

Lycka till med spelandet.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Jag googlade lite och fann att det stämmer som Focal sa ang. låst volt på 560 ti 448. Dock hittade jag ett Klipp på YouTube som går igenom hur du ska göra för att låsa upp volten på kortet. Det innefattar att skriva om lite i BIOS på kortet, men verkar hyffsat simpelt om man har lite datoranvändarkunskap. Annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig på annat sätt än att säga som Focal; dra ner klocken en aning (vilket jag tycker verkar tråkigt... men men)

Om du får för dig att ge dig på volten så håll ett ständigt öga på temperaturer och ta det lugnt.

Lycka till med spelandet.

Det skulle vara något att koll upp innan man köpt kortet..
Hur som helst så skulle det vara schysst om du skulle kunna länka till denna video. Men jag förmodar att jag kan säga hejdå till garantin om jag utför detta?

EDIT: Bara för att jag kan så testade jag att höja volten i Afterburner från 1000 till 1010. Det funkade, hoppade upp till 1013 automatiskt. Verkar som det appliceras direkt då Kombustor visar VDDC på 1.013

Vad är den absoluta gränsen på volten så jag inte eldar upp datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Det skulle vara något att koll upp innan man köpt kortet..
Hur som helst så skulle det vara schysst om du skulle kunna länka till denna video. Men jag förmodar att jag kan säga hejdå till garantin om jag utför detta?

EDIT: Bara för att jag kan så testade jag att höja volten i Afterburner från 1000 till 1010. Det funkade, hoppade upp till 1013 automatiskt. Verkar som det appliceras direkt då Kombustor visar VDDC på 1.013

Vad är den absoluta gränsen på volten så jag inte eldar upp datorn?

Unlocking Gtx 560 ti 448 voltages/heighten the voltage limit

Jag har läst att folk eldat upp sitt kort genom att övervolta för mycket. Jag skulle nog själv inte gå över 1,1V.
Men som jag sagt tidigare, ta det i SMÅ steg. Kolla hur det funkar, och om det behövs så ta ett litet steg till. Jag vet inte hur det är med garantin, men du kommer ju kunna flasha tillbaka till det ursprungliga BIOS om du inte toastat kortet totalt. Och då tror jag inte att dom kan se att du vart där och rotat.

Gör detta på egen risk, jag har inte haft kortet själv så jag har ingen aning om hur det kommer gå. Har bara googlat lite och kollat runt vad folk säger på olika forum. Ett tips är att göra detsamma så du får lite insikt i exakt hur långt du kan gå. Men kom ihåg att alla kort är olika och vissa övervoltar bättre än andra.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Unlocking Gtx 560 ti 448 voltages/heighten the voltage limit

Jag har läst att folk eldat upp sitt kort genom att övervolta för mycket. Jag skulle nog själv inte gå över 1,1V.
Men som jag sagt tidigare, ta det i SMÅ steg. Kolla hur det funkar, och om det behövs så ta ett litet steg till. Jag vet inte hur det är med garantin, men du kommer ju kunna flasha tillbaka till det ursprungliga BIOS om du inte toastat kortet totalt. Och då tror jag inte att dom kan se att du vart där och rotat.

Gör detta på egen risk, jag har inte haft kortet själv så jag har ingen aning om hur det kommer gå. Har bara googlat lite och kollat runt vad folk säger på olika forum. Ett tips är att göra detsamma så du får lite insikt i exakt hur långt du kan gå. Men kom ihåg att alla kort är olika och vissa övervoltar bättre än andra.

Tackar, men nu när jag tydligen kunde höja volten i Afterburner med 0.010 så verkar det gå utan flashning. Konstigt att jag inte kunde höja med 0.005 bara.

Kan endast höja med 0.010 i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Tackar, men nu när jag tydligen kunde höja volten i Afterburner med 0.010 så verkar det gå utan flashning. Konstigt att jag inte kunde höja med 0.005 bara.

Kan endast höja med 0.010 i taget.

0.010 är ett ok steg.
Fungerar Just Cause som det ska nu?

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc