Permalänk
Medlem

Tappat paket

Hej,

Var nyss och hämtade ut mina paket från Inet.se på ICA. Tyvärr så tappade postbiträdet ett utav paketen i golvet, (1-1,5m höjd). Paketet blev lite kantstött men det är ju egentligen svårt att säga om det berodde på fallet då jag inte såg hur det paketet såg ut innan.

Hursomhelst, jag har mailat Inet.se om detta och väntar nu ivrigt på ett svar. För jag vågar inte öppna paketet, ifall det har gått i sönder. Det är nämligen moderkort, cpu, minne och fläktar i detta paket och man har ju läst en och annan skräckhistoria om böjda pins.

Skriver av mig lite här medans jag väntar, någon som vill ge någon input, varsågod. Vet inte om Inet besöker Sweclockers också?

http://imgur.com/a/aibbk för bilder.

UPPDATERING

Grejerna klarade sig utmärkt. Här är svaret från Inet.se också:

"Det ska absolut inte vara någon fara - produkterna i sig är gjorda att i princip klara frakt helt utan extra emballage och en sån fallhöjd *ska* inte kunna skada en produkt.

Skulle det vara så att något av produkternas paket är väldigt skadade ta en bild på det innan du öppnar men i övrigt så ska det inte vara några konstigheter.

När det kommer till garantin så kommer det alltid att gälla så länge inte själva produkten i sig har fysiska skador. Att emballage skadas händer - men det är också därför det är där"

Permalänk
Medlem

Du kan vara lugn, kan nästan garantera att det inte kommer vara trasigt.

Permalänk
Medlem

Så jävla klantigt, ja ja, den mänskliga faktorn och han/hon menade inte att tappa. Men ändå...

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

tror nog det är lugnt. Inet brukar vara duktiga på att packetera och grejerna har säkert råkat ut för värre saker under transport.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/8...

För svar på din fråga om inet kollar sweclockers

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Dude, vad du är känslig... Paketet vårdas mycket värre hos Posten. Ser du någon fragile eller aktas-lapp på det? Nej, just för att det klarar mycket värre fall än detta. Det är ju fan kartong - plast - kartong - bubbelplast -kartong -plast, hur hade du tänkt dig att det skulle gå sönder?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Henke420:

Du förlorar inte din ångerrätt om du öppnar paketet, däremot förlorar du den om du öppnar något av paketen som finns i.

Nej, han kan packa upp, testa, och så vidare och fortfarande ångra sitt köp inom 14 dagar.

Citat:

Ångerrätten
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Ah, tack.

Paranoid som jag är så tar jag det säkra före det osäkra, men det låter vettigt det ni säger och jag har haft goda erfarenheter av Inet.se tidigare. Löser sig nog

Permalänk
Medlem

Det finns luftkuddar i ditt paket om det är produkt som kan gå sönder lätt.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Tror nog aldrig jag fått hem ett paket via posten som var så lite kantstöt som det du har där så tror det är lugnt

Permalänk
Medlem

herregud, öppna paketet innan du postar en tråd.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Det är inte ovanligt att paket släpps från 2meters höjd i postens automatiska hantering.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Du skulle sett mitt paket från cdon som jag hämta ut i måndags(igår) det var väldigt mosat och då var det en mekaniskdisk, moderkort och processor i och allt funkar. väntar bara på min ssd som håller på att packas sedan kan jag bygga färdigt min nya dator

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Bara att öppna.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Posten har som krav att paket som skickas med de ska klara av fall på flera meter. Det är "normalt" att posten slänger runt med sina paket, och sakerna klarar oftast av det. Om de är trasiga hör du av dig till Inet då så fixar de det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Nej, han kan packa upp, testa, och så vidare och fortfarande ångra sitt köp inom 14 dagar.

Aha okej, ännu bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samma har hänt mej en gång, ett biträde på posten tappade ett paket med en datorskärm från ungefär samma höjd, och bad mej bara höra av mej till dom om något skulle gått sönder. Som tur fungerade skärmen perfekt trots fallet!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Folk pratar om ångerrätten, dock måste produkten vara i ursprungligt skick för att få skickas tillbaka, öppnar du och ser att t.ex en pin är böjd så kommer det knappast räknas som ursprungligt skick, då gäller det att kunna bevisa att det inte var du som orsakat skadan, vilket kan vara svårt.

Dock så ska 1-2m inte vara någon fara alls, paketen är väl paketerade, de är trotts allt förpackade för att tåla postens misshandel, så även om postbiträdet hade sparkat runt paketet ett tag på golvet så ska det inte vara någon fara

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Alltså gosse, du vet inte hur paket blir behandlade på posten va? Du tror det var det värsta ditt paket varit med om under hela resan. På posten så sparkar dem fotboll eller spela basketboll med paketen. Använder paketburarna som korg och står ungefär 2-3 meter i från och kastar upp i luften sen rätt på dem andra paketen. Hade du sett hur de lekte med dina paket på posten så hade du aldrig vågat öppna ett paket.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lasergurka:

Folk pratar om ångerrätten, dock måste produkten vara i ursprungligt skick för att få skickas tillbaka, öppnar du och ser att t.ex en pin är böjd så kommer det knappast räknas som ursprungligt skick, då gäller det att kunna bevisa att det inte var du som orsakat skadan, vilket kan vara svårt.

Dock så ska 1-2m inte vara någon fara alls, paketen är väl paketerade, de är trotts allt förpackade för att tåla postens misshandel, så även om postbiträdet hade sparkat runt paketet ett tag på golvet så ska det inte vara någon fara

Pratet om ångerrätten handlade om huruvida han ens kunde öppna förpackningarna eller inte utan att förbruka sin rätt. Ev. reklamation är givetvis något annat.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Eh öppna först och kolla skadorna på grejerna, ett bra paket ska nämligen tåla att det ska trilla så i golvet, hur tror du posten sorterar paket? om du bara visste.. det är just darför man egentligen inte ska oroa sig såvida det inte ser ut som en truck kört över ditt, jag tror inte ens dina grejer har fått nån märkbar skråma och det kan du ju inte veta förrän du öppnar det måste du ju göra ser du att nåt är skadat ordenligt då får du skicka bild på det och kontakta inet.

Permalänk
Skrivet av shauni:

Dude, vad du är känslig... Paketet vårdas mycket värre hos Posten. Ser du någon fragile eller aktas-lapp på det? Nej, just för att det klarar mycket värre fall än detta. Det är ju fan kartong - plast - kartong - bubbelplast -kartong -plast, hur hade du tänkt dig att det skulle gå sönder?

Så att han får inte vara orolig över att hans EXTREMT känsliga OCH dyra komponenter ska vara trasiga efter att ha blivit tappade ifrån 1,5 meters höjd?

Get real...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Dude, vad du är känslig... Paketet vårdas mycket värre hos Posten. Ser du någon fragile eller aktas-lapp på det? Nej, just för att det klarar mycket värre fall än detta. Det är ju fan kartong - plast - kartong - bubbelplast -kartong -plast, hur hade du tänkt dig att det skulle gå sönder?

Väldigt sant, saker tappas och kastas ganska friskt på Posten (och antagligen UPS, Schenker och alla andra för den delen). Dock måste jag tillägga att en "fragile"-lapp gör absolut ingenting. Alla packet behandlas lika och lastarbetaren får inte betalt för att specialbehandla packet på grund av att det är en klisterlapp på dem. Kanske någon är omtänksam men tänk också på att varje packet förväntas lastas av på 4 sekunder i medeltid. Packar du packet så förvänta dig att i värsta fall ramlar dem 2m samt att saker upp till 25kg ramlar ner på packet från 2m.

Rent juridiskt är det Inet som ansvarar för att frakten sköts men det är fortfarande bra att du sa till dem. Skador som syns på packet ska helst rapporteras innan du öppnar. Inte för att jag tror att Inet skulle ge dig problem om något var skadat men om de skulle så är det ett bra delbevis. Ta ett kort på kartongen och sen kan du öppna den och testa sakerna. Inet vet redan att sakerna kan vara skadade, du har foto och de vet att fraktskador förekommer - Bälte och hängsle.

tldr: Oroa dig inte utan öppna och testa sakerna. Vill du vara extra säker så ta foto på kartongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Dude, vad du är känslig... Paketet vårdas mycket värre hos Posten. Ser du någon fragile eller aktas-lapp på det? Nej, just för att det klarar mycket värre fall än detta. Det är ju fan kartong - plast - kartong - bubbelplast -kartong -plast, hur hade du tänkt dig att det skulle gå sönder?

Men de klart han blir orolig fattar du väl. Här har han betalt dyra pengar för känsliga komponenter, och så ser han hur de blir behandlat... Vi alla här på sweclockers kan nog intyga om att den känslan inte är särskilt bekväm...

Sen att hon/han tappade de o.s.v är ju bara att beklaga, vi är mänskliga, och kan ALLA göra fel.

Och att de behandlas värre på posten är nog helt sant. Men dels så mår man inte dåligt för de man inte vet... Och sen så klarar väl inte dessa paket HUR mycket som hellst... de kanske klarar EN stöt, kanske TVÅ stötar, men den tredje kanske den faktiskt inte klarar...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jobbar på posten paket terminal.

Du ska bara veta hur illa paket kan vårdas...

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jobbar på posten paket terminal.

Du ska bara veta hur illa paket kan vårdas...

antar det är samma som schenker och deras mjukhantering.
Förvånad att saker och ting kan vara helt.
En annan skötte det snyggt, sen fanns dom som verkligen bara "sparka" upp grejerna på bandet.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Så att han får inte vara orolig över att hans EXTREMT känsliga OCH dyra komponenter ska vara trasiga efter att ha blivit tappade ifrån 1,5 meters höjd?

Get real...

Klart han får, men det jag säger är att det är en totalt irrationell rädsla.

Permalänk
Entusiast

Eftersom det diskuterats så flitigt här måste jag påpeka att ångerrätten är helt irrelevant i det här fallet. Den är till för att skydda konsumenter vid köp på distans så man ska kunna säkerställa att varan man får faktiskt motsvarar det som man såg på den pyttelilla bilden på internet eller i postorderkatalogen.

I det här fallet är det konsumentköplagen som reglerar påföljden och i den står det att säljaren bär risken för varan fram tills dess den är överlämnad. Så om posten skulle tappa ditt paket under en lastbil så det blir mos så får Inet skicka ett nytt paket med likadana varor och göra upp eventuellt skadestånd med posten senare. Lagen i sin helhet är läsvärd och finns till exempel här: https://lagen.nu/1990:932

Så glöm allt vad ångerrätt heter för tillfället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Haha det där var faktiskt ett väldigt välskött paket. På jobbet fick vi en gång ett paket med en massa TNT tejp och plast på (Posten hanterar TNT i Sverige). Tog av plasten och inser då att det var en låda som blivit helt kluven på mitten, dom har lagt halva lådan på den andra halvan och försökt dölja med plast. Sakerna inuti låg löst. En av sakerna i lådan var knäckt på mitten och det saknades delar. Detta var svindyra reservdelar till våra maskiner och vi kunde inte göra något åt det då vi redan hade tagit emot paketet eftersom det såg helt ut.