Permalänk

dags att uppgradera?

Tjenare har ett gtx 460 och undrar är det dags att uppgradera? eller kan man stanna kvar i tills i sommar? vad tror ni? har det vangliga med referens kylare

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Finns nog ingen som kan komma med ett bra svar eftersom du anger inte några av de argument du själv sitter på.
Men min personliga åsikt är att om jag hade ett GTX 460 som jag ansåg dög åt spelande eller liknande uppgifter så hade jag aldrig bytt förs antingen 1) de gått sönder eller 2) jag upplever att jag får dålig spelkänsla med kortet.

Så vad känner du, vad saknar du med ditt GTX 460?

Permalänk
Medlem

Dubbla gtx 680 skulle sitta fint. Då klarar du dig till oktober nästa år innan du behöver uppgradera.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pimpim666:

Dubbla gtx 680 skulle sitta fint. Då klarar du dig till oktober nästa år innan du behöver uppgradera.

Eh? Va?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

ja, vem vet, vill man ha största E-penisen i stan så räcker dubbla 680 bara 1 år sen har det säkert kommit nått nytt.
AMD släpper deras 8000 serie snart, då MÅSTE man byta annars är man INTE värst.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Du frågade om du borde uppgradera från ditt antika gtx 460.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Cosmic:

Finns nog ingen som kan komma med ett bra svar eftersom du anger inte några av de argument du själv sitter på.
Men min personliga åsikt är att om jag hade ett GTX 460 som jag ansåg dög åt spelande eller liknande uppgifter så hade jag aldrig bytt förs antingen 1) de gått sönder eller 2) jag upplever att jag får dålig spelkänsla med kortet.

Så vad känner du, vad saknar du med ditt GTX 460?

Skrivet av Pimpim666:

Dubbla gtx 680 skulle sitta fint. Då klarar du dig till oktober nästa år innan du behöver uppgradera.

Skrivet av MrAdde:
Skrivet av p_stman:

ja, vem vet, vill man ha största E-penisen i stan så räcker dubbla 680 bara 1 år sen har det säkert kommit nått nytt.
AMD släpper deras 8000 serie snart, då MÅSTE man byta annars är man INTE värst.

Skrivet av Pimpim666:

Du frågade om du borde uppgradera från ditt antika gtx 460.

det jag syftade på är om det kanske håller i 6 månader? tror ni det kanske inte behöver maxa men ni fattar?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

GTX460 duger bra! Något som suger(inte illa menat) är dina processoerer! För spel (vilket jag antar du tänker på då du vill byta grafikkort) så är dom nästan helt världelösa! en intel i3a(billigaste du kan hitta) lär piska dina Xeon så det står härligat till!

så jag tycker du borde byta processor ram och moderkort. för att ett grafikkort läår inte höja din FPS ett dugg med dom processorerna!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av roykio:

GTX460 duger bra! Något som suger(inte illa menat) är dina processoerer! För spel (vilket jag antar du tänker på då du vill byta grafikkort) så är dom nästan helt världelösa! en intel i3a(billigaste du kan hitta) lär piska dina Xeon så det står härligat till!

så jag tycker du borde byta processor ram och moderkort. för att ett grafikkort läår inte höja din FPS ett dugg med dom processorerna!

precis vad jag har tänkt hade tänkt och kanske köpa ett 2011 system och få bra grejor sedan köpa ett bättre grafikkort om ca 6 månader och det ska inte snålas 15k med vattenkylning hade jag tänkt:D

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Spara dina pengar då

2011 tycker jag du skall köra på! hade det själv nyligen och dom är helt underbara! Finns gott om processor kraft. Quad channel är också helt underbart, stabilare FPS i spel, ram diskar som är sjukt snabba och sedan att det finns plats för mycket gör inte saken sämre!

Sedan så är hela plattforem överlägsen 1155 i allt! Mer PCI-E lanes, upplåst Brygga(som inte är totalt fucked up) Och processorer som bus enkla att kyla vid överklockning(till skillnad mot ivybridge, min var ett helvete när volten skulle upp)

tror du kommer bli nöjd med den plattformen! jag var det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av roykio:

Spara dina pengar då

2011 tycker jag du skall köra på! hade det själv nyligen och dom är helt underbara! Finns gott om processor kraft. Quad channel är också helt underbart, stabilare FPS i spel, ram diskar som är sjukt snabba och sedan att det finns plats för mycket gör inte saken sämre!

Sedan så är hela plattforem överlägsen 1155 i allt! Mer PCI-E lanes, upplåst Brygga(som inte är totalt fucked up) Och processorer som bus enkla att kyla vid överklockning(till skillnad mot ivybridge, min var ett helvete när volten skulle upp)

tror du kommer bli nöjd med den plattformen! jag var det

detta har jag tänkt eller finns det något du skulle vilja rekommendera? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2375671/2012-10-02 och detta nät aggregat:D http://www.inet.se/produkt/6901527/silverstone-strider-1000w-...

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderwolf:

det jag syftade på är om det kanske håller i 6 månader? tror ni det kanske inte behöver maxa men ni fattar?

Det beror helt på vad du ska spela och vilka settings du ska köra med. I stort sett skulle du kunna klara dig med Intels inbyggda grafik på en 3000kr laptop om du kör spelen i 800x600 med allt på lägsta. Så med andra ord borde ditt GTX 460 fungera i spel i minst 4 till 5 år till.

Jag personligen gillar hög framerate och höga settings. Därför skulle jag inte kunna tänka mig att göra med ett GTX 460 idag.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Asrock har ett som heter Extreme 11 som jag skulle valt!

Jag hade själv ett Rampage IV Extreme som jag var hyffsat nöjd med(ljudet som var inbyggt var en katastrof)

Extreme 11 har ett grymt bra inbyggt ljudkort, gott om sata 6GB, bra byggt!

Jag själv ångrar att jag inte valde det instället

Annars ser allt bra ut!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av roykio:

Asrock har ett som heter Extreme 11 som jag skulle valt!

Jag hade själv ett Rampage IV Extreme som jag var hyffsat nöjd med(ljudet som var inbyggt var en katastrof)

Extreme 11 har ett grymt bra inbyggt ljudkort, gott om sata 6GB, bra byggt!

Jag själv ångrar att jag inte valde det instället

Annars ser allt bra ut!

men känner inte en sån vits med 5,2k med ett moderkort ;/

finns det något paket du skulle kunna sätta ihop med en 3930k processor?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderwolf:

men känner inte en sån vits med 5,2k med ett moderkort ;/

finns det något paket du skulle kunna sätta ihop med en 3930k processor?

får man fråga vad det är du ska göra som gör att du köper 3930? du kan och kommer får ut mer prestanda i slutändan om du lägger hälften nu på 3570k med passande mobo för att sedan om ett år eller 2 byta till dåvarande komponenter du får för 4k

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av Ozzix:

får man fråga vad det är du ska göra som gör att du köper 3930? du kan och kommer får ut mer prestanda i slutändan om du lägger hälften nu på 3570k med passande mobo för att sedan om ett år eller 2 byta till dåvarande komponenter du får för 4k

ska även hålla på med video redigering ganska mycket

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pimpim666:

Du frågade om du borde uppgradera från ditt antika gtx 460.

Nej jag har inte frågat något, dessutom håller 2x GTX 680 mer än ett år innan man måste byta, om TS kört med ett 460 så här lång tid så är han antagligen inte så kräsen heller.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Ozzix:

får man fråga vad det är du ska göra som gör att du köper 3930? du kan och kommer får ut mer prestanda i slutändan om du lägger hälften nu på 3570k med passande mobo för att sedan om ett år eller 2 byta till dåvarande komponenter du får för 4k

jag hade en 3570K och i min mening är den inte värd pengarna för prestandan den ger(min subjektiva åsikt. alla har en fri vilja/åsikt)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

vill du spela dagen spel så rekomenderar jag ett nytt kort nu

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av spiderwolf:

ska även hålla på med video redigering ganska mycket

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2378354/2012-10-03

Dom grejerna kommer lira skit fint ihopa!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

vill du spela dagen spel så rekomenderar jag ett nytt kort nu

Du har sätt vad han har i processor väg? Det är två 2.0GHz Dualcores!

Det är inte sandy bridge/ivy bridge eller någon av Core ix Processorerna öht! dom presterar som en nerklockad Q6600(2.4GHz 4c/4t 8MB cache 1066MHz)

dvs att hans processor är en klar falsk hals! många spel nyttjar inte mer än två kärnor och eftersom dom är så lågt klockade hänger dom ju inte med

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av roykio:

Du har sätt vad han har i processor väg? Det är två 2.0GHz Dualcores!

Det är inte sandy bridge/ivy bridge eller någon av Core ix Processorerna öht! dom presterar som en nerklockad Q6600(2.4GHz 4c/4t 8MB cache 1066MHz)

dvs att hans processor är en klar falsk hals! många spel nyttjar inte mer än två kärnor och eftersom dom är så lågt klockade hänger dom ju inte med

såg nu på ditt paket men varför ska jag ha corsair dominator? och du rekommenderade inte asus maximus extreme varför skulle jag ha det då? får ju liksom 32 gb för samma pris? säger du om detta paket? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2377546/2012-10-03

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderwolf:

såg nu på ditt paket men varför ska jag ha corsair dominator? och du rekommenderade inte asus maximus extreme varför skulle jag ha det då? får ju liksom 32 gb för samma pris? säger du om detta paket? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2377546/2012-10-03

Kan ju ha missat något men tror inte moderkortet du valt passar i chassit då moderkortet är XL-ATX och chassit är för litet för det (står iaf inte i specen att XL-ATX stöds).
Och varför ska du ha ett XL kort till att börja med? Känns rätt onödigt om du inte ska köra 4-way SLI/quadfire, samma med 1000w nätagg.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av spiderwolf:

såg nu på ditt paket men varför ska jag ha corsair dominator? och du rekommenderade inte asus maximus extreme varför skulle jag ha det då? får ju liksom 32 gb för samma pris? säger du om detta paket? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2377546/2012-10-03

Jag var nöjd med mitt kort. jag gillade inte det inbyggda ljudet.

Sedan så anser jag att minnena passar bra med det kortet!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?