Webhallen och moderna... helt otroligt

Permalänk
Medlem

Webhallen och moderna... helt otroligt

Hej,

Jag skapade tidigare http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1130588-hej-ang-asus-dator-och-laddare/ tråd som förklarar felet min laptop har.

Jag köpte en laptop för 10 000 kr med såkallad webhallens care pack..

Det som har hänt med min laptop är att stiftet som sitter i laddaruttaget har åkt in eller gått av. Det går inte att sätta på den eller ladda den. Jag lämnade in den hos Webhallen och i anmälan så skrev vi vad som är felet med datorn. Ungefär 1 månad senare så får jag post av Moderna och de skriver att min skadeanmälan angående min laptop framgår att " Batteriet slutade att laddas. Datorn var på och Batteriet slutade laddas och datorn slockande efter att battierna tog slut". Eftersom att du inte har beskrivit att det har hänt en olycka liksom hur det har skett så är vårt slutliga ställningstagande att de avslår mitt krav för att täcka min skada.

Helt sjukt.. Jag ringer webhallen och de säger att de har skickat email till mig om att jag ska komplettera vilket jag inte svarade på eller gjorde.. Jag fick aldrig något mail av webhallen. Jag har dubbelcheckat hur som helst måste jag skriva nu en överklagan till deras skadechef. Jag måste bevisa att det var en olycka....

Vad ska jag göra? jag är fortfarande i shock...

Vad krävs att jag skriver för att jag får min dator fixad?

Krävs tid och datum när olyckan skedde?

Tips tack

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk

Ring de och förklara din situation, eller länka iaf denna tråd om du mejlat de igen. Det Är det jag tycker.

Permalänk
Medlem

Överklaga, överklaga och överklaga. Företagen (Inte riktat åt webhallen) försöker ofta att slingra sig ur sådna här situationer, men efter erfarenhet så hjälper några mail där man överklagar och argumentar mot det de säger.

Att ett stift går sönder av normalt använde utan en olycka är inte acceptabelt och det ska reparationsservicen fixa.

Permalänk
Medlem

jag pratade med de nyss och det vill att jag skriver en skriftlig överklagan till skadechefen

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Jag måste bevisa att det var en olycka....

Nu förstår jag inte riktigt. Måste du bevisa att det var på grund av en olycka som stiftet gick av? Så om stiftet inte gick av pga en olycka utan det istället är datorn som är av dålig kvalitet så lagar de inte datorn? :S

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Nu förstår jag inte riktigt. Måste du bevisa att det var på grund av en olycka som stiftet gick av? Så om stiftet inte gick av pga en olycka utan det istället är datorn som är av dålig kvalitet så lagar de inte datorn? :S

Enligt Infocare så har produkten blivit utsatt för yttre åverkan som har gjort att AC-adaptern har gått sönder. Eftersom att jag har inte kunnat ge en förklaring på hur skadan uppstått är det omöjligt för de att avgöra om den omfattas av försäkringen. därför kan de inte täcka min skada etc..

Detta är taget från vad de skrev på brevet till mig.

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Nu förstår jag inte riktigt. Måste du bevisa att det var på grund av en olycka som stiftet gick av? Så om stiftet inte gick av pga en olycka utan det istället är datorn som är av dålig kvalitet så lagar de inte datorn? :S

Plus att jag hade för mig att bevisbördan låg hos företagen... inte konsumenten.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Avar:

jag pratade med de nyss och det vill att jag skriver en skriftlig överklagan till skadechefen

bara att börja och stå på sedan, dom skall såklart fixa det om du inte har gjort nåt skitkonstigt för att det skall bli som det är nu

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Plus att jag hade för mig att bevisbördan låg hos företagen... inte konsumenten.

Inom 6 månader om du reklamerar, inte om du ska nyttja försäkring....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Enligt Infocare så har produkten blivit utsatt för yttre åverkan som har gjort att AC-adaptern har gått sönder. Eftersom att jag har inte kunnat ge en förklaring på hur skadan uppstått är det omöjligt för de att avgöra om den omfattas av försäkringen. därför kan de inte täcka min skada etc..

Detta är taget från vad de skrev på brevet till mig.

Det är precis så mer eller mindre alla försäkringar fungerar. Man kan inte anmäla en skada om man inte vet när skadan är skedd, vilket är också en väldigt vanlig orsak till varför många motsvarande ärenden failar, exempel:

1) Personen felanmäler trasig kamera med objektivfel då någonting är fel i objektivet.
2) Verkstaden bedömer att det är fysisk åverkan.
3) Försäkringsbolaget kräver en bakomliggande händelse & datum för olyckan.
4) Personen vet inte exakt när det inträffade, bara att det måste inträffat då det bedöms som fysisk åverkan.
5) Ärendet nekas hos försäkringsbolaget då ingen olyckshändelse kan kopplas till ärendet.
6) PS, om personen i detta läge ändrar sig och återkommer med dett datum för olyckan kan detta i vissa fall räknas som bedrägeri.
7) Man sitter i en situation där man varken har garanti eller försäring och får glatt pynta kostnadsförslaget för reparationen (eller välja att skrota produkten).

Så länge man har en konkret händelse att hänvisa till brukar det dock inte vara någora problem med försäkringsbolagen.

Permalänk
Medlem

Jag fick kontakt med Webhallen idag, sjukt bra kundservice! Nu ska datorn tillbaks och fixas!

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Inaktiv

Gott att höra

En sak att lära sig för alla som läser detta, om det är försäkringsgrejer så säg aldrig att "jag vet inte" för då har dom inget att skriva och vem ersätter någon som inte vet? Det man ska säga är ju " jag tappade den" eller "jag skulle ladda datorn och då lossnade kontakten när jag satte i den", säg någonting som dom kan skriva i sina papper. "Vet inte" är det sämsta man någonsin kan säga, även om man nu faktiskt inte vet.

Hoppas att du får tillbaks din dator hel o ren o fin