Permalänk
Medlem

Druid Tank problem

Hej, druid tank här som behöver lite hjälp...

Kör med en vän som healar och han säger att jag tar mycket mer skada än andra tanks, när jag kört utan honom så har det gått bra enligt mig och healers går inte oom direkt.

Jag använder Savage Defense (http://www.wowhead.com/spell=62606) så ofta jag kan, ungefär så fort den försvinner så använder jag den igen, och har jag inte rage så drar jag den så fort jag får 60rage. Sen så använder jag Barkskin vid större pulls.

Min armory: http://eu.battle.net/wow/en/character/bladefist/Sanar/simple
Hans armory: http://eu.battle.net/wow/en/character/bladefist/Ygedey/simple

Jag vet att jag inte har fullt med gems och enchants men borde inte göra så stor skillnad...

Har jag glömt att säga något viktigt så är det bara att säga till. Vill ha hjälp eftersom det tar på självförtroendet att höra att det är svårare att köra med mig än med andra, och jag är ny när det gäller tanking.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem

Har inte lirat wow på ett bra tag så har inte alls koll just nu. Men jag tror att du lär få betydligt mer och bättre response på MMO-Champion.

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk

Du har inte ens tanking gear?

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

anledningen till att du tar mycket skada är för att du inte har dodge.. på ringar,trinket, back och neck ska man ha dodge som druid tank (som på vilken annan tank). jag kör warrior tank och Hcs skadar en del nu. sen så tar druider ganska mycket mer stryk än andra tanks då dom inte har sköld eller kan parrya(stavning?) men bear form ger ju väldigt mycket mer hp så du överlever nästan lika mycket ändå fast du tar såklart mer skada än tex en warrior som kan blocka,parrya och dodga.

men som sagt, skaffa ringar, neck och back med dodge så ska du se att det blir bättre tror även att mastery gems ger extra överlevnad

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Skrivet av Ytabil:

Hej, druid tank här som behöver lite hjälp...

Kör med en vän som healar och han säger att jag tar mycket mer skada än andra tanks, när jag kört utan honom så har det gått bra enligt mig och healers går inte oom direkt.

Jag använder Savage Defense (http://www.wowhead.com/spell=62606) så ofta jag kan, ungefär så fort den försvinner så använder jag den igen, och har jag inte rage så drar jag den så fort jag får 60rage. Sen så använder jag Barkskin vid större pulls.

Min armory: http://eu.battle.net/wow/en/character/bladefist/Sanar/simple
Hans armory: http://eu.battle.net/wow/en/character/bladefist/Ygedey/simple

Jag vet att jag inte har fullt med gems och enchants men borde inte göra så stor skillnad...

Har jag glömt att säga något viktigt så är det bara att säga till. Vill ha hjälp eftersom det tar på självförtroendet att höra att det är svårare att köra med mig än med andra, och jag är ny när det gäller tanking.

Här får du lite hjälp, detta är gems osv som man bör ha på en druid tank

http://www.icy-veins.com/guardian-druid-wow-pve-tank-gems-enc...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkullCruzher<3:

Du har inte ens tanking gear?

Vad ska man ha för tanking gear på en druid då? Agility ger dodge, och jag behöver inte parry eller block. Sedan så är crit riktigt bra stat pga att man får så mycket mer rage, och man får 50% mer crit av items i bear form.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannekkk:

anledningen till att du tar mycket skada är för att du inte har dodge.. på ringar,trinket, back och neck ska man ha dodge som druid tank (som på vilken annan tank). jag kör warrior tank och Hcs skadar en del nu. sen så tar druider ganska mycket mer stryk än andra tanks då dom inte har sköld eller kan parrya(stavning?) men bear form ger ju väldigt mycket mer hp så du överlever nästan lika mycket ändå fast du tar såklart mer skada än tex en warrior som kan blocka,parrya och dodga.

men som sagt, skaffa ringar, neck och back med dodge så ska du se att det blir bättre tror även att mastery gems ger extra överlevnad

Problemet där är att det ända gearet som ger dodge vad jag har sett är sådant som ger strenght, som är en rätt så dålig stat för druider... Agility ger dodge och enligt andra druid tanks på min server (Bladefist) så ska jag välja agility gear framför t ex strenght och dodge.

Har jag fel så rätta mig.

EDIT: http://us.battle.net/wow/en/character/Stormrage/Sgtgrumblez/a... verkar vara en någorlunda bra spelare och han har inget dodge på ringar, neck eller back.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

Vad ska man ha för tanking gear på en druid då? Agility ger dodge, och jag behöver inte parry eller block. Sedan så är crit riktigt bra stat pga att man får så mycket mer rage, och man får 50% mer crit av items i bear form.

Ska bli intressant att se svaret då druids tierset med tank inriktning har massor av hit, haste, crit, mastery och expertise men ingen dodge som förespråkas här

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ska bli intressant att se svaret då druids tierset med tank inriktning har massor av hit, haste, crit, mastery och expertise men ingen dodge som förespråkas här

Håller med.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

Hej, druid tank här som behöver lite hjälp...

Kör med en vän som healar och han säger att jag tar mycket mer skada än andra tanks, när jag kört utan honom så har det gått bra enligt mig och healers går inte oom direkt.

Jag använder Savage Defense (http://www.wowhead.com/spell=62606) så ofta jag kan, ungefär så fort den försvinner så använder jag den igen, och har jag inte rage så drar jag den så fort jag får 60rage. Sen så använder jag Barkskin vid större pulls.

Min armory: http://eu.battle.net/wow/en/character/bladefist/Sanar/simple
Hans armory: http://eu.battle.net/wow/en/character/bladefist/Ygedey/simple

Jag vet att jag inte har fullt med gems och enchants men borde inte göra så stor skillnad...

Har jag glömt att säga något viktigt så är det bara att säga till. Vill ha hjälp eftersom det tar på självförtroendet att höra att det är svårare att köra med mig än med andra, och jag är ny när det gäller tanking.

reforga dodge och socketa mer stamina, enchanta ditt gear, se till att skaffa lite mastery.. helt enkelt sluta ha dps gear på dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

reforga dodge och socketa mer stamina, enchanta ditt gear, se till att skaffa lite mastery.. helt enkelt sluta ha dps gear på dig

Visst att man ska socketa, enchanta och reforga lite dodge/stamina.. men om du kollar på hur druidernas gear är uppbyggt så har deras tankgear DPS stats.. kolla på deras Tier 14 designat för tanks, det har i princip ingen dodge på sig utan det är hit, crit, haste, mastery och expertise hela vägen.

Kollar vi på heroic setet t.ex så har det:
Dodge: 699
Mastery: 1628
Hit: 1383
Crit: 1496
Haste: 1009
Expertise: 1274

Faktum är att det enda som skiljer sig åt i Tier 14 för cat och Tier 14 för bear utöver olika set bonusar är att de 699 dodge rating är utjämnat i de andra statsen på cat settet, i övrigt är de exakt likadana så att säga att han ska sluta använda DPS gear är ju lite väl dumt då det till 90% är samma gear.

Det mesta av det gear han har på sig är dessutom det som listas som som optimalt för druid tanks medans för att kunna börja raids i länken som postades längre upp.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Ytabil:

Vad ska man ha för tanking gear på en druid då? Agility ger dodge, och jag behöver inte parry eller block. Sedan så är crit riktigt bra stat pga att man får så mycket mer rage, och man får 50% mer crit av items i bear form.

Du SKA stacka agility och stamina gear, dessutom så är dodge chance items värt att ha.

Permalänk
Medlem

vet inte om jag ser annan gear än vad du tankar i, men pvp gear är ju inte optimalt i hc eller raid. har aldrig varit och kommer aldrig vara.

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Skrivet av Ytabil:

Vad ska man ha för tanking gear på en druid då? Agility ger dodge, och jag behöver inte parry eller block. Sedan så är crit riktigt bra stat pga att man får så mycket mer rage, och man får 50% mer crit av items i bear form.

100 agility ger ungefär 0,1-0,2% Dodge och det är för lite. Reforga till Dodge!

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av athle86:

vet inte om jag ser annan gear än vad du tankar i, men pvp gear är ju inte optimalt i hc eller raid. har aldrig varit och kommer aldrig vara.

PVP gear ger numera samma stats som PVE gear. Dock så får man pvp power och resilience från pvp gear.

Exempel:
PVP:http://www.wowhead.com/item=85794
PVE:http://www.wowhead.com/item=85175

Exact samma stats på båda, men pvp gearet ger även pvp power och resilience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BamZe:

PVP gear ger numera samma stats som PVE gear. Dock så får man pvp power och resilience från pvp gear.

Exempel:
PVP:http://www.wowhead.com/item=85794
PVE:http://www.wowhead.com/item=85175

Exact samma stats på båda, men pvp gearet ger även pvp power och resilience.

Så du menar helt enkelt att man kan köra med pvp gear i pve och det kommer ge bättre dps om man har högre ilvl på det än sitt pve Gear?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeezZ:

Så du menar helt enkelt att man kan köra med pvp gear i pve och det kommer ge bättre dps om man har högre ilvl på det än sitt pve Gear?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp det gör jag. Innan mop så gav pvp gear endast en secondary stat (hit, crit, haste eller mastery) därför så var pvp gear märkbart sämre. Men nu när det inte ger mindre stats så ser jag ingen anledning att inte använda det.

Permalänk
Medlem

tanks ska inte ta mest skada det är dpserna tanks ska bara ha aggro så dpserna får nuka. och du ska har mycket doge gear.

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk

Stamina >= Agility > Dodge >= Mastery > Crit > Melee Hit (7.5%) = Expertise (7.5%) > Haste

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem

Nu efter att mobu'shan vaults och det är avklarat så verkar det som att druid tanks tar lite mera skada en i alla fall warriors. Men det kan ju nämnas att för att väga upp det så hade våran 15.000 i HPS(!) efter Will of the emperor, och cirka 80.000 mera HP. Om det väger upp törs jag inte säga men men, hade inte så stora bekymmer med det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Och nu när Paragon som world first clearat Mogu'shan Vaults heroic med bland annat en druid tank så måste jag fråga alla som påstår att man måste ha massa dodge gear och reforga tilll dodge vad ni baserar det på.
Inte ute efter att starta nåt flamewar eller så, mest nyfiken då jag själv har en Druid på level 85 som jag skall dra upp till 90 vid tillfälle.
Kollar man deras tank så har han inte reforgat, gemmat eller enchantat ett enda item för dodge och den enda dodge han har får han från sin höga agility, alla hans gems och enchants är crit, agility, stamina och experise, hans reforges fokuserar på experise och crit.
Min Paladin tank som inte ens satt foten i en MOP 5man eller raid än (dock redo för heroics från questrewards) har bara 2% lägre dodge än denna druid tank.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannekkk:

anledningen till att du tar mycket skada är för att du inte har dodge.. på ringar,trinket, back och neck ska man ha dodge som druid tank (som på vilken annan tank). jag kör warrior tank och Hcs skadar en del nu. sen så tar druider ganska mycket mer stryk än andra tanks då dom inte har sköld eller kan parrya(stavning?) men bear form ger ju väldigt mycket mer hp så du överlever nästan lika mycket ändå fast du tar såklart mer skada än tex en warrior som kan blocka,parrya och dodga.

men som sagt, skaffa ringar, neck och back med dodge så ska du se att det blir bättre tror även att mastery gems ger extra överlevnad

Rätt roligt att läsa igenom den här tråden och se hur lite ni vet om vad ni snackar om. Det enda relativa var länken till icy veins.

Om du inte har insett det, druider använder agility items. Agility items har INTE dodge på sig. Hans trinkets är där absolut inga problem med.

Hcs är ett stort j*vla skämt, kan soloa vissa av dom som prot warrior vilket säger en hel del.

Druider tar mycket stryk? Paragon's main tank är en druid, förklara det. Dom tar mer stryk för att dom inte har sköld? Antar att både monks och dks är värdelösa enligt dig då? Så parry är det enda som räknas som def stat för dig?

Hp har ingenting med mängden skada du tar. Du gör det lättare för healers att reagera på spike damage och kan använda effektiva heals, det mitigatar inte ett sk*t.

För alla er som undrar om druider's stat prio så är det hit till 7.5% > crit rating > expertise till 15% > haste. Du ska aldrig gemma efter base stats, dvs agility eller stamina.

Och ett sista ord till OP. Enchants och gems är otroligt viktiga. Har du inte guld till det så köp dom billiga versionerna, det hjälper enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fajer:

Nu efter att mobu'shan vaults och det är avklarat så verkar det som att druid tanks tar lite mera skada en i alla fall warriors. Men det kan ju nämnas att för att väga upp det så hade våran 15.000 i HPS(!) efter Will of the emperor, och cirka 80.000 mera HP. Om det väger upp törs jag inte säga men men, hade inte så stora bekymmer med det i alla fall.

Som jag precis skrev så har hp ingenting med mängden damage du tar

Värt att nämna för dig är ju att du som warrior(antar att du är det eftersom du nämnde det)också kan ligga på 15k hps med konstant shield barrier och smart användning av impending victory. Ifall du tycker 15k är sjukt så borde du kolla på raid logs med en blood dk. Vi hade en med 41k hps under en 10sec period.

Permalänk
Medlem

http://eu.battle.net/wow/en/character/the-maelstrom/Navelludd... där har du min druid. Raidade aktivt med den i början och kan säga att jag tar mina skada än andra tanks jag spelat tillsammans med.

Rätt gear + gems och enchants gör skillnad!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Hejsan

Jag håller med "Ytabil". Druid och monk tank kan inte jämföras med warrior eller paladin tank. dessa två har mer armor oack kan göra dps.
Jag har en monk tank http://eu.battle.net/wow/en/character/neptulon/Seljo/simple, dog 6 gånger både av en warrior och rogue. Dodge och perry fungerar ej som det ska.
2 slag och halva HP försvinner, har över 400k i HP.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decision:

Rätt roligt att läsa igenom den här tråden och se hur lite ni vet om vad ni snackar om. Det enda relativa var länken till icy veins.

Om du inte har insett det, druider använder agility items. Agility items har INTE dodge på sig. Hans trinkets är där absolut inga problem med.

Hcs är ett stort j*vla skämt, kan soloa vissa av dom som prot warrior vilket säger en hel del.

Druider tar mycket stryk? Paragon's main tank är en druid, förklara det. Dom tar mer stryk för att dom inte har sköld? Antar att både monks och dks är värdelösa enligt dig då? Så parry är det enda som räknas som def stat för dig?

Hp har ingenting med mängden skada du tar. Du gör det lättare för healers att reagera på spike damage och kan använda effektiva heals, det mitigatar inte ett sk*t.

För alla er som undrar om druider's stat prio så är det hit till 7.5% > crit rating > expertise till 15% > haste. Du ska aldrig gemma efter base stats, dvs agility eller stamina.

Och ett sista ord till OP. Enchants och gems är otroligt viktiga. Har du inte guld till det så köp dom billiga versionerna, det hjälper enormt.

Härligt att du skrev det, så att jag slapp.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag håller med "Ytabil". Druid och monk tank kan inte jämföras med warrior eller paladin tank. dessa två har mer armor oack kan göra dps.
Jag har en monk tank http://eu.battle.net/wow/en/character/neptulon/Seljo/simple, dog 6 gånger både av en warrior och rogue. Dodge och perry fungerar ej som det ska.
2 slag och halva HP försvinner, har över 400k i HP.

mvh
Njanja

Detta får mig att små skratta.

Det du precis skrev är ungefär som att jag skulle klaga på min warrior dps när jag gemmar spirit.

Dodge och parry är de absolut sämsta stats du kan ha som en monk.

Ta reda på fakta nästa gång istället för att klaga på att spelet är buggat.

Hit till 7.5% > Exp till 7.5% > Agility > Haste. Detta är den rätta prioriteringen så kör efter detta så kommer du ta mindre dmg. (Och ja, detta är till Brewmaster)