Permalänk
Medlem

Tål ivy-bridge 100C?

Tjenare! Testade att folda på min Macbook air 13" 2012. Cpu-tempen landar på 100C, trots att datorn står vid ett öppet fönster. Trots detta hör man knappt fläkten (fläkten borde väl få panik och spinna upp i 140.000RPM typ?). Vad som är mer förvånande är att processorn ej trottlar ner sig! Är ivy-bridge gjorda för temperaturer över 100C eller varför reagerar inte datorn på den höga temperaturen?

En följdfråga är även: Får jag en ny dator på garantin om den går sönder tro?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

100c är antagligen för högt, kanske fläkten har stannat?

Permalänk
Medlem

Min vän får 99c när han spelar och det blir inga problem

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

den tål det säkert. en stund..

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Har också sett många macs med temps nära 100c. Bra är det väl kanske inte. Sluta folda med den ^^

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Sök på processorns namn på intels webbplats så får du upp information temperaturspann den ska verka inom. Min Atom 525 tål t.ex. 100 grader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Tänk också på moderkortet

Permalänk
Medlem

Ivy bridge börjar trottla vid drygt 90c, vid 100c är den avstängd helt för att skydda sig själv.
Dom flesta Intel CPU har snarlika värden.

Tror att det kanske är felavläsningar av div program.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Min säger ifrån vid 85 grader. (3770k)

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Min säger ifrån vid 85 grader. (3770k)

men du har ingen laptop?

Permalänk
Medlem

Som någon sa ofta är max 95-105C beroende på model. Vist klarar en CPU det. Har bytt mobos pga prollarna gått så varmt pga damm i kylarna men processorn var det inget fel på. Så nej tempen i sig är inte så stort problem (det påverkar elektromegrationen negativt men inte ett jätte problem då det sker i vanliga fall med dock i någon mindre grad) ens om du brukar datorn i nåt år med sådana temps skulle jag tro. Därimot så gillar som sagt kondensatorer mm inte tempsen och dör snabbare på moderkortet dock har vi ju solida i dag men alla kondigars livslängd är beroende på tempratur med. Fins ju även risk att överhetta VRM kretsarna och dom brukar inte gilla 100C+. Så mobot är nog mer i fara än CPU:n långsiktigt sett.

Stora problemet jag ser kortsiktigt med att ligga nära eller på max tempen är att processorn klockar ner sig och man tappar prestanda.

Men det är ju ganska uppenbart att kylnigen är otillräcklig för man bör ligga 10C under max tempen för att just slippa att den klockar ner sig och tappar prestanda. Hade igen koll på att macarna i dag hade så dålig kylning men det är ju uppenbart feldesignat. En laptop den ska också klara full last annars är det nåt fel på designen.

Enkla fixen hade vart en CPU med lägre TDP. jag har sett en å annan latop överhette. 2 orsaker. Otillräklig kylning från början (nästan omöjligt å åtgärda utan att byta till en mindre strömhugrig CPU) eller så är det damm i kylaren (haft en sådan jag fick med stationär P4:a (undrar vad den gjorden i en laptop) den låg på gränsen men den sammlade dam fort så fick göra rent den efter 6 månader sådär så den inte överhettade och stängde av sig.).

Permalänk
Medlem

Kollade på Intels hemsida. står "TJUNCTION 105 C". Antar att processorn klarar 105c då:) Såg väl värre ut än vad det var, vet att vissa AMDs inte klarar över 80c typ!

Det konstiga är att vid 100c får man anstränga sig för att höra fläkten. Vet att apple har osymmetriska fläktblad som minskar fläktljudet, men ändå?

Den tappar ingen prestanda i Folding när den ligger på 100c så den trottlar absolut inte:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Har också sett många macs med temps nära 100c. Bra är det väl kanske inte. Sluta folda med den ^^

Haha bara det att den presterar helt SINNESJUKT i folding. Ligger på 6600PPD vilket nästan är vad min Phenom II x6 presterar.

Hur en 17watts 2-kärnig processor på 1.8ghz kan utmana en 125watts 6-kärnig processor på 2.8ghz är riktigt sjukt, antar att Macen bryter mot någon sorts naturlag?:)

Permalänk
Medlem

Brukar stäng av sig vid 105C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazooor:

Brukar stäng av sig vid 105C

Ok då bör 100c vara rätt kritiskt med. Vad är en lugn 24/7 temp tror ni? 95c?

Antar att en kylplatta under inte hjälper särskilt mycket?(med tanke på att macbook inte tar in luft underifrån)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Tjenare! Testade att folda på min Macbook air 13" 2012. Cpu-tempen landar på 100C, trots att datorn står vid ett öppet fönster. Trots detta hör man knappt fläkten (fläkten borde väl få panik och spinna upp i 140.000RPM typ?). Vad som är mer förvånande är att processorn ej trottlar ner sig! Är ivy-bridge gjorda för temperaturer över 100C eller varför reagerar inte datorn på den höga temperaturen?

En följdfråga är även: Får jag en ny dator på garantin om den går sönder tro?

Tack på förhand!

Låter sjukt skummt. Min MBA 13,3" låter som en sjukt mycket så fort man spelar lite. Snackar nästan damsugarstyle, vilket även mina polares gör (hela min skolas...). Tror du ska kolla upp detta med stället där du köpte den.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

sätt datorn i kylskåpet

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Låter sjukt skummt. Min MBA 13,3" låter som en sjukt mycket så fort man spelar lite. Snackar nästan damsugarstyle, vilket även mina polares gör (hela min skolas...). Tror du ska kolla upp detta med stället där du köpte den.

Fan också.. Köpte den internet.. (Kommer ta månader)

Håller man örat mot datorn så hör man ju en fläkt, men man hör den inte annars. Vilken årsmodell har du?