Har lite frågor angående Anonymous hackar nissarna

Permalänk

Har lite frågor angående Anonymous hackar nissarna

Har läst lite på aftonbladet om var den här hacka gruppen håller på med.
Dom har mer eller mindre förklara hackningskrig mot Sveriges olika hemsidor.
Det flesta har vell med regerings sidor och även riksbankens hemsida.

Många tycker detta verka bra på när man läser på aftonbladet så jublar en del.
Men själv så ringde det några varningsklockor när jag läste artiklen.
Nu lyckades dom åsta komma en hel del fel som dom hadde utlovat men vad händer om det skulle komma någon form av likvärdig.
Hackningsgrupp som slå till mot förretag t.e.x komplett.se eller webhallen.com och dom är ute efter sekretessuppgift.
För att handla utomlands eller göra falska identitet handligar m.m
Hur skydda sig stora förretag igentligen mot såna här attacker jag menar en så här grupp som Anonymous verka ju kunna göra var som helst?
Kolla bara in riksbankens hemsida som dom har utlovat att hack angripa www.riksbanken.se
Den är inte i gång ännu och vad har riksbanken att göra med att polisen gjorde razzia mot prq?

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrymmeMannen:

Har läst lite på aftonbladet om var den här hacka gruppen håller på med.
Dom har mer eller mindre förklara hackningskrig mot Sveriges olika hemsidor.
Det flesta har vell med regerings sidor och även riksbankens hemsida.

Många tycker detta verka bra på när man läser på aftonbladet så jublar en del.
Men själv så ringde det några varningsklockor när jag läste artiklen.
Nu lyckades dom åsta komma en hel del fel som dom hadde utlovat men vad händer om det skulle komma någon form av likvärdig.
Hackningsgrupp som slå till mot förretag t.e.x komplett.se eller webhallen.com och dom är ute efter sekretessuppgift.
För att handla utomlands eller göra falska identitet handligar m.m
Hur skydda sig stora förretag igentligen mot såna här attacker jag menar en så här grupp som Anonymous verka ju kunna göra var som helst?
Kolla bara in riksbankens hemsida som dom har utlovat att hack angripa www.riksbanken.se
Den är inte i gång ännu och vad har riksbanken att göra med att polisen gjorde razzia mot prq?

Dom "krigar" bakom tangentbordet. Något av det första man gör i krig är att sabba infrastrukturen

Permalänk
Medlem

Vi får väl vänta & se om här dyker upp någon som vet hur de verkligen ligger till och kan ge ett bra svar. Man får ju hoppas att alla viktiga platser i samhället vet hur man skyddar sig, det får vi ju tro:) Skulle tänka mig man håller de mesta åtskiljt vad gäller databaser med känsliga uppgifter ifrån vad som sen är kopplat till själva hemsidorna som nu blivit utsatta för attacker. Annars skulle det ju kunna bli en ordentlig nationell katastrof av den här historien om invånares egna personliga uppgifter börjar läcka ut. Helt livsfarligt.

Hoppas verkligen man tänkt på de oförutsedda så människor är skyddade så gott som är möjligt med dagens kunskap.

Permalänk
Medlem

Det är mycket snack och lite verkstad när det gäller dessa grabbar tycker jag. Deras nedstängningar av diverse olika hemsidor skrämmer mig inte direkt och jag tycker inte att de har visat att vi har något att vara rädda för heller. Men, vem vet, det kanske utvecklar sig och blir värre i framtiden. Jag tvivlar dock på det. Något som jag däremot gärna skulle vilja veta är vad deras agenda är, för det verkar inte de själva vara så säkra på heller?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Anonymous ibland säkerligen fylla ett syfte om de riktar sina attacker mot genomtänkta mål för att försöka jävlas med folk som gör vår värld till ett sämre ställe. I det här fallet verkar de dock ställa sig på svinpälsarnas sida och blir därmed bara simpla nätterrorister.
Agendan är väl solklar, de vill jävlas med Sverige för att Julian Assange fritt ska kunna förgripa sig på vilka kvinnor som helst utan att kunna åtalas för det. Om han är skyldig eller inte är en annan fråga, men dessa Anonymous verkar vilja att ha ska stå över lagen och inte behöva prövas i en domstol som alla andra.

Ok, om Sverige hade utelämnat honom till USA som dom är så rädda för, så visst, då hade jag sett en viss motivering bakom det hela. Men som det är nu har Anonymous genom dessa handlingar gått från att vara den "anonyma arga medborgaren" till att jävlas med vanliga medborgare bara för att Wikileaks ledare fått hybris och anser sig stå över alla världsliga lagar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det är mycket snack och lite verkstad när det gäller dessa grabbar tycker jag. Deras nedstängningar av diverse olika hemsidor skrämmer mig inte direkt och jag tycker inte att de har visat att vi har något att vara rädda för heller. Men, vem vet, det kanske utvecklar sig och blir värre i framtiden. Jag tvivlar dock på det. Något som jag däremot gärna skulle vilja veta är vad deras agenda är, för det verkar inte de själva vara så säkra på heller?

Anonymous är väldigt schitzofrena, de består av en liten klick som vet mycket väl vad de håller på med samt en stor skara kids som tycker "Anonymous" är ascoola och tar gärna tar på sig ansvar för deras attentat. Någonstans imellan finns de som lallar med ddos attacker och de där youtube videosarna vi alla tycker om att skratta åt. I kort, många separata enheter som identifierar sig som en. Jag kan tänka mig att dessa fan boys ger en rätt bra skyddsskärm för de "riktiga" Anonymous som troligen inte har någon som helst avsikt för att störa några svenska sidor.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

De flesta av Anonymous attacker består bara av DDOSar, och det enda en sådan attack gör är att överbelasta sidan, de kan inte "hacka" den eller komma över information på det sättet.

Permalänk
Medlem

Attacken igår kväll skedde på grund av att polisen raidade PRQ där bland annat thepiratebay, tankafetast och fler torrent sidor (även existenz) ligger.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Attacken igår kväll skedde på grund av att polisen raidade PRQ där bland annat thepiratebay, tankafetast och fler torrent sidor (även existenz) ligger.

The Pirate Bay låg på PRQs servrar förr.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Närmre samhällsdebatt än "Programmering och digitalt skapande".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marcusk:

De flesta av Anonymous attacker består bara av DDOSar, och det enda en sådan attack gör är att överbelasta sidan, de kan inte "hacka" den eller komma över information på det sättet.

Precis. XKCD har en väldigt talande strip om just DDOS och hur det rapporteras om det i media. Hoppas jag inte får inlägget raderat nu eftersom det är i allra högsta grad relevant för tråden.

Så att en hemsida ligger nere några timmar är oftast inte värre än att rycka ner en affisch. Det är ju bara en sida utåt. De sänker ju inte direkt polisens hela interna datorsystem genom att polisen.se blir överbelastad i ett par timmar. Möjligtvis blir det jobbigt för de som har delar av sin administration genom hemsidan, typ logga in på webmail via hemsidan och sånt. Så rent generellt är det rätt tandlöst att DDOSa men de får ju en del uppmärksamhet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag tycker att Anonymous ibland säkerligen fylla ett syfte om de riktar sina attacker mot genomtänkta mål för att försöka jävlas med folk som gör vår värld till ett sämre ställe. I det här fallet verkar de dock ställa sig på svinpälsarnas sida och blir därmed bara simpla nätterrorister.
Agendan är väl solklar, de vill jävlas med Sverige för att Julian Assange fritt ska kunna förgripa sig på vilka kvinnor som helst utan att kunna åtalas för det. Om han är skyldig eller inte är en annan fråga, men dessa Anonymous verkar vilja att ha ska stå över lagen och inte behöva prövas i en domstol som alla andra.

Ok, om Sverige hade utelämnat honom till USA som dom är så rädda för, så visst, då hade jag sett en viss motivering bakom det hela. Men som det är nu har Anonymous genom dessa handlingar gått från att vara den "anonyma arga medborgaren" till att jävlas med vanliga medborgare bara för att Wikileaks ledare fått hybris och anser sig stå över alla världsliga lagar.

Det jag menade är att de vänder kappan efter vinden hela tiden och att de själva verkar ha lite väl många nyanser i sin logik. Det finns säkert en fin tanke bakom deras attacker, men med tanke på vad de har gjort hittills upplever jag dem som vilsna P12:or som vill ha uppmärksamhet i media.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Jag har inte en aning hur duktiga Anonymous väkligen är och vad dom kan åstakomma eller har åstakommit.
Det är heller inte så jätte jätte intressant. Men en sak är jag ganska säker på är att kan dom utföra nät attack så finns det säkert
Många andra duktiga hackare som kan också göra samma sak. Har kolla in den här DDOSar attacken se vad den innerbär värka inte som den kan åstakomma någon super skada direkt. Men jag tolkar det också som en varnings signal mot dom svenska hemsidorna och våran internet struktur hoppas väkligen att polisen ser allvaret i det.
*skämt* Å jag hoppas väkligen att dom lämna prq i fred så Anonymous kan fortsätta att fildela *skämt*
Jag tycker polisen har fått ganska bra respons när dom gick in och gjorde razzia mot prq servrar.
Nästa steg är att dra åt snaran lite grann kolla upp prq internet leverantör och begränsa internet trafiken lite grann. Dom befogenheterna bode ju polisen kunna åstakomma då bara för jäklas lite mot dom här fildelnings siterna och prq för nu har vi ju fått det svart på vitt att the piratebay och tankafetast ligger prq servrar. Annas skulle dom har varit tillgängliga när polisen gjorde razzia plus att anonymus skulle inte har gett ett sådant budskap som dom gjorde.

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Anonymous är väldigt schitzofrena, de består av en liten klick som vet mycket väl vad de håller på med samt en stor skara kids som tycker "Anonymous" är ascoola och tar gärna tar på sig ansvar för deras attentat. Någonstans imellan finns de som lallar med ddos attacker och de där youtube videosarna vi alla tycker om att skratta åt. I kort, många separata enheter som identifierar sig som en. Jag kan tänka mig att dessa fan boys ger en rätt bra skyddsskärm för de "riktiga" Anonymous som troligen inte har någon som helst avsikt för att störa några svenska sidor.

Kunde inte skrivit det bättre själv.

Permalänk
Medlem

Ja alla verkar bli alldeles till sig av trosorna för att de lyckas stänga ner en hemsida under några timmar. Herregud, vad kommer härnäst? Ska de ändra någon myndighets facebook-sida eller ta över en riksdagsmans twitterkonto kanske? Hur ska jag sova inatt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

å nej, torrent sidor gick ner, nu ska vi lacka ur på svenska myndigheter.

sen läser man om "johan" på aftonbladet.

"Johan är klädd i gympakläder. Han går varken på gymnasiet eller jobbar. Hela livet finns på internet."
saknar ord.
"Vi vill visa att vi kan ta ner polisen. Att vi kan klara det. De ska inte ta ner våra torrentsidor."

saknar åter igen ord...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

å nej, torrent sidor gick ner, nu ska vi lacka ur på svenska myndigheter.

sen läser man om "johan" på aftonbladet.

"Johan är klädd i gympakläder. Han går varken på gymnasiet eller jobbar. Hela livet finns på internet."
saknar ord.
"Vi vill visa att vi kan ta ner polisen. Att vi kan klara det. De ska inte ta ner våra torrentsidor."

saknar åter igen ord...

Ska bli spännande och se vad dom hitta på på fredag då skulle ju vist nästa attack komma.
Troligtgvis lär dom vell inte åstakomma med så vidare mycket kan jag tänka mig.

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem

Anonymous har hittills varit väldigt rättvisa med deras hämndaktioner, men nu när de attackerar helt irrellavanta sidor (socialstyrelsen riksbanken whatever) så kan jag inte längra stöda de. Att man attackerar de skyldiga kan jag fatta och hålla med, men nu jävlas de inte med Säpo Henrik eller Polisman Bosse som var med på razzian, utan Herr och Fru Svensson som max är skyldiga till att kanske ha röstat dumt. Ta ner Polisens hemsida, Regeringen, Riksdagen eller Domstol.se. Men ge fan i infrastruktur, det här är inget krig....

Skäms på er Anonymous.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Relevant sammanfattning: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/internet/article...

tl;dr Anonymous är en lös sammanslutning där en del tror helhjärtat på "internet freedom" (eller vad det kan kallas) medans andra är mer rötägg som blir arga på saker och vill "slå tillbaka".

Att därför säga att man "stöder" eller inte "stöder" Anonymous när de gör olika saker är därför helt irrelevant då "Anonymous" inte har något man kan stödja då "den" inte existerar utan bara är ett löst namn som diverse internetaktivster (och ibland andra mer rent kriminella gruperingar som tex de som hackade Sonys PSN på kreditkortsinfo) använder vid olika tillfällen för olika ändamål.

Lite flummigt men är trött så ^^

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Inaktiv

Vilken skolpojke som helst med ett botnät kan DDoS en hemsida tills den rasar. Men det kärvs lite kunskap och hår på bröstet för att ta sig in och stjäla information - det är då det börjar bli allvarligt.

Jag menar, vad har gruppen åstadkommit? Ett gäng DDoS på några myndigheters hemsidor? Kom igen liksom...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det ni inte verkar förstå är att Anonymous inte är en organiserad grupp. Det är ett namn olika personer använder när de begår olika attentat. Det finns ingen toppstyrning. Det är mer ett koncept flera personer identifierar sig med.

Bättre läsningen hittas hos SvD

Skrivet av SvD:

Anders Hansson, tillförordnad chef på Cert-se, en avdelning inom Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), som arbetar med IT-säkerhet på myndigheter och företag, säger att det det inte finns mycket företag och myndigheter kan göra för att skydda sig mot överbelastningsattackerna.

- Om de som ligger bakom attacken har bestämt sig för att hemsidan ska ner från internet så går den ned. Utmaningen är att förkorta tiden som sidan är nere genom att filtrera och dämpa attacken och då gäller det att inom organisationen ha koll på vem som ska göra vad.

Skrivet av Toivo83:

å nej, torrent sidor gick ner, nu ska vi lacka ur på svenska myndigheter.

sen läser man om "johan" på aftonbladet.

"Johan är klädd i gympakläder. Han går varken på gymnasiet eller jobbar. Hela livet finns på internet."
saknar ord.
"Vi vill visa att vi kan ta ner polisen. Att vi kan klara det. De ska inte ta ner våra torrentsidor."

saknar åter igen ord...

LOL. SvD brukar anstränga sig mer(men lyckas inte alltid) för att förklara situationen realistiskt men Aftonbladet hittar alltid de mest fascinerande personerna.

Permalänk
Medlem

Deras "hack" är ungefär lika coolt som att ställa sig 50 pers i kö till en allmän toalett så den blir upptagen jättelänge.

Hade de varit riktiga hackers hade de inte sagt så mycket, de hade bara utfört en attack med ett specifikt mål, ex skada, att stjäla känsliga uppgifter mm, kanske lämnat en souvenir för nöjes skull och sedan hållt käft.

Gillar uttrycket: "Den bästa hackern, det är han som ingen hört talas om.."

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Att hacka en sajt eller en databas innebär att göra ett intrång. Anonymous sysslar inte med hackning, de använder verktyg för att göra överbelastningsattacker (Denial-of-service - DoS/DDoS). Vad man gör är att pumpa en server med anrop tills den inte längre går att nå. Ingenting annat händer; sidan kan bara inte nås - tillfälligt. Så fort man lyckats filtrera bort anropen så går sidan upp igen. Ingen skada skedd, sajten går bara inte att nå.
Anonymous-gruppen som håller på med detta är bara ett gäng skolpojkar som listat ut hur dessa relativt enkla verktyg fungerar. De är lika mycket hackare som Fredrik Reinfeldt är svart.

Med det sagt så tycker jag att hela deras idé om frihet på internet är komplicerad. Är det frihet när den minoritet som är någorlunda tech-savvy har monopol på vad som är frihet? För min del kan lagar och regleringar som följs vara mer frihet än avsaknaden av lagar. Den här nät-anarkin som Anonymous påstår sig stå för är förmodligen ingenting som majoriteten av internetanvändare skulle ställa sig bakom. Sättet de protesterar på är definitivt ingenting majoriteten försvarar. Vad man riskerar när man sysslar med den här typen av nät-terrorism är att det blir kontroproduktivt. Istället för anonymt internet får vi en hårdare indentitetskoll därför att en väldigt liten gäng socialt utstötta skitungar gömmer sig bakom denna anonymitet för att begå brott.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Vi ser senaste tiden mycket krig på Internet. Jag är inte förvånad om detta uppror på Internet kommer användas av något syfte som i form av att "ta mer kontroll över Internet för att göra det säkrare". Jag har hört "vanliga Svensson" säga att dom är trötta på att Anonymous saboterar så mycket. Dessa människor skulle nog utan tvekan tacka ja till att förlora friheter på Internet för att göra det "säkrare".

Dom flesta vet inte vad dom förlorar när dom förlorar frihet. Då dom inte vet det så protesterar dom inte utan hyllar när dom blir frihetsberövad.

Det har också pratats en del om en "Internet kill switch" där Internet kan släckas ner med mycket enkla medel. I grunden av Internet finns det, har för mig, fem routrar varav ena är placerad i Stockholm. Jag kan ha fel men att släcka Internet är nog mycket enklare än dom flesta tror. Windows innehåller bakdörrar, varför skulle inte routrar från exempel Cisco och HP ha det? Då mjukvaran är låst i dessa routrar så är det ingen utomstående som vet och troligen inte heller många på dessa företag.

Sedan att Anonymous startades som en organisation för att visa baksidan av Santologikyrkan och nu konverterats till en organisation som härjar fritt på Internet och stör är för mig underligt.

Anonymous 10 februari 2008 i London. Mycket likt dagens Anonymous: https://www.youtube.com/watch?v=2SraUpcJfqw

Jag spekulerar bara.