Permalänk
Medlem

Vilken processor har bäst grafikdel?

Hej Bullen.

Alltså jag blir inte riktigt klok på vilken processor som har bäst grafikdel.
Jag hade tänkt bygga ett mini-ITX system till en arbetsdator där inget annat än lite bildhantering, word och excel skall användas, och därför låta bli att slänga in något grafikkort. Nu inser jag att jag läst någon påstå att K-modellerna har sämre grafikdel(sanning?) och på vissa modeller står det ingen information alls om vilken sorts grafikdel processorn har osv. Jag vet att AMDs processorer har starkare grafikdel än intels dito, men det lär ändå bli en intel eftersom det är smidigt om man vill bygga ut systemet i efterhand och då låta processorn bara vara en processor.

Så, vad fan är det man tittar efter, och hur rangordnas de olika processorernas grafikdelar?

Tack fifan.

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska ha en CPU med HD Graphics 4000. Alla Core i7 och i3 Ivy Bridge har den GPU'n, i5 3570K har det också.

K betyder upplåst multipel och har inget med grafikdelen att göra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack! Hur vet man detta? Man kollar upp varje enskild processor eller finns det någon sorts övergripande skiss över detta hos intel som jag bara missat?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du ska ha en CPU med HD Graphics 4000. Alla Core i7 och i3 Ivy Bridge har den GPU'n, i5 3570K har det också.

K betyder upplåst multipel och har inget med grafikdelen att göra.

Bland de nyare Ivy Bridge så har vissa HD Graphics 4000 och andra HD Graphics 2500. Står på Intels hemsida vilka som har vad:

http://ark.intel.com/sv/products/family/65503/3rd-Generation-...
http://ark.intel.com/sv/products/family/65504/3rd-Generation-...
http://ark.intel.com/sv/products/family/65506/3rd-Generation-...

Till TS så ska du ha en Processor med inbyggd HD Graphics 4000

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vilja påstå att nya Trinity från AMD är det bästa valet här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

Jag skulle nog vilja påstå att nya Trinity från AMD är det bästa valet här

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Typen:

Hej Bullen.

Alltså jag blir inte riktigt klok på vilken processor som har bäst grafikdel.
Jag hade tänkt bygga ett mini-ITX system till en arbetsdator där inget annat än lite bildhantering, word och excel skall användas, och därför låta bli att slänga in något grafikkort. Nu inser jag att jag läst någon påstå att K-modellerna har sämre grafikdel(sanning?) och på vissa modeller står det ingen information alls om vilken sorts grafikdel processorn har osv. Jag vet att AMDs processorer har starkare grafikdel än intels dito, men det lär ändå bli en intel eftersom det är smidigt om man vill bygga ut systemet i efterhand och då låta processorn bara vara en processor.

Så, vad fan är det man tittar efter, och hur rangordnas de olika processorernas grafikdelar?

Tack fifan.

Som TS skriver vet han om AMDs alternativ men är ute efter en Intel.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Tack skall ni ha, det blev en i3 3225. <3