Permalänk
Medlem

Vattenkylning till mitt system

Nu är det så att jag går i tankarna att slänga i vattenkylning i min burk, dels lite för att ha gjort det och dels för att den blir rätt varm när jag spelar.

Jag har en AMD Phenom II X4 965 Black Edition (oöverklockad pga att jag endast har stock-kylaren)
2x nVidia MSI 560ti TwinFrozr (också oöverklockade)

Dessa tre är vad jag tänkt att försöka kyla med vatten, och jag undrar hur mycket (många?) radiatorer jag behöver ha i för att hålla dom på en vettig värmenivå? Jag har också tänkt att köpa nytt chassi, så vad rekommenderar ni för något? Jag vill helst slippa modda det, och helst kunna mest tuta och köra, till den grad det går med vatten.

Permalänk
Skrivet av Gurksus:

Nu är det så att jag går i tankarna att slänga i vattenkylning i min burk, dels lite för att ha gjort det och dels för att den blir rätt varm när jag spelar.

Jag har en AMD Phenom II X4 965 Black Edition (oöverklockad pga att jag endast har stock-kylaren)
2x nVidia MSI 560ti TwinFrozr (också oöverklockade)

Dessa tre är vad jag tänkt att försöka kyla med vatten, och jag undrar hur mycket (många?) radiatorer jag behöver ha i för att hålla dom på en vettig värmenivå? Jag har också tänkt att köpa nytt chassi, så vad rekommenderar ni för något? Jag vill helst slippa modda det, och helst kunna mest tuta och köra, till den grad det går med vatten.

Innan jag börjar rekommendera dig vad du behöver vill jag veta vad ditt mål med bytet till vattenkylning är samt hur tyst du vill att datorn blir efter bytet.

Permalänk
Medlem

Kommer inte vattenkylning vara lika mycket värd som hela resten av datorn?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag vill få den svalare än med luften jag har nu, för nu så stiger den upp till 85 grader utan problem när jag spelar på medium-high på GW2. Och tyst är egentligen inget bekymmer, bara den blir tystare än vad den är nu (Har fyra stycken BitFenix Spectre Pro - 140mm som spinner på på fullvarv).

Permalänk
Medlem

JayDee, blir det så överdrivet dyrt så kommer jag självklart skita i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurksus:

JayDee, blir det så överdrivet dyrt så kommer jag självklart skita i det.

En snabb gissning är 3-4000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

En snabb gissning är 3-4000kr.

Håller med, med CPU och GPUx2 blir det minst 4000:- och då är det med...inte exakt dom bästa grejer.

Behövs inte vattenkylning, bara att du byter processorkylaren till något ordentligt och möjligtvis köper ett chassi med bra luftflöde. Vad har du för chassi nu ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

En snabb gissning är 3-4000kr.

Ja, men då är det ju inte i klass med vad resten av vad datorn kostar. Och den summan hade jag nästan räknat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Håller med, med CPU och GPUx2 blir det minst 4000:- och då är det med...inte exakt dom bästa grejer.

Behövs inte vattenkylning, bara att du byter processorkylaren till något ordentligt och möjligtvis köper ett chassi med bra luftflöde. Vad har du för chassi nu ?

Ett Fractal Design Define XL. Dock är jag inte riktigt nöjd med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurksus:

Ett Fractal Design Define XL. Dock är jag inte riktigt nöjd med det.

Borde inte vara något problem med kylning, har du en fläkt på sidan ? Eftersom MSIs TwinFrozr bara vispar luft, så skulle jag förslå att du har så den suger ut luft. Och som sagt, stockkylaren för processorn är inte exakt något att hurra över så att bara byta den skulle göra en stor skillnad. Men vill du pröva vattenkylning så får du gärna göra det, men det kommer kosta. Helst om du ska köpa ett nytt chassi.

Skulle räkna med 4500:- på vattenkylning och säkert 1000-2000:- på chassit.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

tänk på att det inte finns några full vattenblock till MSI's Twin Frozer II 560ti
utan du får i så fall köra enbart gpu block och separat kylning för vram'n

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

tänk på att det inte finns några full vattenblock till MSI's Twin Frozer II 560ti
utan du får i så fall köra enbart gpu block och separat kylning för vram'n

Sant, kanske bättre att sälja 560Ti's och köpa en 670/680/7950/7970.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurksus:

Ja, men då är det ju inte i klass med vad resten av vad datorn kostar. Och den summan hade jag nästan räknat med.

Jag hade verkligen inte köpt ett vattensystem till 560 ti sli.. blocken kostar fööör mycket tyvärr Bäst att passa på när man ska uppgradera.
För övring, ska du kyla det där räcker nog en 360. Jag kyler allt mitt med en 360 + 140, allting har pnp o maxar väl 60-62 på grafikkorten som blir varmast.

470 är för övrigt inte speciellt strömsnålt

Edit: Min dator fläktar iof på ganska bra, du borde kanske ha större radiatorer om du vill ha det lite tystare. Mitt system maxar runt 45 grader när grafikkorten är oöverklockade, så det finns en del att hämta

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Borde inte vara något problem med kylning, har du en fläkt på sidan ? Eftersom MSIs TwinFrozr bara vispar luft, så skulle jag förslå att du har så den suger ut luft. Och som sagt, stockkylaren för processorn är inte exakt något att hurra över så att bara byta den skulle göra en stor skillnad. Men vill du pröva vattenkylning så får du gärna göra det, men det kommer kosta. Helst om du ska köpa ett nytt chassi.

Skulle räkna med 4500:- på vattenkylning och säkert 1000-2000:- på chassit.

Får ta och testa detta istället då. Hade ingen aning om att kylaren var så dålig i den mån.

Skrivet av pumba-kung:

tänk på att det inte finns några full vattenblock till MSI's Twin Frozer II 560ti
utan du får i så fall köra enbart gpu block och separat kylning för vram'n

http://shop.watercool.de/epages/WatercooleK.sf/en_GB/?ObjectP... Är inte den för hela kortet?

Skrivet av JohanFalk:

Sant, kanske bättre att sälja 560Ti's och köpa en 670/680/7950/7970.

Jo, det lutar åt det just nu, men behöver isf ett kort som stödjer mina fyra skärmar.

Skrivet av ceogar:

Jag hade verkligen inte köpt ett vattensystem till 560 ti sli.. blocken kostar fööör mycket tyvärr Bäst att passa på när man ska uppgradera.
För övring, ska du kyla det där räcker nog en 360. Jag kyler allt mitt med en 360 + 140, allting har pnp o maxar väl 60-62 på grafikkorten som blir varmast.

470 är för övrigt inte speciellt strömsnålt

Edit: Min dator fläktar iof på ganska bra, du borde kanske ha större radiatorer om du vill ha det lite tystare. Mitt system maxar runt 45 grader när grafikkorten är oöverklockade, så det finns en del att hämta

Tror det blir att sälja mina 560 och köpa något lite fetare för vattenkylning. Men det är ju det att jag har inte världens största ekonomi (student) och en mor som är rätt anti att lägga så mycket pengar på datorn. Jag får fundera lite, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

jo det är ett för hela kortet
MEN inte för 560ti med eftermarknadskylare
passar bara reference kort (standard fabrikskylare)

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

jo det är ett för hela kortet
MEN inte för 560ti med eftermarknadskylare
passar bara reference kort (standard fabrikskylare)

Aha. Låter som att det blir nytt grafikkort snart alltså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurksus:

Aha. Låter som att det blir nytt grafikkort snart alltså!

mmm satt med ett MSI twin frozer II 560ti själv och funderade på vattenkylning så forskade runt rätt mycket i saken
men å andra sidan gick mitt kort så svalt att jag kunde lika gärna ha behållt kylarn på och kört vatten på cpu enbart
mitt kort gick aldrig över 60'C inte ens i BF3 och fortfarande så pass tyst att det inte störde mig iallafall
min H70 pump för mer oväsen än grafikkortet nånsin gjorde

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

jo det är ett för hela kortet
MEN inte för 560ti med eftermarknadskylare
passar bara reference kort (standard fabrikskylare)

stämmer väl inte riktigt, så länge det är ref. design på pcbn så funkar det.
är väl det du menar men för att förtydliga det hela

och nej det finns inga hela block för det grafikkortet.

skulle inte heller vara värt att vattenkyla det där imo, för dyrt veva in lite fler fläktar ist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

stämmer väl inte riktigt, så länge det är ref. design på pcbn så funkar det.
är väl det du menar men för att förtydliga det hela

och nej det finns inga hela block för det grafikkortet.

skulle inte heller vara värt att vattenkyla det där imo, för dyrt veva in lite fler fläktar ist

Det går inte. Jag har satt i så många fläktar jag kan utan att behöva borra upp nya hål.
Om man skulle ändra riktning lite i tråden då, vad rekommenderar ni för grafikkort som motsvarar eller presterar bättre än mina två 560? Enda kravet är att det ska stödja fyra skärmar och inte kosta överdrivet mycket.

Permalänk

varför envisas folk med dyr vattenkylning? att ligga på 40grader när man spelar eller på 60-70 spelar ju ingen roll!
köp bättre komponenter istället !

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

varför envisas folk med dyr vattenkylning? att ligga på 40grader när man spelar eller på 60-70 spelar ju ingen roll!
köp bättre komponenter istället !

För att man vill pröva ? Det är väl något kul med det hela. Självklart är det inget man köper för att man behöver det, men mer för att man vill.

Samma att undra varför folk köper en bil för 600 000:-, när en för 200 000:- skulle fungera lika bra kanske till och med bättre.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Vilket chassi har du? 3 eller 4st 120mm (tex en 360 och en 230, ja, ni fattar) skulle nog vara lagom

edit: ett define xl alltså (jag orkade läsa igenom tråden ) Är du inte nöjd med det, så köp inte vattenkylning som passar det. Sälj det och köp ett du gillar bättre

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

varför envisas folk med dyr vattenkylning? att ligga på 40grader när man spelar eller på 60-70 spelar ju ingen roll!
köp bättre komponenter istället !

För att det är kul, för att det är snyggt, för att man inte behöver mer prestanda, för att man vill överklocka mer (inte för att vinna prestanda, utan bara för siffrorna).

Varför skulle jag lägga pengarna på ett bättre grafikkort när jag bara spelar HoN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

varför envisas folk med dyr vattenkylning? att ligga på 40grader när man spelar eller på 60-70 spelar ju ingen roll!
köp bättre komponenter istället !

Sant men sen kan det ju bero på att vattenkylning är roligt att hålla på med, luftkylning är ofta högljuddt och värmer rummet rätt mycket mer än en sval vattenkylning hade gjort. Men visst man klarar sig lika bra utan om man inte ska göra nån galen oc ._.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Sant men sen kan det ju bero på att vattenkylning är roligt att hålla på med, luftkylning är ofta högljuddt och värmer rummet rätt mycket mer än en sval vattenkylning hade gjort. Men visst man klarar sig lika bra utan om man inte ska göra nån galen oc ._.

nej det blir inte svalare i rummet med vattenkylning

ljudnivån kan bli mycket trevligare dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Vilket chassi har du? 3 eller 4st 120mm (tex en 360 och en 230, ja, ni fattar) skulle nog vara lagom

edit: ett define xl alltså (jag orkade läsa igenom tråden ) Är du inte nöjd med det, så köp inte vattenkylning som passar det. Sälj det och köp ett du gillar bättre

Jag har tänkt att sälja det, när jag vet vad jag kan köpa istället. Men med tanke på att jag är helt nybörjare till vatten så vet jag inte vad jag ska titta på hos ett chassi för att det ska vara bra för vattenkylning. Samt att jag förmodligen i samma veva byter grafikkort till något vettigt som antingen är motsvarande eller bättre än mina två 560ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurksus:

Nu är det så att jag går i tankarna att slänga i vattenkylning i min burk, dels lite för att ha gjort det och dels för att den blir rätt varm när jag spelar.

Jag har en AMD Phenom II X4 965 Black Edition (oöverklockad pga att jag endast har stock-kylaren)
2x nVidia MSI 560ti TwinFrozr (också oöverklockade)

Dessa tre är vad jag tänkt att försöka kyla med vatten, och jag undrar hur mycket (många?) radiatorer jag behöver ha i för att hålla dom på en vettig värmenivå? Jag har också tänkt att köpa nytt chassi, så vad rekommenderar ni för något? Jag vill helst slippa modda det, och helst kunna mest tuta och köra, till den grad det går med vatten.

Jag kör också med AMD Phenom II X4 965 Black Edition med stock-kylare. Och Jag har fått upp den till 4.1ghz stabilt. Jag vet att alla cpus är olika, men lite mer borde du ju kunna klämma ur den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Jag kör också med AMD Phenom II X4 965 Black Edition med stock-kylare. Och Jag har fått upp den till 4.1ghz stabilt. Jag vet att alla cpus är olika, men lite mer borde du ju kunna klämma ur den!

Jag har faktiskt inte ens lagt mycket av en tanke åt att överklocka den, då jag aldrig gjort det innan och trodde att man skulle behöva vatten- eller riktigt fet luftkylning för att göra det vettigt. Och jag har aldrig överklockat innan, så jag vet inte hur man gör. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurksus:

Jag har faktiskt inte ens lagt mycket av en tanke åt att överklocka den, då jag aldrig gjort det innan och trodde att man skulle behöva vatten- eller riktigt fet luftkylning för att göra det vettigt. Och jag har aldrig överklockat innan, så jag vet inte hur man gör. ^^

Aha okej okej, nejdå man kan klara sig ganska bra på stock-kylare ibland ;). Är nybörjare på klocka jag också, använde mig utav programmet jag fick med moderkortet haha. När den var klar så la den sig på 4097Mhz :). Fast såg att den va uppe bland 4500+Mhz, fast det va ostabilt förmodar jag..

Permalänk
Skrivet av Gurksus:

Jag har tänkt att sälja det, när jag vet vad jag kan köpa istället. Men med tanke på att jag är helt nybörjare till vatten så vet jag inte vad jag ska titta på hos ett chassi för att det ska vara bra för vattenkylning. Samt att jag förmodligen i samma veva byter grafikkort till något vettigt som antingen är motsvarande eller bättre än mina två 560ti.

Köp inte ett chassi som passar för vattenkylning. Köp ett snyggt chassi du trivs med, och köp sedan vattenkylning som passar chassiet I de allra flesta chassina kan du sätta in kanske en 240 och 2st 120 rads. Bara du vågar skita i vad som står ska fungera, och försöker hitta sätt att gå det du vill att fungera i stället, så brukar det lösa sig