TDK tillverkar laseraktiverade skrivhuvuden för hårddiskar

Permalänk
Avstängd

Väldigt bra för datacenter som behöver lagra enorma mängder data.

Som tex, YouTube.

Permalänk
Medlem

Bara att inse, mekaniska diskar har funnits så pass länge och utvecklats så mycket att dom ligger rätt långt före i SSD i sin mognadsgrad. Om inga stora revolutioner inträffar på SSD-marknaden snart lär volymlagring stanna kvar på mekaniska diskar ett antal år till.

Men detta är ju jättetrevligt, hoppas bara att det kan uppstå lite mer konkurens på marknaden för mekaniska diskar, i dagsläget är ju priserna oskäligt höga känns det som. Å andra sidan är det ju bra om alla dessa pengar går till att utveckla nya diskar, men det känns som att en del också lär gå till chefer och ägare.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Let's face it, MC HAMR tillhör 90-talet och industrin har utvecklats sedan dess. Det var charmigt med LP-scratching på den tiden, men 2012 är det digitalt som gäller. Eller vänta, var det något annat vi pratade om här?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

Det tror jag inte. Det är nog snurr-hastigheten (RPM) som begränsar.

Läs och skrivhastigheten beror också på densiteten. Har du högre densitet så snurrar det ju förbi mer data på ett varv så man kan alltså skriva och läsa mer data på samma tid, då rotationshastigheten är konstant. Det är huvudanledningen till att hårddiskar blir snabbare och snabbare. Detta gäller dock bara sekventiell läs och skriv när stora filer ligger på samma ställe. Vid slumpmässig läs och skriv är det fortfarande rotationshastigheten och hastigheten på armen som styr så den lär vara oförändrad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bara jag som funderar över en hårddiskcrash? 60TB med filer, allt borta... Då är det ju bättre med 6 stycken 10TB i raid5 enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Bara jag som funderar över en hårddiskcrash? 60TB med filer, allt borta... Då är det ju bättre med 6 stycken 10TB i raid5 enligt mig.

Exakt samma sak har jag hört folk säga sedan 10GBs diskar kom...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bokenbergen:

Bara jag som funderar över en hårddiskcrash? 60TB med filer, allt borta... Då är det ju bättre med 6 stycken 10TB i raid5 enligt mig.

Backup är, har alltid varit och kommer alltid förbli ett måste. Spelar egentligen ingen roll hur stora diskarna är eftersom kravet alltid har varit att man behöver köpa lika mycket backup som man har filer man inte vill förlora.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Bara jag som funderar över en hårddiskcrash? 60TB med filer, allt borta... Då är det ju bättre med 6 stycken 10TB i raid5 enligt mig.

Da kör jag hellre tva 60TB diskar i raid1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Bara jag som funderar över en hårddiskcrash? 60TB med filer, allt borta... Då är det ju bättre med 6 stycken 10TB i raid5 enligt mig.

Alla filer finns och hämta över internet igen ifall detta skulle ske, tar lite tid men det gör det även för att återställa i RAID. Du får tänka på att bandbredden även ökar i framtiden.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Idag har vi hårddiskar uppemot 4 TB. För 10 år sedan var väl 3,5-tums hårddiskarna uppemot 120 GB stora om jag minns rätt (i och för sig kom väl den första 120 GB hårddisken redan 2001 men 4 TB har också funnits ett tag nu). Så om 10 år borde 3,5'' hårddiskarna vara över 100 TB i storlek om utvecklingen inte stannar av. Så 60 TB låter ganska pessimistiskt. Nog borde man väl ha större hårddiskar om 10 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Idag har vi hårddiskar uppemot 4 TB. För 10 år sedan var väl 3,5-tums hårddiskarna uppemot 120 GB stora om jag minns rätt (i och för sig kom väl den första 120 GB hårddisken redan 2001 men 4 TB har också funnits ett tag nu). Så om 10 år borde 3,5'' hårddiskarna vara över 100 TB i storlek om utvecklingen inte stannar av. Så 60 TB låter ganska pessimistiskt. Nog borde man väl ha större hårddiskar om 10 år?

HDD utvecklingen är lite avstannande, så det låter inte orimligt att vi "bara" är vid 60TB om 10 år.
Men om 10 år har vi förhoppningsvis någon ny typ av teknik som kommer uppseglande och börjar konkurrera med HDD som lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad de första diskarna som kommer 2014/2015 har för utrymme. Om det springer ifrån dagens 3/4TB mycket eller om det i början blir något snarlikt. Hade varit riktigt kul om det faktiskt började på 30.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Ska bli intressant att se vad de första diskarna som kommer 2014/2015 har för utrymme. Om det springer ifrån dagens 3/4TB mycket eller om det i början blir något snarlikt. Hade varit riktigt kul om det faktiskt började på 30.

Jag skulle gissa att det börjar på dubbla storleken, i.e: 6 och 8GB, kanske även 10.
Jag tror det dröjer lite innan det blir 30.
Det skulle dock varit ganska klockrent om det kom 30 så snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det är ju bara att stoppa i fler och fler minneskretsar. Går ju att få 256gb på ett Mini-pci idag så någon terrabyte i en 2,5" borde inte vara något problem, frågan är bara kostnaden.

Snurrande saker i datorn hör till floppyns tid och kommer aldrig återkomma. Till och med kylningsfläkten lär vara ett minne blott mycket snart förutom i kraftigare gaming system.

Skrivet av CreX:

Underbara nyheter. Mekaniska HDD's har stagnerat litegranna de senaste åren. Visst, WD släpper 4TB mekanisk snart men tekniken har mer eller mindre nått sitt tak, så detta är en grym nyhet!

SSD:er kommer inte kunna bli så stora. Har för mig Sweclockers eller IDG hade en artikel om det nyligen. Forskarna i området mötte ett oväntat problem som enligt dem inte kommer gå att lösa med SSD-teknik. Så likt vad TDK har gjort nu med mekaniska diskar, så måste ny teknik till för att SSD ska kunna bli större och detta lär ta väldigt många år. (blev sugen på att läsa detaljerna igen, läre googla lite)

EDIT:
Aha! Så var det... SSD kommer inte kunna bli så mycket större för de kommer tappa sin anledning till exsistens, nämligen hastighet. Som kurvan ser ut, blir de betydligt långsammare i och med kapacitetökning. Därmed försvinner syftet med att ha SSD. De får även kortare livslängd, mekaniska diskar har längre.

Källa: http://www.sweclockers.com/nyhet/15082-dyster-framtid-for-nan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Alla filer finns och hämta över internet igen ifall detta skulle ske, tar lite tid men det gör det även för att återställa i RAID. Du får tänka på att bandbredden även ökar i framtiden.

För det första: Nej, alla filer finns inte på internet.
För det andra: Tror du att du kommer komma ihåg vilka filer du har förlorat så du kan tanka ner dem igen? Omöjligt att komma ihåg allt man har med dagens diskar pga mängden info.

Tog bort det jag skrev för det redan hade sagts ett antal gånger i tråden.
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sears:

Det tror jag inte. Det är nog snurr-hastigheten (RPM) som begränsar.

rpm bestämmer access tiden inte sekventiell läshastighet. Sekventiell kommer öka med högre data täthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Kul, undra dock när vi ser SSD:er med i alla fall 2 TB.
Det är något att se fram emot!

ser faktiskt hellre att det kommer 60TB HDD än 2TB SSD. Min 128GB SSD är väl i minsta laget kanske, men en 256GB eller 512GB reäcker och blir över låånga vägar imo. varför ska man ha lagring på SSD för? det räcker gott och väl med en hårddisk till lagring. (detta är NU, jag förstår också att om 10 år kommer det krävas mer prestanda än idag, tex när 4k filmer kommer osv osv.)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

har ju inte användning utav 300gb ens

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Läs och skrivhastigheten beror också på densiteten. Har du högre densitet så snurrar det ju förbi mer data på ett varv så man kan alltså skriva och läsa mer data på samma tid, då rotationshastigheten är konstant. Det är huvudanledningen till att hårddiskar blir snabbare och snabbare. Detta gäller dock bara sekventiell läs och skriv när stora filer ligger på samma ställe. Vid slumpmässig läs och skriv är det fortfarande rotationshastigheten och hastigheten på armen som styr så den lär vara oförändrad.

Tyvärr medför också ökad densitet att diskarna får svårare att snurra snabbare för att fungera.
Se tex 15k rpm diskar. De har mycket lägre data densitet än vad dagens 7200 har. Även 10k diskarna har lägre.
Dessa diskar är ända oftast snabbare än 7200 varianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ser faktiskt hellre att det kommer 60TB HDD än 2TB SSD. Min 128GB SSD är väl i minsta laget kanske, men en 256GB eller 512GB reäcker och blir över låånga vägar imo. varför ska man ha lagring på SSD för? det räcker gott och väl med en hårddisk till lagring. (detta är NU, jag förstår också att om 10 år kommer det krävas mer prestanda än idag, tex när 4k filmer kommer osv osv.)

Så länge som man inte är en mono-gamer så fyller man en SSD rätt snabbt. Just nu har jag bara 20/256GB ledigt. Detta trots att jag inte spelar några MMOs just nu.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Så länge som man inte är en mono-gamer så fyller man en SSD rätt snabbt. Just nu har jag bara 20/256GB ledigt. Detta trots att jag inte spelar några MMOs just nu.

det räcker att ha spel med långa laddningstider på SSD, typ som sims, och gta 4. Förutom laddningstiderna är det noll skillnad på spelprestanda mellan SSD och HDD.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det räcker att ha spel med långa laddningstider på SSD, typ som sims, och gta 4. Förutom laddningstiderna är det noll skillnad på spelprestanda mellan SSD och HDD.

Vet inte vad som gav dig intrycket att jag skulle tro något annat.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det räcker att ha spel med långa laddningstider på SSD, typ som sims, och gta 4. Förutom laddningstiderna är det noll skillnad på spelprestanda mellan SSD och HDD.

Sant, men dom korta laddningstiderna gör en enorm skillnad för spelkänslan i ganska många fall tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Hittills har prestandan gått upp ordentligt vid varje krympning, så jag tror inte att det kommer bli ett så stort problem.
Jag skulle gissa att om ungefär 3år har vi SSDer i 1TB.

Det är inte krympningen i sig som får prestandan att gå upp, det är billigare kretsar som får prestandan att gå upp, då man kan stoppa in flera kretsar och kan utnyttja flera datakanaler. Se det som att det körs raid 0 med alla tillgängliga kretsar.
Det är också skälet till att små SSD är betydligt långsammare än stora SSD.

Förresten, du är välkommen till 2015 redan idag
Väljer du bort sata-interfacet kan du få 3,2 TB SSD

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det är inte krympningen i sig som får prestandan att gå upp, det är billigare kretsar som får prestandan att gå upp, då man kan stoppa in flera kretsar och kan utnyttja flera datakanaler. Se det som att det körs raid 0 med alla tillgängliga kretsar.
Det är också skälet till att små SSD är betydligt långsammare än stora SSD.

Förresten, du är välkommen till 2015 redan idag
Väljer du bort sata-interfacet kan du få 3,2 TB SSD

Jag vet, men med tanke på att de hittar sätt att öka prestandan så mycket TROTS krympningen så tror jag inte att det kommer bli ett så stort problem. Sedan kommer det säkert nya tekniker som hjälper till att motverka prestanda förlust.

Jag snackar inte 20.000 till 180.000kronors produkter. Jag snackar resonliga konsument produkter. 1TB på typ 2000kr.