Permalänk

Hög CPU med i5 3570k.

Hej.
Då jag spelar spel som BF3 och liknande är min CPU väldigt hög (enligt mig) då den ligger på 85-90% CPU. När jag inte gör någonting ligger den på 0-1% CPU. Är det fel på min CPU?
Den ligger på standard klock då jag ej har överklockat än. Den håller normala temperaturer på 40-50C. Min CPU fläkt är en Cooler Master Hyper 212 EVO.
Vad är det som kan vara fel? Märker inget lagg i spelen dock men skulle vilja veta om det är något fel. Något tips?

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Hej.
Då jag spelar spel som BF3 och liknande är min CPU väldigt hög (enligt mig) då den ligger på 85-90% CPU. När jag inte gör någonting ligger den på 0-1% CPU. Är det fel på min CPU?
Den ligger på standard klock då jag ej har överklockat än. Den håller normala temperaturer på 40-50C. Min CPU fläkt är en Cooler Master Hyper 212 EVO.
Vad är det som kan vara fel? Märker inget lagg i spelen dock men skulle vilja veta om det är något fel. Något tips?

Hög CPU?

Nåja, du märker inget "lagg" som du säger så det finns inget att klaga på. Fullt normalt enligt mig!
Va glad att den jobbar helt enkelt..

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Avstängd

Du har väl inte gett din cpu marijuana!?

Permalänk
Medlem

Oh en CPU på Tampi, najs

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Skrivet av Alle22:

du har väl inte gett din cpu majurana!?

Haha! Nejdå
Jag tyckte bara det lät mycket. Memory leaks? Eller det gäller bara RAM?
Edit: Märkte nyss att vi nästan har samma setup

Permalänk
Medlem

Min 3570K ligger också runt 80-90% i BF3 (har samma kylare som dig också) men tempen låg endast på ca 60-65 grader enligt Core Temp.
Det laggar dock ingenting och sålänge det inte gör det är jag nöjd

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Haha! Nejdå
Jag tyckte bara det lät mycket. Memory leaks? Eller det gäller bara RAM?
Edit: Märkte nyss att vi nästan har samma setup

Jag antar att CPUn används så mycket därför att du spelar BF3.

Permalänk

se till att fläkten går på fullt när den kommer upp i 60grader

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

ÖHHH halåååå? Du spelar bf3 ?????? Det är klart CPUn ska jobba på 70-95%. Har jag fel? Cpu usage ska vara hög jag spelar på ultra 1080p bf3 och CPUn jobbar på 85%

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Haha! Nejdå
Jag tyckte bara det lät mycket. Memory leaks? Eller det gäller bara RAM?
Edit: Märkte nyss att vi nästan har samma setup

Alla menar på syftningsfelet "Hög CPU", skulle du skrivit hög användning hade det blivit annorlunda

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Skrivet av TheAndrew:

Alla menar på syftningsfelet "Hög CPU", skulle du skrivit hög användning hade det blivit annorlunda

Jag förstod det, skrev först, tänkte sen! Ni förstod iallafall!

Permalänk

Min 3570k används mellan 50-75% med ett hd 6870 och med tanke på TS 7950 så borde cpun arbeta mera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sc4rblood:

Min 3570k används mellan 50-75% med ett hd 6870 och med tanke på TS 7950 så borde cpun arbeta mera.

Snarare tvärtom, det beror på vilken upplösning TS kör i.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Snarare tvärtom, det beror på vilken upplösning TS kör i.

1920x1080.
3GB grafikminne på grafikkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuffinManxD:

1920x1080.
3GB grafikminne på grafikkortet.

BF3 är faktiskt rent cpu krävande i vilket fall som helst. Förr i tiden var det crysis som tog det mesta prestandan av cpun och nu är det bf3 vilket är inte så konstigt.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Snarare tvärtom, det beror på vilken upplösning TS kör i.

Nej, om de kör med samma upplösning och grafikkvalitet och trådskaparen har ett bättre grafikkort, så bör CPU belastas mer. Sc4rblood har ett sämre grafikkort, alltså kommer det begränsa prestandan ännu tidigare än trådskaparens grafikkort och processorn får mer väntetid (grafikkortet har för klen GPU för att hinna sända så mycket beräkningsförfrågningar till CPU så att CPU bottnar), vilket leder till lägre belastning.

Det är ju därför man gör processortester med så bra grafikkort som möjligt i så låg upplösning som möjligt. Då är det minst risk att det är grafikkortet som begränsar prestandan och det är lättare att se skillnad mellan olika processorer.

Till trådskaparen:
Har du kollat GPU last vid samma tillfälle som du kollat CPU-last? Om även GPU är hårt belastad, så skulle jag vilja säga att det är precis så man vill ha det (varken CPU eller GPU är en uppenbar flaskhals).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

hög cpu , throtlar utan anledning ?^^ dumt och röka på tillsammans med datorn. rökning skadar!

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

hög cpu , throtlar utan anledning ?^^ dumt och röka på tillsammans med datorn. rökning skadar!

Precis, rökning skadar och tror CPU´n fått abstinens^^

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Hej.
Då jag spelar spel som BF3 och liknande är min CPU väldigt hög (enligt mig) då den ligger på 85-90% CPU. När jag inte gör någonting ligger den på 0-1% CPU. Är det fel på min CPU?
Den ligger på standard klock då jag ej har överklockat än. Den håller normala temperaturer på 40-50C. Min CPU fläkt är en Cooler Master Hyper 212 EVO.
Vad är det som kan vara fel? Märker inget lagg i spelen dock men skulle vilja veta om det är något fel. Något tips?

Hur många processer har du igång medan du spelar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Nej, om de kör med samma upplösning och grafikkvalitet och trådskaparen har ett bättre grafikkort, så bör CPU belastas mer. Sc4rblood har ett sämre grafikkort, alltså kommer det begränsa prestandan ännu tidigare än trådskaparens grafikkort och processorn får mer väntetid (grafikkortet har för klen GPU för att hinna sända så mycket beräkningsförfrågningar till CPU så att CPU bottnar), vilket leder till lägre belastning.

Det är ju därför man gör processortester med så bra grafikkort som möjligt i så låg upplösning som möjligt. Då är det minst risk att det är grafikkortet som begränsar prestandan och det är lättare att se skillnad mellan olika processorer.

Till trådskaparen:
Har du kollat GPU last vid samma tillfälle som du kollat CPU-last? Om även GPU är hårt belastad, så skulle jag vilja säga att det är precis så man vill ha det (varken CPU eller GPU är en uppenbar flaskhals).

Om de kör samma upplösning samt settings så kommer cpun att prestera beroende på vilken upplösning samt settings. Det vad jag menade är att TS grafikkort kommer längre än Sc4rblood i settings/fps och då kommer det givetvist att belastas med men som sagt beroende om Sc4rblood kör upplösningen 1024 768 eller liknande vilket Sc4rblood inte gör? DVS beroende på settings/upplösning.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Om de kör samma upplösning samt settings så kommer cpun att prestera beroende på vilken upplösning samt settings. Det vad jag menade är att TS grafikkort kommer längre än Sc4rblood i settings/fps och då kommer det givetvist att belastas med men som sagt beroende om Sc4rblood kör upplösningen 1024 768 eller liknande vilket Sc4rblood inte gör? DVS beroende på settings/upplösning.

Eh...va? något förvirrat inlägg, som jag ärligt talat inte förstår, vi tar det i morgon när du är nykter.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Om de kör samma upplösning samt settings så kommer cpun att prestera beroende på vilken upplösning samt settings. Det vad jag menade är att TS grafikkort kommer längre än Sc4rblood i settings/fps och då kommer det givetvist att belastas med men som sagt beroende om Sc4rblood kör upplösningen 1024 768 eller liknande vilket Sc4rblood inte gör? DVS beroende på settings/upplösning.

1080p och high är det som gäller :), ja det är grafikkortet som ligger och begränsar. Antog att både för mig och TS så är det grafikkortet som ligger och begränsar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Eh...va? något förvirrat inlägg, som jag ärligt talat inte förstår, vi tar det i morgon när du är nykter.

Skyller på tröttheten :P, det jag menar är att det är helt beror på settings/upplösning man kör, givetvist så begränsar grafikkortet också. Men vilket fall som helst så är BF3 cpu krävande.

Skrivet av Sc4rblood:

1080p och high är det som gäller :), ja det är grafikkortet som ligger och begränsar. Antog att både för mig och TS så är det grafikkortet som ligger och begränsar.

Exakt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuffinManxD:

Haha! Nejdå
Jag tyckte bara det lät mycket. Memory leaks? Eller det gäller bara RAM?
Edit: Märkte nyss att vi nästan har samma setup

ok bra då det är varken bra för hälsan eller för komponenterna. Du behöver absolut inte vara orolig över cpu belastningen, det är normalt.

visst har vi nästan samma