Permalänk
Medlem

Varm CPU på 99 grader.

Hej, jag har ett litet problem här.
jag var inne i datorn för att damsuga den och lyfte på processor fläkten och satte sedan tebax den. men när jag startar datorn så går cpu:n upp i 99 grader och går inte över detta bara 99 grader. om man låter datorn stå idle i 15 min så går den ner till 60 , 57. men så fort jag försöker starta ett program som t.ex. steam så går cpu:n upp i 99 grader och datorn stänger av sig efter 20 - 30 sec.
Väldigt tacksam för svar

CPU: Intel i5
GPU: gtx 460
PSU: Corsair model cmpsu-550vx

Visa signatur

"- Make love to the night, mafagga".

Permalänk
Medlem

CPU-kylaren sitter fel alt. är något annat fel med den. Vilken kylare kör du? Bytte du pasta när du tog bort den? Snurrar fläkten?

Menar du på fullaste allvar att du körde en dammsugare inuti datorn?

EDIT: Anledningen till att den inte går över 99 grader kan vara att den throttlar (klockar ner sig) och när throttling inte räcker så stänger den ner för att inte brinna.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag bytte inte pasta på den. fäkten snurrar men vet inte om den göre på full hastiget. ja, jag damsög den ..

Visa signatur

"- Make love to the night, mafagga".

Permalänk
Medlem

Du har nog inte fått på kylaren ordenligt igen plus lite ny kylpasta är att rekommendera.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

ok tack, ska testa

Visa signatur

"- Make love to the night, mafagga".

Permalänk
Medlem

Glöm bara inte att göra rent från gammal pasta innan du klämmer dit den igen.

Permalänk
Medlem

Kylaren verkar, som folk redan sagt, inte sitta helt tight. Och dammsug ALDRIG datorn - ESD kan döda komponenter det med.

Permalänk
Skrivet av kimoxz:

Jag bytte inte pasta på den. fäkten snurrar men vet inte om den göre på full hastiget. ja, jag damsög den ..

Byt kylpasta, kontrollera att kylarens 4 pinnar har klickat i moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimoxz:

ok tack, ska testa

Bara för att klargöra, tog du av bara fläktdelen eller hela kylaren? Är det en standardkylare? Hade ett liknande problem själv med min standardkylare på en i5 750 och då var själva fästanordningen av plast vilket gjorde att när jag tog av den bröt jag av misstag av ena haken på ett av benen och sen var det bara att byta ut den. Jag var dock ganska hårdhänt med den... men den kändes inte särskilt hållbar.

Min poäng är alltså, kolla så att hela fästanordningen överlevde borttagandet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KristoferO:

Kylaren verkar, som folk redan sagt, inte sitta helt tight. Och dammsug ALDRIG datorn - ESD kan döda komponenter det med.

Man behöver ju inte använda ett metallrör när man dammsuger, jag har ALDRIG under mina 15 år som dator byggare haft problem av att dammsuga datorer.
Lite hjärna och försiktighet så är det lugnt, det e ju ingen rya matta man dammsuger.

Svettiga fingrar ger mer statisk elektricitet än ett plaströr!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Man kan inte bara lyfta på en kylare som suttit ett tag och sen sätta tillbaka den, kylförmågan kommer vara mer eller mindre borta, montera av den och gör ren ytorna ordentligt lägg på en lite klick kylpasta och montera tillbaka den.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"- Make love to the night, mafagga".

Permalänk
Medlem

I got 99 celsius and a bitch ain't one

Permalänk
Hedersmedlem

Rengör både cpu och kylare, ny kylpasta på, och sedan monterar du kylaren. Glöm inte sladden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

När du klämmer på kylaren igen, tänk på att skruva pinsen åt rätt håll, annars så kommer den inte ha något fäste.
Om jag kommer ihåg rätt, så ska pinsen vara skruvade åt motsatt håll som pilarna pekar mot, när den ska installeras.
Man skruvar endast mot pilarna, när den ska plockas av.

Och sen en annan sak.. DAMMSUGA ALDRIG I DATORN!... dammsugare genererar statisk elektricitet, som kan skada komponenterna i datorn.
Och plocka aldrig av kylare eller komponenter, om du inte har en fetaste aning vad du håller på med...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Man behöver ju inte använda ett metallrör när man dammsuger, jag har ALDRIG under mina 15 år som dator byggare haft problem av att dammsuga datorer.
Lite hjärna och försiktighet så är det lugnt, det e ju ingen rya matta man dammsuger.

Svettiga fingrar ger mer statisk elektricitet än ett plaströr!

Måhända är det en skillnad mellan plast- och metallrör och måhända har vare sig du (eller jag då gånger jag fuskat) märkt några problem. Det finns dock mer än tillräckligt många trådar om detta redan på Sweclockers så vi behöver inte gå in på detaljer. Konsensus tycks faktiskt vara att ett vettigt råd för folk är att undvika dammsugaren på datorn så jag förmedlar gärna det till andra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defender:

Man behöver ju inte använda ett metallrör när man dammsuger, jag har ALDRIG under mina 15 år som dator byggare haft problem av att dammsuga datorer.
Lite hjärna och försiktighet så är det lugnt, det e ju ingen rya matta man dammsuger.

Svettiga fingrar ger mer statisk elektricitet än ett plaströr!

Tror inte det kan bli mer fail......Vet man inte hur ESD fungerar bör man inte uttala sig. Plast är helt överjävligt bra på att alstra statiskt elektricitet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...