Intel(R) HD Graphics 4000 .. dum fråga! :S

Permalänk

Intel(R) HD Graphics 4000 .. dum fråga! :S

Köpte en ASUS Zenbook UX32VD-R4002V och i spefikationerna stod det att den skulle inneha ett grafikkortet NVIDIA Geforce GT 620M, 1 GB men när jag kollar på datorn så står det att det har Intel (R) HD Graphics 4000.... hur hänger det här ihop? Anledningen till att jag köpte den här datorn och inte någon annan var just för att den var den enda i samma prisklass som hade ett bättre grafikkort. Är ny på området men pratade med folk och sådär så att det skulle bli rätt. Nu förstår jag verkligen ingenting. Hjälp?? :S

Permalänk
Medlem

Den har ett dedikerat GT620m kort och en inbyggt Intel HD4000 krets.

Permalänk
Medlem

Intel HD 4000 är inbyggd i själva cpu.
620m är dedikerat, se i enhetenshanteraren om du har drivrutinen till nvidia installerad.
nvidia har optimus som gör att 620m sätter igång när datorn behöver kraft, när intel 4000 inte orkar.
Man kan sätta 620m som standard om man bara vill använda 620m, högerklicka på en ikon, så ska man kunna välja mellan båda grafikkorten.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Du kan gå in i nvidias kontrollpanel för att ändra vilken gpu som är aktiv hela tiden. Det är oftast automatiskt så ditt dedikerade grafikkort aktiveras bara vid tunga applicationer.

Edit: Som ovanstående sa.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Du har båda. Intel HD4000 är väldigt mycket strömsnålare än Nvidia 620m. Så jag rekommenderar att du kör på hd4000 utom när du spelar. Som ngn sa ovan så ska det i nvidias kontrollpanel går att konfigurera vilka program som ska använda ditt Nvidia 620m kort.

Permalänk
Medlem

Lustig kombination av grafikkort. 620m är inte så jättemycket snabbare än HD4000. Däremot så är ju Nvidias drivrutiner helt klart bättre för de flesta spelen.

Permalänk

Tack så mycket för snabba svar! Höll på få lite panik där ett tag, haha.