Permalänk
Medlem

Inget Ljud på Datorn.

Hej!

Jag behöver lite hjälp har inget ljud på datorn och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har ett Gigabyte GA-EP31-DS3L moderkort på datorn om de hjälper. Har nyligen installerat moderkortet, men de visade sig att det inte finns något ljud på datorn, fast att jag nyss har installerat (som dom rekommenderade) den fulla versionen av installationen av moderkortet.
Så jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med det.

Visa signatur

MSI 970A-G46 SLI - Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE - Fractal Design Define R3 Svart USB 2.0 - Corsair RM 750W 80+ Gold - SSD 240GB Intel 730 - 2x 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP - AMD FX-8350 8 4.0GHz BE - BitFenix Recon, fläktkontroll - Corsair Hydro H60 v2 - 2x Noctua NF-F12 PWM 120mm - Cougar Vortex 120mm PWM CF-V12HP - Windows 7

Permalänk

kolla om du har kopplat allting korrekt..

Permalänk

Så om jag fattar detta rätt har du endast bytt modekortet, dvs tagit din gammla cpu och satt i det nya modekortet? Och nu har du ominstallerat HELA datorn med en ny windows 7 kopia?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepyCat:

kolla om du har kopplat allting korrekt..

Allting är rätt ihopsatt/kopplat, de är redan fixat.

Visa signatur

MSI 970A-G46 SLI - Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE - Fractal Design Define R3 Svart USB 2.0 - Corsair RM 750W 80+ Gold - SSD 240GB Intel 730 - 2x 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP - AMD FX-8350 8 4.0GHz BE - BitFenix Recon, fläktkontroll - Corsair Hydro H60 v2 - 2x Noctua NF-F12 PWM 120mm - Cougar Vortex 120mm PWM CF-V12HP - Windows 7

Permalänk
Medlem

Har du kollat om High Definition Audio är på i BIOS under Onboard Devices? Och har du installerat den senaste drivrutinen för onboard ljudet för moderkortet? Det ska ha Realtek ALC888. Du kan ladda ner drivern från deras sida: http://www.realtek.com/downloads/

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hime:

Hej!

Jag behöver lite hjälp har inget ljud på datorn och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har ett Gigabyte GA-EP31-DS3L moderkort på datorn om de hjälper. Har nyligen installerat moderkortet, men de visade sig att det inte finns något ljud på datorn, fast att jag nyss har installerat (som dom rekommenderade) den fulla versionen av installationen av moderkortet.
Så jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med det.

En "idiotfråga jag vet" men har du stoppat hörlurarna på rätt utgång ??
Sen så hade en polare samma problem fast med ett asrock bord, han körde "full" install från skiva men fick inget ljud så vi provade att installera en sak åt gången och då funkade allt, vet inte varför men så var det.
Sen så har du kollat i Biosen att det intrigerade ljudet är påslaget ? ska iofs vara på men man vet aldrig .. dummare saker har hänt med datorer

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Så om jag fattar detta rätt har du endast bytt modekortet, dvs tagit din gammla cpu och satt i det nya modekortet? Och nu har du ominstallerat HELA datorn med en ny windows 7 kopia?

Jag har installerat om hela datorn med Windows XP 32bit och då var jag tvungen att installerar om moderkortet också och när installationerna var klar så hade jag inge ljud på datorn.

Visa signatur

MSI 970A-G46 SLI - Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE - Fractal Design Define R3 Svart USB 2.0 - Corsair RM 750W 80+ Gold - SSD 240GB Intel 730 - 2x 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP - AMD FX-8350 8 4.0GHz BE - BitFenix Recon, fläktkontroll - Corsair Hydro H60 v2 - 2x Noctua NF-F12 PWM 120mm - Cougar Vortex 120mm PWM CF-V12HP - Windows 7

Permalänk
Medlem

Kolla också att du inte har två ljuddrivrutiner inlagda, på Vissa grafikkort (AMD I allafall) följer det med ljuddrivrutin när du installerar Grafikkortsdrivern.
I så fall måste du gå in i enhetshanteraren-ljudenheter och Av aktivera den drivrutinen annars kan du få konflikter och bli utan ljud helt..
Höger klicka på den drivrutin du vill av aktivera och markera Av aktivera.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Om jag går in på "Egenskaper för ljud och ljudenheter" och sedan på maskinvara så finns det ju en lista med ljud enheter och där är alla ljudenheter okända förutom ATI HDMI Audio. vet inte om de hjälpte att förstå mitt problem lättare eller inte, men hoppas att de hjälpte.

Visa signatur

MSI 970A-G46 SLI - Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE - Fractal Design Define R3 Svart USB 2.0 - Corsair RM 750W 80+ Gold - SSD 240GB Intel 730 - 2x 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP - AMD FX-8350 8 4.0GHz BE - BitFenix Recon, fläktkontroll - Corsair Hydro H60 v2 - 2x Noctua NF-F12 PWM 120mm - Cougar Vortex 120mm PWM CF-V12HP - Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miinan:

En "idiotfråga jag vet" men har du stoppat hörlurarna på rätt utgång ??
Sen så hade en polare samma problem fast med ett asrock bord, han körde "full" install från skiva men fick inget ljud så vi provade att installera en sak åt gången och då funkade allt, vet inte varför men så var det.
Sen så har du kollat i Biosen att det intrigerade ljudet är påslaget ? ska iofs vara på men man vet aldrig .. dummare saker har hänt med datorer

Ja, Jag har stoppat dom i rätt utgång. och hur kollar jag om de är påslaget?

Visa signatur

MSI 970A-G46 SLI - Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE - Fractal Design Define R3 Svart USB 2.0 - Corsair RM 750W 80+ Gold - SSD 240GB Intel 730 - 2x 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP - AMD FX-8350 8 4.0GHz BE - BitFenix Recon, fläktkontroll - Corsair Hydro H60 v2 - 2x Noctua NF-F12 PWM 120mm - Cougar Vortex 120mm PWM CF-V12HP - Windows 7

Permalänk
Skrivet av Hime:

Om jag går in på "Egenskaper för ljud och ljudenheter" och sedan på maskinvara så finns det ju en lista med ljud enheter och där är alla ljudenheter okända förutom ATI HDMI Audio. vet inte om de hjälpte att förstå mitt problem lättare eller inte, men hoppas att de hjälpte.

Känns som om det är drivrutinerna som inte fungera, om du går in i enhetshanteraren, hittar du den där?
Borde vara där men att den inte fungera korrekt!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hime:

Om jag går in på "Egenskaper för ljud och ljudenheter" och sedan på maskinvara så finns det ju en lista med ljud enheter och där är alla ljudenheter okända förutom ATI HDMI Audio. vet inte om de hjälpte att förstå mitt problem lättare eller inte, men hoppas att de hjälpte.

Du har inte drivrutinerna till moderkortets ljudchip installerat, då skulle det ha stått" Intel High Definition Audio" förutom ATI HDMI Audio på ljudenheter.

Där har du ditt problem.

Ladda ned senaste Moderkortsdrivrutinerna, och kolla att du får med dom till Onboard Ljudkortet.
sen när du installerat dom och dom finns med i Enhetshanteraren så av aktiverar du AMD ljuddrivrutinen.(Inte av installera)

Drivrutinerna laddar du ned här:
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2779#dl

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Du har inte drivrutinerna till moderkortets ljudchip installerat, då skulle det ha stått" Intel High Definition Audio" förutom ATI HDMI Audio på ljudenheter.

Där har du ditt problem.

Ladda ned senaste Moderkortsdrivrutinerna, och kolla att du får med dom till Onboard Ljudkortet.
sen när du installerat dom och dom finns med i Enhetshanteraren så av aktiverar du AMD ljuddrivrutinen.(Inte av installera)

Drivrutinerna laddar du ned här:
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2779#dl

Jag har laddat ner drivrutinerna och installerat den men den kommer inte fram i alla fall, de finns bara den där ATI HDMI Audio och dom där okända ljuden, men inte realtek ljudet som jag installerade. Är det någon skillnad mellan dom olika versionerna? de finns ju 1.0, 2.0 och 2.1.

Visa signatur

MSI 970A-G46 SLI - Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE - Fractal Design Define R3 Svart USB 2.0 - Corsair RM 750W 80+ Gold - SSD 240GB Intel 730 - 2x 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP - AMD FX-8350 8 4.0GHz BE - BitFenix Recon, fläktkontroll - Corsair Hydro H60 v2 - 2x Noctua NF-F12 PWM 120mm - Cougar Vortex 120mm PWM CF-V12HP - Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hime:

Jag har laddat ner drivrutinerna och installerat den men den kommer inte fram i alla fall, de finns bara den där ATI HDMI Audio och dom där okända ljuden, men inte realtek ljudet som jag installerade. Är det någon skillnad mellan dom olika versionerna? de finns ju 1.0, 2.0 och 2.1.

Ja, det är de olika revisionerna på ditt moderkort.

T.ex Gigabyte GA-EP31-DS3L REV 2.1[ alternativt REV 2.0 eller REV 1.0) Beroende på när ditt moderkortet kom ut.
Kolla vilket du har (Borde stå i manualen) och ladda ned rätt drivrutin.
sedan måste du nog högerklicka på AMD drivrutinen inne i enhetshanteraren och bocka för AV AKTIVERA annars får du konflikter mellan de olika ljuddrivrutinerna.
Kolla även i BIOS att du använder det inbyggda ljudkortet.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Känns som om det är drivrutinerna som inte fungera, om du går in i enhetshanteraren, hittar du den där?
Borde vara där men att den inte fungera korrekt!

De finns bara ATI HDMI Audio och några okända ljudenheter, inget annat.

Visa signatur

MSI 970A-G46 SLI - Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE - Fractal Design Define R3 Svart USB 2.0 - Corsair RM 750W 80+ Gold - SSD 240GB Intel 730 - 2x 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP - AMD FX-8350 8 4.0GHz BE - BitFenix Recon, fläktkontroll - Corsair Hydro H60 v2 - 2x Noctua NF-F12 PWM 120mm - Cougar Vortex 120mm PWM CF-V12HP - Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, du måste installera drivrutinerna och eventuell extra programvara till ljudkortet. Hämtas på moderkortstillverkarens hemsida.

http://download.gigabyte.eu/FileList/Driver/mb_driver_audio_r...

Du behöver givetvis de andra drivrutinerna för moderkortet också, speciellt med XP, som har mycket begränsat stöd för nya saker. Saknas dessa kanske andra enheter inte fungerar som de skall genom att olika bussprotokoll inte fungerar som tänkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

äh jag ger upp, kommer att köpa ett billigt ljudkort till datorn istället. Orkar inte strula nå mera med de, har testat i princip allt som går för att få igång ljudet och inget fungerar. Men i alla fall så ska alla som har get mig råd och hjälp ett stort tack för att ni tog er tid att försöka lösa mitt problem.

Visa signatur

MSI 970A-G46 SLI - Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1866Mhz VENGEANCE - Fractal Design Define R3 Svart USB 2.0 - Corsair RM 750W 80+ Gold - SSD 240GB Intel 730 - 2x 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP - AMD FX-8350 8 4.0GHz BE - BitFenix Recon, fläktkontroll - Corsair Hydro H60 v2 - 2x Noctua NF-F12 PWM 120mm - Cougar Vortex 120mm PWM CF-V12HP - Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hime:

äh jag ger upp, kommer att köpa ett billigt ljudkort till datorn istället. Orkar inte strula nå mera med de, har testat i princip allt som går för att få igång ljudet och inget fungerar. Men i alla fall så ska alla som har get mig råd och hjälp ett stort tack för att ni tog er tid att försöka lösa mitt problem.

Neeej...en sweclockersmedlem ger aldrig upp....
Koppla av ikväll och börja om från början i morgon med fräscha ögon så ska du se att allt löser sig

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking