Knäpptyst HTPC sökes!
Jag bestämde mig här om veckan för att byta ut min medialösning hemma med den inbyggda mediaspelaren i min TV till en riktig HTPC med XBMC.
Jag köpte därför en Xtreamer Ultra 2 och är nöjd med den förrutom att fläkten stör mig något otroligt. Jag har sänkt den i bios som enl. flera ska göra den tystare men jag hör den fortfarande. Funderar därför på att lämna tillbaka den och skaffa en annan / bygga en egen.
Det jag tänkt göra är att köra Win 7 i botten och XBMC (Jag antar att det inte är några problem med att syra med en fjärrkontroll även om det körs från Windows?).
Men eftersom min nuvarande nedladdningserver börjar ge upp så tänkte jag slå två flugor i en smäll och köra Nedladdningsserver/HTPC i ett. Det betyder alltså att datorn kommer att stå på dygnet runt i vardagsrummet och då får den alltså under inga som helst omständigheter låta när den står där.
Jag är helt "färsk" i HTPC branschen men bygga ihop en dator är inga större problem, men jag har aldrig köpt in delar själv så är lite osäker på vad man behöver osv.
Mina krav är alltså:
Knäpptyst, gärna helt fläktlös om det är möjligt?
Köra Win 7 med XBMC samt uTorrent i bakgrunden som styrs via webgränssnitt.
Eftersom den ska ladda ner film/tv-serier behöver den ha en stor disk som också den är tyst. Raid är alltid trevligt men absolut inget krav, den ska inte ha något viktigare än film och tv-serier på sig.
Kunna hantera 3D, HD-ljud osv. genom HDMI 1.4. Ska jag lägga dyra pengar på en HTPC så kan jag lika gärna se till så att den stödjer det senaste även om behovet kanske inte finns i dagsläget.
Styras via en fjärrkontroll, förmodligen en Logitech Harmony Touch eller liknande.
Budgeten är inte jättesträngt begränsad. Kan tänka mig att gå upp mot 6000 om det skulle behövas. Men självklara kommer jag undan så billigt som möjligt
Tacksam för svar och tips!
Uppdatering!
Nu är HTPCn inköpt och testad under över en vecka.
Efter många turer fram och tillbaka och välidgt många bra tips från er användare så blev det till slut följande bygge:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=114063...
Testade att köra en Western Digital Green 1tb som jag hade legades hemma och allt blevnästan helt tyst. Under tidig morgon eller sent på kvällen när det i övrigt är helt knäpptyst kunde man höra ett litet surr när hårddisken jobbade. Eftersom den även bara vara på 1tb bestämde jag mig för att köpa in en Western Digital Red 3TB som fått väldigt bra betyg för sin tysthet här: http://www.silentpcreview.com/WD_Red
Den disken fick jag idag och har alltså inte riktigt hunnit testa hur tyst den är, men när jag flyttade över filer från USB3 till den så fick jag lägga örat emot PCn för att ens höra den.
Chassit
Jag måste säga att Streacom har gjort ett riktigt gediget jobb i FC-serien! Allt känns kvalité nästan rakt igenom utom på vissa små punkter som jag kommer till. Chassit är helt i Aluminuim och det är en härlig känsla att hålla i det, botten flexar dock något om man trycker till underifrån vilket är lite underligt, men inget som påverkar.
Installationen av moderkort och kylning var relativt enkel. Jag skulle dock följt instruktionerna lite mer noggrant tror jag och kanske satt ihop allt utan kylpasta först en gång för att se hur det hängde ihop. Tyvärr blev det rätt kladdigt på heat pipesen när jag försökte sätta ihop allt. Dock inget problem för mig, locket kommer ju alltid vara på ändå
Kylningen håller väldigt bra måste jag säga. Vid ett stresstest med Intel Burn Test klarade CPUn av över en timma av maximal belastning, när CPUn nådde 65 grader så gav den upp. Det gjorde mig lite orolig först att CPUn inte klarade av högre än 65 grader men efter en veckas tittande på TV-Serier och Filmer samt nedladdande av stora 40gb filer i ~8mb/s har jag aldrig sett värmen gå upp över 53 grader, oftast runt 48 grader. Då har dessutom en del kylpasta saknats på vissa ställen, det är åtgärdat nu så förhoppningsvis kanske värmen kan gå ner ytter ligare 2-3 grader. Det ska däremot bli intressant att se hur den klarar sig under nästa Sommar.
Tyvärr så passade inte moderkortet helt 100% ihop med chassits kylanordning. Problemet var att heat pipesen gick rätt över SATA-kontakterna och jag behövde därför böja en av dom för att få ner kontakterna. Risken finns ju att man råkar knäcka dom då, men efter att ha kört CPUn varm ett tag så var det inga problem att böja en av dom när den var varm. Skulle man välja moderkort nu kanske man skulle jämfört lite bilder med hur heat pipsen kommer och därefter valt ett moderkort som var lite bättre anpassat.
PSU-kontakten sitter lite dumt. Jag har läst några nämna det i andra trådar och problemet verkar vara främst på Streacoms mindre chassin. Problemet är att hålet för kontakten sitter lite långt ner vilket resulterar i att 3,5" diskar knappt kommer under utan att man böjer lite på grejerna. Hålet skulle gärna satt 5mm högre upp!
IR Mottagare
IR mottagaren är den jag är helt klart minst nöjd med. Till att börja med fick jag dåliga batterier till fjärrkontrollen redan från start, trots att dom låg i en egen plastficka vid leverans. Eftersom jag tog för givet att man får ordentliga batterier till så trodde jag att den snarare var fel eller väääldigt vääldigt riktningskänslig. Har man tänkt köra med den medföljande fjärrkontrollen så går det alldeles utmärkt, dock tycker jag den är väldigt plastig och ful och hade redan från början bestämt mig för att köra med en Logitech Harmony Touch Fjärr.
Problemet är att deras IR inte finns med i Logitechs register, efter vissa om och men hittade jag ändå en annan enhet jag kunde använda Speed-Link SL.6399. Tyvärr saknas några kommandon som t.ex. "högerklick" för att få upp alternativmeny samt "info". När jag försökte lära fjärrkontrollen dessa manuellt så hängde sig hela fjärren. Har tagit upp detta med Logitech support och förhoppningsvis kommer vi fram till en lösning! Kanske får vi till och med Streacoms IR mottagare i deras databas till och med?
Här kommer lite bilder från allt:

Så här ser ett Streacom FC5 chassi ut med fullt med disk. 2 3,5" disk och 1 2,5" SSD. Släden för Optisk disk är borttagen på bilden. Som man ganska enkelt ser så har det kladdats en del med kylpastan, lite synd men så är det.

Närmare titt på hur jag fått böja den nedersta heat pipen för att få plats för SATA-kablarna

Det kanske inte syns, men jag har fått trycka in den här disken under kontakten.

Här är bygget färdigt, WD Green disken är borta och släden för optisk disk monterad.

Diskarna fästs underifrån på chassit. Dessutom skickar Streacom med ett gäng såna här gummifötter åt diskarna för att minska vibrationerna. Det gör att själva disken lämnar ett 2mm mellanrum mellan chassi och disk. Väldigt smart!