Trådlöst nätverk 802.11ad i 60 GHz under 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

sjukt NICE med kortare räckvidd. Betyder ju att man inte störs av alla grannarna och det kommer att höja hastigheten i min enrumslägenhet! Det är ju riktigt vanligt med att man bara ligger i soffan ijämte routern men vill inte koppla in kabel.

Och för de som babblar om stralningskador... ge er. Tror ni verkligen inte att det är en aspekt som smarta och insatta människor tar in i beräkningarna när man skriver en IEEE specifikation?

Det är skadligt, men bara i större mängder antar jag. Jag tror inte att dessa "smarta och insatta" människor bryr sig om det inte handlar om större, farligare och permanenta skador

Permalänk
Medlem

Hahaha, så jävla roligt att läsa om alla foliehattar som får huvudvärk och skit av wifi. Det är bara mer folie på er foliehatt som gäller, sen är ni 110% skyddade mot all form av strålning! Nästa steg är blyväst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stråläskerhetsmyndigheten:

Både routern och datorns nätverkskort sänder radiovågor. Dessa är av ungefär samma typ och styrka, 0,1 watt, som används vid mobiltelefoni. Jämfört med en mobiltelefon blir dock exponeringen betydligt lägre för användaren. Det beror dels på att datorn och routern huvudsakligen sänder radiovågor när data överförs, dels på att apparaterna till skillnad från mobiltelefoner inte hålls direkt mot kroppen. Radiovågors styrka minskar mycket snabbt med avståndet till sändaren.

När routern är i stand-by läge skickas bara data för att meddela datorer att nätverket är tillgängligt. Det medför endast försumbar exponering till personer som vistas i rummet.

Alltså sänder routern ut radiovågor med en styrka på ungefär samma nivå som en mobil, men då strålningsgraden man utsätts för minskar på avståndet så är en mobiltelefon många gånger fler påverkande än vad en trådlös router är.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

hur kan något som fungerar fem meter med fri sikt (inte ens papper emellan) ersätta något som går 70 meter genom väggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

hur kan något som fungerar fem meter med fri sikt (inte ens papper emellan) ersätta något som går 70 meter genom väggar?

Av samma anledning som att man hellre kör en ferrari på racerbanan istället för en v70 edrive trots att volvon har över 100 mils räckvidd och ferrarin kanske 30 mil. Vissa behöver hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Alltså sänder routern ut radiovågor med en styrka på ungefär samma nivå som en mobil, men då strålningsgraden man utsätts för minskar på avståndet så är en mobiltelefon många gånger fler påverkande än vad en trådlös router är.

Eh, det beror ju helt på hur man använder grejerna.

Hur många sitter och pratar i mobiltelefon nån timma om dagen? Utan headset till råga på allt.
Hur många sitter med sina trådlösa routrar och laddar ner saker dagarna i ända?

Antagligen inte så många av medelsvenssons, men desto fler här inne...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Och vad för effekt har det här på kroppen?
Wlan(2.4Ghz?) är väll redan "skadligt", blir det här 25ggr värre? =d

Maxefekten på vad man kan köra på 2.4Ghz ligger på 1watt... men oftas ligger vanliga routers från tex.comhem på 0.1-0.5 watt
på 60Ghz är energi i radiovågorna mycket högre men eftersom avståndet är bara några meter så är också effekten inte lika hög ( gissar på några 10delars watt) kan också tillföra att radiovågor på 60Ghz går att stoppa med ett papper studsar inte som ex MIMO och dämpas till och med av vattenmolekyler

BergHa för dig räcker det nog inte med foliehatt är nog bäst att du lindar in dig helt och hållet

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Blir nice i telefonen för att slippa HDMI kabel när man ska spela upp en film på TVn.

Skrivet av str8forthakill:

hur kan något som fungerar fem meter med fri sikt (inte ens papper emellan) ersätta något som går 70 meter genom väggar?

Inte ersätta, komplettera.

@Er som är rädda för strålning
Om det inte tar sig igenom ett papper lär det inte ta sig igenom huden. Sen vet jag inte vad i kroppen som tar skada av strålningen men oftast sitter det ju mer saker i vägen också typ muskler eller blodådror.
Det är väll hjärnan som är mest utsatt kanske, men den är ändå rätt så skyddad av kraniumet.

Dessutom bör man ta det i ställning mot allt skit man stoppar IN i kroppen typ socker, kemikalier, alkohol m.m.
Ska man vara rädd bör man va det av rätt saker. Hittills har inget forskarlag publicerat en undersökning som går att reproducera som visar att mobilstrålning är skadligt, däremot finns det många som säger motsatsen.

Det finns dock många rapporter om att alkohol, sötningsmedel, smakämnen, förtjockningsmedel och liknande är skadligt.

Permalänk

köket, sovrummet, vardagsrummet, arbetsrummet, ungarnas rum, uteplatsen, garaget, källaren....
många routrar blir det med korta avstånd....

inte för att man MÅSTE, för att man KAN

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Synd att ens skoja om sånt här.
Allt för många gånger har man hittat alla trådlösa accesspunkter i en hög utanför kontoret tillsammans med en arg lapp när någon paranoid gravid kvinna snubblat in på ett teknikforum av misstag.

paranoida gravida kvinnor är it-proffs & radioamatörer dom brukar ha väldigt stor kunskap om radiovågor, frekvensband, energi-täthet, mm ja tycker definitivt att du ska lyssna på dom när dom är så pålästa

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ett nytt steg i teknisk utveckling, visst, men jag skulle ändå föredra kabel. Ser ingen vits med att köra på trådlöst om det finns möjlighet att dra kabel.

Jag skulle vilja se att det bedrivs mer forskning inom strålning, vad jag vet finns det inte många studier om till exempel wifi:s inverkan på kroppen. Det behöver ju inte vara skadligt, men man vet ju inte förens man undersökt.
Och det finns ju folk som säger (eller iaf påstår) att strålning påverkar dem starkt negativt. Hörde ett UR-program i somras om strålning i skolor... tror det var denna.
http://www.ur.se/Produkter/169560-Skolministeriet-Stralande-skola?q=skol+str%C3%A5lning
Det är väl lite extremt om en hel klass sitter med iPads och mobiler och allt vad det heter uppkopplade, men bra kan det ju inte vara. På måttlig nivå (där det inte finns alternativ), absolut. Men går det att undvika, gör det, tycker jag.
Och även jag kör wifi i telefonen hemma, men inte i någon annan pryl. Inte ens laptopen eftersom jag nästan alltid har den på skrivbordet.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Asus har redan en IEEE 802.11ac router ute till försäljning.
Asus RT-AC66U http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082
Det finns faktiskt 5st olika routrar till försäljning så nej vi behöver inte vänta på dessa till nästa år.

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Ett nytt steg i teknisk utveckling, visst, men jag skulle ändå föredra kabel. Ser ingen vits med att köra på trådlöst om det finns möjlighet att dra kabel.

Jag skulle vilja se att det bedrivs mer forskning inom strålning, vad jag vet finns det inte många studier om till exempel wifi:s inverkan på kroppen. Det behöver ju inte vara skadligt, men man vet ju inte förens man undersökt.
Och det finns ju folk som säger (eller iaf påstår) att strålning påverkar dem starkt negativt. Hörde ett UR-program i somras om strålning i skolor... tror det var denna.
http://www.ur.se/Produkter/169560-Skolministeriet-Stralande-skola?q=skol+str%C3%A5lning
Det är väl lite extremt om en hel klass sitter med iPads och mobiler och allt vad det heter uppkopplade, men bra kan det ju inte vara. På måttlig nivå (där det inte finns alternativ), absolut. Men går det att undvika, gör det, tycker jag.
Och även jag kör wifi i telefonen hemma, men inte i någon annan pryl. Inte ens laptopen eftersom jag nästan alltid har den på skrivbordet.

forskning inom elöverkänslighet borde det bli... i *strålning* ingår allt från infrarött, synligt & UV-ljus, magnetism, alfa/beta/gamma partikel strålning & radio
tror definitivt att man borde satsa lite mer på elöverkänslighet/ biverkningar men också varför bara vissa blir påverkade

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

bor ni i palats eller ? min lägenhet mäter cirkus 15m från dörr till balkong men antar ni sitter ute på gården och spelar dator ????

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FL3JM:

Hahaha, så jävla roligt att läsa om alla foliehattar som får huvudvärk och skit av wifi. Det är bara mer folie på er foliehatt som gäller, sen är ni 110% skyddade mot all form av strålning! Nästa steg är blyväst!

Fast det handlar inte endast om de radiovågor WiFi och mobiler har, utan om ALLA saker som sänder radiovågor tillsammans, sen spelar det ingen roll om just dessa är "lite", det bygger på mer till redan befintliga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Av samma anledning som att man hellre kör en ferrari på racerbanan istället för en v70 edrive trots att volvon har över 100 mils räckvidd och ferrarin kanske 30 mil. Vissa behöver hastighet.

Ingen "behöver" hastigheten, det är skillnad på "behov" och "vilja", på samma sätt som att ingen behöver en Ferrari (om vi nu är på den nivån)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Vad är det som tvingar utvecklarna att pressa in så många antenner för att öka bandbredden? Går det inte att klämma ur mer bandbredd på annat sätt?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Maxefekten på vad man kan köra på 2.4Ghz ligger på 1watt... men oftas ligger vanliga routers från tex.comhem på 0.1-0.5 watt
på 60Ghz är energi i radiovågorna mycket högre men eftersom avståndet är bara några meter så är också effekten inte lika hög ( gissar på några 10delars watt) kan också tillföra att radiovågor på 60Ghz går att stoppa med ett papper studsar inte som ex MIMO och dämpas till och med av vattenmolekyler

BergHa för dig räcker det nog inte med foliehatt är nog bäst att du lindar in dig helt och hållet

Har redan folie runt hela lägenheten och kör med foliehatt+blyväst.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Ingen "behöver" hastigheten, det är skillnad på "behov" och "vilja", på samma sätt som att ingen behöver en Ferrari (om vi nu är på den nivån)

Skickades från m.sweclockers.com

Kimi Raikkonen nehöver i sitt jobb. Men ska vi enbart snacka prylar med behov på det här forumet så blir det nog inte mycket kvar.

Permalänk
Medlem

60Ghz resonerar med syremolekyler, något som vi har gott om i krroppen.
Active Denial System som amerikanska militären har byggt opererar i samma frekvens område.
I Ryssland så använder man millimetervågor i medicinsk behandling.
(tack wiki)

Så visst är det något som kan påverka kroppen, att påstå något annat är otroligt naivt och ignorant.
Frågan är ju bara om svag men långvarig strålning påverkar oss tillräckligt mycket för att vi ska märka av det.
Något som tiden får utvisa antar jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Kimi Raikkonen nehöver i sitt jobb. Men ska vi enbart snacka prylar med behov på det här forumet så blir det nog inte mycket kvar.

Varför behöver Kimi en Ferrari i sitt jobb?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Varför behöver Kimi en Ferrari i sitt jobb?

Skickades från m.sweclockers.com

Hastigheten syftade jag på...

Permalänk
Medlem

1:a inte sova med 802.11ad i sovrummet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Hastigheten syftade jag på...

Fast frågan kvarstår, varför behöver han en Ferrari? Tror inte hans "arbetsgivare" blir så glad om han kör det i sitt "jobb"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Inte en sekund försent då många begränsar hastigheten av denna hastighet sedan flera år tillbaka. Det jag är nyfiken på är om utvecklingen av det trådbudna har stagnerat i utvecklingen? För det är väl bara 1Gbit som vanligt folk kan ha där.

Och vad man ska ha denna hastighet till, ja det blir ju allt mer vanligt att man lagrar informationen på en server eller en enkel nas. Och så länge nätverket segar ner så att det går saktare än att läsa från den lokala hårddisken så är nätverket en flaskhals.

Det finns 100-gigabitlänkar. Jag tror de jobbar på 200 faktiskt. Med tanke på att det just nu är mina mekaniska diskar som begränsar och inte min gigabitswitch som bromsar så kommer det inte behövas mer än 1gigabit på ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vipers:

Det finns 100-gigabitlänkar. Jag tror de jobbar på 200 faktiskt. Med tanke på att det just nu är mina mekaniska diskar som begränsar och inte min gigabitswitch som bromsar så kommer det inte behövas mer än 1gigabit på ett tag.

Även SSD behöver inte mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

forskning inom elöverkänslighet borde det bli... i *strålning* ingår allt från infrarött, synligt & UV-ljus, magnetism, alfa/beta/gamma partikel strålning & radio
tror definitivt att man borde satsa lite mer på elöverkänslighet/ biverkningar men också varför bara vissa blir påverkade

Jo, givetvis behövs inte den typen av forskning inom all sorts strålning...
Räknade med elöverkänslighet lite i min tankegång. man vet väl fortfarande nästan ingenting om det? :/ Håller hur som helst med dig.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Skrivet av Fantomen:

Asus har redan en IEEE 802.11ac router ute till försäljning.
Asus RT-AC66U http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082
Det finns faktiskt 5st olika routrar till försäljning så nej vi behöver inte vänta på dessa till nästa år.

Finns det några nätverkskort då? Den dagen jag hittar ett pci-e-kort med 802.11ac känns det som rätt tid att uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag rekommendera Orgonit mot elöverkänslighet, EMF osv... även om det låter konstigt så vet vi bara 4% om universum.

Kalla mig foliehatt om ni vill.

Om Orgonit, på engelska: http://www.orgonite.info/

Om Orgonit, på svenska (scrolla ner för att läsa): http://corneliasrum.bloggplatsen.se/2012/06/18/8109883-orgoni...

Jag har själv en orgonit, och man kan tillverka själv. Funkar bra, blev helt chockad själv när jag märkte av det.

Inte konstigt att Wilhelm Reich blev så smutskastad för detta. Fanns makter som inte gillade det han höll på med.
Hans labb brändes ner och alla hans saker beslagstogs.

Om Wilhelm Reich: http://en.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Reich

Kolla gruppen Orgonit Sverige på FB... 250 medlemmar nu.

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Den som är sugen på att strömma sina okomprimerade semesterfilmer över 60 GHz-bandet får dock vänta till 2014 då produkter med stöd för 802.11ad väntas dyka upp på butikshyllorna.

Samtidigt som Haswell? Det kommer vara Intels nya feature - inbyggt nätverkskort med en klockfrekvens på 5 GHz, men med hjälp av Turbo Boost kan man skrämma upp nätverket i hela 60 GHz! Oooh yeah! Givetvis har de även tänkt på den radioaktiva strålning detta medför, så man har byggt in hela CPU:n i bly! Fantastiskt! Eller är det inte så det fungerar? xD

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz