Bootar från fel disk efter bios uppdatering

Permalänk

Bootar från fel disk efter bios uppdatering

Hejsan,

Jag har ett ASUS P8Z77-V LX som jag nyligen upddaterade bios på, till 1201. OS ligger på min SSD, utöver det har jag en HDD också.

Efter uppdateringen så fick moderkortet för sig att OS ligger på HDD och ställer in den som primär bootdisk i bios. Någonstans där så rensades min HDD, och jag fick en sån 100 meg partition på den. Så jag fick gå in och formatera om den och lägga tillbaka allt igen.

Nå, det bryr sig inte moderkortet om, utan ställer tillbaka den primära vid varje kallstart. Nu utan att rensa HDD.

Efter typ 20 kallstarter så verkar det som att moderkortet fattar att min SSD är den primära. Fast jag får fortfarande upp att jag skall boota från en bootbar device.

Går jag in i bios så står där att SSD är primär och när jag går ur bios så laddas windows som vanligt. Hur tänker moderkortet här egentligen? Ligger där fortfarande fragment av något på HDD som ställer till det?

En enkel sak är att nergradera bios, men jag vill bara kolla om ni har några tips. Annrs får jag göra det och hålla tummarna. Eller formatera i värsta fall..

P.s. Jag passar på att lägga till något konstigt, när jag kör en PCMark 7 koll på datorn så är det sämre än innan? Innan hade jag ett GTX 560 Ti, nu GTX 660 Ti, innan 5185 poäng, nu 5058. Och på minnesbiten säger den att jag har 8192 MB Corsair 9 @ 800 MHz, fast de är 1600 mhz, har det nåt med dualchannel eller nåt (i bios står där 1600).

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk

Ok, glöm minneesbiten, jag har läst på och fattar den nu.

Idag provade jag att när texten kommer up bara att trycka på 'reset'. Då kör Windows igång som vanligt.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk

Provade att flasha om, hjälpte nada. Jag misstänker att något i D: (HDD) fortfarande spökar som gör detta.

Kör nu en riktig formatering på D: (inte snabb).

Nu är jag trött på det, installerar om Windows och ser vad som händer.

Jag återkommer (om nu någon bryr sig, jag tänkte lägga detta som en 'trial & error' för att se, kanske hjälper det någon).

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem

Testa bara byta Sata portarn till de båda diskarna? Hddn sitter väll antagligen i port 1?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

Testa bara byta Sata portarn till de båda diskarna? Hddn sitter väll antagligen i port 1?

Det gick från dåligt till värre. När den startade om efter installationen så hittade inte bios SSD längre.

Och en usbport försvann. Provade byta portar till annan SATA utan framgång. Provade också att byta strömkabel utan framgång.

Kom ihåg att jag inte resetat (svengelska) cmos, så jag gjorde det. Helt plötsligt hittades SSD och Windows drog igång.

Jag kör på. Det retar mig att jag inte tänkte på detta innan (om detta är lösningen), det hade besparat mig en ominstallation. Vi får se.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk

Nepp, det gick inte. Provade stänga ner nu när allt var klart. Då kommer den igen. Tänkte nergradera bios till 0801, med det låter den inte mig göra? Inner framework changed säger den.

Funderar på att flasha bios i bios och se. Jäkla skräp.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk

Ok bios flashad i bios. Efter ok, så körde jag en kallstart, Windows gick igång. Så en gång iaf.....
Orkar inte mer pillande idag.
Fortsättning lär följa..

Ingen som råkat ut för något liknande?

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk

Lite till orkar jag visst. Jag kan inte nergradera i bios heller, bios outdated säger den.

Provade att köra recovery från windowsskivan. Där hittas min SSD som E: och versionen är inte kompatibel med den på skivan?

Nu rensar jag Cmos igen, fast med batteriet ute.

Sen tänkte jag ändra i bios så den alltid tar DvdRom först och hd sen. Har även flyttat hdd till SATA 6-2 i hopp om att min SSD på SATA 6-1 tas först.

Edit: Och inget av det där hjälpte heller. Samma som innan, den lägger min HDD före i kön och säger att BOOTMGR saknas. Inte konstigt då där inte finns något OS på den. Nu kör jag den långsamma formateringen på HDD disken. Tror inte det kommer göra värst mycket ändå.

Funderar nu på att bara lägga den i vänteläge istället för att stänga av den tills nästa BIOS kommer, då slipper jag problemet iaf.

Får väl ringa Webhallen imorgon och höra med dem, kortet är nästan nytt och jag tror garanti gäller fast jag uppdaterat BIOS. Om inget annat så åker detta i omloppabana, eller så får grabben våldföra sig på det.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem

Hittas inte ssdn I bios heller? Om den hittas kan du lägga den som första boot priority och in aktivera resten ? Funkar det att boota Windows från ssd om det är enda enheten i systemet, inga hdds mm ? Funkar inte detta kan det ju lika gärna vara fel på ssdn? Testa slänga in den i en annan dator?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

Hittas inte ssdn I bios heller? Om den hittas kan du lägga den som första boot priority och in aktivera resten ? Funkar det att boota Windows från ssd om det är enda enheten i systemet, inga hdds mm ? Funkar inte detta kan det ju lika gärna vara fel på ssdn? Testa slänga in den i en annan dator?

Jo, SSD hittas men hamnar sist i listan. Ändrar jag så verkar det som bios inte sparar (jag har provat att spara med F10) Om jag bara har SSD inkopplad så hittas den, men den bootar den inte.

Så när hdd hamnar först så säger den 'inget BOOTMGR', hamnar SSD först så säger den 'use bootable device'.

Går jag in i bios och klickar på SSD så laddas Windows. Samma om jag bara trycker på reset.

Så det är kallstart som är problemet.

Jag funderar på om jag kan kopiera in BOOTMGR på hdd och be den ladda från SSD?

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

Jo, SSD hittas men hamnar sist i listan. Ändrar jag så verkar det som bios inte sparar (jag har provat att spara med F10) Om jag bara har SSD inkopplad så hittas den, men den bootar den inte.

Så när hdd hamnar först så säger den 'inget BOOTMGR', hamnar SSD först så säger den 'use bootable device'.

Går jag in i bios och klickar på SSD så laddas Windows. Samma om jag bara trycker på reset.

Så det är kallstart som är problemet.

Jag funderar på om jag kan kopiera in BOOTMGR på hdd och be den ladda från SSD?

Ingen aninng...
Hur har du sparat i bios innan? Om du bara "exitar" sparas inga inställningar, du ska trycka exit and save changes eller nått liknande

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

Ingen aninng...
Hur har du sparat i bios innan? Om du bara "exitar" sparas inga inställningar, du ska trycka exit and save changes eller nått liknande

jodå (därav mitt F10 tidigare, så vissa antytt att bios inte altid sparar via musklick).

Jag har pratat med Webhallen, de hade inte heller en aning. Han jag pratade med hade precis samma problem och visste inte heller hur han skulle lösa sitt.

Jag tänkte prova forcera en reparering av Win via skiva, det skall gå har jag läst.

Sen tänkte jag försöka ominstallera Intel Rapid start och de andra som har med HD's att göra.

Jag kan också ominstallera igen och inte installera några drivrutiner alls och se om/när det går åt skogen.

Något riktigt trist är att Webhallen tar inte datorn som den är utan jag måste plocka ur moderkort och SSD.

Så jag måste ta ur det samt strippa det på allt (ink processor), och hur förbenat kul är det?

Webhallen tror inte på hårdvara, utan mjukvara.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk

Nuskavise vad som hänt idag.

Jag snurrade igenom ASUS STA Drivrutiner och laddade hem Intel Rapid Storage Technology Driver software V11.1.0.1006 for Windows XP 64bit & Win7 64bit---(WHQL).

Installerade den utan någon egentlig förhoppning om att det skulle göra någon som helst skillnad. Nåväl, installerade den och sen gnagade det mig att SSD kan vara boven i dramat ändå.

Tänkte att det kan inte gå mer åt skogen så varför inte uppdatera firmware på den. Hämtar hem OCZ Toolbox och drar hem senaste firmware. Något uppdateras och sen vill det att jag stänger ner. Stänger ner systemet och startar upp igen. Nu laddar Windows direkt! Och när jag kommer in i Windows så säger den att enhetsdrivrutinerna för min Agility 4 är klar, Windows måste startas om (Vafalls?). Jag väljer senare och stänger av Windows helt och låter den stå i 10 minuter bara för att. Startar upp och Windows rullar på, det fungerar!

Nu så skall jag egentligen starta upp OCZ Toolbox igen för att uppdatera firmware, men det kan de glömma.

Så, jag kan utgå att Intelinstallationen inte gjorde till eller från (tror jag?), men att OCZ Toolbox förmodligen stoppade in enhetsdrivrutinerna innan den ville uppdatera firmware.

Den har nu klarat 2 kallstarter, så jag kan bara hoppas att det fortsätter. Men det känns så, att den skrev att enhetsdrivrutinerna installerats säger mig att detta på något sätt är fixat.

Om jag inte skriver mer i denna tråd så betyder det att detta fungerade, jag hoppas att det kommer till nytta för någon annan som får ett likadant problem, så slipper den gå samma krokiga väg som jag gått.

Fast jag begriper fortfarande inte varför den kastat om i bios vid kallstarter, kan det kanske vara nåt med att vid första gången så sa den alltid att den inte hittar en bootbar disk och då har bios helt sonika stängt av den? Kanske, kanske inte.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51