windows 7 64bit visar 8gb msi clickbiosII visar alla 16gb.

Permalänk

windows 7 64bit visar 8gb msi clickbiosII visar alla 16gb.

Precis som titeln säger.

Sedan så om jag går in i bios vid omstart av datorn så visar den bara 8gb där med.

Jag testa att ta bort en sticka ner till 12gb ram och clickbiosII visar nu mycket riktigt 12gb. Men windows visar fortfarande 8gb och så gör även bios vid omstart.

Har flashat bios till senaste och datorn är helt uppdaterad på alla sätt och vis.

Vad händer ?

Permalänk
Medlem

Har du satt ner stickorna i rätt ordning?, eller är du säker på båda stickorna är hela?

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk

stickorna är hela och dom sitter i som dom ska.

dum fråga... hur vet jag att stickorna är i rätt ordning ?

Permalänk
Medlem

vilket windows 7 har du ? man behöver pro eller unlimited för att kunna använda 16 gb eller med !

Permalänk

win 7 ultimate 64bit.

Det är 4st 4gb stickor av märket corsair xms3 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650276

Permalänk
Avstängd

Jag hade samma problem. Men det visade sig att man måste ha Windows 7 Ultimate eller Professional för att de 16gb ska visas/användas. Jag hade alltså Windows 7 Home Premium men upgraderade senare till Ultimate, då funkade allt som det skulle!

-Sebbe

Permalänk
Medlem

albin 98 är inne på rätt spår, men även home premium funkar:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal_soldier:

Precis som titeln säger.

Sedan så om jag går in i bios vid omstart av datorn så visar den bara 8gb där med.

Jag testa att ta bort en sticka ner till 12gb ram och clickbiosII visar nu mycket riktigt 12gb. Men windows visar fortfarande 8gb och så gör även bios vid omstart.

Har flashat bios till senaste och datorn är helt uppdaterad på alla sätt och vis.

Vad händer ?

det är en viss inställning i windows som gör att max är 8gb.. bara att söka lite har sätt många med precis samma problem där alla tror det är själva windows versionen men det va själva iställningarna som är inställda på 8gb.

och kommer tyvärr inte ihåg exakt vad det va för inställning men bara att söka lite borde inte vara svårt att hitta

Visa signatur

here we go!

Permalänk

MSconfig. sedan inne där skall där finnas en inställning om hur många kärnor/hur mycket ram ska vara användbart

edit: MSconfig>Systemstart>Avancerade Alternativ

Högsta mängd minne skall vara inställt på 0(och ur kryssat)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

det är en viss inställning i windows som gör att max är 8gb.. bara att söka lite har sätt många med precis samma problem där alla tror det är själva windows versionen men det va själva iställningarna som är inställda på 8gb.

och kommer tyvärr inte ihåg exakt vad det va för inställning men bara att söka lite borde inte vara svårt att hitta

Den här kanske?
http://support.microsoft.com/kb/978610

EDIT: Meh, tvåa på bollen igen...

Permalänk
Medlem

Kör > Msconfig > Boot > Avancerade inställningar > se till att Maximalt minne är urkryssat.

Damn

Permalänk

Gjort det nu. men windows visar fortfarande 8gb. Då testa jag att skriva in 16384 men då visa den 8gb (7gb blabla avaible) när ja klicka på system.

Permalänk

Tycker der är så konstigt att msi clickbiosII visar 16gb men windows och bios menyn i vid dator omstart gör det inte.

Tanka ner cpu-z nu med och den säger att det finns 16384gb ram. Men resource monitor ser bara 8gb.
Fan alltså ska det vara så svårt att ha 16gb ram ?