Permalänk
Medlem

AMD FX-serien "Vishera"

Någon som hört något mer angående detta? När kommer AMD släppa denna CPU i Sverige? Försökt hitta lite mer information angående detta, men endast hittat att dom släppt den i USA.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mindflow:

Någon som hört något mer angående detta? När kommer AMD släppa denna CPU i Sverige? Försökt hitta lite mer information angående detta, men endast hittat att dom släppt den i USA.

De har ännu inte släppt den i USA, ryktet säger 17e eller 22a Oktober.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Hur blir det ang. sockel, AM3+ eller annat? Inhandlar en Bulldozer nu i helgen och det hade varit trevligt att åtminstonne slippa byta mobo Menmen, kanske kör dubbla ATX moderkort i mitt Xigmatek Elysium då

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Vad jag förstod så fanns den redan ute i USA och skulle släppas om allt gick enligt planerna i Sverige under 3'dje kvartalet.
(Lurade mig nog på artikeln här på Swec)

Som sagt inget datum. Vill uppgradera datorn och kört AMD dom senaste 10+ åren och håller mig gärna till AMD då jag är nöjd med alla datorer jag byggt med AMD delar i, datorn jag jag sitter på idag tex, klarar dom flesta spelen, kanske inte på high med helt klart spelbart. Lär även bli skillnad på priserna på Intels nya CPU'er så kanske dumt att köpa CPU nu oavsett märke.

Här finns i alla fall lite att läsa om CPU'n,
http://www.idg.se/2.1085/1.456881/amd-fx-8350-och-vishera-sla...

Itchy Trojan
Den ska vara kompatibel med AM3+ ..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Lanseringen sker 23 oktober. Processorerna bör finnas tillgängliga kort därefter. Glöm inte uppdatera BIOS.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Det blir ett bulldozer vad som än händer

Det kan det inte bli eftersom det är en Piledriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det kan det inte bli eftersom det är en Piledriver.

Haha det har du kanske rätt i

Men blir ett FX-8320, det kommer det väl att släppas oxå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Lanseringen sker 23 oktober. Processorerna bör finnas tillgängliga kort därefter. Glöm inte uppdatera BIOS.

Såg att Gigabyte redan släppt en beta bios för mitt moderkort med stöd för nya CPU:er vilka förtäljer dock inte historien. Men min gissning är de nya Vishera CPU:erna.

Kör redan idag på en standard Bulldozer så om jag uppgraderar är ytterst tveksamt. Visst om jag kan snappa upp en billig om ett halvår så är chansen stor.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Angående sockel, när jag köpte min förra prolle(i januari 2012, 960T) läste jag på AMDs(tror det var där, officell info iallfall) att am3+ stödjs till minst Q1 2013. Ska försöka att leta upp länken:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Inaktiv

Visst var det något rykte om att Vishera inte är riktiga Piledriver-kärnor utan en upphottad Bulldozer med högre strömförbrukning och lägre IPC än Piledriver?

Stämmer detta blir jag otroligt besviken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Såg att Gigabyte redan släppt en beta bios för mitt moderkort med stöd för nya CPU:er vilka förtäljer dock inte historien. Men min gissning är de nya Vishera CPU:erna.

Kör redan idag på en standard Bulldozer så om jag uppgraderar är ytterst tveksamt. Visst om jag kan snappa upp en billig om ett halvår så är chansen stor.

Vi kan byta
Du kan köpa en 8320, sälja den till mig för ett bra pris, så kan du få min PHX6 1090T

Nä men allvarligt skojjat, jag tror att detta är vad Bulldozer skulle varit. Vilket gör att det är nästan 2 år försent

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Visst var det något rykte om att Vishera inte är riktiga Piledriver-kärnor utan en upphottad Bulldozer med högre strömförbrukning och lägre IPC än Piledriver?

Stämmer detta blir jag otroligt besviken.

Skickades från m.sweclockers.com

Piledriver är en upphottad bulldozer. Frågan är bara hur upphottad den är:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Enligt vad jag sätt av Pildriver så kommer kommer det ivf bli bra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Piledriver är en upphottad bulldozer. Frågan är bara hur upphottad den är:)

Du missförstår mig. Det jag hört är att Vishera ska vara en upphottad Bulldozer-variant som är sämre än Piledriver (som också är en upphottad Bulldozer).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Du missförstår mig. Det jag hört är att Vishera ska vara en upphottad Bulldozer-variant som är sämre än Piledriver (som också är en upphottad Bulldozer).

Skickades från m.sweclockers.com

Så om jag förstår dig rätt så har du hört rykten om att piledriver ska vara X bra och att vishera inte ska nå upp dit? Tycker det känns lite luddigt:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Men blir ett FX-8320, det kommer det väl att släppas oxå?

Jo det stämmer.

Skrivet av Eltarion:

Såg att Gigabyte redan släppt en beta bios för mitt moderkort med stöd för nya CPU:er vilka förtäljer dock inte historien. Men min gissning är de nya Vishera CPU:erna.

Kör redan idag på en standard Bulldozer så om jag uppgraderar är ytterst tveksamt. Visst om jag kan snappa upp en billig om ett halvår så är chansen stor.

Jag kör själv med Bulldozer (FX-8150) idag och kommer uppgradera till en FX-8350. Förutom prestandaökningen så kommer strömförbrukningen bli lägre. Men mest av allt är det roligt att lägga pengar på ny hårdvara.

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Angående sockel, när jag köpte min förra prolle(i januari 2012, 960T) läste jag på AMDs(tror det var där, officell info iallfall) att am3+ stödjs till minst Q1 2013. Ska försöka att leta upp länken:)

Det stämmer. AM3+ kommer följa med till nästa generation Bulldozer med kodnamnet Steamroller som lanseras under nästa år. Visst är AMD snälla mot oss som låter samma sockel få leva så länge?

Skrivet av anon99339:

Visst var det något rykte om att Vishera inte är riktiga Piledriver-kärnor utan en upphottad Bulldozer med högre strömförbrukning och lägre IPC än Piledriver?

Stämmer detta blir jag otroligt besviken.

Skickades från m.sweclockers.com

Piledriver är en optimering och en vidareutveckling av Bulldozerarkitekturen. En bra liknelse är optimeringen av Phenom (Agena) som blev Phenom II (Deneb). Vishera har INTE högre strömförbrukning och lägre IPC än nuvarande Zambezi. Vishera som bygger på Piledriver har lägre strömförbrukning och högre IPC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viceroy:

Jo det stämmer.

Jag kör själv med Bulldozer (FX-8150) idag och kommer uppgradera till en FX-8350. Förutom prestandaökningen så kommer strömförbrukningen bli lägre. Men mest av allt är det roligt att lägga pengar på ny hårdvara.

Det stämmer. AM3+ kommer följa med till nästa generation Bulldozer med kodnamnet Steamroller som lanseras under nästa år. Visst är AMD snälla mot oss som låter samma sockel få leva så länge?

Piledriver är en optimering och en vidareutveckling av Bulldozerarkitekturen. En bra liknelse är optimeringen av Phenom (Agena) som blev Phenom II (Deneb). Vishera har INTE högre strömförbrukning och lägre IPC än nuvarande Zambezi. Vishera som bygger på Piledriver har lägre strömförbrukning och högre IPC.

Det är jag fullt medveten om. Trinity har till exempelvis släppts med kärnor av Piledriver-arkitektur. Detta har medfört högre IPC, och lägre strömförbrukning. Det jag minns att jag läst, antingen på Sweclockers, eller Nordichardware, är att Vishera inte nödvändigtvis kommer att vara baserad på Piledriver, utan på en mindre effektiviserad version av Bulldozer. Alltså att FX-8350 är bättre än Bulldozer, inte inte har en lika stor förbättring som vi har sett i Trinity.

Varför är ni 100% säkra på att Vishera baseras på Piledriver? Vishera har varken presenterats eller släppts. Hur som helst lägger jag ned detta, eftersom jag inte lyckas hitta mina källor jag fått detta ifrån. Sedan får ni mycket gärna anta att dessa aldrig har existerat. Det är inte mitt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Varför är ni 100% säkra på att Vishera baseras på Piledriver? Vishera har varken presenterats eller släppts.

Därför att AMD själva har bekräftat det i sin släppta roadmap: http://blogs.amd.com/work/files/2012/02/FAD-Roadpmap-Image-1....

"Our high-end 2012 desktop CPU will be “Vishera” which features up to 8 “Piledriver” cores and replaces “Komodo” from our previously communicated 2012 public roadmap."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viceroy:

Därför att AMD själva har bekräftat det i sin släppta roadmap: http://blogs.amd.com/work/files/2012/02/FAD-Roadpmap-Image-1....

"Our high-end 2012 desktop CPU will be “Vishera” which features up to 8 “Piledriver” cores and replaces “Komodo” from our previously communicated 2012 public roadmap."

Bra, då är det bekräftat att det andra enbart var rykten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Lanseringen sker 23 oktober. Processorerna bör finnas tillgängliga kort därefter. Glöm inte uppdatera BIOS.

Äre inte NDA på det där?

Efter Vishera har jag inga fler roliga hemligheter på lager :/ blir trist.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mooter:

Äre inte NDA på det där?

Efter Vishera har jag inga fler roliga hemligheter på lager :/ blir trist.

Vad då NDA på ett släpp?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Äre inte NDA på det där?

Du får skylla på X-bit labs i så fall.

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20120921231354_AMD_S...