12 GB ram installerat men datorn hittar bara 8!

Permalänk
Medlem

12 GB ram installerat men datorn hittar bara 8!

Hej alla glada och ledsna!
Jag har problem med min dator - hoppas någon där ute kan hjälpa mig.

För några veckor sedan började min dator få bluescreenkrasher. Det började hända efter att jag installerat dessa drivrutiner (jag hade cl-eye installerat redan, men det fanns nyare drivers, så jag ville uppdatera), så jag trodde det var den som sabbade saker. Jag återställde systemet till en tidigare version - utan den drivern - men det blev inte bättre. Så fort man gjorde något som krävde det minsta lilla av datorn så dog den (tex. kolla på youtube på en skärm och facebook på en annan). Bluescreen sa memory error (vissa av gångerna). Det blev värre, och snart kunde jag inte boota windows utan krasch. Jag felsökte, och det där programmet som cyklar ett minnestest (vet inte vad det heter, men inbyggt i windows-kerneln) sa att det var hårdvarufel på minnet. Jag testade att ominstallera windows (formatera c:/ och allt), men det blev inte bättre. Då testade jag att dra ur allt ram och sedan sätta i det igen. Då funkade windows. Inga bsod! yay. Men då märkte jag att windows bara hittade 8 GB ram (har som sagt 12 installerat). Och det var ju lite märkligt. Jag bootade till bios, och bios säger också 8 GB ram installerat.

System:
Windows 7 Home premium 64bit
mobo: Asrock x58 Extreme 3
ram: 2 GBx6 crossair CL9 1600Mhz XMS3
cpu: Intel Core i7 930

Någon som vet vad att göra? Tack på förhand!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan vara en trasig minneskanal.. Har själv vart med om samma sak..

Minnen som förstör moderkort..
prova flytta runt dem lite: prova en sticka/kanal osv.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Hej alla glada och ledsna!
Jag har problem med min dator - hoppas någon där ute kan hjälpa mig.

För några veckor sedan började min dator få bluescreenkrasher. Det började hända efter att jag installerat dessa drivrutiner (jag hade cl-eye installerat redan, men det fanns nyare drivers, så jag ville uppdatera), så jag trodde det var den som sabbade saker. Jag återställde systemet till en tidigare version - utan den drivern - men det blev inte bättre. Så fort man gjorde något som krävde det minsta lilla av datorn så dog den (tex. kolla på youtube på en skärm och facebook på en annan). Bluescreen sa memory error (vissa av gångerna). Det blev värre, och snart kunde jag inte boota windows utan krasch. Jag felsökte, och det där programmet som cyklar ett minnestest (vet inte vad det heter, men inbyggt i windows-kerneln) sa att det var hårdvarufel på minnet. Jag testade att ominstallera windows (formatera c:/ och allt), men det blev inte bättre. Då testade jag att dra ur allt ram och sedan sätta i det igen. Då funkade windows. Inga bsod! yay. Men då märkte jag att windows bara hittade 8 GB ram (har som sagt 12 installerat). Och det var ju lite märkligt. Jag bootade till bios, och bios säger också 8 GB ram installerat.

System:
Windows 7 Home premium 64bit
mobo: Asrock x58 Extreme 3
ram: 2 GBx6 crossair CL9 1600Mhz XMS3
cpu: Intel Core i7 930

Någon som vet vad att göra? Tack på förhand!

Det är 3 minneskanaler på 1366 platformen så det gäller att sätta alla ram minnen i olika kanaler så att två inte hamnar i samma och då kanske är av olika modell vilket kan skapa problem i vissa situationer

EDIT:
såg just att du hade 6st RAM-stickor, sorry x)
Men då kan det vara som tidigare skrev, att en minneskanal gått sönder, men kolla om det inte är stickor som dött först

Permalänk

Nånstans i mitt bakhuvud har jag för mig att home premium inte har stöd för mer än 8GB, men det kan vara något jag fått för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryptomast3r:

Nånstans i mitt bakhuvud har jag för mig att home premium inte har stöd för mer än 8GB, men det kan vara något jag fått för mig.

Har för mej att det är 16.
OnT: kolla om memory remapping är av i bios. I så fall sätt på den. Nu är jag inte helt hundra på vad den inställningen gör men det har hjälp mej i flera fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryptomast3r:

Nånstans i mitt bakhuvud har jag för mig att home premium inte har stöd för mer än 8GB, men det kan vara något jag fått för mig.

16gb är max på home premium:/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Kolla min första post och utgå ifrån den•

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryptomast3r:

Nånstans i mitt bakhuvud har jag för mig att home premium inte har stöd för mer än 8GB, men det kan vara något jag fått för mig.

Det är home basic du tänker på.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med min gamla 1366-rigg, löste det genom att höja DRAM volten till 1,65. Då kände den av allt, så testa det.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Har ett snarlikt problem - dock så kan windows använda mina 12gb till och från. Tidigare hittade windows enbart 8gb och min lösning var att skruva åt cpu-kylaren lite mer, efter det är 10gb standard.
Jag ska testa att höja min volt från 1.65 till 1.69. Återkommer om det löser problemet.

Skulle vara suveränt om en lösning kunde upptäckas i den här tråden.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Har ett snarlikt problem - dock så kan windows använda mina 12gb till och från. Tidigare hittade windows enbart 8gb och min lösning var att skruva åt cpu-kylaren lite mer, efter det är 10gb standard.
Jag ska testa att höja min volt från 1.65 till 1.69. Återkommer om det löser problemet.

Skulle vara suveränt om en lösning kunde upptäckas i den här tråden.

Låter som att du har böjt en pinne i socketen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Låter som att du har böjt en pinne i socketen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kollat, inga fysiska konstigheter går att finna på socketen eller på någon av de sex stickorna. Har även kört www.memtest.org utan att se några problem på någon av stickorna.

Problemet, som även inte är konstant, ser ut såhär (inte min bild)-->

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Har ett snarlikt problem - dock så kan windows använda mina 12gb till och från. Tidigare hittade windows enbart 8gb och min lösning var att skruva åt cpu-kylaren lite mer, efter det är 10gb standard.
Jag ska testa att höja min volt från 1.65 till 1.69. Återkommer om det löser problemet.

Skulle vara suveränt om en lösning kunde upptäckas i den här tråden.

Vet inte om här finns någon hjälp: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20100429194317906&boar...

Gäller alla X58 moderkort, om jag har fattat det rätt.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Har kollat, inga fysiska konstigheter går att finna på socketen eller på någon av de sex stickorna. Har även kört www.memtest.org utan att se några problem på någon av stickorna.

Problemet, som även inte är konstant, ser ut såhär (inte min bild)-->

http://i3.photobucket.com/albums/y62/farbs3231/126GBusable.pn...

När jag byggde min dator så fick jag för mig att det inte går att köra 12GB ram med intels CPU eller något liknande?
Du måste väl köra 16, eller har jag fel?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Vet inte om här finns någon hjälp: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20100429194317906&boar...

Gäller alla X58 moderkort, om jag har fattat det rätt.

Det var den länken som fick mig att skruva i cpu-kylaren. Har inte testat att köra minnen in 1333. Tack för tipset

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

När jag byggde min dator så fick jag för mig att det inte går att köra 12GB ram med intels CPU eller något liknande?
Du måste väl köra 16, eller har jag fel?

Det ska gå bra att ha 12gb i x58

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lindhe:

Hej alla glada och ledsna!
Jag har problem med min dator - hoppas någon där ute kan hjälpa mig.

För några veckor sedan började min dator få bluescreenkrasher. Det började hända efter att jag installerat dessa drivrutiner (jag hade cl-eye installerat redan, men det fanns nyare drivers, så jag ville uppdatera), så jag trodde det var den som sabbade saker. Jag återställde systemet till en tidigare version - utan den drivern - men det blev inte bättre. Så fort man gjorde något som krävde det minsta lilla av datorn så dog den (tex. kolla på youtube på en skärm och facebook på en annan). Bluescreen sa memory error (vissa av gångerna). Det blev värre, och snart kunde jag inte boota windows utan krasch. Jag felsökte, och det där programmet som cyklar ett minnestest (vet inte vad det heter, men inbyggt i windows-kerneln) sa att det var hårdvarufel på minnet. Jag testade att ominstallera windows (formatera c:/ och allt), men det blev inte bättre. Då testade jag att dra ur allt ram och sedan sätta i det igen. Då funkade windows. Inga bsod! yay. Men då märkte jag att windows bara hittade 8 GB ram (har som sagt 12 installerat). Och det var ju lite märkligt. Jag bootade till bios, och bios säger också 8 GB ram installerat.

System:
Windows 7 Home premium 64bit
mobo: Asrock x58 Extreme 3
ram: 2 GBx6 crossair CL9 1600Mhz XMS3
cpu: Intel Core i7 930

Någon som vet vad att göra? Tack på förhand!

Får du fel med något minne i memtest86+ så är det minnet kasst såvida det är dåligt i alla slotsen. Jag vet det är mycket testande men det är det första du måste göra för att lösa det, förutom att sätta igång memory remapping i bios.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Kan vara en trasig minneskanal.. Har själv vart med om samma sak..

Minnen som förstör moderkort..
prova flytta runt dem lite: prova en sticka/kanal osv.

Dags att testa mitt förslag?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, jag flyttade bara runt minnena lite sedan funkade det helt plötsligt.

Permalänk
Medlem

Hej alla! Tack för så många och snabba svar! Jag har inte haft tid att svara eller felsöka sedan jag postade - har haft mycket i skolan samt varit borta i helgen. Men nu satte jag mig med det dock. Men... nu säger den 12. Sist den var på kollade jag, och det stod 8. Nu är det helt magiskt 12 igen. Har gjort absolut ingenting sedan dess (datorn har faktiskt inte ens varit på sedan dess). Har absolute 0 aning om varför det är tillbaks, men det är ju bra
Fast lite synd, för om det kommer tillbaks måste jag ju börja leta igen -.- Kan ju inte felsöka nu.
Jaja. Men hur som helst: tack, även om det blev bra av sig självt. Hm.

Edit: Efter första omstarten var det tillbaks. FML.
Felsökning inleds. Jag återkommer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Kan vara en trasig minneskanal.. Har själv vart med om samma sak..

Minnen som förstör moderkort..
prova flytta runt dem lite: prova en sticka/kanal osv.

När man sätter i RAM:en finns det 6 slots där varannan är grå och varannan är blå. Är de grå en kanal och de blå en annan? Eller vad är en kanal?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Update #1

Har nu bytt plats på alla minnen. På första starten har jag 12 GB! Yay!
Edit: och andra!

Jag återkommer senare kring om det verkar hålla eller ej.

Edit 2: ååååååååååååååå där fick jag bluescreen! -.-

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat att höja spänningen från 1,524 (har jag för mig det var) till 1,624! So far it seems to work!
Edit: forget I said anything. Den krashade igen. Back to normal voltage.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Jag har nu testat att höja spänningen från 1,524 (har jag för mig det var) till 1,624! So far it seems to work!
Edit: forget I said anything. Den krashade igen. Back to normal voltage.

Kanske redan besvarats. Men vad för kod får du? (BSOD felkod)

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Kanske redan besvarats. Men vad för kod får du? (BSOD felkod)

Vet inte. Ska försöka kolla det så fort jag får tillfälle. Är inte vid datorn nu över lovet.
Jag återkommer!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du har garanterat en trasig sticka. Kör memtest från usb/cd/whatever och låt den gå en timme för varje sticka (dvs kör varje sticka ensam). Skicka sedan tillbaks den trasiga stickan.

Kvittar i princip vad du får för felkod, svårt att felsöka ändå. Antingen kass drivrutin eller minnen som korrumperar datan. Brukar vara det sistnämnda.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Du har garanterat en trasig sticka. Kör memtest från usb/cd/whatever och låt den gå en timme för varje sticka (dvs kör varje sticka ensam). Skicka sedan tillbaks den trasiga stickan.

Kvittar i princip vad du får för felkod, svårt att felsöka ändå. Antingen kass drivrutin eller minnen som korrumperar datan. Brukar vara det sistnämnda.

Jag hade inte hunnit skriva det, men jag har faktiskt felsökt varje sticka separat i memtest86+ utan att hitta fel på någon. True story. :/ Så det lutar väl åt att det är moderkortet/processorn det sitter i...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tja det vart ju segt då, gör det lite bökigare. Har du andra instickskort? Testa köra med så lite komponenter du bara kan, även HDD osv och se om problemen går att härleda till något.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag vet vad detta ar, hande mig for ett antal ar sedan. Du har en ramtomte i din dator, det enda du kan gora for att mota bort honom ar att elda upp datorn och dranka den i julmust. True story

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic