Gäller garantin vid begagnatköp?

Permalänk

Gäller garantin vid begagnatköp?

Tjena! Jag planerar att köpa en Samsung dator på blocket.

Ägaren köpte datorn på experts slutrea och säljer nu vidare den.

Kvittot till datorn är inte registrerad på ägaren utan den enda referensen på kvittot är datorns serienr. Det verkar då som att garantin inte är låst till någon person utan till datorn.

Med detta i åtanke så borde det betyda att vid ett eventuellt garantiärende så ska jag kunna skicka in datorn till Samsung och de ska kunna fixa datorn utan några problem med tanke på att garantin är kopplad till datorn. Tänker jag rätt här nu eller har jag missuppfattat det?

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att garantin officiellt bryts vid ägarbyte.

(vet inte om detta får skrivas med ens men det märker vi..)

Det är dock noll koll på om det faktiskt skett ett ägarbyte hos företagen eftersom det skulle kosta mer att gå "sherlock holmes" på kunderna och kolla upp det (i snitt) än det gör att ta emot reklamationerna direkt.
*personlig erfarenhet och kunskaper*

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Tror inte det är några som helst problem, men ring samsung och fråga vart du ska vända dig för garantiägare och säg att du inte kan vända dig dit datorn är köpt...

Permalänk

Yes efter lite mer googlande så verkar det vara så. Egentligen ska inte garantin gälla när varan byter ägare men eftersom kvittot inte är kopplat till en person utan varans serienr så vet inte tillverkaren vem som köpt produkten.

Att expert gått i konkurs betyder att man får vända sig till Samsung för garantiärenden istället.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Yes efter lite mer googlande så verkar det vara så. Egentligen ska inte garantin gälla när varan byter ägare men eftersom kvittot inte är kopplat till en person utan varans serienr så vet inte tillverkaren vem som köpt produkten.

Att expert gått i konkurs betyder att man får vända sig till Samsung för garantiärenden istället.

Tack för svaren!

Hade för mig att expert blivit uppköpta av mediamarkt som "cleanade housen" och därav blir skyldiga att ansvara för deras returärenden..
men jag kan ha missförstått..

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Hade för mig att expert blivit uppköpta av mediamarkt som "cleanade housen" och därav blir skyldiga att ansvara för deras returärenden..
men jag kan ha missförstått..

Nej de har inte köpt upp expert.
Men de erbjuder sig att hjälpa kunder med garantier för varor inköpta på expert före konkursen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nej de har inte köpt upp expert.
Men de erbjuder sig att hjälpa kunder med garantier för varor inköpta på expert före konkursen.

Vad ser de för vinst i det?
Alt. vad har de för skylldiget?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Vad ser de för vinst i det?
Alt. vad har de för skylldiget?

Ragga kunder.

Permalänk
Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Vad ser de för vinst i det?
Alt. vad har de för skylldiget?

PR. De har ingen skyldighet alls.. förutom kanske de som tas upp i marknadsföringslagar.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Vad ser de för vinst i det?
Alt. vad har de för skylldiget?

Vinsten är att de får mer folk till sina butiker som säkert handlar ngt när de ändå är där.

Permalänk
Medlem

När jag köper begagnade saker typ telefoner som inte är äldre än att garantin finns kvar ser jag alltid till att kvittot är "anonymt", dvs utan namn på köparen. Alldeles för få säljare på blocket som inte fattar att garantin inte gäller om det står ett namn på kvittot och som bara gnäller när jag inte vill betala 90% av nypris på en nästan ny vara som trots allt inte är värd mer utan garanti än om den varit ett år gammal.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Om det är tillverkaren som har gett dig garantin kan varan säljas till annan person utan problem bara du får kvitto. Om det är försäljargaranti har du inte lika mycket tur.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Tänkte låna tråden lite.
Om vi säger att produkten endast bytt användare, har den nya "användaren" då rätt till garanti i ägarens namn?

Permalänk
Rekordmedlem

Inga garantier gäller gentemot Expert, företaget har gått i konkurs och chansen att få ut en ev garantifordring gentemot konkursboet är i praktiken obefintlig,

http://www.expert.se/Kunder.html
Experts egna garantier gäller varken för de varor som köpts före konkursen eller för de varor som köpts efter konkursutbrottet. Kunder kan kontakta tillverkaren eller annat tidigare säljled vad avser deras utställda garantier. I de fall ett fel i en vara skulle ha omfattats av Experts egna garantier men inte av tillverkargarantin får kunden istället anmäla ett ersättningsanspråk till konkursförvaltningen enligt nedan.

Dessutom så tillämpas köplagen och inte konsumentköplagen vid begagnathandel så även reklamationsrätten lär bli svår att använda, i praktiken så lär du vara hänvisad till goodwill från tillverkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Japp, garantin gäller (om tiden från köpet inte löpt ut) även om man byter ägare. Jag kontaktade själv Inet för ett tag sedan och frågade när jag sålde ett par komponenter här:)

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem

Då har Inet andra vilkor än de de flesta andra. En garanti är ett avtal mellan dig och säljaren och avtal brukar bara gälla mellan de parter som träffade den.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brexour:

Japp, garantin gäller (om tiden från köpet inte löpt ut) även om man byter ägare. Jag kontaktade själv Inet för ett tag sedan och frågade när jag sålde ett par komponenter här:)

Skrivet av mrqaffe:

i praktiken så lär du vara hänvisad till goodwill från tillverkaren.

Det finns inget som hindrar någon att ge bättre villkor än det som är lagkrav, men de har inte någon skyldighet att göra så, många företag accepterar garantier även vid andrahandsförsäljning eftersom allt med garantier är frivilligt, det finns däremot inget lagstöd för reklamationsrätten eftersom köplagen gör att allt sånt ska avtalas, medans reklamationsrätten är ett krav i konsumentköplagen och den går inte att avtala bort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Tänkte låna tråden lite.
Om vi säger att produkten endast bytt användare, har den nya "användaren" då rätt till garanti i ägarens namn?

Nej, och att utge sig för att vara den ursprungliga köparen begår man rent formellt ett lagbrott (bedrägeri).

Skrivet av Brexour:

Japp, garantin gäller (om tiden från köpet inte löpt ut) även om man byter ägare. Jag kontaktade själv Inet för ett tag sedan och frågade när jag sålde ett par komponenter här:)

Det beror på från butik till butik, alternativt från tillverkare till tillverkare. Det finns butiker som vägrar andrahandsgaranti, likaså finns det tillverkare som vägrar andrahandsgaranti gällande deras egen fabriksgaranti (namnet på kvittot (proof of purchase) måste överensstämma med leveransmottagaren).
De flesta större tillverkare accepterar däremot fabriksgaranti från andrahandsköpare så länge produkten är inom deras egen garantiram.

Två, om dock större, undantag från detta som jag kan komma på är vissa tillverkare av TV-apparater och de flesta av färdigbyggda datorer.

Skrivet av Bläckman:

Då har Inet andra vilkor än de de flesta andra. En garanti är ett avtal mellan dig och säljaren och avtal brukar bara gälla mellan de parter som träffade den.

Butiksgaranti är mer eller mindre utrotat på elektronikmarknaden idag, utan det är fabriksgaranti som gäller (dvs rent formellt mellan tillverkaren och oftast ägaren, inte nödvändigtvis köparen). Däremot faller reklamationsrätten bort helt och hållet för en privatperson som köper varan av en annan privatperson.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Kan ju tillägga att jag valde att inte köpa den datorn från Samsung då jag istället hittade en Asus Zenbook till samma pris på blocket (oöppnad här också). Jag kollade upp det och Asus policy är iaf att man ska skicka med kvitto så att de ska veta när datorn köptes för att då veta när garantin började gälla. Skickar man inte med kvitto så går de efter serienumret (där tillverkningsmånad) står med.

Så oavsett vilket så kvittar det vem som köpte datorn, det enda som spelar roll är att garantitiden fortfarande gäller. Dock är det lite sämre om man inte har kvittot för oftast är datorn tillverkad ett par månader innan den säljs och på så sätt blir garantitiden lite kortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Kan ju tillägga att jag valde att inte köpa den datorn från Samsung då jag istället hittade en Asus Zenbook till samma pris på blocket (oöppnad här också). Jag kollade upp det och Asus policy är iaf att man ska skicka med kvitto så att de ska veta när datorn köptes för att då veta när garantin började gälla. Skickar man inte med kvitto så går de efter serienumret (där tillverkningsmånad) står med.

Så oavsett vilket så kvittar det vem som köpte datorn, det enda som spelar roll är att garantitiden fortfarande gäller. Dock är det lite sämre om man inte har kvittot för oftast är datorn tillverkad ett par månader innan den säljs och på så sätt blir garantitiden lite kortare.

Precis, tillverkare med lite "duktigare" system kan hålla koll på sina maskiner och garantistatus genom serienr. Men misstänker att kvittot är ett måste om man vill hävda reklamationsrätt. Även om den egentligen bara omfattar ursprungsägaren lär man som t.ex andra ägare kunna hävda det...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZitreXx:

Precis, tillverkare med lite "duktigare" system kan hålla koll på sina maskiner och garantistatus genom serienr. Men misstänker att kvittot är ett måste om man vill hävda reklamationsrätt. Även om den egentligen bara omfattar ursprungsägaren lär man som t.ex andra ägare kunna hävda det...

Reklamationsrätt gäller om du handlar från en butik, inte vid "privathandel" om det är en begagnad vara eller inte spelar ingen roll, det kan däremot bli så att man får förvänta sig ett visst slitage på en beg vara som utgångspunkt om det blir problem, men det vet man ju om när man köper något begagnat och priset brukar ju vara lägre för att motsvara slitaget.
Däremot är det knöligare att handla av ett företag som är i konkurs som den här tråden handlade om från början

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Reklamationsrätt gäller om du handlar från en butik, inte vid "privathandel" om det är en begagnad vara eller inte spelar ingen roll, det kan däremot bli så att man får förvänta sig ett visst slitage på en beg vara som utgångspunkt om det blir problem, men det vet man ju om när man köper något begagnat och priset brukar ju vara lägre för att motsvara slitaget.
Däremot är det knöligare att handla av ett företag som är i konkurs som den här tråden handlade om från början

Det jag tänkte på var att hävda reklamation mot den ÅF som ursprungsägaren köpte ifrån, dvs man får med ett kvitto när man handlar på t.ex blocket...
Rent juridiskt finns det inget åtagande från ÅFs sida om varan köpts av någon annan men ofta kan man nog hävda reklamation iaf, men utan kvitto lär det vara helt kört (men garanti kan gå utan kvitto). Det var det jag ville säga...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZitreXx:

Precis, tillverkare med lite "duktigare" system kan hålla koll på sina maskiner och garantistatus genom serienr. Men misstänker att kvittot är ett måste om man vill hävda reklamationsrätt. Även om den egentligen bara omfattar ursprungsägaren lär man som t.ex andra ägare kunna hävda det...

Skrivet av ZitreXx:

Det jag tänkte på var att hävda reklamation mot den ÅF som ursprungsägaren köpte ifrån, dvs man får med ett kvitto när man handlar på t.ex blocket...
Rent juridiskt finns det inget åtagande från ÅFs sida om varan köpts av någon annan men ofta kan man nog hävda reklamation iaf, men utan kvitto lär det vara helt kört (men garanti kan gå utan kvitto). Det var det jag ville säga...

Just reklamationsrätten vägrar dom flesta återförsäljare att acceptera ifall man inte är första ägaren (har frågat Inet, Komplett och ett par andra ÅF). Ifall tillverkaren sköter garantiärenden följer den oftast varan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hur löser man det när kvittot är opersonligt?

De flesta kvitton jag har saknar personuppgifter.

Handlar man på nätet däremot eller betalar med kort så lagras ju allt elektroniskt, oftast iallafall.

Isf. brukar det inte vara nåt problem.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...