Nas till jobbet för Time machine!

Permalänk
Skäggig legend

Nas till jobbet för Time machine!

Tjena! Vi har haft en 4TB USB hårddisk i våran router (airport extreme) sen 2009. Nu när jag fixat upp hela nätverket och våra burkar (två Mac Pro och 2 iMac) med SSD och mer lagring tänkte jag också piffa upp säkerhetskopieringen! Med dyr utrustning är det viktigt att ha en säkerhetskopia undangömd.

Först tänkte jag koppla in hårddisken i en dator med Firewire 800 och dela ut den på närverket - tillräckligt snabbt. Men om datorn blir snodd så lär de också ta disken vilket tappar meningen med säkerhetskopieringen. Så jag vill köpa mig en NAS att ha i vårt "Server rum" dit jag har hela nätverket + IP telefonin kopplat.

Nu till frågan och jag hoppas verkligen jag får bra svar.

Vad ska jag ha för NAS och hur går det till? Jag har aldrig använt mig av NAS innan och är verkligen en nybörjare på detta! Minst 6TB

Tack på förhand. XHI

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XHI:

Tjena! Vi har haft en 4TB USB hårddisk i våran router (airport extreme) sen 2009. Nu när jag fixat upp hela nätverket och våra burkar (två Mac Pro och 2 iMac) med SSD och mer lagring tänkte jag också piffa upp säkerhetskopieringen! Med dyr utrustning är det viktigt att ha en säkerhetskopia undangömd.

Först tänkte jag koppla in hårddisken i en dator med Firewire 800 och dela ut den på närverket - tillräckligt snabbt. Men om datorn blir snodd så lär de också ta disken vilket tappar meningen med säkerhetskopieringen. Så jag vill köpa mig en NAS att ha i vårt "Server rum" dit jag har hela nätverket + IP telefonin kopplat.

Nu till frågan och jag hoppas verkligen jag får bra svar.

Vad ska jag ha för NAS och hur går det till? Jag har aldrig använt mig av NAS innan och är verkligen en nybörjare på detta! Minst 6TB

Tack på förhand. XHI

Netgear ReadyNas Ultra 4 eller Ultra 6 stödjer Time Machine, Kör själv en Ultra 4 hemma som jag backar mina Mac'ar trådlöst.

Permalänk
Medlem

Hur pass säker är du på att dom har stöd för Time Machine? Finns det något officiellt stöd? Apple verkar lite sur på den här fronten....

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SmOOthy:

Hur pass säker är du på att dom har stöd för Time Machine? Finns det något officiellt stöd? Apple verkar lite sur på den här fronten....

Vadå hur pass säker? 100% säker eftersom jag dels använder den själv och dels att man kan läsa innantill. Konstig fråga....

http://www.readynas.com/?page_id=3962 <- en bit ner på sidan.

Permalänk

Synology verkar också ha time machine-stöd:
http://www.synology.com/support/tutorials_show.php?q_id=481

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Någon NAS Synology verkar kunna passa bra här.. de är väldigt omtyckta och ha aktivt stöd (t.ex. så fixade de stödet för TimeMachine snabbt efter Lion ändrade kraven och gjorde många NAS:ar obrukbara för TimeMachine). De har massor av alternativ och en stor samling tillägg och funktioner som kan byggas ut med allt från mediaservrar, fildelningsklienter, VPN, bloggsystem, wikis etc.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)