Permalänk
Inaktiv

Kalkylatorbugg (iOS)

Hej! Jag har hittat en liten bugg med kalkylatorn och nu undrar jag om det är likadant för er (Jag kör själv med en jailbreakad iPod touch 4g iOS 5.).
Det är nämligen så att när jag tar tredjeroten ur t.ex. 125 så blir svaret 5.0000000001.. vilket är fel. Svaret blir som ni vet 5 och inte mer. Detta har väl egentligen ingen betydelse men jag tycker det är lite störande att jag inte får rätt svar. Hur blir det för er? Blir det också fel eller är det bara min som spökar?? (lite nyfiken bara )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Hej! Jag har hittat en liten bugg med kalkylatorn och nu undrar jag om det är likadant för er (Jag kör själv med en jailbreakad iPod touch 4g iOS 5.).

Skickades från m.sweclockers.com

Ska va S där va?

Permalänk
Medlem

Samma här. Måste vara nåt fel i beräkningsalgoritmen. Samma sak om man tar tredjeroten ur 64. Svaret blir 4,000000000000001
Om man vänder den till stående läge så visar den rätt dock, eftersom alla decimaler då inte får plats.

Skrivet av sassa46:

Ska va S där va?

Läs igen. Det är en fjärde generationens iPod Touch, inte iPhone.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sassa46:

Ska va S där va?

Nope. Läs igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Piece of Cake:

Samma här. Måste vara nåt fel i beräkningsalgoritmen. Samma sak om man tar tredjeroten ur 64. Svaret blir 4,000000000000001
Om man vänder den till stående läge så visar den rätt dock, eftersom alla decimaler då inte får plats.

Läs igen. Det är en fjärde generationens iPod Touch, inte iPhone.

Vilken version kör du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får samma 5.0000001 på en 3gs med ios 5.1.1 .

Visa signatur

Core i5 750 // GA-P55M-UD2 // XFX 5770 1 GB // ocz vertex 2 // 4 gb 1600mhz // 2 TB hdd // Fractal design r2

Permalänk
Medlem

Fel och fel. Miniräknare använder ju bara modeller. Detta är nog följden av ett avrundningsfel.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

skumt att det funkar på min ipod touch 3g (jailbreakad)

borde ju inte bli sämre med tiden, eller, apple är det ju BTW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -rand-:

skumt att det funkar på min ipod touch 3g (jailbreakad)

borde ju inte bli sämre med tiden, eller, apple är det ju BTW

Jag har för mig att det fungerade med min touch 2g.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svar: 5

Iphone 4S, iOS 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Vilken version kör du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, iOS 5.1.1

Skrivet av Kogster:

Fel och fel. Miniräknare använder ju bara modeller. Detta är nog följden av ett avrundningsfel.

Nja, min grafräknare kan utan problem ta fram den primitiva funktionen till f(x)=ln(x)*(x+(x^2+2x+2)^-1/2)-arccot(3x) så avrundning är nog inte fallet överallt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Du kanske får lite extra som kompensation för att appleprodukter är så dyra?

Permalänk
Medlem

SIngel/Dubbelprecisionsavrundningsfel, sker alltid vid ej-integer-beräkningar. Om det inte syns betyder det bara att kodaren har valt att inte ta med sa manga gällande tal.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Sorry, iOS 5.1.1

Nja, min grafräknare kan utan problem ta fram den primitiva funktionen till f(x)=ln(x)*(x+(x^2+2x+2)^-1/2)-arccot(3x) så avrundning är nog inte fallet överallt.

Det är ju inte nödvändigtvis numeriskt att ta den primitiva funktionen av något.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Det är ju inte nödvändigtvis numeriskt att ta den primitiva funktionen av något.

Ok då, men den svarar med π om man räknar ut nåt som ger det svaret och inte 3,14159265358979 (om man t.ex. kör på 14 decimaler)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ok då, men den svarar med π om man räknar ut nåt som ger det svaret och inte 3,14159265358979 (om man t.ex. kör på 14 decimaler)

Förstår inte din poäng. Ja programmeraren kan kompensera för mycket och ha finare modeller men man kommer inte ifrån att flyttal har begränsad precision. Tror säkert du har en jättebra grafräknare men datorer räknar ofta lite fel med flyttal. Sen kan man med mer kod kompensera men problemet kvarstår. Sen är det inte riktigt relevant, brukar inte vara förrän ca tionde värdesiffran det blir fel så kommer i praktiskt taget aldrig spela roll.

*edit* Är iofs bristande precision och inte just avrundning som ger ett sånt här fel så du har rätt i att det inte var ett avrundningsfel

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄