Viewsonic släpper TD2220 med optisk multi-touch för Windows 8

Permalänk
Medlem

Kör med två skärmar till datorn atm och hade då inte haft något problem med att skaffa en lättare dator (Atom) och sedan en pekskärm för browsing/spotify medans jag lirar på maindatorn/skärmen.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Försöker hitta användningsområde för mig av detta. Hmm, svårt.
Om man kör dual-screen. Går det att ha typ ett spel på main och skrivbordet på den med touch och använda fingrarna för att slösurfa (läs: läsa spelguide). Istället för att "tabba" ut/in i spelet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen se någon använda detta över än längre tid utan att få slitskador i armen, hell även efter 5 minuter blir det ju knappt att armen orkar utan att få vila emellan

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

ALLT SOM ÄR NYTT SUGER! Varför är detta mentaliteten på SweC nuförtiden? Kommer antagligen med tiden komma anpassade skrivbord till dessa datorer. Precis som dagens dator skrivbord är anpassande till dagens datorer [chassi hållare, platt yta för skärm]. Detta är ett steg i rätt riktning.

Nej allt nytt är inte av ondo....men det som är ja det gnälls det massivt över

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EpicBoobs:

Skumt att folk tror att man måste använda touchfunktionern konstant.
Vissa tänker nog inte längre än deras organ är långt...

Detta är givetvis sett som ett komplement till mus och tangentbord där det underlättar till exempel scrollning i Modern UI samt att starta program.

Det är ju inte så att de tänk att man skall sitta och skriva uppsatser eller liknande.

Vad är då meningen att man ens ska ha touch-panel då!? Lika bra spara en slant på något annat.

Permalänk
Medlem

Ända sen jag spelade Command & Conquer back in the days har jag velat ha touch skärm.
Touch skärmar fanns nog på den tiden, men inte speciellt vanliga. Vet inte om multitouch fanns överhuvudtaget.

Hade en vision om att kunna klicka på en av mina enheter, för att välja fler göra någon gest som att dra en cirkel runt de enheter jag vill välja. Sen trycka med ett finger på skärmen för att få de att åka dit jag vill eller trycka med två fingrar på vad jag vill att de ska döda/skjuta sönder. Hade varit såå coolt. Speciellt på stenåldern när datorer knappt var uppfunna.
(Nåja, första C&C kom 1995. Inte riktigt stenålder)

Om touch skärmar sakta börjar bli vanligare på både bärbara och stationära datorer så kanske jag kan spela något RTS spel på detta viset 'bara' 18-20år senare.

Sen kanske det är för oergonomiskt att spela på det viset i längden, så man efter ett tags spelande går tillbaka till att bara använda tangentbord och mus. Men om man ändå ska köpa en ny skärm så skulle det kunna vara värt några hundra extra bara för att få uppleva en gammal vision. Även om det inte är lika bra som man föreställt sig det för 17 år sen.

Permalänk
Medlem

Har kikat lite närmare på denna skärmen nu och sett att det är en kant vid sidan av displayen vilket borde göra att W8s signaturmove att svepa in från sidan borde vara jobbigt om inte omöjligt det måste väl vara en plan glasyta för stt det ska fungera eller?

Skrivet av GuessWho:

Även om det inte är lika bra som man föreställt sig det för 17 år sen.

Tack för att du fick mig och känna mig gammal... ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Vad är då meningen att man ens ska ha touch-panel då!? Lika bra spara en slant på något annat.

Köksdator f.ex? Passar utmärkt med touch för vissa uppgifter.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Köksdator f.ex? Passar utmärkt med touch för vissa uppgifter.

Japp, perfekt mitt upp i pannkakorna att stå och peka med vispen på skärmen. Eller daska till skärmen med en fläskfilé för att scrolla ner recept.nu´s sida.

Permalänk
Medlem

Skitcoolt kompliment till en "home theater", sätt den i vardagsrummet och kör xmbc, profit.
Annars finns t ex kökskärm som användsningsområde.

Men till en vanlig dator så är den totalt värdelös.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Tack för att du fick mig och känna mig gammal... ;p

Det var så lite så *g*
Men du kan väl lista ut att jag inte heller är 12 år gammal om jag minns saker från 90-talet.

Jag kan trösta dig med att man måste inte vara vuxen bara för att man är gammal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HeeK:

Japp, perfekt mitt upp i pannkakorna att stå och peka med vispen på skärmen. Eller daska till skärmen med en fläskfilé för att scrolla ner recept.nu´s sida.

Tur att man inte äter mat hemma hos dig, jag menar om du slafsar så med maten så att dan hamnar på väggen...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Politik hör inte hemma här.

Permalänk

om ni nu anser att den är skit, köp inte, finns stora användningsområden på en skärm som denna, inte bara till windows 8, har själv via jobb använt touch screen i denna storlek, inte är mina axlar förstörd, inte var det en centimeter fettlager på den efter en halvtimme.

era argument är som att säga att en telefon med touch är skit för att det blir smuts på, var bättre med den gamla där man kände knapparna.

som jag ser det, det är en vidare utveckling av de verktyg vi i dagsläget använder för att intrigera med våra datorer, jag skulle gärna ha en skärm som denna sittandes på en mångledad stativ, lätt att flytta runt och kan användas till mycket tror jag.
skulle nog vara den enda anledningen jag skulle uppgradera till W8, om jag hade en skärm bättre anpassad till det.

men, men, alla har rätt till en egen åsikt, bra att vi inte har samma allihop, skulle bli så tråkigt här på Swecklockers

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det rådet krafig touch-feber i världen. Inställningen verkar vara att ju mer touch desto bättre... Det värsta är touch-knappen som startar min tv. Omöjlig att hitta i mörkret... Som så många andra säger så lär det ju knappast gå att använda en touch-skärm vid ett skrivbord i nån större utsträckning. Men det går ju säkert att hitta många andra tillämpingar som är lämpligare. Bara folk inte får för sig att sitta med armarna rakt utsträckta vid skrivbordet hela dagarna och förstöra sina kroppar så...

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

om ni nu anser att den är skit, köp inte, finns stora användningsområden på en skärm som denna, inte bara till windows 8, har själv via jobb använt touch screen i denna storlek, inte är mina axlar förstörd, inte var det en centimeter fettlager på den efter en halvtimme.

era argument är som att säga att en telefon med touch är skit för att det blir smuts på, var bättre med den gamla där man kände knapparna.

som jag ser det, det är en vidare utveckling av de verktyg vi i dagsläget använder för att intrigera med våra datorer, jag skulle gärna ha en skärm som denna sittandes på en mångledad stativ, lätt att flytta runt och kan användas till mycket tror jag.
skulle nog vara den enda anledningen jag skulle uppgradera till W8, om jag hade en skärm bättre anpassad till det.

men, men, alla har rätt till en egen åsikt, bra att vi inte har samma allihop, skulle bli så tråkigt här på Swecklockers

De flesta som tycker det är skit kommer antagligen inte heller att köpa "skiten" så ditt råd är nog överflödigt, det förhindrar dock inte att man lyfter fram och diskuterar de eventuella reservationer man har. Det är liksom själva tanken med ett forum. Ja, jag ser att du vädjar till mångfalden men har svårt att ta det på större allvar efter din inledning.

Vidare tror jag inte heller inläggen syftar på sporadisk användande som att skriva en besökslapp eller dylikt utan snarare mer konstant och långvariga sessioner vid ett skrivbord. Det må vara spekulationer med jag vill minnas ha läst en artikel någonstans efter filmen Minority Report där någon läkare uttalade sig om huruvida gestikulerade framför skärmar kunde ge skador som liknande (för det finns) arbetspositioner tidigare har gett upphov till. Är det något att bara avfärda rakt av eller något att beakta?

All vidareutveckling är inte heller alltid nödvändigtvis av godo. Marknaden testar ofta produkter som ser bra ut på pappret men som kanske inte alltid bidrar med så mycket nytta eller där konkurrerande lösningar fungerat bättre. Att kunna interagera (till skillnad från intrigera som jag tvivlar på att du menar i detta sammanhang) är en metod jag också tror kan öka produktiviteten i vissa lägen men jag skulle då kanske föredra rösten, ögonen eller varför inte fötterna som verktyg?

Utvecklingen går vidare och gamla sanningar föråldras...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

De flesta som tycker det är skit kommer antagligen inte heller att köpa "skiten" så ditt råd är nog överflödigt, det förhindrar dock inte att man lyfter fram och diskuterar de eventuella reservationer man har. Det är liksom själva tanken med ett forum. Ja, jag ser att du vädjar till mångfalden men har svårt att ta det på större allvar efter din inledning.

Problemet är att många som har reservationer emot produkten är inte speciellt konstruktiva utan bara gnäller vilket skapar dålig stämning. Dessutom så är det så att bara för att någon anser att det inte finns potential i produkten så behöver det inte stämma. Tänk om alla skulle sluta tillverka produkter som en handfull personer på ett forum tycker är dålig så skulle vi inte ha en enda produkt i våra butiker idag.

Jag tycker att man har sin fulla rätt att ifrågasätta och föra en konstruktiv diskussion. På det sättet kanske man dessutom kan lära sig vad produkten ifråga har för användningsområden som man själv kanske inte tänkte på. Själv vet jag ett antal olika områden en sådan här produkt används i dagsläget utan att det är några ergonomiska problem, finns till och med lägen där denna typ av produkt löser ergonomiska problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

om ni nu anser att den är skit, köp inte, finns stora användningsområden på en skärm som denna, inte bara till windows 8, har själv via jobb använt touch screen i denna storlek, inte är mina axlar förstörd, inte var det en centimeter fettlager på den efter en halvtimme.

era argument är som att säga att en telefon med touch är skit för att det blir smuts på, var bättre med den gamla där man kände knapparna.

som jag ser det, det är en vidare utveckling av de verktyg vi i dagsläget använder för att intrigera med våra datorer, jag skulle gärna ha en skärm som denna sittandes på en mångledad stativ, lätt att flytta runt och kan användas till mycket tror jag.
skulle nog vara den enda anledningen jag skulle uppgradera till W8, om jag hade en skärm bättre anpassad till det.

men, men, alla har rätt till en egen åsikt, bra att vi inte har samma allihop, skulle bli så tråkigt här på Swecklockers

Ja, det är klart det finns användningsområden, men till en vanlig spel/film/surf-dator tror jag inte de passar.

En telefon med touch är inte skit, men visst sjutton blir den skitig hela tiden, det är en nackdel man kan leva med då de är små till storleken, eftersom man torkar av mot t-shirten eller byxbenet efter varenda gång man använt den, det skulle bli omständligt att göra det på en stor skärm hela tiden. Det är en av anledningarna att jag inte är så sugen på en surfplatta.

Vi använder också pekskärmar på jobbet på t.ex. truckdatorer och styrpaneler och det blir en del smuts på dem rätt fort, men det är inte så noga om det är lite distortion och kladd för de applikationer vi kör på dem här, medan man hemma kollar på film och spelar spel och inte vill ha suddiga streck och fläckar som stör.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag undrar om de kommer att ta ansvar för arbetsskadorna som detta kommer att medföra? Märkligt att TCO inte går in och börjar agera emot Win8 och tillverkare av touchskärmar för skrivbord - win8 kommer att kosta Sverige miljarder i sjukskrivningar, sjukvård, rehabilitering och förlorad arbetsinkomst. Vore inte mer än rätt att inför ett AFS som reglerar användningen innan vi förlorar en generation med förstörda kroppar på grund av touchanvändning med värdelös ergonomi.

Allt nytt är inte bra. Detta är direkt dåligt.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Morkul:

Problemet är att många som har reservationer emot produkten är inte speciellt konstruktiva utan bara gnäller vilket skapar dålig stämning. Dessutom så är det så att bara för att någon anser att det inte finns potential i produkten så behöver det inte stämma. Tänk om alla skulle sluta tillverka produkter som en handfull personer på ett forum tycker är dålig så skulle vi inte ha en enda produkt i våra butiker idag.

Jag tycker att man har sin fulla rätt att ifrågasätta och föra en konstruktiv diskussion. På det sättet kanske man dessutom kan lära sig vad produkten ifråga har för användningsområden som man själv kanske inte tänkte på. Själv vet jag ett antal olika områden en sådan här produkt används i dagsläget utan att det är några ergonomiska problem, finns till och med lägen där denna typ av produkt löser ergonomiska problem.

Skönt att det fortfarande finns kvar någon här som tänker iaf.
Kommentarer som "Det är bara skit" utan att beskriva varför det är "skit" är icke konstruktivt och leder som du säger till dålig stämning.

Bara för att man själv inte kan tänka sig att använda produkten gör inte att produkten är dålig, den kan nämligen passa utmärkt för någon helt annan person.

Som detta med touchskärmar, det kan och bör ses som ett komplement hemma då man kan använden den som vanlig skärm samt även som jag skrev i ett tidigare inlägg scrolla, starta appar osv med, men den kommer till sin rätt i tex företag där man kan använda den för att registrera arbetstider (inloggning på morgonen när man kommer, loggar ut när man går på eftermiddagen.), styrning av olika maskiner/robotar, interaktiv produktvisning i affärer osv.

Folk måste inse att flertalet produkter inom datorindustrin INTE släpps med vanliga svenssons i tanken utan är mer universella.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Jag undrar om de kommer att ta ansvar för arbetsskadorna som detta kommer att medföra? Märkligt att TCO inte går in och börjar agera emot Win8 och tillverkare av touchskärmar för skrivbord - win8 kommer att kosta Sverige miljarder i sjukskrivningar, sjukvård, rehabilitering och förlorad arbetsinkomst. Vore inte mer än rätt att inför ett AFS som reglerar användningen innan vi förlorar en generation med förstörda kroppar på grund av touchanvändning med värdelös ergonomi.

Allt nytt är inte bra. Detta är direkt dåligt.

Tror du själv på det scenario då målar upp? Störtlöjligt...

Jag har sjäv en bärbar dator med touch och där är det väldigt smidigt att ligga i soffan och slösurfa med fingrarna. Detta är dock inget jag vill göra vid skrivbordet på en stor skärm, det händer dock att jag efter att ha använt min bärbara under en längre tid ibland får små infall och vill ta på skärmen vid stationära.

För mig kan jag framförallt tänka mig en typ av användning där det vore praktiskt. Ponera att du och din sambo (eller någon annan) sitter och surfar tillsammans, vilket inte är helt ovanligt för mig iaf. Att då förklara var man vill a den andre ska klicka på en hemsida eller i ett galleri, eller zooma in på en karta etc vore lättare om man kunde trycka själv på skärmen.

Skulle jag köpa en ny skärm idag så skulle det främst vara andra parametrar som styr, men om jag kunde hitta en "perfekt" skärm med alternativet att även få touch för max ett par hundra så hade jag nog tagit det också

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Men den optiska tekniken??.. har dom pulat in en kamera (eller ljussensor/er) nånstans?

Permalänk
Skrivet av HeeK:

Japp, perfekt mitt upp i pannkakorna att stå och peka med vispen på skärmen. Eller daska till skärmen med en fläskfilé för att scrolla ner recept.nu´s sida.

Ja, eftersom det är en optisk touch är det inga som helst problem att använda [den rena sidan av] ett valfritt köksredskap som pekinstrument - garanterat tusen gånger bättre än att använda fingrarna (även fast jag tvättar händerna mellan varje råvara/skärmtryck ändå).

Skrivet av blackeagle:

Ja, det är klart det finns användningsområden, men till en vanlig spel/film/surf-dator tror jag inte de passar.

En telefon med touch är inte skit, men visst sjutton blir den skitig hela tiden, det är en nackdel man kan leva med då de är små till storleken, eftersom man torkar av mot t-shirten eller byxbenet efter varenda gång man använt den, det skulle bli omständligt att göra det på en stor skärm hela tiden. Det är en av anledningarna att jag inte är så sugen på en surfplatta.

Vi använder också pekskärmar på jobbet på t.ex. truckdatorer och styrpaneler och det blir en del smuts på dem rätt fort, men det är inte så noga om det är lite distortion och kladd för de applikationer vi kör på dem här, medan man hemma kollar på film och spelar spel och inte vill ha suddiga streck och fläckar som stör.

Men det är väl ingen som påstår att de ska användas till Spel/Film/Surf heller? Precis som tabletter inte används istället för en skrivbordsdator eller en HTPC inte används som en surfdator kommer dessa skärmarna hitta sin egen niche i marknaden, f.ex. som köksdatorer ute hos konsumenter eller check-in datorer hos företag eller vilken som helst applikation där skärmen kan platseras på ett riktigt sätt för att användas stående.

Vet inte hur det blir med just denna skärmen, men optisk touch-screen med en härdad glasyta gör det otroligt enkelt att rengöra och blir inte märkvärdigare än hur det är för vissa småbarnsföräldrar vars barn alltid ska röra TVn (jag hatar föräldrar som inte lär sina ungar att inte röra, speciellt när dem är på besök, vår son har vetat att han inte fått lov sedan han började gå vid 8 mnd!).

Skrivet av bengt-re:

Jag undrar om de kommer att ta ansvar för arbetsskadorna som detta kommer att medföra? Märkligt att TCO inte går in och börjar agera emot Win8 och tillverkare av touchskärmar för skrivbord - win8 kommer att kosta Sverige miljarder i sjukskrivningar, sjukvård, rehabilitering och förlorad arbetsinkomst. Vore inte mer än rätt att inför ett AFS som reglerar användningen innan vi förlorar en generation med förstörda kroppar på grund av touchanvändning med värdelös ergonomi.

Allt nytt är inte bra. Detta är direkt dåligt.

Tror du verkligen att touch skärmar kommer ersätta vanliga skärmar på skrivbord runtom i landet?

uselt ordval, personangrepp
Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt-re:

Jag undrar om de kommer att ta ansvar för arbetsskadorna som detta kommer att medföra? Märkligt att TCO inte går in och börjar agera emot Win8 och tillverkare av touchskärmar för skrivbord - win8 kommer att kosta Sverige miljarder i sjukskrivningar, sjukvård, rehabilitering och förlorad arbetsinkomst. Vore inte mer än rätt att inför ett AFS som reglerar användningen innan vi förlorar en generation med förstörda kroppar på grund av touchanvändning med värdelös ergonomi.

Allt nytt är inte bra. Detta är direkt dåligt.

Men om det blir dålig ergonomi måste man då byta till denna typ av skärm? Sedan är frågan hur blir det för de som färre arbetsmiljö på grund av denna typ av produkter ska de fortsätta med sin gamla arbetsmiljö bara för att det finns personer som absolut måste försämra sin med denna produkt.

Konkreta exempel som jag vet använder liknande produkter idag som får bättre arbetsmiljö på grund av det:

Blev igår uppmärksammad av en kollega om ett företag som hade börja använda denna typ av produkt som terminaler för sina truckförare. Skärmen satt på väggen så att truckföraren kunde köra hela vägen fram och sitta kvar i trucken medan han knappade på skärmen i någon minut för att sedan köra vidare. Innan så behövde truckföraren kliva ur trucken och ställa sig vid en terminal som stod vid ett bord.Detta slet inte bara på knäna utan var även ett säkerhets problem att stå och gå runt i en miljö där det finns många truckar som kär runt.

Annat exempel är ett sjukhusen i Schweiz som har ett system vi nog snart kommer få se även i Sverige. Vid varje säng finns en skärm med touchskärm som sitter fast i väggen via en arm som du kan röra runt på. Via denna skärm kan patienten bland annat välja mellan lunch- och middags-alternativen(I Uppsala görs detta på pappers lappar i dagsläget vilket inte är miljövänligt) även titta på TV eller film går bra. När läkare eller annan vårdpersonal kommer in drar de ett id-kort i skärmens ena kant och loggar sedan in för där enkelt journal så som temp, blodtryck, vilka mediciner som patienten fått och liknande. Eftersom skärmen sitter på en arm som kan vridas åt alla möjliga håll får till exemplet sköterskan som tar blodtryck betydligt bättre ergonomi än att sitta som en korkskruv och anteckna på pappren som ligger i fotändan av sängen, vilket är ganska normal vid svenska sjukhus.

Sedan kan vi gå in på funktionshindrade personer som inte kan använda mus eller tangentbord men kan till exemplet jobba som växeltelefonist där hela växeln är uppbyggd för toutchskärm. Med ditt sätt att tänka så borde vi alltså stänga ute dessa personer från arbetsmarknaden helt.

Så du frågar: Jag undrar om de kommer att ta ansvar för arbetsskadorna som detta kommer att medföra?

Mitt svar blir då: De personer som använder en produkt felaktigt!

Edit: Jag har redan tidigare i tråden skrivit att vi använder två toutchskärmar här på jobbet dör besöker får skriva in sig men i och med denna tråd kom jag på att jag ska nog på chefen om att skaffa en sådan här, eller någon liknande skärm till konferensrummet. När man står framme vid smartboardet skulle det förenkla om man hade en toutchskärm när man ska bläddra i sin PP presentation, enkelt göra ringar eller understrykningar "on the fly", speciellt om det är något programmerings exempel man visar så skulle det var betydligt bättre än att börja stirra på sin bärbara och pilla på den lilla styr-plattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Problemet är att många som har reservationer emot produkten är inte speciellt konstruktiva utan bara gnäller vilket skapar dålig stämning. Dessutom så är det så att bara för att någon anser att det inte finns potential i produkten så behöver det inte stämma. Tänk om alla skulle sluta tillverka produkter som en handfull personer på ett forum tycker är dålig så skulle vi inte ha en enda produkt i våra butiker idag.

Jag ser inte andras kritik mot en produkt som ett problem i sig. Tvärtom, det är ett utmärkt tillfälle att sakligt lyfta fram och diskutera andra aspekter av en produkts användningsområde på gott eller ont. Dålig stämning skapas av dem som inte kan distansera sig själva från ämnet och i bland även identifierar sig med produkten. Det är inget ansvar man kan lägga på kritikerna.

Det paradoxala är däremot att kritiken mot kritikerna själva saknar det som efterfrågas; saklighet och konstruktiv kritik, vilket du själv illustrerar så bra med tramsig logik som: "Tänk om alla skulle sluta tillverka produkter som en handfull personer på ett forum tycker är dålig så skulle vi inte ha en enda produkt i våra butiker idag". Tråden handlar inte om verklighetsfrämmande spekulation över något som aldrig kommer inträffa och bidrar inte heller på något sätt höja trivseln på detta forum.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det paradoxala är däremot att kritiken mot kritikerna själva saknar det som efterfrågas; saklighet och konstruktiv kritik, vilket du själv illustrerar så bra med tramsig logik som: "Tänk om alla skulle sluta tillverka produkter som en handfull personer på ett forum tycker är dålig så skulle vi inte ha en enda produkt i våra butiker idag". Tråden handlar inte om verklighetsfrämmande spekulation över något som aldrig kommer inträffa och bidrar inte heller på något sätt höja trivseln på detta forum.

Hur bemöter man en kommentar som "det här suger" på ett konstruktiv sätt? Det enda man kan göra är att uppmana till att personen ifråga specificerar sig mera, vilket har gjort av mig och några till i denna tråd ändå fortsätter tämligen meninglösa kommentarer om hur kass produkten är.

Logiken bakom kommentaren: "Tänk om alla skulle sluta tillverka produkter som en handfull personer på ett forum tycker är dålig så skulle vi inte ha en enda produkt i våra butiker idag". är ganska enkel om man följde tråden och det jag kommenterade. Det fanns personer som ansåg att denna produkt inte skulle få finnas utav olika andningar som ej specificerades vilket gör att kommentaren helt plötsligt inte, enligt mig i alla fall kan anses som direkt tramsig utan snarare ren fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeeK:

Japp, perfekt mitt upp i pannkakorna att stå och peka med vispen på skärmen. Eller daska till skärmen med en fläskfilé för att scrolla ner recept.nu´s sida.

Så bra! Ramlade nästan av stolen av skratt

Men jag har svårt att se ett vettigt användningsområde för en sådan skärm i hemmet, utom att den är lite ball.

Men i andra miljöer så, tex på jobbet.
Det vore lite smidigt att slippa tangentbordet vid besökare checkin PCn, eller ha en "surfstation" i vänterummet utan att behöva göra rum för tgb och mus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Napster91:

ALLT SOM ÄR NYTT SUGER! Varför är detta mentaliteten på SweC nuförtiden? Kommer antagligen med tiden komma anpassade skrivbord till dessa datorer. Precis som dagens dator skrivbord är anpassande till dagens datorer [chassi hållare, platt yta för skärm]. Detta är ett steg i rätt riktning.

Allt som är så dumt att det börjar likna universums dimensioner suger. Det är helt jävla korkat för 99% av fallen där folk använder en sådan skärm. Visst finns det fall där det skulle vara smidigt men inte fan är det fall där man faktiskt kommer arbeta med något på datorn.

Alla förslag hittills har varit sådant som tabletts och telefoner används till bara fast och större skärm.

Tänk dig när de börjar köra med touch TV med (eftersom det är nytt måste det vara bra) så du får vackert resa dig och kladda på TVen varje gång.

PS: Skit som nästan ingen behöver kostar fortfarande och många får betala för skiten då tillverkare verkar gilla att tvinga på folk IQ befriade saker (16:9 skärmar och max 1080p upplösning är bra exempel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Hur bemöter man en kommentar som "det här suger" på ett konstruktiv sätt? Det enda man kan göra är att uppmana till att personen ifråga specificerar sig mera, vilket har gjort av mig och några till i denna tråd ändå fortsätter tämligen meninglösa kommentarer om hur kass produkten är.
Logiken bakom kommentaren: "Tänk om alla skulle sluta tillverka produkter som en handfull personer på ett forum tycker är dålig så skulle vi inte ha en enda produkt i våra butiker idag". är ganska enkel om man följde tråden och det jag kommenterade. Det fanns personer som ansåg att denna produkt inte skulle få finnas utav olika andningar som ej specificerades vilket gör att kommentaren helt plötsligt inte, enligt mig i alla fall kan anses som direkt tramsig utan snarare ren fakta.

Inser du att du först ställer en fråga och sedan besvarar den själv? Som tillägg till ditt egna (och utmärkta) svar för att behålla sakligheten så bör man undvika att använda en nedlåtande eller överlägsen ton ackompanjerat med meningslösa kommentarer som inte för diskussionen framåt. Kan man inte förklara sin ståndpunkt utan att ta till invektiv eller attityd så ska man nog låta bli att bemöta inlägg över huvudtaget. Sen får man sålla. Diskussionerna i ett forum går i cykler och när allt relevant redan har sagts och ämnet börjar gå på tomgång kommer nästa kull in som tror de uppfunnit hjulet på nytt (hade de läst tråden från början så hade de redan vetat att hjulet redan finns) och då är det läge att lämna tråden om man inte gillar att upprepa sig i det oändliga. Man kan inte frälsa alla.

Sista stycket är i stort sett obegriplig. Jag har väldigt svårt att förstå hur ett antagande kan bli fakta. Historiskt så har ju väldigt många, om inte alla, uppfinningar ifrågasatts men ändå har vi idag butikshyllor fyllda till bredden med högteknologiskt krimskrams. Uppfinnare har blivit satta i husarrests eller bragts om livet. Inget verkar dock ha hindrat utvecklingen. Den dag forumtroll från Sverige har mandat på ett företags produktutveckling ska jag äta upp min gamla hatt, det lovar jag

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Men alltså TÄNK om de släpper en tryckkänslig penna till denna! Om bara skärmens pek-precision är hög nog så säger jag nog:

Wacom - tack för den här tiden...

22" bildskärms-ritplatta. Smaskens! *drägel*

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB