Datorn crashar och visar "Overclocking Failure" meddelande vid omstart

Permalänk
Medlem

Datorn crashar och visar "Overclocking Failure" meddelande vid omstart

Som rubriken säger så har jag problem med att min dator crashar lite då o då och vid omstart av datorn så kommer det upp ett felmeddelande om att min överklockning av minnen har failat. I bios har jag inställt att den ska köra på XMP profile. Någon som har en aning om varför jag får detta fel och hur jag kan fixa det?

MB: Asus P9X79 Deluxe
Minne: 4x4GB Corsair Dominator GT 2133Mhz

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt samma fel som du, stängde av XMP och det löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag fick exakt samma fel som du, stängde av XMP och det löste sig.

ja jo.. men jag vill ju inte gärna sitta med 2133mhz minnen som körs i 1333mhz xD och är inte så kunnig så ja känner att jag kan klocka upp dem till 2133mhz själv :/

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

ja jo.. men jag vill ju inte gärna sitta med 2133mhz minnen som körs i 1333mhz xD och är inte så kunnig så ja känner att jag kan klocka upp dem till 2133mhz själv :/

Vad har du för spänning till minnena nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vad har du för spänning till minnena nu?

har faktiskt ingen aning, är så mycket inne på den sidan där man ställer in XMP som jag inte förstår vad som är vad.. men kan försöka titta på det när jag kommer hem från jobbet

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad du menar, men om XMP inte funkar så kan du antingen stänga av den (som jag gjorde) och klocka själv, eller leva med långsammare minne.

Hade såklart varit intressant med en lösning där XMP funkar, men jag har inte hittat en sådan.

Min lösning var mer quick & dirty, för att få datorn stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag förstår vad du menar, men om XMP inte funkar så kan du antingen stänga av den (som jag gjorde) och klocka själv, eller leva med långsammare minne.

Hade såklart varit intressant med en lösning där XMP funkar, men jag har inte hittat en sådan.

Min lösning var mer quick & dirty, för att få datorn stabil.

hur går jag till väga om jag vill klocka upp dem själv till ca 2100mhz då?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb