4GB minne fungerar inte i bärbar, LG S1 Express dual

Permalänk
Medlem

4GB minne fungerar inte i bärbar, LG S1 Express dual

Tjo,

Köpte en till 2gb minneskapsel till bärbara datorn så jag får lite mer minne i alla fall, från 3gb till 4gb tänkte jag.

Varje sticka för sig fungerar bra men när jag sätter i två st 2GB stickor så säger bios 3gb minne och windows säger 4gb men 3gb användbart.

Vad är det som är fel då? BIOS? Minnena inte kompatibla? Chipsetet säger 4gb minne max så datorn ska klara det.

och nej det är inte ett windows 32/64-bitars problem. Det tar stopp redan i bios men som sagt, windows känner av att det sitter 2 st 2GB stickor i så något annat är det.

Någon som har koll eller har stött på samma problem själv?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

har du 32 bit eller 64 bit os

Permalänk
Medlem

Windows x86 (32bit) kan bara hantera 3.3 gb minne, vill du använda dom sista 700MB eller mer måste du ha x64 (64bit) os.

även i 32 bit ser windows alla 4GB men kan bara använda 3.3.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Har det något med processorn att göra? Det är en Core duo, inte en core2 duo. något med 64-bitars stöd eller inte på den?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Har nån av er ens läst hela TS inlägg ? BIOS hittar bara 3GB , OS är irrelevant i det läget.

@TS:Vet du vad moderkortet klarar ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Har det något med processorn att göra? Det är en Core duo, inte en core2 duo. något med 64-bitars stöd eller inte på den?

har du 32 eller 64 bit om du har 32bit är allt som det ska.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jag har 32-bitars windows men redan i bios tar det stopp så det är något annat i grunden och det går att allokera mer än 3.3gb i 32-bitars windows också. Runt 3.5-3.6gb minne borde fungera.

MEN det är inte där problemet är för BIOS hittar inte mer än 3gb minne heller...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Har nån av er ens läst hela TS inlägg ? BIOS hittar bara 3GB , OS är irrelevant i det läget.

@TS:Vet du vad moderkortet klarar ?

4GB, men det känns som att det möjligen är processorn som sätter stopp. Har för mig att Core Duo bara är 32-bitars och Dore2 Duo är 64. Kan det har något med det att göra?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Har nån av er ens läst hela TS inlägg ? BIOS hittar bara 3GB , OS är irrelevant i det läget.

@TS:Vet du vad moderkortet klarar ?

han skriver att windows ser 4GB men bara 3GB användbart då kan det inte ha med bios och göra eller?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag har 32-bitars windows men redan i bios tar det stopp så det är något annat i grunden och det går att allokera mer än 3.3gb i 32-bitars windows också. Runt 3.5-3.6gb minne borde fungera.

MEN det är inte där problemet är för BIOS hittar inte mer än 3gb minne heller...

32 bit windows kan bara använda 3GB max 3.3GB byt till windows x64 så kommer det fungera.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Windows x86 (32bit) kan bara hantera 3.3 gb minne, vill du använda dom sista 700MB eller mer måste du ha x64 (64bit) os.

även i 32 bit ser windows alla 4GB men kan bara använda 3.3.

Det där är ju inte riktigt rätt... På 32-bitar adresser kan du adressera 4096MB minne (4GB), men eftersom dessa adresser i första hand måste användas för att adressera obligatoriska hårdvarufunktioner som videominne mm, så blir det oftast bara adresser över till att adressera runt 3GB av datorns RAM på ett 32-bitars OS. Fast nu säger han att det även i BIOS står att det endast är 3GB, vilket inte alls har med OS'et att göra utan snarare med processorn som förmodligen är en 32-bits processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det där är ju inte riktigt rätt... På 32-bitar adresser kan du adressera 4096MB minne (4GB), men eftersom dessa adresser i första hand måste användas för att adressera obligatoriska hårdvarufunktioner som videominne mm, så blir det oftast bara adresser över till att adressera runt 3GB av datorns RAM på ett 32-bitars OS. Fast nu säger han att det även i BIOS står att det endast är 3GB, vilket inte alls har med OS'et att göra utan snarare med processorn som förmodligen är en 32-bits processor.

Men då är det definitivt att det är processorn som är boven då? Max 3GB med en 32-bitars cpu? eller 4GB?

Det är en T2500:
http://ark.intel.com/products/27236/Intel-Core-Duo-Processor-...

en sån här hade behövts:
http://ark.intel.com/products/27255/Intel-Core2-Duo-Processor...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det där är ju inte riktigt rätt... På 32-bitar adresser kan du adressera 4096MB minne (4GB), men eftersom dessa adresser i första hand måste användas för att adressera obligatoriska hårdvarufunktioner som videominne mm, så blir det oftast bara adresser över till att adressera runt 3GB av datorns RAM på ett 32-bitars OS. Fast nu säger han att det även i BIOS står att det endast är 3GB, vilket inte alls har med OS'et att göra utan snarare med processorn som förmodligen är en 32-bits processor.

kan vara så att cpu och grafikkort delar på minne och den sista giggen går till grafikminne

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Väcker liv i min gamla tråd.
Nu har jag satt i en T7200 som ska klara av 4GB ram som jag förstår det hela. Men jag får fortfarande bara 3GB minne i bios.
Försöker leta tag på en ny bios utifall den är för gammal men hittar ingen.

Vad kan jag mer göra?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.