Värt att uppgradera från intel 2duo te core2quad?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera från intel 2duo te core2quad?

Tjena!

Sitter just nu på en 775-rigg med intel core 2 duo e7400, 4gb ram och ett 6870. Eftersom processorn flaskar med grafikkortet kan jag bara spela på low grafik i bf3. Jag undrar då om det är värt att köpa en begagnad intel quad core här på sweclockers marknad. Jag tror att jag kommer köpa haswell ungefär vid realese så jag undrar om det är hjälper mycket att köpa en quad core? Eftersom man kan få en sån rätt billigt här så kanske det är en vettig lösning tills vidare? Kommer det hjälpa mycket? kommer jag att kunna spela på medium i bf3?
Eftersom det finns en djungel av olika q66 och massa namn hit och dit undrar jag om det är några man ska "akta" sig eller går vilken som helst bra?
Har sett på tradera där det kan skilja sig väldigt stort i pris. Så vilken quad core är av dom bättre och på vissa står det SLACR, undrar vad detta menas?

Tackar på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Det gör stor skillnad. Rekommenderade enbart quadcore för spel iom att Yorkfield kom. Kör fortfarande en Q9450 som räcker långt fortfarande, trots oklockad.

Q9450-Q9650 är väl bästa valet för spel iom 12MB cacheminne. Om den passar ditt moderkort och du kan få den för vettigt pris.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Visst är det stor skillnad mellan låt säga en e7400 och en q9550 (i princip den snabbaste 775 quaden), dock så kostar en sådan en bit över 1000kr för något som faktiskt är en förhållandevis gammal processor.

Eftersom du ända funderar på begagnat så säger jag ge katten i sockel 775 och sälja grejerna du har samt skaffa ett begagnat 1155 system istället.

Jag sålde moderkort +8GB ddr2 minne + Q9550 cpu för 2800 i våras och köpte ett Asus sabertooth p67 mobo, en 2600k samt 16GB ddr3 minne för 3200kr, en mellanskillnad på 400kr för enormt mycket mer prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det gör stor skillnad. Rekommenderade enbart quadcore för spel iom att Yorkfield kom. Kör fortfarande en Q9450 som räcker långt fortfarande, trots oklockad.

Q9450-Q9650 är väl bästa valet för spel iom 12MB cacheminne. Om den passar ditt moderkort och du kan få den för vettigt pris.

OK. Ska hålla utkik efter sånna. Vad är ett rimligt pris för dom?
Tack för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt eget tyckande: max tusenlappen, sedan kan du lika gärna börja leta ny 1155-rigg enligt lanbondens förslag. Eller ja, kan du göra så bra affärer som han gjort kan du slå till direkt!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mitt eget tyckande: max tusenlappen, sedan kan du lika gärna börja leta ny 1155-rigg enligt lanbondens förslag. Eller ja, kan du göra så bra affärer som han gjort kan du slå till direkt!

Ok. Då väntar jag te haswell istället ^^ Har sett folk som sålt quad cores för ca 500 lappen. Är dom inget att ha eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av avm:

Ok. Då väntar jag te haswell istället ^^ Har sett folk som sålt quad cores för ca 500 lappen. Är dom inget att ha eller?

Det kan de väl vara till rätt pris men det större cacheminnet gör stor skillnad på den plattformen. Troligen därför att minneskontrollern är separat och inte integrerad som i 1155.

Jag har inte allt i minnet så föreslå en modell så kan vi jämföra!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det kan de väl vara till rätt pris men det större cacheminnet gör stor skillnad på den plattformen. Troligen därför att minneskontrollern är separat och inte integrerad som i 1155.

Jag har inte allt i minnet så föreslå en modell så kan vi jämföra!

Denna t.ex Q6600

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*
Korspostning är inte tillåtet och eftersom du har korspostat innan så låses båda dina trådar där du frågar om huruvida det är värt att uppgradera från Core2Duo till Core2Quad eller inte.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.