Motor utan tillförsel av energi??

Permalänk
Medlem

Motor utan tillförsel av energi??

God dag, har haft en lite bitter diskussion på jobbet ang ett klipp på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=7PDeK6rprA4

Tänkte höra om det är någon som har testat detta till synes idiotiska påfund?

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk

Det bryter mot så många fysikaliska lagar att det gör ont i huvudet. Energi kan varken skapas eller förstöras, det är ett väl utfört trick. Jag har inte testat, för att perpetuum mobile så många gånger har bevisats inte fungera.

Visa signatur

-----------------------------------------------
if it a'int broke, don't fix it!
-----------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82a:

God dag, har haft en lite bitter diskussion på jobbet ang ett klipp på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=7PDeK6rprA4

Tänkte höra om det är någon som har testat detta till synes idiotiska påfund?

Det är ett trick. Normalt i en likströmsmotor växlar magnetfältet riktning beroende på var på varmet motorn är genom att strömmen i spolarna ändrar riktning. Det är därför magnetfältet från strömmen alltid driver motorn åt samma håll. När du ersätter med permanentmagneter tappar du den egenskapen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Entusiast

Så hur i hela världen hade han tänkt sig att permanentmagneterna i fläkten ska skapa ett vridande moment med permanentmagneter utanför fläkten? Hela poängen med spolarna är ju att man växlar fältet i dem, är båda magnetfälten statiska händer exakt ingenting.

Det är den här typen av trådar och filmer som får mig att önska att det låg mer fokus på naturkunskap i grundskolan. Den spontana och naturliga reaktionen på ett sådant filmklipp ska vara "fejk, det bryter mot energiprincipen" och sedan stänger man ner klippet igen. Nu är det alltför vanligt att den spontana reaktionen är "OMG! Konspiration där elbolagen/staten/CIA/Big Pharma/Illuminatijuderymdödlor försöker gömma teknik som kan rädda världen!".

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är diskussionen om huruvida själva videon är fejk eller ej?
Kan ni inte bara försöka återskapa experimentet så att de mindre skolade debattörerna får se hur det inte fungerar i praktiken?
Med diskussion kommer man långt men med en rejäl fysikbok slår man hela världen med häpnad.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Är diskussionen om huruvida själva videon är fejk eller ej?
Kan ni inte bara försöka återskapa experimentet så att de mindre skolade debattörerna får se hur det inte fungerar i praktiken?
Med diskussion kommer man långt men med en rejäl fysikbok slår man hela världen med häpnad.

Han hade utfört sitt trick mycket slarvigt så det är knappast något att diskutera, jag kan utföra tricket mycket bättre, men av två anledningar gör jag det inte. Jag har extremt brist på fritid och jag har redan en fungerande perpetuum mobile stående bland min portabla fusionsreaktor i garaget, så jag behöver inte fuska och låtsats ha något som jag faktisk har.

Nå han utförde två trick, första tricket så gjorde han en rejäl klippning vid ca 1min 23sekunder. Efter detta klipp lyfter han aldrig på fläkten för att han har strömkablar genom mattan som hans kamrater sköter om. Han gjorde även ett klipp efter vid 1min 39sek för att snabba upp processen och kunde ha fuskat där, men det hade varit svårare så han gjorde fusket innan.

Andra fusket så använder han knappcellsbatterier (troligtvis minst 2st för att få upp spänningen) och han var lat av sig att inte fejka att strömkablarna gick till dessa. Sedan så stänger han av och på med en magnet som t.ex. kan föra två plattor ihop och isär.

Som sagt dåligt utfört trick och jag skulle kunna göra bättre själv om det ej var för orsakerna som jag nämnde innan. Jag är dock förvånad att han fick så bra betyg när det var så slarvigt utfört.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ja, ni alla går i samma tankar som mig själv.
Dock så skall min kollega på jobbet försöka utföra detta... han är intill ÖVERTYGAD om att det kommer att fungera, Stackaren.

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Skrivet av solid_force:

Det bryter mot så många fysikaliska lagar att det gör ont i huvudet. Energi kan varken skapas eller förstöras, det är ett väl utfört trick. Jag har inte testat, för att perpetuum mobile så många gånger har bevisats inte fungera.

Hur menar du när du säger att energi inte kan skapas?

Permalänk
Skrivet av tompa1122:

Hur menar du när du säger att energi inte kan skapas?

Den kan bara omvandlas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Den kan bara omvandlas.

Det där är ju lite av en definitionsfråga. Du kan omvandla massa till energi och då har du i praktiken skapat energi. Det är summan av massa och energi som är konstant. (Inte helt sant heller. Man kan "låna" lite energi från heisenberg ibland, men det är överkurs.)

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Bra, inget trick i mina ögon. Funkar fint

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av tompa1122:

Hur menar du när du säger att energi inte kan skapas?

Det jag citerar är en av termodynamikens första huvudsats. I detta fallet så kan inte rörelse (kraft) skapas ur ingenting. Normalt sätt så ska en elektrisk energi från batteriet omvandlas till rörelse, men personen påstår att statiska magneter runt motorn på något sätt skapar rörelse (energi) ur ingenting. Om principen skulle fungera så skulle varenda elektrisk motor i världen vara byggd enligt den här principen.

Visa signatur

-----------------------------------------------
if it a'int broke, don't fix it!
-----------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Bra, inget trick i mina ögon. Funkar fint

Nej det gör det inte.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Bra, inget trick i mina ögon. Funkar fint

Då så, vänligen förklara varifrån energin kommer.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Som sagt dåligt utfört trick och jag skulle kunna göra bättre själv om det ej var för orsakerna som jag nämnde innan. Jag är dock förvånad att han fick så bra betyg när det var så slarvigt utfört.

Lite därför jag frågar om det är videons innehåll eller videons kvalité eller något annat som diskuteras. Det finns så många videos där ute som CIA är ute efter så att haka upp sig på denna är som att snubbla på startlinjen. Nu verkar det dock vara själva videons innehåll som diskuteras.
Och portabel fusionsreaktor? Pff, snälla. Kom tillbaka när du byggt dig fungerande kall fusion i badrummet med hjälp av silvertejp och aluminiumfolie.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det fungerar bara så länge som det finns laddning kvar i magneterna. För varje timme magnetisk drift måste magneterna laddas i två timmar, så det blir en nettoförlust.

Sedan måste man ha magneter som är så starka att de drar koppar till sig och sådana magneter är jättedyra. Killen i klippet hade tagit sina kopparmagneter ur en hårddisk och en hårddisk kostar flera tusen kronor, medan en fläkt bara kostar ca en hundralapp. Magneterna måste fortfarande laddas periodvis. Det är därför en hårddisk fortfarande behöver en strömkabel. Om man vill styra fläkthastigheten, måste man fortfarande ha en kabel till fläkten, om man inte vill köra bluetooth. Då kan man lika gärna skita i magneterna och köra el med kabel direkt.

Du kanske tänker att man skulle kunna bil utifrån denna princip, men då måste man ha så starka magneter att de drar till sig allt järn från hemoglobinet i blodet och alla som sitter i bilen dör. Man kan heller inte bygga obemannade fordon, för vem ska styra dem? Elektronik fungerar inte i så starka magnetfält och all mekanik måste byggas helt utan järn eller andra material som påverkas av magnetism.

Till råga på allt orsakar magneter cancer, så det är jättedumt att bygga dylika motorer.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Det fungerar bara så länge som det finns laddning kvar i magneterna. För varje timme magnetisk drift måste magneterna laddas i två timmar, så det blir en nettoförlust.

Sedan måste man ha magneter som är så starka att de drar koppar till sig och sådana magneter är jättedyra. Killen i klippet hade tagit sina kopparmagneter ur en hårddisk och en hårddisk kostar flera tusen kronor, medan en fläkt bara kostar ca en hundralapp. Magneterna måste fortfarande laddas periodvis. Det är därför en hårddisk fortfarande behöver en strömkabel. Om man vill styra fläkthastigheten, måste man fortfarande ha en kabel till fläkten, om man inte vill köra bluetooth. Då kan man lika gärna skita i magneterna och köra el med kabel direkt.

Du kanske tänker att man skulle kunna bil utifrån denna princip, men då måste man ha så starka magneter att de drar till sig allt järn från hemoglobinet i blodet och alla som sitter i bilen dör. Man kan heller inte bygga obemannade fordon, för vem ska styra dem? Elektronik fungerar inte i så starka magnetfält och all mekanik måste byggas helt utan järn eller andra material som påverkas av magnetism.

Till råga på allt orsakar magneter cancer, så det är jättedumt att dylika motorer.

pffff

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Skitbra, tills du upptäcker att det inte går att få stopp på ekipaget och du flyger rakt ut i världsrymden.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Skitbra, tills du upptäcker att det inte går att få stopp på ekipaget och du flyger rakt ut i världsrymden.

Noob! Man vänder bara på polariseringen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

Ifall man kunde göra energiomvandlingar helt utan några förluster så hade vi lätt kunnat skapa "evighetsmaskiner".

Som t.ex. elmotor vs. generator. I teorin skulle elmotorn kunna driva generatorn som i sin tur driver elmotorn... osv.

I teorin så är det inga större problem faktiskt... men när det kommer till praktiska tillämpningar så går det tyvärr inte.

Energi kan inte skapas eller förstöras, bara omvandlas i olika former. Tänk vattenkraft... lagrad energi/lägesenergi (i bassängen/dammen), rörelseenergi (forsande vatten som driver turbinen), elenergi (från generatorn driven av turbinen), denna elenergi används sedan till att t.ex. lysa upp eller värma våra hem. Ett evigt kretslopp.

Värt att notera är att det finns två typer av evighetsmaskiner. Den ena är en som bara driver sig själv och den andra ska generera arbete. Den maskin du beskriver med en generator och en elmotor är den första och "enkla" versionen och den får sällan någon uppmärksamhet för den är helt oanvändbar även om den gick att bygga. Man har ju ingen nytta av en generator och en elmotor som står och snurrar i ett hörn. Det är den andra typen som alla foliehattar jagar efter, den som ger mer energi än man tillför.

Det är också värt att notera var lägesenergin till vattenkraften kommer ifrån. Om man skriver en lista på alla sätt vi producerar el så ser man snabbt att i princip allt kommer från samma källa, nämligen solen. För solceller sker det direkt, vattnet till vattenkraften kommer från regn som i sin tur kommer från solen, vinden till vindkraften kommer från solen, allt biobränsle och fossilt bränsle kommer också från solen via fotosyntes. Undantaget är kärnkraften. Där är solen helt oskyldig. Finns ett undantag med viss typ av vågkraft där man utnyttjar tidvattnet och då är det månen som står för energin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

hahahaha jävligt bra

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bättre att köra på den här varianten så kan du kör hela datorn på gratis energi: http://www.youtube.com/watch?v=skAePZGgpAA&list=UUjqKLeadAXoX...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mattoys:

Bättre att köra på den här varianten så kan du kör hela datorn på gratis energi: http://www.youtube.com/watch?v=skAePZGgpAA&list=UUjqKLeadAXoX...

Den där var ju riktigt rolig och rätt snyggt gjord.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Den där var ju riktigt rolig och rätt snyggt gjord.

Han kunde dock ha använt en större mattstump och göra det mer trovärdigt, men han tog väl bara den mattstumpen som blev över sedan han hade bytt golv.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ett smart sätt men problemet uppstår när du vill mäta hur snabbt fläktarna går, vad gör du tex när du stänger av datorn i detta fallet, då snurrar ju fläktarna fortfarande. Dessutom tror jag inte de flesta här är så stort fan av att ha magnet nära elektronik i överlag. Men självfallet är detta ett intressant koncept, har tänkt på det förut men inte experimenterat som denna snubben gjorde.

Denna teknik skulle ju kunna användas till större fläktar som inte kräver underhållning, tex. för ventilation av serverhallar. Kan spara elektricitet i mängder per år möjligen, frågan är vad det kostar att tillverka magneterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Ett smart sätt men problemet uppstår när du vill mäta hur snabbt fläktarna går, vad gör du tex när du stänger av datorn i detta fallet, då snurrar ju fläktarna fortfarande. Dessutom tror jag inte de flesta här är så stort fan av att ha magnet nära elektronik i överlag. Men självfallet är detta ett intressant koncept, har tänkt på det förut men inte experimenterat som denna snubben gjorde.

Denna teknik skulle ju kunna användas till större fläktar som inte kräver underhållning, tex. för ventilation av serverhallar. Kan spara elektricitet i mängder per år möjligen, frågan är vad det kostar att tillverka magneterna

Men ugh, det funkar inte så. En motor fungerar därför att magnetfältet varierar hela tiden, i den här videon så är magnetfältet från alla magneter konstant.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Det är lika hemskt varenda gång man upptäcker att folk faktiskt går på det här.

Permalänk
Medlem

Närmast "magiska" jag kommer att tänka på är en värmepump som kan ha en verkningsgrad(skenbar) på 500%, du stoppar in 1kWh el får ut 5 kWh i värme.

Man skall dock inte glömma bort att man tar energi från luft/marken

Dold text
Permalänk

Helt sjukt att det fins folk som tror på sånt här trams i dag.

Visa signatur

assrock!! hehe