Permalänk
Medlem

dålig fps med fraps.

hej ska filma ett litet klipp på black ops som jag ska skicka till min kompis som ska redigerar klippet. jag går in och spelar upp mitt klipp på black ops när jag inte filmar med fraps och kollar på fps då ligger den på runt 80 fps men när jag börjar filma går den ner till 30-40 fps och min kompis måste har 60 fps för att redigera klippet. spec på datorn

amd phenom x4 955 3,2ghz
gtx470
4gb 1333mhz
hdd seagate 7200.10 320gb

upp skattar hjälp!

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Medlem

Inte helt säker, men tror din CPU flaskar. Fraps tar väldigt mkt CPU när du spelar in. Prova med MSI Afterburner istället, kan vara bättre.

Permalänk
Medlem

Spelar du in till samma hårddisk som spelet ligger på? Det ger ofta väldigt stora drops, men som m4gnify sade, CPU kan flaska.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inte helt säker, men tror din CPU flaskar. Fraps tar väldigt mkt CPU när du spelar in. Prova med MSI Afterburner istället, kan vara bättre.

okej min kompis har en mycket sämre dator och han kan filma i 60fps
han sitter också på en disk
men hur filmar man med msi afterburner?

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Medlem

En annan sak jag hört om fraps är att du ska spela in på en annan hårddisk. Alltså inte på den du har spelet på, ska nog flyta bättre då.

Edit: Thompaam hann före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvedberg1:

okej min kompis har en mycket sämre dator och han kan filma i 60fps
men hur filmar man med msi afterburner?

In i settings, Video capture, och fixa inställningarna där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Spelar du in till samma hårddisk som spelet ligger på? Det ger ofta väldigt stora drops, men som m4gnify sade, CPU kan flaska.

ja allt på samma disk.

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vilken komprimering du kör också. Sedan om din kompis har sämre dator enligt dig säger inte mycket. Det kan vara en komponent han har som gör att inspelning fungerar bättre. Alternativt andra inställningar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

säker att du satt fraps på att recca 60fps då ? och som andra säger frapsa inte till samma disk som du har spelet på

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

säker att du satt fraps på att recca 60fps då ? och som andra säger frapsa inte till samma disk som du har spelet på

jag satt den på 60fps. så måste köpa en disk för att filma då skiter jag it istället.

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk

btw, varför inte recorda theater mode istället ? är ju inprincip samma sak fast du spelar med 60fps och frapsar theater mode då kan du ju inte få någora slowdowns direkt?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

Dök upp en liknande tråd häromdagen här på SweC, hade du sökt lite hade du garanterat hittat den. Här är en länk till tråden.

Anledningen till att du får låg FPS när du frapsar beror med störst sannolikhet inte på att din processor/grafikkort är för klen(t) eller att du har för lite minne. Det beror troligen på att din hårddisk inte klarar av att både läsa och skriva den mängd data som behövs för att frapsa i X FPS. Du bör inte frapsa till din systemdisk eller disken där ditt spel är installerat. Du bör använda dig av en 'fri' disk som inte används när du ska frapsa spelet. Fraps kan däremot vara installerat på systemdisken eller disken där spelet i fråga är installerat.

Om du nu måste frapsa till din systemdisk, eller disken där spelet är installerat, så är ett tips att du använder dig av half-size då du inte skriver lika mycket data, däremot blir kvalitén lidande. Tänk även på att i ju högre upplösning du frapsar i desto mer data behövs det skrivas. Testa att sänka din upplösning till t.ex 1280x720.

Om du ska frapsa mycket i framtiden är ett hett tips att du köper dig två likadana hårddiskar och kör dem i raid0, alternativt en ssd, som du frapsar till.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk

Glöm fraps!

Vill du hålla på med inspelning så skaffa Dxtory, det är betydligt dyrare och svårare att
hitta rätt inställningar med men när du får det att funka så är det tveklöst bättre än fraps.
Annars kan du prova MSI Afterburner som är ett gratis program men du kan få problem
med codecs om du vill redigera filmen i efterhand.

Allt på denna nya kanalen är med Dxtory utom dom 5 första filmerna som spelades in med Fraps
https://www.youtube.com/user/MattiAceGaming/videos

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvedberg1:

hej ska filma ett litet klipp på black ops som jag ska skicka till min kompis som ska redigerar klippet. jag går in och spelar upp mitt klipp på black ops när jag inte filmar med fraps och kollar på fps då ligger den på runt 80 fps men när jag börjar filma går den ner till 30-40 fps och min kompis måste har 60 fps för att redigera klippet. spec på datorn

amd phenom x4 955 3,2ghz
gtx470
4gb 1333mhz
hdd seagate 7200.10 320gb

upp skattar hjälp!

Testa DXtory, MYCKET bättre än Fraps enligt mig sedan jag bytte, förlorar kanske bara 10fps i BF3 med DXtory, med Fraps förlorade jag runt 30.
http://dxtory.com/v2-home-en.html

Edit: Litet stavfel :S

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Beror ju lite på vilken komprimering du kör också. Sedan om din kompis har sämre dator enligt dig säger inte mycket. Det kan vara en komponent han har som gör att inspelning fungerar bättre. Alternativt andra inställningar.

han har amd athlon x3
och ett gtx 460 soc
4 gb ram 1600mhz har han

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

btw, varför inte recorda theater mode istället ? är ju inprincip samma sak fast du spelar med 60fps och frapsar theater mode då kan du ju inte få någora slowdowns direkt?

jag filmar i theater

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwlz:

Dök upp en liknande tråd häromdagen här på SweC, hade du sökt lite hade du garanterat hittat den. Här är en länk till tråden.

Anledningen till att du får låg FPS när du frapsar beror med störst sannolikhet inte på att din processor/grafikkort är för klen(t) eller att du har för lite minne. Det beror troligen på att din hårddisk inte klarar av att både läsa och skriva den mängd data som behövs för att frapsa i X FPS. Du bör inte frapsa till din systemdisk eller disken där ditt spel är installerat. Du bör använda dig av en 'fri' disk som inte används när du ska frapsa spelet. Fraps kan däremot vara installerat på systemdisken eller disken där spelet i fråga är installerat.

Om du nu måste frapsa till din systemdisk, eller disken där spelet är installerat, så är ett tips att du använder dig av half-size då du inte skriver lika mycket data, däremot blir kvalitén lidande. Tänk även på att i ju högre upplösning du frapsar i desto mer data behövs det skrivas. Testa att sänka din upplösning till t.ex 1280x720.

Om du ska frapsa mycket i framtiden är ett hett tips att du köper dig två likadana hårddiskar och kör dem i raid0, alternativt en ssd, som du frapsar till.

okej tack, filmar med half size och fraps ställer in sig på vilken upplösninga spelat har.

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Skrivet av tvedberg1:

okej tack, filmar med half size och fraps ställer in sig på vilken upplösninga spelat har.

Är fullt medveten om att fraps spelar in i samma upplösning som spelet har. Testa att sänka din upplösning på spelet till 1280x720 (antar att du spelar i 1920x1080) innan du börjar frapsa.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwlz:

Är fullt medveten om att fraps spelar in i samma upplösning som spelet har. Testa att sänka din upplösning på spelet till 1280x720 (antar att du spelar i 1920x1080) innan du börjar frapsa.

okej ska testa.

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb