Problem: Blåa prickar ASUS GTX 670 DirectCU II

Permalänk

Problem: Blåa prickar ASUS GTX 670 DirectCU II

Hej Sweclockers,

Köpte för ett tag sedan ett nytt grafikkort (ASUS GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA) och jag har två veckor efter inköpet uppmärksammat att i vissa spel brusar det runt blåa prickar i de mörka partierna.

Bifogar en film där jag spelat in problemet där jag tydligt visar problemet.

http://youtu.be/Q1frqhV-9Mc

Felet uppträder i CS:GO och i Sleeping Dogs, har inte provat några andra spel.

Är det någon som stött på liknande fel och vet om det är ett mjukvarufel eller hårdvarufel?

Har tyvärr ingen möjlighet att prova kortet i någon annan dator eller nåt annat kort i min dator.
Jag har provat att installera de senaste drivrutinerna till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Artefakter.

Testa klocka ner kortet litegrann.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Artefakter.

Testa klocka ner kortet litegrann.

Okej, misstänkte detta men var inte riktigt säker på benämningen. Jag har inte klockat upp kortet själv utan bara kört på standardkonfigurationen och då borde väl detta gå på garantin ? Tack för snabbt svar Rydisen!

Permalänk

Har nu laddat ner GPU Tweak/Monitor från ASUS hemsida och värderna är samma som specifikationen på kortet enligt ASUS hemsida. Är det memory-clock jag ska testa att dra ner lite? Eller ska jag även dra ner Boost?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Los_Spider:

Okej, misstänkte detta men var inte riktigt säker på benämningen. Jag har inte klockat upp kortet själv utan bara kört på standardkonfigurationen och då borde väl detta gå på garantin ? Tack för snabbt svar Rydisen!

Testa först att klocka för att bekräfta att det är trasigt.

Det är GPUn du ska klocka ner litegrann. Med GPU boost etc vet jag inte men gissar på att det är den parametern.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

klocka ner allt litegrann se om de funkar testa klocka kortet oxå! alltså vrid inte på utav bara den men litegrann då kan du ju se om det artefakterna ökar! då är det ju något som är skumt! du skulle ju kunna testa andra drivrutiner oxå! helst nåt annat spel oxå.. har du nyaste drivarna? annars testa ett par lite äldre!

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Tack för era tips. Har även provat Unigine Heaven och artefakterna visade sig direkt på de mörka partierna. Detta är som sagt bara på svarta partier och mörka områden. Har provat att klocka ner kortet utan någon förändring.

Permalänk
Skrivet av Los_Spider:

Tack för era tips. Har även provat Unigine Heaven och artefakterna visade sig direkt på de mörka partierna. Detta är som sagt bara på svarta partier och mörka områden. Har provat att klocka ner kortet utan någon förändring.

Jag kan inte ens köra en runda Unigine heaven utan att jag får felmeddelande "D3D11AppWindow::swap_window(): device removed" och då funkar det att klocka ner mitt kort och höja volten. Så har det varit från start för mig.

För egen del ska jag testa kortet hos en bekant idag för att se att det inte är något annat men statistiken talar inte för Asus.
----------------------------------------------------
Efter att till slut ha hårdtestat både mitt gamla gtx460 och mitt nya gtx670 på en annan dator utan några fel alls så återstår fortsättning av felsökning, eller flera men nu blir det memtest några vändor för att se om det är mina Ripjaws minnen som jävlats hela tiden, eller mitt moderkort.
Synd att just Asus kortet har fått så dåligt betyg, då slutsatsen lätt blir att man skyller på det då mitt gtx460 funkade när jag klockade ner det.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!